Polákmérgezés – Púp a Warszawa hátán

Lengyel hétvége: Warszawa történet

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Magyarországon csak Varsónak hívták, hiszen eleve a lengyel fővárosról kapta a nevét. Futott nálunk rendőrautóként, de a korszerűsítés után még speciális taxik is kerültek a Főtaxi pepita flottájába.


A lengyel járműipar második világháború utáni talpra állítását a Szovjetunió komoly mértékben támogatta. Első körben - mivel erre volt a legnagyobb szükség - a GAZ 51 teherautó (becenevén Molotov) gyártási jogát adták át 1948-ban a keleti szomszédok, majd Sztálin erősen ráncolni kezdte a homlokát, amikor a lengyelek egy Fiat autógyár létesítésének lehetőségével megpróbálták baráti kapcsolatukat feléleszteni az olaszokkal. Kooperációról akkor szó sem lehetett, ellenben adódott némi politikai és diplomáciai bonyodalom, az ügynek pedig úgy került pont a végére, hogy a szovjetek eldöntötték, Lengyelország a keleti csúcstechnikát kapja meg (ez nem irónia, ők anno komolyan gondolták), és a Pobeda gyártására fog berendezkedni. Vitának helye nem volt. A licence átadásáról szóló megállapodást 1950-ben írták alá, és az első autó, a lengyel fővárosról elnevezett Warszawa M20 1951. november 6-án, délután 2 órakor készült el, még döntően szovjet alkatrészek felhasználásával.

Megalomániás tervekből nem volt hiány, Sztálin évi 25 ezer darabban húzta meg a vonalat, mindenesetre ebben az évben összesen 75 (igen, hetvenöt) Pobeda-másolat gördült ki az FSO gyár kapuján – csoda, hogy fejek nem hullottak, vagy ki tudja? Utána sem kapcsoltak éppen rakéta fokozatba, 1952 és 1954 között szerény 4813 darab Warszawát sikerült összerakni, aztán ha komótosan is, de felpörgött a tempó. 1957-ben lépték át a bűvös tízezres határt, a csúcs 1968-ban tetőzött 17 780 autóval, a 25 ezret viszont soha nem teljesítette az FSO.

Műszakilag nagyon lassan, mondhatni csigatempóban fejlődött a típus, az eredeti M20-ast a 200, a 201 és a 202 jelű púposok követték 1964-ig, de mind szerkezetileg, mind formailag csak apró részleteken változtattak a lengyelek. A relatíve nagy durranást a karosszériájával is eltérő, osztatlan szélvédős, erősebb motorral szerelt 203-as (és szerényebb teljesítményű testvére, a 204-es) jelentette, amely limuzin és kombi felépítménnyel egyaránt készült. Ennél a típusnál következett be, hogy a Peugeot megelégelte a hozzá hasonlóan „középen nullázó” jelzést, és akárcsak a Porsche (901) és a Mercedes-Benz (C101), úgy az FSO is átszámozta az autókat, konkrétan 223-ra, illetve 224-re. E tekintélyes méretű modell szolgált alapul a Zuk és a Nysa haszonjárműveknek, és számos speciális kiadást is megvalósítottak a tervezők, köztük rendőrségi, mentő és taxi változatokat. Utóbbi kettő Magyarországon sem volt ismeretlen, a taxikat például hatalmas, a vezetőülést körülvevő plexi fallal szerelték, így védve a sofőröket egy esetleges támadástól, de a Főtaxi hamar kiszerelte ezt az alkatrészt, mert gyakorlatilag megszűnt a szellőzés, a vezető „dunsztban” ült a volán mögött, mint a befőtt. Rendőrautóként a korábbi púpos modellt rendszeresítette a Belügyminisztérium, és sok vállaltnál, ahová nem jutott Volga, ott Warszawa hozta-vitte az igazgatót, a főmérnököt, no és persze a szocializmus építésében nélkülözhetetlen párttitkárt.

A Warszawa gyártása 1973-ig zajlott, majd az FSO végleg leállította a szalagot, a típus negyedmillió autót eredményező pályafutása eddig tartott. A végére azonban tartogatunk még egy meglepetést, amely érdekes csavart hoz a történetbe, konkrétan az NDK autóiparának történetébe! Mint a Syrena cikkben olvasható, az FSO a Wartburgtól kapta a 900 köbcentis, 37 lóerős motort, ám a ’60-as években a keletnémetek már nagyon unták a púpos 311-es modellt, és hiába alkottak egy új alvázat hajtáslánccal, a 312-es típus, a „kiskerekű” még a régi karosszériát kapta. Nos, itt kerül a képbe az FSO, amely 210-es jelzéssel belefogott a 223-as modernizálásába, a prototípus el is készült, de a folyamat elakadt. Innentől nem túl bonyolult a sztori, a Wartburg a motorkért cserébe vihette a dugába dőlt Warszawa tervét, amin csak otthon aprópénzért igazítottak, és máris elkészült a 353-as.
Köszönjük együttműködő partnerünk, a Polski Fiat 125p Klub segítségét!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 17:21
    Permalink

    Üdv!

    Én kételkednék ebben a Wartburg-vonulatban. A 353-as karosszériája a DKW (Auto Union) F 102 (lámpák, alap-formaterv) és a BMW (motorháztető és csomagtértető) stílus jegyeit viseli. Eléggé keverednek benne a dolgok, igen sok helyről nézegettek fotókat Eisenachban, de ez a két német gyár volt inkább az ötletadó, és nem az FSO. Biztosan kaptak ihletet innen is, de hogy konkrétan ez lett volna az ötletadó kasztni, azt nem hinném.

    DA

Vélemény, hozzászólás?