Magasfeszültség a Mercedes-Benznél

Már 15 millió km-t mentek a Mercedes villanyautói

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pörögnek a villanyautók a Mercedesnél: smart, A-, és B-osztály, Vito, SLS AMG - a németek intenzíven fejlesztenek a témában.

A napfényes Spanyolországba, egészen pontosan Valenciába hívott meg néhány újságírót a Mercedes-Benz, hogy a zsurnaliszták kipróbálhassák az immár öt tagot számláló stuttgarti elektromos autóflottát. A smart Fortwo mellett egy-egy villanymotoros A-osztály és B-osztály állt rendelkezésre a pályán való körözéshez, illetve két különleges modell: egy Vito furgon, valamint egy SLS AMG E-Cell, amelyet megfosztottak a lúdbőröztető hangon brummogó 6,2 literes V8-astól. Milyen kár, gondolhatnánk, de a sopánkodással picit várjunk…

Nálunk sokkal okosabb szakemberek szerint az elektromos hajtásé a jövő. Pont. Nem is nyitunk vitát, inkább beletörődünk, hogy a jóslatok szerint 2050-ben már csak a teljes Európai Uniós járműpark szerény 5 százalékában zakatolnak belsőégésű, környezetszennyező erőforrások, ellenben 35 százalékot tesznek majd ki a részben elektromos ún. plug-in hibridek - amelyek akkuja hálózatról tölthető -, 25 százalékot jósolnak a BMW által favorizált hidrogénhajtásnak, a maradék 35 százalékot pedig a tisztán elektromos hajtású autók sajátítják ki. Ennek szellemében a Mercedes-Benz nem bízza a véletlenre a fejlődést, hiszen ötféle villanymotoros modellt tesztelnek a stuttgarti mérnökök, és a különböző projektek keretében már 15 milliónál ketyeg a kilométer számláló.

Az E-Flotta legszerényebb típusa kétségtelenül a smart Fortwo elektromos változata, amely metálzöld-fehér színkombinációval is jelzi, hogy nem szennyezi mérgező kipufogógázzal a környezetet. A hétköznapi tesztek az Egyesült Államokban kezdődtek, és a kiskocsikat nem lehet megvásárolni, csupán bérelni, de ez bevett gyakorlat az ilyen vizsgálatok során. A 30 kilowattos villanymotor szinte hangtalanul üzemel, mozgás közben a kerekek gördülési zaján, illetve a szélzajon kívül csupán sci-fi filmbe illő zümmögést hallani, és városban semmi gondot nem jelent a szokásostól eltérő meghajtás. A smart 6,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-60 km/órás tempóra, és valljuk be, a zsúfolt nagyvárosokban, a szűk utcák labirintusában bolyongva ennél nagyobb sebesség nem igazán szükséges. A 120 newtonméteres forgatónyomatéknak köszönhetően fürgén cikázik a miniautó, amely Tesla-eredetű lítium-ion akkumulátoraival nagyságrendileg 130-135 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel – ez egy-, de akár kétnapi munkába járáshoz is elegendő kapacitás.
Kevesen tudják, hogy a felépítését tekintve szendvicsszerkezetes A-osztályt eredetileg elektromos autónak tervezték, aztán a piaci igények átírták a forgatókönyvet. Most, az E-Cell képében a típus visszatért a gyökerekhez. A meghajtásról gondoskodó villanymotor szintén lítium-ionos akkuról üzemel, a csúcsteljesítmény 70 kW, de tartós használattal csak 50 kW a hivatalos adat – 290 Nm forgatónyomaték mellett, ami nem csekélység. A kocsi hatótávolsága 200 km, és normál hálózatról töltve kb. 8 óra alatt „szív magába” annyi töltést, amivel 100 km tehető meg. Akárcsak a smart, a villanyos A-osztály sem lomha, a maximális sebessége eléri a 150 km/órát, és a 0-60-ra gyorsításhoz csak 5,5 másodpercre van szüksége. A Mercedes-Benz 500 darabot épít tesztelési célból, amelyet kiválasztott ügyfelek rendelkezésére bocsát.
A B-osztályon alapuló F-Cell sokkal bonyolultabb szerkezet, mint az A-osztály, hiszen ebben az autóban részben üzemanyagcellás rendszerrel, hidrogénből állítják elő a 100 kW teljesítményű (290 Nm) villanymotor energiaszükségletét. A hidrogént három tartályban tárolják, az akkumulátorok lítium-ionos kivitelűek, és az autó kb. 400 km megtételére képes. Kettős üzemmódról lehet beszélni, állandó tempónál döntően csak az akkuból táplálkozik a hajtómű, míg intenzív gyorsulásnál, illetve nagy tempónál az üzemanyagcellák „lépnek működésbe” – a folyamat a műszerfali kijelzőn követhető. Az F-Cell esetében persze relatív a nagy sebesség, de cammogásról nincs szó: a 120 km/h kényelmes utazótempó, ám ha szükséges, 170-ig is felkúszhat a mutató. 2010 és 2012 között 200 darab autóval szeretne tesztelni a gyár, részben Európában, részben az Egyesült Államokban.

És akkor végezetül néhány szó a szemnek kifejezetten kellemetlen tónusú sárgára fényezett, villanyüzemű SLS AMG E-Cell kupéról, amellyel a Mercedes-Benz büszkén prezentálja, lám, a jövőben sem kell nélkülözni a vezetési élményt, legfeljebb CD-ről hallgatjuk majd a V8-as dübörgést – szép kilátások. A hangtalanság ellenére a szárnyas ajtókkal ékesített álomautó nem csak látványra maradt meg vérbeli szupersportkocsinak. 392 kW (533 LE) és 880 Nm a két sarokszám, ehhez jön a 4 másodperces 0-100-as, illetve a 11 másodperces 0-200-as gyorsulás, valamint a korlátozott 250 km/órás végsebesség – ez utóbbi állítólag 265 km/h lenne tiltás nélkül. Van továbbá Comfort, Sport, és Sport Plus program a haladáshoz, fékezésnél pedig ugyanúgy nyílik hátul a szárnylap, és mindenféle okos dolgok történnek, hogy a lehető legtöbb energia kerüljön vissza a rendszerbe. Ám csúcstechnológia ide vagy oda, az SLS AMG E-Cell viszonylag hamar megadja magát, az akkuk (még) nem képesek csodára, de a fejlesztés gőzerővel folyik, és az elkövetkező években akár szériaéretté is válhat a ma még kísérletinek minősülő termék – hiába, az Audi e-tron méltó választ érdemel, hiszen a kutatás mellett ez egyben kőkemény presztízsharc is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?