0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Igazi magyar sikersztori: Ikarus 55 és 66

Mátyásföld kincsei: Ikarus 55 és 66

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tipikus magyar sztori az Ikarus 55 és 66 típusok születése, hiszen a sok bába közt majdnem elveszett a gyerek, ráadásul koraszülöttnek tartották, de a hitetlenkedők ezúttal hoppon maradtak.

GN-301, az Ikarus 55 nullszéria egyik első példánya 1954-ből. Jellegzetes részlet a síküvegekből álló, gyakorlatilag köríves panoráma szélvédő, amely remek kilátást adott. A tesztüzem a Mávautnál zajlott, belföldi forgalomban

GN-301, az Ikarus 55 nullszéria egyik első példánya 1954-ből. Jellegzetes részlet a síküvegekből álló, gyakorlatilag köríves panoráma szélvédő, amely remek kilátást adott. A tesztüzem a Mávautnál zajlott, belföldi forgalomban

1956 utáni, már szériagyártású Ikarus 55 változat, íves szélvédőüveggel

1956 utáni, már szériagyártású Ikarus 55 változat, íves szélvédőüveggel

Az 1948-ban államosított Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalat kezdetben a korábbi Uhry műhely munkáit folytatta, és autóbuszokhoz, tehergépkocsikhoz készített felépítményeket. Amikor a Csepel Autógyárban elkezdődött a 350-es jelzésű, döntően dízelmotorral szerelt, Steyr-eredetű teherautó előállítása, az Ikarusban készültek a vezetőfülkék, és csak 1950-ben mutatkozott be az első mátyásföldi autóbusz, amely új korszakot nyitott a hazai tömegközlekedésben. Az Ikarus 30 történetét korábban már megírtuk, ám a Zerkovitz Béla vezette mérnökcsapat egy, a kisbusznál sokkal nagyobb jármű megvalósításának álmát is dédelgette. Zerkovitz előrelátó műszaki ember volt, jól tudta, hogy az alvázas konstrukció egyrészt korszerűtlen, másrészt a magyarországi körülmények nem teszik lehetővé a kellő számú termelést – a megoldást a kisebb kocsinál alkalmazott önhordó vázszerkezet jelentené. Probléma azonban akadt bőven. Mivel a fejlesztéseket politikai körülmények is nehezítették − lévén ilyen modern járművet a Szovjetunió még nem gyártott -, így a kísérletezések gyakorlatilag titokban folytak, már csak azért is, mert az előirányzott, és a Járműfejlesztési Intézet által elfogadott tervnek megfelelően a Mávag Tr 5 és M5 buszok utódjait alvázas kivitelben kellet az Ikarusnak legyártani – ez lett az Ikarus 60 széria, amely aztán később csuklósként aratott óriási sikert.

1957-ben, az akkor még a Városligetben rendezett Budapesti Ipari Vásáron mutatták be az Ikarus 55 korszerűsített változatát, amelynek fényszórói felkerültek a homlokfalra − erre azért volt szükség, mert a sofőrök panaszkodtak, hogy a mélyre tett lámpák este nem világítanak elég messzire

1957-ben, az akkor még a Városligetben rendezett Budapesti Ipari Vásáron mutatták be az Ikarus 55 korszerűsített változatát, amelynek fényszórói felkerültek a homlokfalra − erre azért volt szükség, mert a sofőrök panaszkodtak, hogy a mélyre tett lámpák este nem világítanak elég messzire

Volt időszak, amikor az Ikarusban bizony fontosabbak voltak a közszükségleti cikkek, mint maguk az autóbuszok. A képen a munkások az 1 200 forintos babakocsikat ellenőrzik, míg a háttérben az 55-ös típus első példányai láthatók

Volt időszak, amikor az Ikarusban bizony fontosabbak voltak a közszükségleti cikkek, mint maguk az autóbuszok. A képen a munkások az 1 200 forintos babakocsikat ellenőrzik, míg a háttérben az 55-ös típus első példányai láthatók

A mérnökök kizárták az orrmotoros konstrukciót, padló alá beépíthető fekvőmotor ekkor még nem volt, így a 125 lóerős Csepel D-613 erőforrásnak kizárásos alapon a farban jutott hely. Az első prototípus, az A58 rajzjelű Ikarus 66 még a később jellegzetessé vált hátsórész nélkül mutatkozott be 1952-ben, majd egy évvel később követte az Ikarus 55 két kísérleti példánya, gyári kóddal az A60-as – a formák P. Horváth György nevéhez köthetők. A tervezők csöndes futású, kényelmes autóbuszt szerettek volna készíteni, és az egyszerű karbantartás miatt fontos szempontnak számított a motorhoz való könnyű hozzáférhetőség, amit a kétrészes, Deák László által javasolt széttárható ajtókkal sikerült megoldani. A farmotoros konstrukciót sokan támadták, az Ikarus körül hatalmas vihar kerekedett, ezért több tudományos konferenciát is szerveztek, hogy tisztázódjanak a szakmai részletek, de Zerkovitz Béla végig kiállt a jármű életképessége mellett. Szerencsére neki lett igaza. A termelés nagyon lassan pörgött fel, 1954-ben csak 10 darab nullszériás 55-ös gördült ki Mátyásföldről, voltaképpen egyedi darabként. Ezeket a kocsikat nemzetközi bemutatókra vitték, majd a közlekedési vállalatoknál közlekedtek, amolyan tesztüzemben. A sorozatgyártás beindulását − mai szemmel nézve − nevetséges dolgok hátráltatták, az Ikarus ekkoriban a bányamozdonyoktól kezdve a babakocsikon át a gyerekjátékokig bezárólag mindennel foglalkozott, csak éppen a „farosokkal” nem.

1960-ban öt darab ilyen gyönyörű festésű autóbusszal gyarapodott a Malév járműparkja. Ez voltaképpen egy tiszavirág életű hibrid, mert az új, P. Horváth György által megrajzolt süllyesztett hűtőmaszkkal rendelkezik, de az utasok még középen szállhattak fel. A busz alatt az új futóművek találhatók, 22 helyett 20 colos kerekekkel

1960-ban öt darab ilyen gyönyörű festésű autóbusszal gyarapodott a Malév járműparkja. Ez voltaképpen egy tiszavirág életű hibrid, mert az új, P. Horváth György által megrajzolt süllyesztett hűtőmaszkkal rendelkezik, de az utasok még középen szállhattak fel. A busz alatt az új futóművek találhatók, 22 helyett 20 colos kerekekkel

Ikarus 66, amely itt már a Mávaut flottájában fut, pedig eredetileg a fővárosnak szánták. Budapesten nem vált be ez a 100 személyes típus, így a FAÜ szokatlanul rövid idő alatt selejtezte, illetve elcserélte mind a 75 darab kocsiját

Ikarus 66, amely itt már a Mávaut flottájában fut, pedig eredetileg a fővárosnak szánták. Budapesten nem vált be ez a 100 személyes típus, így a FAÜ szokatlanul rövid idő alatt selejtezte, illetve elcserélte mind a 75 darab kocsiját

Az 55-ös típus legelső példányait könnyű felismerni, ezek sima, fényszóró nélküli homlokfallal és síküveges panoráma szélvédővel rendelkeztek. 1956-tól íves szélvédőket vezettek be, majd 1957-ben komolyabb változás történt. Az íves tetőablakokat innentől csak extraként kínálták, a homlokfalon megjelent a relációtábla, és a két kerek fényszóró, de még süllyesztett hűtőmaszk nélkül. Ez utóbbi formai elem bevezetésére 1960-ban került sor, az első ilyen szériából a Malév rendelt nagyobb flottát, de ezek a kocsik még a jobb oldalon középajtóval rendelkeztek, az első tengely előtt csak a vezetőnek volt külön ajtaja a bal oldalon – ez első utas ajtót (amit szakzsargonnal ólajtónak hívnak) 1962-ben vezették be. Nem csak formai, műszaki szempontból is fontos az ’50-es évek végi időszak, mert a módosított fenékvázzal párhuzamosan új, győri MVG futóművek kerültek az Ikarusok alá, a kerékméret 22 colos átmérőről 20-ra csökkent, és megjelent az erősebb, 145 lóerős D-614-es dízelmotor is, 500 Nm forgatónyomatékkal. Az 55-öst típust kezdetek óta sok kritika érte túlzott díszítettsége miatt (széles díszlécek, ún. tarajos lámpák, hasonló apróságok), ezeket fokozatosan hagyták el, és 1966-ban végleg eltűntek a csepp alakú házba tett irányjelzők, hátul pedig kerek „ZIL-lámpák” jelentek meg.

1959 tavaszán, a 12-es vonalon jelentek meg először Budapesten az Ikarus 66 városi autóbuszok. Nagy várakozás előzte meg e típus bevezetését, de a szűk ajtók lassították az utascserét, a farmotor sok hasznos teret elfoglalt, egyenetlen és magas volt a padló, az utazók pedig arra panaszkodtak, hogy a rossz szigetelés miatt a dízel bűze beszivárog az utastérbe

1959 tavaszán, a 12-es vonalon jelentek meg először Budapesten az Ikarus 66 városi autóbuszok. Nagy várakozás előzte meg e típus bevezetését, de a szűk ajtók lassították az utascserét, a farmotor sok hasznos teret elfoglalt, egyenetlen és magas volt a padló, az utazók pedig arra panaszkodtak, hogy a rossz szigetelés miatt a dízel bűze beszivárog az utastérbe

Külföldre is jártak a farmotoros Ikarusok, az IBUSZ és az Expressz utazási irodák szervezésében. A képen egy 1966 előtti 55-ös típus látható, a csepp alakú irányjelzők segítenek a meghatározásban

Külföldre is jártak a farmotoros Ikarusok, az IBUSZ és az Expressz utazási irodák szervezésében. A képen egy 1966 előtti 55-ös típus látható, a csepp alakú irányjelzők segítenek a meghatározásban

Amíg az 55-öst távolsági, addig a 66-ost városi típusnak szánták. A mintakocsi, az egyetlen példányban épült, GF-100 rendszámú Ikarus 66 még 1954-ben került a Fővárosi Autóbuszüzemhez, kvázi tartós tesztre, de a hátsó ajtó kialakításának problémája miatt csak 1958-től kezdődött a sorozatgyártás. A busz nem vált be: lomha volt, zajos és büdös, így a beszerzett 75 darab Ikarus 1964-ben már a Mávaut flottájában rótta az utakat, ahol helyközi forgalomban jól teljesített. A kissé szögletes homlokú 66-os ikertestvérével egyidejűleg részesült a korszerűsítésekben, egyedül a korai változatok hűtőmaszkjainál voltak különbségek, de ez a különcködés nem tartott sokáig. Az 1960-as évek első harmadában már több Ikarus 66-os készült, mint 55-ös, és mindkét modellből bőséggel jutott exportra. A KGST piaci felosztása miatt az NDK például nem gyárt(hat)ott 10 méternél hosszabb autóbuszt, így magyar buszokkal, döntően Ikarus 66-osokkal oldotta meg az országos szintű közlekedési igényeit, a legtöbb 55-ös pedig a Szovjetunióba került, ahol főleg a kényelmes Lux kivitelnek volt nagy sikere.

Az Ikarus modern, a maga idejében rendkívül korszerű 200-as sorozatának bevezetése 1970-ben végleg kisöpörte a kiöregedett farmotorosakat Mátyásföldről, a szalagot a székesfehérvári üzemegységbe helyezték át, ahol 1972-ben az 55-ös, majd 1973 nyarán a 66-os termelése is leállt. A közutakról persze nem tűntek el azonnal a jól bevált Ikarusok, az utolsó mohikánokat az 1980-as évek első negyedévében selejtezték az üzemeltetők, lezárva ezzel a magyar ipartörténet egyik legsikeresebb fejezetét.

(fotó: Fortepan)

Ez is érdekes lehet:
 

Újabb örömhír, még olcsóbb lesz a benzin és a gázolaj is

Újabb mélyrepülésbe kezdtek az üzemanyagárak, a szerdai ármérséklést pénteken újabb követi.

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4 teszt

Vannak kedvenc autóink, de mindnél bele kell éljük magunkat a leendő vásárlóik bőrébe. Az X-Trail...

A felismerhetetlenségig tört össze a 430 lóerős BMW M3

Dél-Afrikában történt a csúnya baleset még a hónap elején. A képeket elnézve azt várhatnánk...

Surranó tolvajok fosztogatták az autókat

A tolvajok a távirányítók blokkolását követően nyom nélkül képesek nyitni és kipakolni az autókat...

13+1 pontos ellenőrzőlista téli autózáshoz

Hazai viszonylatban téli útviszonyok között viszonylag ritkán autózunk. Éppen ezért érdemes kellően...

Ahogyan az várható volt, tovább apadnak az üzemanyagárak

Míg múlt héten a benzin ára esett egy hajszálnyit jelentősebben, most a gázolajnál nagyobb az...

Összkerékhajtással is jön a frissített Mazda6

Két év után újította meg középkategóriás modelljét a Mazda. Stílusával a Mazda6 az újabb modellekéhez...

ADAC téligumi-teszt 2014

Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük...

Kínai Guinness rekord: szűk parkolás Minivel

Az autónál alig 8 centivel nagyobb helyre tud beparkolni a rekorder. Kérdés, hogyan áll ki? Egyáltalán...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hbGZhX3JvbWVv
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

gabi írta: 2012 december 21., péntek 00:40:28

Nagy örömmel nézem ezeket a csodákat, de sajnos ma már nem gyártanak belőle egyet sem. Ez köszönhető a politikusainknak. A tönkretétele bűn. Felelősségre kellene nagyon szigorúan vonni azokat, akik ezt teték. Nagyon sok embernek adna munkát a gyár.

A válaszoláshoz belépés szükséges
kocsmaros írta: 2011 október 18., kedd 20:17:22
cscohg írta: 3 éve

A 66-os még formás volt, aztán jöttek a kockabuszok... mostanában újra vannak formák...változik a divat.... Nekem nagyon tetszett a 66. (Bár még "erősen" gyerek voltam... )


Ezek a buszok jártak Moszvai utakon télen nyáron, Jártak Kubába és még kitudja hol. VOLt NEVÜK a VILÁGBA, aztán a politikusaink segédletével szándékosan tönkre tették a Magyar buszgyártást.

A válaszoláshoz belépés szükséges
tombor.mihaly írta: 2011 október 16., vasárnap 21:47:39

Csak annyit az íráshoz hogy nem pontos minden a leírtakban hogy már 1967-ben gyártották az 55-ös és a 66-os buszokat a székesfehérvári Ikarus gyárban, volt gyártósor egymás mellett futott párhuzamosan a gyártás, ezt csak azért tudom ilyen jól mert ott voltam ip. tanuló 1967 és 1970 között a második évtől 1968 lent dolgoztunk a gyártó soron.

A válaszoláshoz belépés szükséges
cscohg írta: 2011 október 16., vasárnap 20:14:55

A 66-os még formás volt, aztán jöttek a kockabuszok... mostanában újra vannak formák...változik a divat.... Nekem nagyon tetszett a 66. (Bár még "erősen" gyerek voltam... )

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hbGZhX3JvbWVv
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hbGZhX3JvbWVv

Friss tesztek

Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 Ultra Prestige teszt

Németes francia – Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 teszt

Két éve járt már nálunk a DS 3 1,6 literes dízele. Azóta némi módosításon esett át. Megjelenése szebb, motorja erősebb és takarékosabb lett.


Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4 teszt

Lehet, hogy crossover-érett lettem? - Nissan X-Trail teszt

Vannak kedvenc autóink, de mindnél bele kell éljük magunkat a leendő vásárlóik bőrébe. Az X-Trail engem beszippantott a saját világába.


Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Még a Golfot is lenyomja? Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Visszatért a hagyományos kompakt modellek szegmensébe a Nissan, a Pulsar ráadásul az év egyik meglepetése, annyira jó.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hbGZhX3JvbWVv

Hirdetés

ALFA ROMEO tesztek

Szűz, mégis dögös: Alfa Romeo Giulietta teszt

Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB Distinctive teszt

Századik születésnapja tiszteletére felélesztette a legendás típusnevet az Alfa Romeo. Giulietta még szűz volt ezen az első randevún.


Alfa Romeo GT teszt

Michelangelo öröksége

Nem egy friss modell, ám remekbe szabott formatervével az utakon még mindig különlegességnek számít az Alfa Romeo megigéző szépségű GT kupéja.


Alfa Romeo 159 teszt

Nemzetközi turizmus

A 159-es kombi 2006 tavasza óta gazdagítja az utcaképet. Apró módosítások kapcsán most újra a tesztflottában. 1,9-es dízellel és 19-es kerekekkel.


Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo 155

AMitol döglik a légy...

Az Alfa Romeo a legjobb úton a túlélés felé, még néhány, a Mitóhoz hasonló remek ízléssel eltalált modell, és a Cuore Sportivo végleg lekapcsolható a pacemakerről.


Alfa Brera 2.4 JTDM

Urak sportja

Dízelmotorral teszteltük az egyre inkább magára találó milánói márka csúcs-sportkocsiját.

Még több ALFA ROMEO teszt

Címlapon


Friss cikkek

Videó: a Ford Mustang, ami a legmagasabb felhőkarcolóban készült

A Fordé lenne a világ legmagasabban fekvő összeszerelő üzeme? Videó

19 órája – Sztori

A Ford a föld legmagasabb épületében rakta össze és állította ki a Mustangot. Videóra is vették az eseményt, a logót Bill Ford tette föl.


Janika szerint is fontos a téli gumi!

Vajon mit mond egy ralibajnok a téli abroncsokról?

21 órája – Sztori

Idén nem csak megmértük a téli gumikat, megkérdeztük ifj. Tóth János hétszeres magyar ralibajnokot is, hogy ő mennyire tartja fontosnak.


Videóra vették a Ferrari F12 Berlinetta száguldását

Vettel hajtott 300 km/h felett az autópályáján? Videó

Tegnap – Sztori

350 km/h-val száguldó Ferrariban készítettek belsőkamerás videót Abu Dzabi egyik autópályáján. A pletykák szerint Sebastian Vettel volt a sofőr.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

ALFA ROMEO ALFETTA GTV 2.0

ALFA ROMEO ALFETTA GTV...

Ár: 300.000 Ft

Évjárat: 1985

Kivitel: coupe

Üzemanyag: Benzin

ALFA ROMEO 147 1.6 T. Spark ECO Distinctive

ALFA ROMEO 147 1.6 T....

Ár: 750.000 Ft

Évjárat: 2002 / 8

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

ALFA ROMEO 146 2.0 ti

ALFA ROMEO 146 2.0 ti

Ár: 380.000 Ft

Évjárat: 1998

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó