Külföldi rendszámok gyűjtésébe kezdenek a magyar rendőrök

Már közúti ellenőrzéskor is lekerülhet a külföldi rendszám

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Magyar Közlöny július 19-i számából kiderült, mi lesz a jogszerűtlenül használt külföldi rendszámos autókkal.

Eddig konkrétumok nélkül tudtuk, hogy nehezül a külföldi rendszámú autót vezetők élete Magyarországon, de a Magyar Közlönyből kiderült, talán a legzordabb elképzeléseknél is komolyabb kegyetlenséggel csaphatnak le közúti, vagy akár "telephelyi", azaz otthoni ellenőrzés során a külföldi rendszámú autók belföldi üzembentartóira a rendőrök. Amennyiben ugyanis az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a külföldi hatósági jelzéssel ellátott jármű belföldi üzemeltetésére, használatára vonatkozó sajátos szabályok szerint a jármű jogellenes használatára került sor, a külföldi hatósági jelzést és engedélyt a helyszínen el "kell" venni és azt az elvétel okának megjelölésével együtt 8 napon belül meg kell küldeni a jármű belföldi üzemben tartója vagy a járművezető lakóhelye, székhelye, telephelye szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak.
Amennyiben az autó tulajdonosa nem tesz semmit az ügy ellen, a forgalmi engedélyt és rendszámot a közlekedési igazgatási hatóság bevonja és azokat az Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala útján a kiállító külföldi hatóság részére megküldi. Az autó hazai forgalomba helyezésének megkezdésére 15 nap áll a tulajdonos rendelkezésére, és van lehetőség az itthoni használat jogalapjának utólagos bizonyítására is, ez esetben a hatóság köteles a külföldi rendszámot és a forgalmit visszaadni, valamint egyidejűleg az eljárást beszüntetni. A legérdekesebb természetesen utóbbi, azaz, hogy miként bizonyítható a használat "jogalapja"? Íme a frissen módosított, 1988. évi I. törvényből származó szabályzás utóbbiról, azaz azon szerencsések listája, akik nevén lehet Magyarországon használt, de külföldön regisztrált autó:
a) a természetes személy üzemben tartó szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van b) az üzemben tartó olyan nem természetes személy, amely külföldön bejegyzett székhelyen, telephelyen is végez tevékenységet, amely tevékenységét döntően nem Magyarország területén végzi, c) Magyarország területén kívüli munkavégzés érdekében kerül sor a jármű használatára , d) a jármű tulajdonosa a jármű forgalomba helyezését a közlekedési igazgatási hatóságnál már kezdeményezte
(3) A (2) bekezdés d) pontja alkalmazása során forgalomba helyezés kezdeményezésének minősül a jármű származás ellenőrzési nyilvántartásba vétele
(4) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a járművezető a) szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van, b) a járművet harminc napnál rövidebb ideig használja Magyarország területén, c) a járművet a (2) bekezdés c) pontja alapján használja .
(5) A (2) és (4) bekezdésekben meghatározott feltételek fennállását az ellenőrzés során a jármű üzembentartója, valamint a jármű vezetője – a (2) bekezdésb)és c) pontja, valamint a (4) bekezdés c) pontja esetén az állami adóhatóság által is ellenjegyzett – magánokirattal, vagy közokirattal köteles igazolni a jármű használatának jogszerűségét.

Aki viszont nem tudja utóbbiakat bizonyítani, az nem csak autójának külföldi rendszámának és forgalmi engedélyének elkobzására, hanem az adóhatóság értesítésére is számíthat...
Külföldi rendszámos autót egyébként a szeptembertől érvénybe lépő szigorítások után is bárki vezethet a jövőben is itthon, pontosan annyi ideig, ameddig a magyar tulajdonos használhatja itthon külföldi autóját, azaz 30 napig és mindezt az üzembentartó írásos, kezdőnapot is megjelölő vezetési hozzájárulásával kell igazolja.

Rogán Antal, az Országgyűlés Gazdasági és Informatikai Bizottságának elnöke az alábbiakkal indokolta az új szabályzást:
A rendelkezés lehetővé teszi, hogy a közlekedési hatóság és a rendőrség a külföldi hatósági jelzéssel ellátott gépjárműrendszámmal ellátott gépjármű belföldi használata szabályainak megsértőivel szemben közigazgatási hatósági eljárás keretében a bírságolás eszközével éljen .
A rendelkezés rögzíti, hogy az ország területén főszabályként csak magyar rendszámmal használhatóak a magyar üzembentartóval rendelkező járművek, illetve hogy a magyarországi lakóhellyel rendelkező gépjármű-vezetők Magyarországon csak magyar rendszámmal ellátott járműveket vezethetnek.
Mindez értelemszerűen nem vonatkozik az életvitelszerűen nem Magyarországon él ő személyekre és a döntően nem Magyarországon tevékenykedő szervezetekre, hiszen ők legitim módon használják az illetőségük szerinti állam hatósági jelzését. Ugyancsak speciális szabályozást igényel a külföldi munkavégzéshez, különösen munkába járáshoz használt jármű, mivel ezekben az esetben méltányolható igény, hogy a munkavégzéssel érintett állam rendszámát lehessen használni. Egyéb esetekben ugyanakkor a tartós, harminc napnyi vagy annál hosszabb időtartamú magyarországi járműhasználathoz már a magyar hatósági jelzés alkalmazása megkövetelhető.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    KÉRDÉSEM AZ AÚTOMBA BELETOLATOTT EGY ROMÁN RENDSZÁMÚ KIS BUSZ MELYBŐL AZ ÁRUS ERDÉLYI ROMA RENDSZÁMA:RO HR78JL7 TULAJDONOSÁNAK NEVE CÍME KELLENE HOGY A KÁROMAT RENDEZHESSEM MERT ÍGY NEM TUDOM SEGÍTSENEK HOL KAPHATNÁM MEG???KOSSIK PÉTER 06204220093 BUDAPEST 1046 ERDŐSOR UTCA 14sz.i/20

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    KULFOLDI TARTOZKODASOM UTAN,VEGLEG HAZAKOLTOZTEM.A BARATOM KULFOLDI.AZ O AUTOJAT VEZETTEM ,AMIKOR MEGALLITOTTAK A RENDOROK.NEM VOLT NALAM A KULFOLDI TARTOZKODASI ENGEDELLYEM,EZERT LEVETTEK A RENDSZAMOT AZ AUTOROL!!!NEM ADTAK LEHETOSEGET,HOGY HAZAMENJEK ERTE.AZ 1 NAPOS AUTOHASZNALATI PAPIRROL NEM TUDTAM!!!NEM ERTEM,HOGY MIERT KELL AZONNAL LEVENNI A RANDSZAMOT ES MIERT NINCS ELOSZOR FIGYELMEZTETES,VAGY BIRSAG!!!??NEM OLVASOM A TORVENYEKET MINDEN NAP.HOL AZ EMBERSEG??

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Angliában valóban szólnak ha valaki több hónapig a magyar rendszámú autójával jár. Nem konkrét dátumot néz, hanem látja nap mint nap, és tudja hogy ott dolgozik. Ha M.o-ban is így lesz nem gond, de mi van akkor ha nem. A gond, hogy kivel fog levelezni, mert nekem pl. nincs is magyar címem, csak rokonok. Igen a biztosítás itt több mint tízszeres. Ja és mi vonatkozik a lakókocsira?

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Hááát, ez érdekes még ha bent ül a külföldi tulaj akkor sem szabad vezetni???
    Ha ez OK akkor valóban egy rém országban élünk!!!
    Igaz, mit tudnak mást meghozni a törvényhozók?? Ök vadi új merciben elől hátul még egy pár kisérö autó és soförrel utazgatnak /az adófizetők pénzén/.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Tisztelt Katona Mátyás (cikkíró) Legyen szíves megjelölni, hogy a cikkében szereplő “Íme a frissen módosított, 1988. évi I. törvényből származó szabályzás utóbbiról, azaz azon szerencsések listája, akik nevén lehet Magyarországon használt, de külföldön regisztrált autó:” majd a felsorolás, HONNAN származik. Ugyanis a 2011.07.19-én kiadott Magyar Közlönyben ilyen – az 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről szóló törvény – módosítás NEM szerepel. A 2011.07.19-én kiadott Magyar Közlönyben csak a következő szerepel: A Kormány 138/2011. (VII. 19.) Korm. rendelete egyes közúti közlekedési igazgatási feladatokról, valamint egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról 3. A külföldi rendszámmal ellátott jármûvek belföldi üzemeltetésére vonatkozó szabályok megsértése esetén alkalmazandó közlekedési igazgatási rendelkezések…. A következőekben a szankciók, azaz a bírság tételek szerepelnek. A külföldi rendszámmal ellátott jármûvek belföldi üzemeltetésére vonatkozó szabályok viszont ebben a Kormány rendeletben nincsenek benne és a fent többször hivatkozott 1988. évi I. törvényben vagy annak módosításában sem található. Tehát a kérdésem, hogy a cikkében dőlt betűsen szereplő hivatkozás honnan származik. Köszönettel

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Magyar lakcímmel, csak magyar rendszámú autót vezethet! Születésnapi vacsoránál, külföldi rokon megkért vezesem én az autóját,mert szeretne inni egy kis Magyar bort. Mondtam nem tehetem, mert beütött a diktatúra! Kik a szemetek?! Hazug, elmebaj, szégyenletes, lejáratjuk magunkat!

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Én Magyar cégnél dolgozom,de Ausztriában van a telephely.(kamionsofőr vagyok)Tehát hivatalosan vagyok külföldön. Ebben az esetben jogszerűen használhatok Osztrák rendszámú gépkocsit?
    Jó lenne,ha felvilágositana valaki erről,mégis jobb itt,mint az út szélén történik meg.
    Köszönöm.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Szlovák rendszámos autóm van,szlovák forgalmival,szlovák céges kölcsönadási szerződéssel.Lakóhelyemtől Budapestig/300 km/ 4-szer állítottak meg”Jónapotkivánok”-ék.Egyik okosabbat mondott mint a másik a rendszámot illetően,aztán megkérdezték,hogy mi is van írva ezekre a papírokra.Mondom az,hogy akkor vezetem ezt az autót és ott amikor és ahol akarom.Minden szlovákul van egy betűt nem tudtak elolvasni,nem tudtak velem mit kezdeni!Higgyétek el ezután sem tudnak,Rogán hiába okoskodik.Ne húzzanak le százezrekkel,milliókkal reg.adóra,illetékre hivatkozva akkor majd lesz nekem is Magyar rendszámom,nincs is attól szebb rendszám!Csak ez a sok gyökér politikus az adófizetők sanyargatását tűzte ki elsődleges céljául,miközben leszarják a törvényeket mert azt hiszik rájuk nem vonatkozik.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    T.Uraim,
    Igazuk van ebben az országban csak az állami kassza töltése a cél.
    Én külföldi vagyok és engem meg azért büntettek meg már 2 x is
    mert itt élek már egy éve és nincs magyar jogosítványom!!!
    Alkalmanként 50.000 volt a hozzájárulásom az államadóságcsökentéséhez.

    Valóban miért is lépet be H az EU-ba?

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Bocs: UNIO. Tök mindegy egyébként, mert az EU 26 tagállam + Magyarország.
    Sz..nak itt az EU-s törekvésekre, törvényekre és irányelvekre. Jelszó: SANYARGASSUK a NÉPET!

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Megnézném azt a rendőrt aki lemeri venni egy ferrari rendszámát!!! 1 kis csikarás 5 milliós kártérítési per! alig 5 évi fizetése lehet. Te meg mernéd csinálni?????? :-)))

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Ez így 2011-ben, hét évvel az uniós belépésünk után több, mint durva korlátozás. Korábban volt autóútlevél, ennél még az is szerencsésebb volt.
    Ez nem EU, ez kommunizmus, diktatúra. És mindezt azért, hogy fenntartsák az EU-szinten kirívó regisztrációs adót, (ami egy rablás), ahelyett, hogy azt tennék “versenyképessé” valamelyest, ergo kifognák a szelet a vitorlából.

    Azt hiszem érdemes többéves ADAC-klubtagságom mellé jogvédelmi-biztosítást is kötnöm, itt még arra is szükség lehet….

    :-/

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Kedves Barátim!

    Lássátok, nem számít, hogy jogos, nem jogos, igazságos vagy sem, ki mit szív, csak a gátlástalan törvényesített pénzhajhászás a lényeg, a jó népre meg rá se ripityom! Nekem magyar rendszámom van, de sok barátomnak nem van akinek a több tíz milliós autóján amcsi rendszám, de kinn lakás cég minden, nem tudnak vele mit kezdeni, akár gyorsan is hajthat. Láttam 599 Ferrarit, szlovák rendszámmal. pár villa árát megspóróltaa reg adón. de ezek aprópénzek, nem úgy a gyorshajtók hajkurászása a kizárólag kis forgalmú több sávos egyenes ttutira balesetveszélymentes útszakaszokon tanyázó három-négy sszeméllyel pardon, rendőrrel dekkoló lesipuskásokkal. Az M7-en soha nem a szombat délelőtti Bp.– Balaton felé kacsázó eszelősökre vadásznak, nem, a 157 km, Bp. felé a hídról vadásznak.
    Azért soha senkit nem róttak meg, mert a traktorral több száz méteren sarat hord fel az ország útra és azon egy két ember másvilágba röpült! Érdekel ez valakit? Pedig az egyik egy fiatal házi orvos nő volt, helikopteres mentők próbálták megmenteni sikertelenül. ” Akinek nem tetszik elmehet külföldre” – el is mennek, de nem csak rendszámtábláért! Tomas

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    “Tisztelt Hölgyeim és Uraim. Kedves barátaim!” Minek is léptünk be az Unióba???? Hol a jog a munkahely, a lakóhelyhely szabad megválasztásához? És ha már itthon nyaralok de kint dolgozom miért kell bizonyítanom egy közegnek, hogy jogszerűen használok egy külföldi rendszámos autót itthon. Ha nem szi…nának minket értelmetlenül magas regisztrációs adóval (ami igazából egy VÁM, és jogsértő az EU-n belül), akkor talán regisztrálnám az autómat. Mikor kimentem a magyar rendszámos tragacsommal, senki sem szekált. Visszasírjuk még Sztálint, Ceausescut, mert lesz még egy pár szabadság és jog sértő, jó ötlete ennek a “kedves barátaim” társaságnak. Gyurcsánnak volt igaza amikor azt mondta (igaz teljesen más értelmezésben és más közegben) akinek nem tetszik, el lehet menni. És sajnos egyre többen indulnak.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Dübörgö vagyok Angol autóval járok itthon évek óta a pribékek megcsókolhatják a s……….m mi a titka? írasd a nevedre kinn szüntesd meg a mo-i lakcímedet aztán küldhetik a büntetést meg a többi baromságot a Serwoodi erdőbe Robinhoodnak !!!!!!!!!!!!!!!! mire megkapod kifut a határidőből.. piszkos kommunista zsidók azt igérték nem lesz vám az unióban hát nincs is de a helyette behozott regadóról hallgattak míg meg nem szavazta a birka magyar az uniós tagságot.———foden12@velvet.hu——-

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Nevetséges az egész. Aki cégként jár itt az autóval az ezután is fog aki magánszemélyként az meg bejelentkezik egy külföldi címre és a hatóságok semmit nem tudnak vele kezdeni… Vicc az egész egy nagyon rossz vicc még jó hogy más területeken “nincsenek problémáink” csak a külföldi autók regulázásánál…

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Nem a személyautok után kellene a regadot beszedni, hanem a több 10-20 és 30 millios buszok ill. kamionok után!!!!!!!!Mert Magyarországon a kicsit el kell taposni??!!!

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Ez az egész egy marhaság,van céges magyar és román rendszámú autóm es mindenki használja mert így jó nekünk.s akkor most hova kell írjam őket az összest magyarországa vagy romaniaba?Ott sem kevés a regado.Esetleg kitehetm a magyar állampolgár ügynököt de az meg kinek jó,na mindegy marhaság így ahogy van

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    itt nem a kibuvasrol van szo, hanem arrol hogy hanyszor kell kifizetni a regadot es a sallangokat?

    egyebkent az volna a legjobb ha mar EJU hogy egyseges rendszer legyen, maris megoldva a gordiuszi csomo. csak az a baj hogy a parlmentbe ulo droidok csak a penzt latjak…..

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Sajnos az! A törvény értelmében azonban magyar állampolgárnak magyar rendszámos autó az elképzelés…

    Visszatérve a kérdésre, sajnos az írt esetben sincs kibúvó a hazai regisztráció alól.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Kedves Thomas!

    Azt gondolom, hogy a törvényt szó szerint fogják venni, azaz a bérlés nem lesz kibúvó. A többire engedje meg, hogy ne én adjak választ!

    Köszönettel,
    Katona Mátyás

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    A masik erdekes dolog, van aki ingazik a ket orszag kozott, minden orszagban regisztralni kell a gepjarmuvet x ido elteltevel. namost aki hazajon mert lejart a hatarozott idore szolo munkaszerzodese, akkor 30 nap utan kezdemnyezni kell a regisztracios folyamatot ami nagyon sok penz ido es utana jaras, na most teszem azt kifizeti az illetekes a burokracia dijjait valamint a jarulekos koltsegeket, aztan x ido elteltevel kap megint egy hatarozott ideju szerzodest, kigurul a mar magyar rendszamos autojaval, aholmegint csak x ido utan regisztralni kell az adott orszagban a gepkocsit, amit meg is tesz a proli, mert nincs atiras ilyen lyan penzbehajtas, mint otthon magyarorszagon, aztan letellik megint a munkaszerzodese es hazamegy, akkor megint indul a regisztracios folyamat, mert kulfoldi rendszam????Hat kedves ha aprofat pisalsz sefogod tudni behajtani a penzt, egyebkent pedig mit szedsz amior ilyen baromsagokat talalsz ki? azt tancsolom neked kedves hogy azzonnal allj le a cuccal, mert rad kartkonyan hat. bar emebrileg nem kar erted!

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Tisztelt Katona Matyas! Nekem is van nehany kerdesem: kulfoldon elek, de most ket es fel honapig itthon vagyok. Erre az idore is at kellene jelentenem az autot, fizetni a regadot, eredetvizsgalatot, torzskonyvet, rendszamot, vagyonosodasi adot, stb? Kesobb vissza az egesz, mert osszel megyek vissza? Az is elofordult mar, hogy haza jottem autoval, de surgosen vissza kellett mennem, ezert repulovel utaztam, kb 3 honapig nem tudtam a kocsiert jonni. Nem hasznaltam, csak parkolt az utcan. Ilyenkor mi a helyzet? Mas kerdes, ha be akarnam fizetni az osszes koltseget, az haromszor annyi lenne, mint amennyiert vettem az automat. Vicc ez az egesz.

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Ezért a sok ökörségért biztosan rengeteg pénzt vettek fel a kitalálók!Nekem svájci szerződésem van de többnyire Németországban ill. Hollandiában vagyok.A magyar rendszámú autómat eddig csak megnézték kint de nem szóltak pedig két hónapig is kint volt.A magyar elitnek kicsit bosszantja a pofáját hogy mások is találtak kiskapukat.A tisztelt ház tagjai és volt tagjai meg a rokonság miért nem magyar lobogó alatt tartja az Adrián a rengeteg 100-300 milliós yachtjait meg vitorlásait?Ha nekik lehet akkor a kisembernek miért nem??

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Tisztelt Katona Mátyás! Lenne pár kérdésem. Mi köze van a magyar államnak, a rendőrségnek, ahhoz hogy a saját tulajdonomat képező autón milyen rendszám van? Ha be van fizetve a kötelező valamelyik Európai Uniós országban (mert ugyebár tagja vagyunk), ha érvényes a műszaki és minden egyéb dolog, akkor mi köze van hozzá, ha külföldi rendszám van rajta??? Európai Unió vagyunk, nem? Oda megyek és annyit amennyit akarok, nem? és mi a helyzet, ha valaki bérli az autót? Egy szlovák cégtől nem lehet több évre kibérelni egy autót??? Köszönöm válaszát!

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Kedves András!

    Olyannyira jó kérdés, hogy a Központi Okmányiroda sem adott rá választ, az NKH-hoz irányítottak, elküldtük a kérdést számukra. Amint megvan, jelentkezünk a válasszal!

    Üdvözlettel,
    Katona Mátyás

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Van egy magyar állampolgárságom. Van egy szlovák rendszámú autóm. Van egy szlovák állandó lakcímemet igazoló plasztik kártyám.
    Mit fog csinálni a rendőr, ha megállít?
    Elveszi az autó iratokat, meg a rendszámot?
    Vagy, elenged, mert rendben van minden. Jogszerűen használhatom az autót.
    Ha valaki tudja a választ, írja meg!
    Más: Hogy igazolom a rendőrnek, hogy 15-ik napja vagyok Mo.-gon?

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Tényleg nagyon hatásos!! Főleg akkor amikor majd megy haza egy szerencsétlen melós német rendszámmal-mert ügye kint meg az kell ha tartósan kint dolgozol- nincs nála semmi komoly munkaszerződés vagy egyéb papír és erre a nagyon okos rendör majd elveszi a kocsi papírjait! Na az milyen fasza lesz! Sok agyatlan ! Arról már nem is beszélve hogy mit spórol az akinek német rendszám van az autóján??? Az én biztositásom 1000 euro egy évre az adó pedig 350 !! És csak egy passátom van !

  • 2017.10.31. at 13:35
    Permalink

    Na, végre, valami hatályos intézkedés, mert már mindenkinek borzolta az idegeit az, hogy ütközéskor micsoda tortúrák voltak ezekkel a szemetekkel !!!

Vélemény, hozzászólás?