Tessék mondani, kié most a Jaguar?!

Hogyan lett, és kié ma a Jaguar?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két éve ünnepelte 75. születésnapját a hírhedten nagyon angol Jaguar. A háttérben azonban ma már nem is annyira angol, mint azt sokan hinnék.

Új vezérképviselet, a British Automotive Hungary és nem a nevében is avítt Cél Motors kínálja itthon a Jaguart, és így végre e nemes márkától is létezik tesztautó! Örömteli, hiszen ennek eredményeként beszámolhatunk arról, milyen is a frissített, a Jaguar történelmében (persze a Mondeo-alapú X-Type kivételével) négyhengeres dízelt elsőként kínáló XF. Előtte azonban nem hagyhatunk publikus válasz nélkül egy, a szerkesztőségünk folyosóján a "megyünk a Jaguarért" elszólásra érkezett kérdést. Be kell ugyanis töredelmesen valljam, hiába írtam már meg többször, furcsa kimondani, a gyökereivel 1922-ig nyújtózó, sportos prémiummodellként elsőként 1935-ben megjelent Jaguar ma, azaz egészen pontosan már közel 4 éve az indiai Tata Motorsé.

Megfordult tehát a világ, a néhai angol gyarmat egyes cégei akkorára nőttek, hogy 2008 óta a - továbbra is nagyon angol, autóit a szigetországban tervező és építő - Jaguar sorsa és persze profitja már a kezükben van. Alig gondolhatta ezt a céget 1922-ben még Swallow Sidecar Company néven alapító Sir William Lyons. Igaz, akkor még maga az autógyártás is távol állt tőle, eredetileg ugyanis motorkerékpár-oldalkocsikat gyártottak, minőségieket, zömében alumíniumból, látványos dukkóval. Aztán jöttek a különféle kocsiszekrények a még akár fa alvázkeretes autókhoz az SS-től, majd önálló SS autók, s 1935-ben a sportossága miatt már Jaguar előnévvel is ellátott SS 90 és SS 100. A második világháború végétől pedig az SS nevet el is hagyták az angolok - túl sok negatív jelentést kapott ugyanis, s a márka is maradt a prémiumvonalnál.

Innentől kezdve megindult a márka menetelése - melyet ezúttal nem akarunk hosszan taglalni, csak röviden: Le Mans-győzelmek sora, királyi megrendelések, 1954-től amerikai színre lépés és erőteljes piachódítás jellemezte a "Grace, pace and value for money", azaz "elragadó, gyors és értékarányos" szlogennel hirdetett Jaguarokat. Míg azonban a hatvanas éveket még valóban a pompa és a fény jellemezte, a hetvenesekben már pénzügyi nehézségek mutatkoztak - hiába, az olajválság nem hagyhatta stabilan a legkisebb motorjaival is legalább hathengeres Jaguart. Igaz, már akkor sem volt önálló vállalat, hiszen 1966-ban az Austinnal együtt a British Motor Company-be került, melynek aztán az Austin és a Rover, valamint a Triumph is része lett, végül 1975-ben, csődeljárás után az egész állami irányítás alá került. A Jaguar és annak prémiummárkája, a Daimler a Thatcher-kormány privatizációs törekvései között 1984-ben került az angol tőzsdére, s onnantól kezdve boldog-boldogtalan teljes értékű Jaguar-tulajdonos is lehetett. A Ford aztán 1989-ben döntött úgy, hogy megveszi magának a márkát, s ajánlatot tett a részvényeseknek, 1990. február 28-án már törölték is a Londoni tőzsdéről a Jaguart, addigra a Fordhoz került.
Hirdetés

Noha a Fordnak igen komoly szándékai voltak az európai prémiumgyártókkal, s 1999-ben az Aston Martin és a Volvo mellett a Premier Automotive Group csoportba tette a Jaguart is, az soha egy fillér hasznot nem hozott az amerikai cégnek. Így aztán nem meglepő a dearborni vezetők 2007 szeptemberi döntése, azaz a Jaguartól való megválás. Számos nagynevű cég (Goldman Sachs, Morgan Stanley és HSBC) dolgozott az ügyleten, illetve a leginkább megfelelő vevő megtalálásán. Végül 2008. január 1-jén jelentették be, hogy az indiai Tata Motors lesz a megfelelő vásárló. Egy márciusi Reuters-hír szerint amerikai bankok, a Citigroup és a JP Morgan 3 milliárd dollárral finanszírozta a tranzakciót, ami 2008. június 2-án hajtódott végre, a Tata Motors akkor fizette ki az 1,7 milliárd fontos, azaz nagyjából az említett kölcsönnek megfelelő vételárat.
Az XF tehát 2008-ban úgy jelent meg az akkor még a Fordhoz tartozó Jaguartól, hogy mindenki tudta, hamarosan indiai lesz a cég, de a 2009-ben megjelent (ma az angol királyi családot is szállító) XJ is hasonló gyökerűnek tekinthető, hiszen a Tata úgy vette meg a márkát, hogy az továbbra is hozzáfér a Ford tudásbázisához és motorparkjához, de persze bárhonnan máshonnan is vásárolhat elemeket. Így születhetett meg a továbbra is nagyon angol Jaguar frissített XF-je, melyben a Fordokban is használt, bár eredetileg PSA-gyökerű, 2.2 literes turbódízel - a nagyobb Jaguarok első és eddig egyetlen négyhengerese - 8 fokozatú ZF automatával dolgozik. Hogy miként? Arról holnap!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?