Nem szemét: nyersanyag!

Hulladékkezelés a General Motorsnál

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A General Motors óriásvállalat telephelyei egyre kevesebb hulladéklerakót táplálnak világszerte – fordítva viszont felgyorsult a folyamat: egyre több hulladék kerül vissza a gyártásba.

Az autógyártás rengeteg hulladékkal jár, és a feleslegessé vált anyagok kezelésére nagy figyelmet fordítanak a gyártók: a General Motors például még évekkel ezelőtt vállalta, hogy 2010-re gyártóüzemeinek több mint 50 százalékát teljesen hulladékmentessé teszi. Ez hatalmas kihívás, hiszen a 200 ezer embert foglalkoztató ipari óriás a világ 120 országában 145 gyárat működtet. Az önkéntes célkitűzést végül túl is teljesítették, és a 76 tiszta üzem között ott található Szentgotthárd is. A motorgyár területét 2008 óta egyáltalán nem hagyja el gyártási melléktermék, és Nyugat-Magyarországon összesen 35 különböző fajtájú hulladék (többek között fém alkatrészek, olajos iszap, szennyvíz és egyéb folyadékok, valamint kommunális hulladékok) feldolgozásáról és hasznosításáról gondoskodtak a szakemberek.
Idén a GM új terület felé nyitott, és megkezdte a gyártással nem foglalkozó létesítményeinek hulladékmentesítését is. Elsőként tíz, alkatrész-kereskedelemmel és ügyfélkezeléssel foglalkozó telephelyen oldották meg a hulladékok hasznosítását és tisztítását. Egy michigani raktárban műanyaghab golyók helyett kukoricakeményítőből készített, teljes egészében lebomló granulátummal bélelik ki a törékeny áruk dobozait, egy másik üzemben pedig a fa raklapok és a hozzájuk erősített kartondobozok hatékony szétválasztását oldották meg – ez nem csupán a hulladékkezelést segíti elő, de anyagi hasznot is hoz a vállalatnak, a kartonpapír újrahasznosítása havi szinten húszezer dolláros plusz bevételt jelent az üzemnek.
Jelenleg a General Motors összes tevékenységeinek 92 százalékban hasznosítják újra, vagy semlegesítik a hulladékokat. A cél természetesen a 100 százalék, de kreatív módszerekkel ezt a különbözetet addig sem hagyják teljes egészében veszendőbe menni. Az Orion városában működő összeszerelő üzem energiaellátását például részben a közeli hulladéklerakóból származó, a szemét bomlása során keletkező gázok elégetésével oldják meg. Ezzel éves szinten 40 százalékkal, azaz 1,1 millió dollárral csökkenthetők az üzem energetikai kiadásai. Ennél is fontosabb, hogy a festőműhely fűtésére, vagy a gépek működtetéséhez szükséges sűrített levegő előállítására használt, alternatív energiaforrás a fosszilis energiahordozókhoz képest jóval kisebb emisszióval terheli a légkört: a különbség elérheti a 80 ezer tonnát évente, ami 14 ezer autó károsanyag-kibocsátásának felel meg.
forrás: ECO Hírügynökség
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?