London, Madrid és Párizs taxisai már tüntetnek ellene

Hamarosan Budapestre is megérkezik az Uber taxialkalmazás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Uber jön, de a Budapesti taxiszabályozás sajátosságai miatt a taxisok nem aggódnak. Közben beléphet a képbe egy új autómegosztó is.


Nyugat-Európa taxisai már tüntettek, sőt Párizsban sztrájkoltak is az Uber ellen. A mobilalkalmazás egy olcsó és kényelmes alternatívát kínál a hagyományos városi közlekedési formákat átlépve. Olcsó az utasoknak, megélhetési lehetőséget ad az autóval rendelkező vállalkozóknak. Ez eddig jó is lenne, csak a legtöbb országban (vagy városban) a személyszállítás komoly szabályokhoz kötött. Ez nem Moszkva, ahol még az céges autót hajtó sofőrt is le lehet inteni egy feketefuvarra.
Hirdetés


Mint ahogy a francia tudósításból is látszik, a legálisan személyszállítással foglalkozó, az után adót fizető taxisok nem érzik iparágukat kellőképpen védettnek. Az események folyománya, hogy az Uber több államban és az Európai Unió előtt is meg kell védje magát és álláspontját. A meccs nincsen lejátszva, és közben a cég honlapján budapesti álláspályázatok is megjelentek, a magyar leányvállalat már be lett jegyezve, még ha csak papíron is létezik.

A budapesti taxicégek képviselői emiatt állítólag külön felvették a kapcsolatot a BKK-val. Forrásunk kiemelte, hogy a helyzet értelmezési keretét és a díj ellenében történő fuvarozást még mindig a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet szabályozza, amit a taxis érdekképviseletek lobbija ellenére sem tudtak lényegesen átírni az elmúlt 25 évben. A taxis vezetők bíznak a BKK-ban és jogászaik már a mostani keretek mellett is találtak olyan paragrafusokat, amelyek alapján büntethetővé válna a közösségi taxizás ezen formája. Taxis forrásunk ezt azzal egészítette ki, hogy az Uber lehetőséget adna a BKK mai rendszere és feltételrendszere miatt munkanélkülivé vált egykori taxisoknak is.
A kép tehát összetett. Egy még mindig túlterhelt, agyonszabályozott, de áthágható rendszerbe érkezne az új Uber. És ha ez nem lenne elég, akkor egy a magyar piacon szintén új, közösségi bérautórendszert kiépítő Sharingcar októberi startja is mindjárt itt van. Ráadásul, mint ahogy az ilyen alapvetően gazdasági kérdésekben lenni szokott, a pletykák a nagypolitika leszivárgásáról szólnak. Ezen a ponton többet nem is tennénk hozzá a témához. Várjuk, hogy mit reagál a BKK, hogy mit tudnak elérni a taxisok, és kispénzű utasként várjuk az olcsó és kényelmes alternatív taximegoldásokat is.
Az Uberrel kapcsolatos kérdéseinket feltettük a budapesti taxikat felügyelő BKK-nak és a közlekedési ágazatot koordináló Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak is. A BKK közlése szerint ők nem egyeztetnek a taxicégekkel az Uber kapcsán, a minisztérium meg válaszában egyértelműen leírta álláspontját. "Ha a jogszabályban előírtak a „hagyományos” taxisokkal egyenértékűen teljesülnek, az UBER a taxis piac új fuvarszervezési megoldásaként értékelhető, helye lehet a szolgáltatók körében. Nyilvánvalóan nem engedhető meg ugyanakkor, hogy egy új vállalkozási forma azzal szerezzen versenyelőnyt, hogy nem teljesíti hiánytalanul a működési területen előírt fogyasztóvédelmi, közlekedésbiztonsági vagy adózási követelményeket. Az UBER hatékonysága csak látszólagos, ha azon alapul, hogy azt a hatóság által taxizásra nem minősített személygépkocsival, a szolgáltatásnyújtáshoz szükséges ismeretekkel nem rendelkező személyek, az infrastruktúrahasználat költségeihez hozzá nem járulva nyújtják. Az új fuvarszervezési megoldás esetleges térnyerése tehát nem veszélyeztetheti a taxis tevékenység kifehérítésének és a magasabb szolgáltatási szint biztosításának változatlan céljait." Tehát az NFM attól teszi függővé az új rendszer megítélését, hogy betartják-e a magyar szabályozás adta kereteket.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?