Nem lesz kötelező az E-útdíj személyautóval

Így fizetünk útdíjat jövő nyártól

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nyilvánosságra került az Elektronikus Útdíjról is rendelkező Széll Kálmán Terv 2.0 verziója. Kiderült, hogy a használattal arányos fizetés már jövő nyártól jön, de nem a személyautósoknak.


Nem más, mint a már korábbi tervezetekben is ismertetett, a használó fizet elv érvényesítése vezérli a használatalapú elektronikus útdíjfizetési rendszer (E-útdíj) bevezetését, melynek határidejét – legkésőbb - 2013. július 1-jében állapította meg a Széll Kálmán Terv frissített kiadása. Mértéke egyelőre nem ismert, az viszont már igen, hogy éves szinten 150 milliárd forintos bevételt várnak tőle a törvényhozók, azaz már a jövő év második felében is 75 milliárd forintot termelhet az új rendszer.
Díjat nem csak az autópályákon, illetve az egyéb gyorsforgalmi utakon, hanem más – meghatározott – közutakon, a megtett úttal arányosan kell majd fizetni. Annak mértékét továbbá a jármű mérete is befolyásolja majd a következők szerint:
  1. a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek besorolása tengelyszám alapján
    történik: J2 a kéttengelyes, J3 a háromtengelyes, J4 a négy- és többtengelyes tehergépjármű,
  2. a 3,5 tonna megengedett össztömeget el nem érő gépjárművek bármilyen vontatmánnyal is a
    jelenlegi D1 díjkategóriában maradnak,
  3. a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó buszok tengelyszámtól és vontatmánytól függetlenül további döntésig B2 díjkategóriába kerülnek besorolásra,

[kepallojobb=404556]Személyautóval maradnak fizetősök a gyorsforgalmi utak, ám a tehergépjárművek számára a lakott területen kívüli főutak is azok lesznek[/kepallojobb]
Fontos megjegyezni, hogy a terv szerint az E-útdíj bevezetésekor a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárművek számára írják elő, hogy fizessenek útdíjat a megtett úttal arányosan, ugyanakkor a D1 (személyautó) és B2 (kisbuszok) díjkategóriák vonatkozásában továbbra is érvényben marad az időtartamhoz kötött (matricás) autópályadíj-fizetési rendszer. Az autósok, kisbuszosok (D1, B2 kategória) számára könnyítést ígér - legkorábban az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva (tehát 2014. január 1-jétől) - a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez csatlakozás önkéntes lehetősége. Így a csak egy-egy alkalommal autópályára hajtók számára spórolást jelentene a ma legrövidebb periódus szerint is 10 napra megvásárolandó e-matricához képest a kilométer-arányos E-útdíj.
Míg a személyautók számára csak a gyorsforgalmi utakon, a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárműveknek a lakott területen kívüli főutakon is kell majd a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni, annak mértéke pedig a jármű méretén túl a J2 és J3 díjkategóriákban ±15, a J4 díjkategóriában ±20% mértékben múlik majd környezetvédelmi besorolásán. A terv szerint az induláskor megállapított díjak évente kétszer, január 1-jén és július 1-jén, reálérték szerinti mértékben, azaz az inflációnál jobban emelkednek, ugyanakkor az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva a maximális 13%-os mértékkel elindul egy gyakori használói kedvezményrendszer.
Hirdetés

Noha a terv a rendszer bevezetési lépéseiről is részletesen rendelkezik, megjegyzi a következőt: „Ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az E-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható”.
Utóbbi azonban pontosan a terv által előirányzott, igazságosabb díjfizetési rendszerrel teljesen ellentmondó intézkedés lenne, melynek lehetősége megnyugtatónak aligha nevezhető. Noha a Széll Kálmán Terv a budapesti, dugódíjként ismert személyforgalmi behajtási díjról is ír, arról továbbra is mindössze az tudható, hogy az a fővárosi közösségi közlekedés, az ideihez mérten 10 milliárd forinttal csökkentendő támogatását pótló forrás lehet majd. Infrastruktúrájának - a korábban ismertetett fizetési rendszer EU-s forrásból történő teljes kiépítését támogatja a kormány, ugyanakkor szükségesnek tartja megvizsgálni a rendszer szűkített, fővárosi forrásbevonásból való mielőbbi megvalósítását annak érdekében, hogy az országos elektronikus útdíjszedési rendszerrel (e-Útdíj, ED) egyidejűleg 2013. július 1-jétől üzemelhessen.

Összefoglalásul: a megtett úttal arányos, elektronikusan, az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatással fizetendő (EETS) útdíj jövő év közepétől élhet itthon. Ugyanekkortól vélhetően személyforgalmi behajtási díj, azaz dugódíj is lesz a fővárosban, arról viszont még nincs hír, hogy pontosan hol, milyen tételekkel indulna, illetve, hogy bevezetése kapcsán kapnak-e majd kedvezményeket az érintett területeken, kerületekben lakók, illetve az azokba dolgozni járók számára épülnek-e bárhol új parkolóhelyek – a bevezetés idejére.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 00:03
    Permalink

    [i]Ez egy lehúzós kormány meddig engedi a nép a megalázást és a személyi jogainak eltaposását[/i]

    Mutass egy kormányt aki “visszacsinálta” az előző kormány számukra érhetetlen húzásait?
    Választások előtt szajkózzák hogy ezt azt amazt visszacsinálják, a hülye magyar meg eddig 6-szor be is vette csont nélkül…
    Engem többet nem szivatnak.
    1: nem szavazok többet senkire
    2: Ha tehetem megyek eme remek helyről elfele :))) (még akkor, is ha közel 40 vagyok, és családom van)

    Az e útdíj pedig nem lehet olcsóbb, hiszen akkor felborulna kölségvetési hiány csökkentése…

  • 2017.10.31. at 00:03
    Permalink

    Ez egy lehúzós kormány meddig engedi a nép a megalázást és a személyi jogainak eltaposását.miért nem teszünk semmit ennyire szarok lennénk ha megütnek inkább hajtsuk le a fejünket és törődjünk bele. a fejétől bűzlik a hal.

  • 2017.10.31. at 00:03
    Permalink

    Ki az a marha aki autóba fog ülni egyáltalán még? 500 Ft-os benzin, baleseti adó, parkolási díj, dugódíj, e-útdíj, drágább műszaki, meddig bírják kifizetni ezt még az emberek?

  • 2017.10.31. at 00:03
    Permalink

    Biztos, hogy nem! Olcsó lesz azoknak, akik ritkán, kevés km-t utaznak (és pont meg is spóroltak minden díjat azzal, hogy nem autópályán mentek – így az olcsó is drágább lesz mint eddig), közepesen drága, akik rendszeresen, és méreg drága (minimum! kétszerese a jelenleginek) azoknak akik minden héten több száz, több ezer km-t tesznek meg. 🙁

  • 2017.10.31. at 00:03
    Permalink

    Ezt már a Gyurcsány kormánynak be kellett volna vezetni!
    Minden nap ami az érdemi díjfizetés nélkül telik el milliárdos kiesés.
    Persze remélem követik a Toll Collect elvét, azaz az új, EU-s normákat teljesítők kedvezményt kapnak.
    Persze ezt ettől a kurmánytól elvárni dőre dolog lenne…

Vélemény, hozzászólás?