Még a saját autómat se venném meg! Használd az adatlekérdezést!

Még mindig dívik az óratekerés! Vagy csak sok számláló hibásodik meg?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Volt nekem egyszer egy viszonylag új autóm, alig használtam, majd eladtam. Aztán állítólag még fiatalodott is, legalábbis óraállás szerint.


Van néhány ismerősöm, aki autót venne, persze használtat, hiszen a magánembernek jellemzően már csak az jut. Ezért aztán marhára örülök, hogy tavaly október óta működik a KEKKH gépjárműadat-lekérdezője. Még akkor is, ha csak viszonylag ritkán, csupán műszaki vizsgán, illetve tulajdonosváltáskor kerülnek bele bejegyzések. Aki használt autót venne, hazait, az feltétlenül szánja rá azt a pár száz forintot, amibe a lekérdezés kerül (érdemes összegyűjteni több rendszámot és egyben lekérdezni, mert 2 autó adatait például pontosan annyiba kerül lehívni, mint egyről informálódni). E megfontolásból kérdeztem le, szinte csak brahiból egykori Chevrolet Sparkom adatait, amit bemutatóautóként, szinte újként vettem, majd 2012-ben hétévesen adtam el, miután megírtam róla egy használttesztet, aztán a "dolgozat" befejezésekor eszméltem: hiába szeretem az autót, marhára nem ilyenre van szükségem.
A keveset futott autó pillanatok alatt elment, még csak kiemelni sem kellett a hirdetést, elég volt feltenni a Használtautóra. Vevője a cikkeimből ismerte az autót, a hirdetésben egyértelműen leírtam: az orrát kétszer is megtörtem, mindkétszer korrektül lett javítva. De miért nem venném meg semmiképp sem egykori autómat? Nem saját, gyári képességei miatt, hanem azért, mert a KEKKH adatbázisa szerint bár 2012 augusztusában valóban nem egész 43 ezer kilométer volt benne, ahogyan megváltam tőle, de egy évvel később (és már a műszaki vizsga augusztus 16-i lejárata után), szeptemberben bejegyezve csupán 39 ezer kilométer, 2015 decemberében (vélhetően megint sikerült két hónappal később vizsgáztatniuk) már 48 ezer kilométer volt benne. Egyik sem sok, az sem zavarna, ha 70-80 ezer kilométer lenne benne. Ha az lenne a cél, ami volt akkor, amikor azt a kocsit vettük (városi autó, automata váltóval), akkor tökéletesen megfelelne. De így nem.
Hirdetés

Zavar a törés, zavarna a törés, na nem az, ami autón volt, amikhez nekem is közöm volt. Ha korrektül javították, márpedig úgy tették, ha szerkezeti elemet nem érintett, márpedig nem érintett, akkor belefér. De a törés a múltban, az óraállások között zavar. Mert nem tudom, hogy az alatt az egy év alatt, amíg "mínusz 3 ezer kilométert" tett meg, addig valójában mennyit ment. Csak tippelem, hogy közben olajcserét sem kapott, én nem mellesleg frissen szervizelve adtam el. De igazából értetlenül állok a helyzet előtt: miért kellett manipulálni egy 8 éves, vélhetően mindenképp szerény futású autó óraállását? Nem hiszem, hogy egy év alatt 20 ezer kilométernél többet ment volna a 800, bocsánat 796 köbcentis, automataváltós, 135 km/óra végsebességű miniautó. Baj lett volna, ha 62-63 ezer kilométert mutatott volna a kijelzője? Netán a digitális műszer krepált be, cserélni kellett? Nem jellemző.
Mi a tanulság? Annyi, hogy egyetlen autótól se várjuk el azt, amit ez a szerencsétlen Spark mutat: tavaly már több mint 10 éves volt, a KEKKH adatbázisa szerint még mindig 50 ezer kilométer alatti futással. Évi 5000 kilométernél pedig még én is többet mentem vele, pedig mellette is zömében tesztautóval jártam, és akkoriban egyetlen autóm volt, így a tesztautómentes kilométerek sem oszlottak meg. Még akkor is mindenképp ajánlott a KEKKH adatbázisába "belenézni" autóvásárlás előtt, ha az minimális adatot ad. A műszaki vizsgánkénti adatfelvétel ritka, kellően preparálható hozzá az autó, de látjuk, időnként így is árulkodó a rendszer. Ha a rendőr bármikor leolvashatná és bejegyezhetné az óraállást, ha lenne bármilyen következménye annak, ha a korábbinál nagyobb számot írnak be, akkor többet érne. Most viszont még annyi sincs, hogy a program figyelmeztetne, és mondjuk pirossal jelölné, hogy van itt egy törés a folytonosságban. Még jobb lenne, ha a biztosítási kifizetéseket is mutatná, hiszen jó lenne tudni, hogy erre a Sparkra csak nálam kifizették az akkori értékét két káresemény kapcsán. Ezek miatt ma is fokozott átvizsgálást érdemelne, ha valaki esetleg meg akarná venni. De azt kell mondjam, imádott, Bluetooth-kihangosítós, komfortindexes, napelemes akkutöltős, tolatóradaros, egyedien gazdagon felszerelt Sparkomat már én sem venném meg, mert nem tiszta a múltja.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Nagy eséllyel a 2013-as adatot írta el a kedves vizsgabiztos vagy adminisztrátor, hiszen egy ilyen autóval az évi 2000 km-es futásteljesítmény simán elképzelhető (2. autó, csak városban).
    Ha lenne fotó is az órákról, akkor jó eséllyel kizárhatnánk az elírást.

    Nekem 2 egymást követő vizsgán is hülyeséget írtak a munkalapra, de a vizsgabiztos észre vette és a jó adatot vitte fel a rendszerbe…

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Sosem azzal van az igazi probléma, hogy [i]óra szerint[/i] 100 vagy 400 ezer km van bennük.
    Az a baj, amikor pl. 110-ről visszatekerik 90-re, 120-nál meg vezérléscsere esedékes. Nem biztos, hogy az elcsalt húszezret kibírja a szíj…

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    A cikk tetszik! Az elmúlt évben autóvásárlás miatt több autó kereskedésben jártam.
    Feltűnő volt, hogy az éles saroknál minden autó nagyon hasonló futás teljesítménnyel rendelkezik.
    Való színű csak én vagyok ilyen borúlátó, erre gondoltam.
    a cikket olvasva megváltoztak a gondolataim.
    Köszönöm ,hogy vissza adtad az Ön bizalmamat.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Az elso kettot mar olvastam de a 3.at meg nem.
    Koszonom!
    Akkor ezek szerint a Fabiamnak meg lagalabb 670e km-et birnia kell 🙂
    De az en tempomban kellene meg kb 90 ev 🙂
    Irvin Gordon meg mindig hajtja a Volvot?
    Le a kalappal az oreg elott.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Ezeket érdemes elolvasni:

    [url]http://www.autonavigator.hu/hasznaltauto/toyota_carina-e_wagon_2_0_d_xld_1994_hasznaltteszt-9952[/url]

    [url]http://www.origo.hu/auto/20131220-meg-se-kottyant-egymillio-km-a-toyota-priusnak.html[/url]

    [url]http://player.hu/tech-auto/auto-motor/a-legtobbet-futott-autok/[/url]

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Ezek szerint te is tipikus km-ora allas fanatikus vagy aki nem hiszi hogy sokat kibirnak a kocsik ha gondozzak oket.
    Otthon a Mondeomban ora szerint 400e km van valahogy de tutira tekert volt(az osszes csavar karcos volt,kupakok hianyiztal,spiral muanyagja torott benne)
    Ismerosom XM-ja 500e km en tul van es o is koszoni jol van.
    Es itt kintrol:
    http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201601029762334?search-target=usedcars&sort=default&postcode=m469we&minimum-mileage=from_200000_miles&page=1&radius=1500&onesearchad=used%2Cnearlynew%2Cnew&logcode=p
    Vagy:http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201601059818641?search-target=usedcars&sort=default&postcode=m469we&minimum-mileage=from_200000_miles&page=1&radius=1500&onesearchad=used%2Cnearlynew%2Cnew&logcode=p
    Jo a az opel lampaja 600e km korul mar bemattult a 406os meg lejart muszaki maitt aruljak alkatresznek.
    De ha japan fanatikus vagy akkor tudhatod hogy a regi 626 (GC,GV) szeriak dizelei mennyit tudtak menni.
    Szoval nem csak a zoldsegeskent elhiresult auto tudja a 600e-800e km-et viszont teny es valo hogy a zoldsegesek
    joval millio felett tudnak teljesiteni.Ott van a Becsi taxis papa akinek millional allt meg.Igaz o varosban gyurrta bele…

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    “Ha egy auton idoben ki van cserelve minden,rendesen szervizelik akkor 600e-800e km minden gond nelkul ki kell birniuk.”
    ————————————————————————————————————————————————————
    A “zöldséges” Mercin (W123) kivül egyetlen autómárka sem megy el 600.000 kilométert.
    http://totalcar.hu/magazin/hirek/2016/01/28/negyven_eves_a_zoldseges-merci/

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Nem tudom, hogy mit is írtak be a legutóbbi műszaki vizsgán, mert hogyan is megy a dolog? Oda kell adni a slusszkulcsot. A tag elviszi a kocsidat és mindenféle dolgot művel vele. Fékpróbapad, motort, alvázat megnézi, a lámpákat bevizsgálja, stb. A végén visszaadja a kulcsokat és a gépkocsi iratait, benne, hogy alkalmas eddig és eddig. Én még nem egyeztettem soha a vizsgáztató által beírtakat az órával, stb. csak azt néztem meg, hogy a pecsétet beleütötte.
    Nos ezentúl megnézem nem írta-e el a kilométeróra adatait.
    Amúgy a használt kocsi mindig lutri. Nem mindegy hogyan használták, hol használták. Garázsban volt-e, stb. Az sem mindegy, hogy milyen olajat tettek be a kötelező cserénél, milyen benzint vettek bele, karbantartáskor rendben cserélték-e a légszűrőbetétet, stb. stb.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Hat igen otthon ez a baj,de en sosem a km ora szerint vettem autot.
    En mindig az allapotott nezem,hisz lehet hogy garantaltam 100e km alatt van de ganera van tiporva log szakadt zorog csorog mindene.Viszont lehet hogy van benne 400+e km es meg tuti vetel.
    No ezert nem erdekel az ora alasa.
    Ha egy auton idoben ki van cserelve minden,rendesen szervizelik akkor 600e-800e km minden gond nelkul ki kell birniuk.
    Es nem ugy hogy oldjuk meg okosban a legsilanyabb minosegu vackokkal.
    Mert akkor kezdodnek a varosi legendak rola.
    Nekem a Fabiam garantalt 300+e km es de jobb alapotunak lattam akkor is most is mint sok masikat ami 100e km korul volt. Szervizkonyv szamlak minden bizbasz csillagszorot adott hozza a tulaj.
    Persze hasznos dolog ez de nem mervado.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Jó kis dolog, elképesztő, hogy végre itthon is működik ilyen. Csak az a baj, hogy semmi konzekvenciája nincs a tekergetésnek annak ellenére, hogy már bűncselekmény. A hatóságok is egy lekérdezéssel simán kiszűrhetnék ha valahol valami hiba van a folytonosságban. Persze ha a tulajdonos változatlan akkor ugye a tekerés nem visszaélés vagy nyerészkedés, mivel nem történik adásvétel, így nem tudom mennyire lehet jogilag fellépni, mivel az óra eleve nem is hitelesített, nincs szabályozva a csere menete sem. Szóval egy “tönkrement az óra és kicseréltem”-el simán ki lehet bújni alóla. Sőt ha ilyen történt és erről a vevőt tájékoztatja az is egy érdekes történet, mert az adatbázisban tekert, de mégsem történt átverés. Persze ilyen gondolom csak a mesében történik, de ez is egy lehetőség. Mindenesetre jó, hogy van és ha még következménye nincs is túl sok egy ilyen óratekerésnek, a nepperek ugyanúgy tekergetni fogják ezután is (nem is beszélve a sok kintről behozott szemétnél) de a leendő tulajdonos számára mégis csak egy hasznos dolog.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Nagyon hasznos dolog!

    Én már csak utólag tudtam megnézni, de szerencsére megnyugtató (és számomra meglepő) eredménnyel. Nekem nem voltak illúzióim, egy 6-7 éves dízel autóban azért szokodt akadni kilométer 🙂 De meglepetésemre igaz volt, amit az eladó mondott. (aki még feleségnek vette az autót, de később neppernek csapott fel)

Vélemény, hozzászólás?