Évente fél évvel öregszik a hazai autópark – ez is sok!

Ismét öregebb lett az autópark! Meddig vénül még?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kétszer ilyen rossz is lehetne a helyzet, de ez sem kedvező, a hazai autópark átlagos életkora érezhetően növekszik.

Ha egyetlen új autót sem helyeznének forgalomba itthon, akkor évente pontosan egy évvel emelkedne a hazai autópark átlagos életkora. Ennyire szerencsére nem rossz a helyzet, ám jónak sem nevezhetjük, a hazai autópark átlagos életkora az 1990-es 9 évről mára 12 év fölé emelkedett - soha nem volt még ilyen magas.
Míg a 90-es évek előtt szinte folyamatosan érkeztek a KGST-országokból az új autók, a rendszerváltás idején teljesen átalakult az autópiac. A korábbi csatornák elapadtak, már a keleti autók sem számítottak kellően olcsónak, s mindenki „nyugati” autót áhított. Aki megtehette, újat vásárolt, a többiek pedig használtat, leginkább külföldről. Így aztán növekedni is kezdett a mind nagyobbra duzzadó autópark átlagos életkora, mely 2000-re már 11,8 évre nőtt. Az akkori, még 2,5 millió példány alatti autóállománynak még elegendő volt 130-140 ezer új autó forgalomba helyezése, hogy az addig növekvő átlagéletkor csökkenni kezdhessen.
Újautó-eladások és a hazai autópark átlagéletkorának alakulása (2002-2012)
Jól látható, hogy 2002-től 2006-ig apadt, majd az újautó-eladások visszaesésével ismét emelkedni kezdett a hazai autópark átlagéletkora Jól látható, hogy 2002-től 2006-ig apadt, majd az újautó-eladások visszaesésével ismét emelkedni kezdett a hazai autópark átlagéletkora
A 2000-ben és 2001-ben 11,8 évnél stagnáló átlagos életkor 2002-ben már csupán 11,7 év volt, s a pezsgő, 2003-ban és 2004-ben már évi 200 ezer példány feletti volumenű újautó-piac jelentősen tudta csökkenteni, egészen 2007-ig. Az abban az évben már - első ízben - 3 millió példány felett járó hazai autópark átlagos életkora 10,3 évre apadt. Majd következett az autópiac visszaesése, 2007-ben már csak 159 ezer új autó kelt el itthon, az átlagos életkor pedig növekedni kezdett, 2008-ra még csak 10,4 évre, majd 2008-tól - az eladások bezuhanásától - már jelentősebben, s 2010-ben, 2011-ben már évi fél évvel nőtt a mára 12 év fölé emelkedett átlagos életkor. Közben – az utánpótlás hiánya miatt – az autópark mérete is zsugorodni kezdett, s példányszáma ismét 3 millió alá ment.
Hirdetés
Csaknem 20 évvel ezelőtti szintre esett vissza az autópiac 2010-ben Csaknem 20 évvel ezelőtti szintre esett vissza az autópiac 2010-ben
Az átlagos életkort persze nem csupán az újonnan forgalomba helyezett autók apaszthatják, hanem a külföldről használtan behozott, itthon forgalomba helyezettek is. Ez egyre jelentősebb tényező, hiszen tavaly első ízben a használtan behozott autók száma túlnőtte az újként regisztráltakét. A tavaly beérkezett 53 533 használt autó még nem sokkal, mindössze 474 példánnyal volt több, mint az új autó, ám a használt járgányok beözönlése egyre nagyobb mértékű, idén januárban 3649 új és 4647 használt autó kapott magyar rendszámot.
A használtak fele 10 év feletti, ugyanakkor csak 15 százaléka 6-9 éves, s mintegy harmada 1-5 éves korosztályú, azaz pontosan az a szegmens, amely legjobban hiányzik a hazai használtautó-állományból és -piacról. Ebben a szegmensben nem csak kevés az autó, kevesen is adják el az ilyen korú autójukat, hiszen megfigyelhető, hogy míg korábban a céges, azaz flottavásárlók legtöbbje 3-4 évente cserélte autóit, ma ezen idő akár kétszereséig is megtarthatják azokat.

A külföldről érkező használt autó tehát nem egyértelműen negatív hatás a 2007-ig csökkent, azóta ismételten növekedésben lévő, jelenleg 12 éves átlagos autóéletkorra. A használt példányok között ugyanis vannak kifejezetten fiatal, kevéssé használtak is, pontosan olyanok, amilyenek itthon elvétve, s a korábbiaknál magasabb árakon kaphatók meg. Hiába azonban a fiatal használt autók érkezése, még azok sem pótolhatják az újak fiatalító hatását, így aztán az átlagos életkor növekedése egyelőre szakadatlannak tűnik, s amennyiben az új autók piaca nem tud jelentősen a jelenlegi évi 50 ezer példányos szintje fölé emelkedni, 6 év múlva akár 15 év is lehet az átlagos hazai autó-átlagéletkor.
Mindez számos negatív hatással járhat, noha az nem valószínű, hogy a hazai városok emisszióalapú behajtási korlátozását az átlagos – a mai 12 éves átlagéletkor alapján Euro III-as – szint fölé emeljék, Nyugat-Európában már ma is könnyű belefutni EuroIV-es behajtási zónákba, ahova például az átlagos magyar autókkal nem lehet behajtani. Hiába ad ma a legtöbb autógyártó 12 éves átrozsdásodás elleni garanciát, felette egyre több autós kell majd szembenézzen a korrózióval, illetve autóink nem csak környezetvédelmi, utas- vagy akár gyalogosvédelmi szempontból is mind nagyobb lemaradásba kerülhetnek majd, azaz joggal félhetünk attól, hogy Európa roncsautó-temetője leszünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    A mindenki által megtapasztalt gazdasági helyzet miatt az átlag ember számára az új autó vásárlás elérhetetlenné vált . Ebből adódóan , mivel autózni viszont sokaknak muszáj , még sokáig marad a kp- s vásárlás , zömében 1 milla ősszegben . Ezért lesz továbbra is népszerű a levetett , nyugati országokból már kitiltott , rissz- rossz állapotú ” vágyálmok ” behozatala és forgalomba hozatala .Egy szó mint száz , lesz ez a átlag életkor mutató magasabb is .

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Lehetne újabb az autópark, ha valódi, megfizethető hitelkonstrukcióra adnák az új és a fiatal használt autókat. Ez a mostani hitelezés ez nem járható út. A szemlélettel is baj van, az is újat akart a “0” Ft-os időszakban, akinek egyébként nem is lett volna szüksége autóra, na ezt használták ki a hitelezők. Egy bizonyos kor felett pedig mindegy hány éves az autó, ott már csak a műszaki állapota számít, amit jó állapotban fent is lehet tartani, csak odafigyelés kell. Az ilyen EURO III meg IV és egyéb besorolás értelmetlen, a széttuningolt új autók eleve elveszítik a besorolást, ha valaki egy öreg, de karbantartott autóval jár és az gázüzemű, akkor lehet jobb a károsanyag kibocsátása mint egy újnak. Szemléletváltás kell, hogy lehessen fiatalítani, illetve a régieket is megfelelő szinten kell tartani, ennyi.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Amúgy tartósabbak is már a modern autók. Nekünk van a családban egy 2001-es, egy 2003-as és egy 2005-ös autónk (a két utóbbit újonnan vettük, a legidősebbet 2 évesen).
    Napi használatban vannak, és köszönik szépen, működnek… Sok észérvvel nem tudnám megindokolni a cseréjüket…

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Tudom.
    Mátyástól szerettem volna kérni egy olyan statisztikát, hogy mennyi autónak van érvényes vizsgája, illetve mennyit használnak rendszeresen. De gondolom ezt nem olyan könnyű megszerezni. Érzésre kevesebb az utakon a jármű, kisebb a dugó, jobban lehet haladni.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Írhatnátok egy cikket arról, hogy miből áll össze egy új autó ára a gyártói ártól a regisztrált, rendszámozott, blablabla papírokon át egészen a vezethető autóig. Egy kis/közép kategóriás átlagos autó esetében. Szerintem kiderülne miért öregednek.

Vélemény, hozzászólás?