Egy Lada, ami tényleg Porsche volt

Jó 40 éve áttervezte a Porsche a Lada 2103-ast, így jött létre a VAZ-Porsche 2103

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A '70-es években a Porsche átdolgozta a dupla kereklámpás 1500-as Ladát az akkor menő biztonsági tanulmányok stílusában. A többi már történelem.


Már rég ontotta a kereklámpásokat a Togliattiban székelő AvtoVAZ a hetvenes évek derekán. Ekkoriban találkozott Ernst Fuhrmann a Porsche elnöke és Viktor Nyikolajevics Poljakov. Nem az űrhajós Poljakov, aki máig az űrben legtöbbet tartózkodott halandó, hanem a Lada gyár első embere. Hogy az autóipar milyen furcsa összefogásokra képes, azt ez az eset is elég jól bemutatja. A Szovjetunió ipari minisztériuma három évre szóló megállapodást kötött a stuttgarti Porschéval, és ezzel későbbi legendáknak adott szikrát.

A cél persze nem a sportkocsigyártás volt, hanem az erős olasz input után friss nyugati mérnöki munkával továbbfejleszteni a Ladákat. A történet végeredménye ismert, ebből lett a későbbi keresztmotoros és elsőkerékhajtású Lada Samara. A legenda másik része - miszerint a Porsche mérnökök vonalai azért lettek olyan kuszák, mert fegyverrel az oldalukban kellett dolgozni - persze csak túlzó kitaláció. A porschésok segédkeztek az eredeti Lada Niva kifejlesztésében is, aztán köszönték, maradtak inkább a még évekig léghűtéses és szigorúan farmotoros, stuttgart-zuffenhauseni sportkocsijaiknál.
Hirdetés


A Porsche védelmében el kell mondani, hogy az orosz fél tökölése miatt jött ki csak 1984-ben a Samara, holott az agyagmodell már 1978-ban kész volt Togliattiban. A kockaforma addigra már csak a keleti blokk országaiban lehetett menő, így sikerült a Ladának egy kissé ódivatú új autóval előrukkolnia. Kevéssé ismert viszont a Porsche együttműködés egyik mellékterméke, a VAZ-Porsche 2103-as. Mint a neve is mutatja, a dupla kereklámpás 1500-as, azaz a Lada 2103 volt a kiindulási alap, mint amilyen az itt bemutatott csodaszép sárga autó. A Porsche belenyúlt a futóműbe, a motorba is, és a korabeli biztonsági prototípusok stílusában átalakított külső mellett egy plasztikból öntött műszerfallal is igyekezett jobbá tenni a kocsi passzív biztonságát.

Ma már persze ez inkább viccesnek hat, mint előremutatónak, de a maga idejében nem is volt annyira gáz ez a megoldás. Viszont a korszakra jellemző tipikus Porsche kormánykerék kifejezetten szívszorító részlet a nagy Lada felirattal. A szovjet gyár ezt a tervet végül elvetette és 1976-bn kijött a saját változatával, a legkésőbbig, egészen 2005-ig gyártott kereklámpással, a 2106-ossal. A 2103-as szovjetmódi frissítése estében a változtatások sokkal kevésbé voltak mélyrehatóak, mint a Porsche verziónál. A 2103 1.5-ös blokkja helyett erősebb 1.6-osast kapott a 2106, külső krómdíszei helyett műanyag hűtőráccsal és lökhárítóbabákkal szerelték, meg átrajzolták a hátsó lámpáját, amiben már integrált a tolatólámpa. A belső jórészt maradt olyan, mint volt, de megjelent a műbőr ajtókárpitba nyomott, megkérdőjelezhetőn ízléses népi minta.

Persze az akkoriban sokkal inkább a szovjet felső vezetés, mintsem a józan ész diktálta fejlesztés az AvtoVAZ-nál sem állhatott meg. A VAZ-Porsche 2103 főleg akkor válik érdekessé, ha ránézünk az 1980-as év szovjet hősére, a 2105-ös kocka-Ladára. Átnézve a tavaly próbált gyári állapotú kockák képeit, több részlet is nagyon ismerős. Amit nem akartak a 2106-ba belerakni, azt megkapta az újabb kocka. A plasztik műszerfalak közti hasonlóság főleg a 2107-es és a Porsche-Lada között szembetűnő.

Szerintem ha gyártani kezdik, a maga idejében tuti siker lett volna a Porsche dizájnnal és technikával feljavított 2103-as. Nem is lett volna túl nehéz dolga, hiszen a krónikus autóéhségben szenvedő béketábori országok, mint hazánk is, gyakorlatilag bármit megvettek. Egy előremutató konstrukcióval jobban jártunk volna, de a "mi lett volna ha" logika helyett most már koncentráljunk a jelenre. A Lada ugyanis megint kapható, alig várjuk az első új tesztautót. Akinek viszont mégis csak a régi keleti autók a kedvencei, annak a figyelmébe ajánlom az idén tavasszal Pécsre szervezett Retropartyzánok[/url] rendezvényt. Vigyázat, addikciót okoz! Én tavaly is majdnem vettem egy régi Ladát utána.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 09:16
    Permalink

    A Fiat 128-as nagyon jó kocsi volt, de eladták a Zastavának és rémes lett az eredmény. A 128-as egyik előnye az elsőkerék hajtás volt. A másik előnye, hogy a Ladáknál sokkal jobban megtervezték, mondhatni ez volt az első olyan Fiat kiskocsi amelyik valóban olyan volt amilyennek látszott. A sok buta farmotoros kisérletezés után ez a kiskocsi nyerő autó lett.

  • 2017.10.28. at 09:16
    Permalink

    Igen. Az orra valóban a Wartburgot idézi. Ami a kocka-Lada kocsikat illeti, nos vicc volt tovább fejleszteni őket. De valamiért ragaszkodtak ehhez a lakótelepeket is elcsúfító formához. Amúgy sokat vezettem a kockát. Szeretett farolni, táncolni, pattogni is. Egy biztos. A magyar autósok 80%-a nosztalgiával emlékszik ezekre a kocsikra. Minden hibájuk ellenére autók voltak és a motorizáció tulajdonkép -1970 után- a Ladával kezdődött el nálunk.

  • 2017.10.28. at 09:16
    Permalink

    Ez a VAZ-Porsche 2103 valóban furcsa szerzet. Szemből nézve – ha a kerek lámpák kockák lennének – azt hinném, hogy egy 4 ütemű Wartburggal van dolgunk.

  • 2017.10.28. at 09:16
    Permalink

    Jó kis cikk. Bár a Lada nem a szívem csücske de még így is érdekes volt. A Porsche féle összvért mondjuk már láttam, és olvastam is róla, viszont ilyen 2015-öst prototípust még nem láttam. Elsőre azt hittem, Fiat 128-as tisztára úgy néz ki.

Vélemény, hozzászólás?