500 forint literenként – autózás 2012-ben

Hogyan autózunk 2012-ben?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Év végén sok kérdés tisztázódott annak kapcsán, hogy miként autózhatunk 2012-ben, ám kérdőjelek még mindig maradtak.


Szomorú vasárnap lesz 2012. január 1-je, hiszen amellett, hogy csaknem minden terméknél legalább 2 százalékos, az áfa emelkedéséből adódó áremeléssel kell majd szembenéznünk, számos esetben egyéb árkorrekciót, illetve módosítást is foganatosítanak. Vegyük sorba az autósokat érintő változásokat.
A legjelentősebb tétel, azaz az autók újkori vételára akár még változatlanul is maradhat annak köszönhetően, hogy az év közepi híresztelésekkel, illetve tervekkel szemben végül nem emelkedett, hanem jelentős mértékben csökkent az autók regisztrációs adója. Mindennek következtében akár végre meg is indulhatna a külföldről eddig drágán behozható autók hada az országba, ám komoly dömpingtől a forint egyre csak romló árfolyama miatt nem kell tartani, magyarán egyre kisebb az esély arra, hogy a használt példányok - az elmúlt 2 évben, a kínálat szűkülésével emelkedni kezdett - ára csökkenhessen. Ugyanakkor áremelkedés várható a szerviz- és alkatrészköltségeknél is. Ügye nem nehéz kitalálni, hogy milyen irányba változhat az autópark állaga?
[kepallojobb=50105.jpg]Személyautóval egyelőre nem lesznek fizetősek a főutak[/kepallojobb] Noha 2012-es, korábban belebegtetett, de szerencsére még meg nem valósított tervként említhető a főutak fizetőssé tétele. Egyelőre továbbra is csak az autópályákért kell fizetni, igaz, az egyes matricák 7-8 százalékkal drágábbak 2012 első napjától, továbbá az alkalmi autósoknak érvágás, hogy megszűnik a négynapos pályamatrica, akár egyetlen felhajtásért is 10 nap fizetendő, ami 2975 forintos kiadást jelent. Az éves, 42 980 forintos díj is egyébként közel a duplája annak, amit az osztrákok fizetnek évente a jóval komolyabb autópálya-rendszerük használatáért, és hétszerese (!) a svájci tarifának.
Míg szerte Európában a tulajdonosváltások bejegyzése nem más, mint egy hivatali procedúra, néhány tíz, de a legtöbb esetben alig 20 eurós költséggel, itthon ez, az adózott jövedelem elköltését jelentő vásárlás vagyonszerzési illetéket vonz magával. Ennek mértéke, rendszere jelentősen átalakul a január 1. után vásárolt autók esetében: immár motorméret helyett teljesítmény alapján lesz fizetendő. A díjak végre kor szerint változnak majd, ez azonban leginkább nem azt jelenti, hogy az idős autót vásárlók mostantól kevesebbet, hanem azt, hogy a józan korút nevükre vevők többet fizetnek.

Ha mindezen fix tényezők nem lennének elegendők ahhoz, hogy elbizonytalanodjunk, vajon meddig lesz finanszírozható az autózás, lássuk a rugalmasabb tételeket, amelyek még tovább ronthatják a helyzetet. Ahogyan azt az eheti benzindrágulás kapcsán írtuk: 2011-ben a benzin ára literenként 42, a gázolajé 72 forinttal emelkedett. A 2010-es értékek: 40, illetve 47 forint. A tendencia szerint gyorsuló üzemanyagár-emelkedésre kell számítanunk, s utóbbival kalkulálva várhatóan már 2012 első hetében literenként 430 forint fölé emelkedhet a gázolaj ára, az év végére pedig minden bizonnyal megízlelhetjük az 500 forintos üzemanyagárat is.
Hirdetés
A fővárosban lakók, dolgozók ráadásul újabb sarcra is készülhetnek, a dugódíjként elhíresült behajtási díjra, ami elvileg Budapest zsúfoltságát igyekszik majd enyhíteni. A rendszer terveit állítólag jövőre már végre véglegesítik, addigra kiderül, hogy mire számíthatnak az autósok. Mivel a korábbi híresztelések szerint a tervekben szerelő kamerás, a díjakat automatikusan kiszabó felügyelet mintegy 39 milliárd forintos telepítési költséget jelent, joggal merül fel a kérdés: van ennek értelme a már most is látványosan csökkenő autóforgalom mellett? Választ erre ugyanúgy nem kaphatunk, mint arra sem, hogy az autópályák, a nagyobb városok ingyenes elkerülését szolgáló, ezáltal átmenő forgalmukat apasztó ingyenes szakaszainak megszüntetése miért merülhetett fel, és meddig marad ötletszinten. Ahogyan a bevezetőben is írtuk, egy dolog biztos csak az autózás költségei kapcsán: biztosan emelkednek. Így a helyváltoztatás, legyen szó munkáról vagy kikapcsolódásról, egyre szűkebb réteg kiváltsága lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Pár éve egy imádkozósáskához hasonlító kiállású gennyláda azt mondta, ha nem tetszik a rendszer, el lehet menni az országból… most ezt nem mondják ennyire nyíltan, de ez lesz a vége…
    Minden épelméjű, dolgozni tudó elhagyja ezt az országot..
    Nem lesz adófizető, kíváncsi leszek a sok hivatali luxuskocsit miből finanszírozzák majd.
    Mert ugye az jár most már az aljának is.. És telhetetlenek, mert nem elég a jól felszerelt skoda, vagy VW.. BMW, Audi, Merci kell…

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Ja az Osztrákoknál és a Svájciaknál olcsóbb az autópálya matrica???
    Persze, Ők biztosan rosszabul élnek szegénykék, és nincs pénzük megfizetni a díjakat!
    🙁
    Örölhetünk!!!! Vagy meg ŐŐŐrŰŰŰlheeetŰŰŰnk????

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Én 25 évig dolgoztam külföldön, tavaly tértem haza. Mint tanár dolgozom, naponta 150 kilométert autózom a suliba, mert csak ott kaptam egész állást. A térítés 9Ft/Km. A fizetésem netto 93,000 Ft, ebből marad kb 50,000. A gázszámlámra sem elég. Nem értem ezt a koncepciót. Hogy goldolják a politikusok a megélhetést ebből a megalázó fizetésből? Megmondom: a jegybank elnöke például keres 8,5 milliót havonta, a nép meg 90 ezret, tehát az átlag jó, nem? Szóval megvárom az évzárót aztán menekülök vissza…

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Az autó használat mára tényleg luxus lett. Csak az a baj,hogy sokunknak muszáj használni a meg-
    élhetésünk miatt. A legtöbb cég saját autó használatot követel mert nekik így az olcsóbb. Én meg
    pár év alatt le nullázom az autómat és esélyem sincs másikat venni.A költségeimből csak az
    üzemanyagot állják,mást nem.Pedig van néhány fizetni való ezen kívül is.Pld,biztosítás,szerviz,gumik,
    stb.Szóval, Magyarországon luxus az autó !?- Vagy inkább LUXUS az élet !!! Lassan csak a gazdagoknak éri meg itt ÉLNI !!

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Régen a papok, ma a pártok élnek jól. Ma is vannak papkirályok, és államvallások. Majd jön az iratégetés, az inkvizíció már itt van. Ma elég az állását elvenni valakinek, oszt jó van. Pedig nincs jól. Éljen Koppány, ne éljen Vajk /ma már halálra ítélni nem szabad, mert tiltja az Unió.

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Régebben büszke voltam rá, hogy magyar vagyok, lassan már inkább szégyenlem!
    Ha nem lennének a magyar emberek ennyire röghöz kötöttek kiürülne ez a szép ország! Akkor ki fizetne ennyi adót, hogy a sok ingyenélőt eltartsuk? Mindenkinek BUÉK, aki itt marad!

  • 2017.10.31. at 06:05
    Permalink

    Hát azt kell írjam SZÁNALMAS! Hol van az én fizetésem egy osztrákéhoz képest , vagy egy svájciéhoz képest?És hol van itt bármelyik autóút vagy autópálya minősége az előbb említett országokéhoz képest??? 10 béka segge alatt jóval… Kurva könnyű mindenféle törvényeket hozni olyan embereknek akiknek egy forintot nem kell fizetni ezekért a szolgáltatásokért vagy az adózok pénzéből elkocsikáznak mert neki van üzemanyagkártyája meg szervize aki az állami autókat ingyen megcsinálja…. Próbálnák már meg egy kicsit a nép szemszögéből nézni miket is találnak ők ki…

Vélemény, hozzászólás?