Pörög a használtautó-import, nem úgy a regisztráció

Még mindig utópia az egyablakos autóhonosítás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autóvásárlás nekem mindig élményteli kaland, a honosítás viszont rémálmaimban se jöjjön elő! A rendszer tapasztalataim szerint rosszabb lett.


Az év első hét hónapjában 43 százalékkal több használt autó érkezett hazánkba, mint egy évvel ezelőtt, de az import növekedésének mértéke az elmúlt hónapokban lassult (piaci beszámoló itt). Talán nem csupán a drága euró fékezi az import növekedését, hanem a regisztráció, azaz a honosítás macerássága is. Többször írtunk már a honosítás lépéseiről, magam is végigcsináltam már. Ha a közel két éve vásárolt Grand Scénicem esetén időben észrevettem volna, hogy a regisztrációs adó igazolólapján elírták az alvázszámot, akkor arra az ügyre sima menetként gondolnék vissza. De nem úgy volt, adódott vele egy kis szívás, részletesen elolvasható. Aztán tavaly nyáron ugyanúgy augusztus elején zongorázta le egy kolléga az olaszországi MX-5-tel, mint én most a Hollandiában vakon vásárolt, és azóta is imádott Priusszal. Ami tavaly nyáron kis csúsztatással 3 óra alatt letudható volt, az most 3 nap alatt sem. Máig megdöbbent, hogy miként lehet olyan a hazai rendszer, hogy nagyobb nyűg, több lépés a honosítás, mint egy egyszerűnek szintén nem nevezhető külföldi vásárlás.
Hirdetés
A vásárlás ugyanis az időt rászánva akár 24 óra alatt letudható - szemben a honosítással, amit most semmi esélyem nem volt egyetlen nap alatt elintézni. Persze, lehetett volna pörgősebben, nem kellett volna feltétlenül kicsúsznom a holland ideiglenes rendszám 14 napos érvényességi idejéből, voltak egyéb tényezők is, nem minden időmet az autóhonosításra fordítottam, de azt gondolom, nem vagyok egyedül azzal, hogy hétköznapjaim zömét a munkám tölti ki, magán akciókra pedig kevesebb időm jut.
Addig már leírtam a történetet, hogy hazaértem az autóval, illetve egy átvizsgálásra is elvittem, aztán következett a vizsgáztatás, azaz a honosítás első lépése. Az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) területileg kijelölt szerve Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelősége. Szép név, nem kell bemagolni, ami a lényeg, hogy a III. kerületi Mozaik utcában, vagy a XIX. kerületi Vas Gereben utcában lehet, illetve kell személyesen, az autóval és az összes papírral megjelenni. Következő hétre kaptam időpontot, szerdán egy esemény miatt amúgy is egy órával korábban kezdtem a munkanapot, gondoltam, aznap le is tudom a vizsgát, hiszen a Scénic esetén egy óra kényelmesen elég volt rá. Bevallom, most nagyon nem, mintegy 2,5 óra volt a szeánsz. Örökké emlékezni fogok arra, hogy szegény Priust az alapjárati emisszióméréssel szerviz-üzemmódban gyötörték, mert az, hogy nyugalmi helyzetben, a lámpánál állva nincs emisszió, mégsem írható a műszaki adatlapra. És egyébként is, miféle dolog az, hogy az autó csak úgy leáll magától?! Igen, 30 évvel ezelőttinek tűnik az egész rendszer.
Mindegy, meglett a műszaki adatlap, melynek kíséretében mehettem a NAV-hoz. Másnap reggel nem fért bele az életembe, már nem emlékszem, hogy miért, de nem. Nagy szerencse, hogy az élet úgy hozta, hogy épp hozzám került a Toyota Verso tesztautó, amiért pont úgy mentem el, hogy a Toyotánál is hagytam a Priust. Másnap úgyis lejárt az ideiglenes rendszám érvényessége. Talán még eszembe jutott volna, hogy a NAV-hoz a Priusszal menjek, így viszont a Verso vitt, és milyen szerencse, mert esély sincs arra, hogy a regadó megállapítását megvárjam, kell arra néhány nap a hivatalnak. De még arra is súlyos tízperceket kell szánni, hogy a szükséges adatlapot kiadják, majd fogadják az összes szükséges okmánnyal, beleértve a forgalmit is. Aztán telefonon lehet érdeklődni, hogy mikor lehet ismét menni. Mázlim volt, a pénteken leadott papírt már hétfő délután késznek nyilvánították, másnap mehettem. És a kész azért nem azt jelenti, hogy felveszem a papírt, és fizethetek. Nem ám! Várok szépen arra, hogy sorszámosztás nélkül "érkezési sorrendben" jusson rám egy ügyintéző.

Erélyesnek, ugyanakkor meghunyászkodónak kell lenni. Ismerős ugye? A hangulatról sokat elmond, hogy én voltam az egyetlen "ügyfél", akit nem csupán a keresztnevén szólítottak. De hagyjuk, térjünk a tárgyra, uszkve 20 perces várakozás után megkaptam a papírokat, amelyeken aláírásommal igazolhattam, hogy helyesek az adatok. Ha benézem, akkor 30 nap múlva kérhetek javítást. Aztán utána kupacnyi egyéb papírral kellett még foglalkozzon az ügyintéző hölgy, majd mintegy 1,5 órával az érkezésem után megkaptam a már nagyon várt papírt, amivel mehettem az épületben lévő OTP kirendeltségbe befizetni a 16 910 forintos regisztrációs adót. Ahhoz a bankfióki fizetés miatt társult még 800 forint adminisztrációs költség. Utalhattam is volna, ha nagyon türelmes vagyok, s megvárom, amíg a NAV jóváírja a befizetést. Én viszont türelmetlen vagyok, a bankolás 20 percét is sokalltam, meg azt is, hogy utána még mindig nem csupán leadtam a befizetés igazolását, felvettem a regisztrációs adó megfizetéséről szóló igazolást, hanem ezek között is eltelt bő fél óra.
De akkor ugye ez már a célegyenes? Nem, még mindig nem. Kerületi okmányirodánk munkaidő után, vagy annak közelében nincs nyitva. A központiba viszont e-mailen lehet időpontot foglalni. Jelentem, legalább ez jól működik. Itt viszont már nem fogadták el a holland forgalmi szerint a nevemen lévő autóhoz az eredeti számla és nyomtatott, pecsételt szerződés kombinációját. A számlát az OFI-vel kell lefordíttatni, vagy eredeti kétnyelvű szerződés kell, a jól láthatóan a cég pecsétjét tartalmazó, scannelt és nyomtatott nem megfelelő. És igen, az eredeti nem volt még meg, ugyanis azt csak előre elküldtem, a visszaigazolással scannelve megkaptam, ám hiába kértem, hogy adják ide az autóval, elfelejtette a kereskedő is, s a helyszínre érve én is. Hazaérve rögtön kértem a postázását, majd nem is nagyon néztem, hogy megjött-e, hiszen egészen a KEKK KH-ig nem volt rá szükség. Ám a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala számára nem megfelelő az, ami az NKH és a NAV számára jó volt. Oké, akkor megnézem a postaládámat, talán megjött 1,5 hét alatt az a levél - gondoltam magamban, s tettem fel a kérdést, hogy esetleg még aznap estére van-e időpont? Nem, nem, minden esetben csak a következő napra kérhető - tudtam meg. Akkor legyen másnap, akkor ismét próbálkoznék - vágtam rá a csodában bízva.
Aztán szerencsém volt, megjött a levél, másnap gond nélkül, fél óra alatt forgalomba tudtam helyeztetni az autót, ki tudtam váltani a forgalmi engedélyt és a rendszámot, arra az érvényesítő matricát, meg persze befizethettem a vagyonszerzési illetéket, hiszen mégiscsak sarcköteles, hogy adózott jövedelemből vásároltam egy autót. Itt viszont végre, és a történetben (a tankolásokat, meg az autópálya-matricákat leszámítva) először bankkártyával fizethettem, szolid 46 735 forintot. A Prius magyarrá válása alig lett több mint 100 ezer forint, nem borult a korábbi cikkben látható költségvetés. Ha viszont hozzáadom a rohangászást, a feláldozott munka- és szabadidőt, természetesen jóval több a költség, drágább az autó.
És persze mindig jön egy nyakleves akkor, amikor már úgy tűnik, hogy minden rendben van. A Verso visszavitelekor (zuhogó esőben) derült ki, hogy a magyar rendszám a hollandnál nagyobb, nem csak a táblát, a keretet is ki kell cserélni. Mázlim volt ismét, segítettek a toyotások. Már elöl is háborogtak, hogy a gyári kerettartó csavarokat letörték, s a keret csak a műanyagba volt rögzítve; most az új is így lett. Hátul viszont a gyári csavarok a helyükön voltak, s a keret bizony bele volt fúrva a csomagtérajtóba. Szívem vérzett a pőre lemez láttán. A rendszám, illetve az új keret a gyári csavarokkal kerülhetett fel, a lyukas ajtót viszont orvosolni kell, hogy ne rozsdásodjon. Hamarosan erre is sor kerül!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    A rendszám ára valóban ez lehet, de ez nem egy klasszikus ideiglenes rendszám, hanem az autó saját rendszáma, ami a helyi, sárga alapút leadva onnantól kezdve 14 napig (vagy a műszaki vizsga érvényességi idejéig) él.

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Érdeklődék, hogy mi a menete és mennyibe kerül ideiglenes holland rendszámot tenni az autóra?

    Egy holland oldalon azt olvastam, hogy csak € 11,70-be kerül. Ez tényleg így van? Mert akkor olcsóbb, mint Németországban az ideiglenes rendszám.

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Az előzőből kimaradt, hogy a vásárláskor az eladó nem találta a forgalmit. Telefon: “Jöjjön be, forgalomból kivonáskor pótoljuk” -Mikor lehet?- “MOST AZONNAL!!!!” – Együtt mentünk, ember bement a hivatal ajtaján, én mondtam neki, hogy elmegyek az 1km-re tehát EGYKILÓMÉTERRE lévő benzinkútra pössenteni. Mire visszaértem, már az ajtóban tipródott, hogy kész van a kivonással, és kész az új forgalmi. MAX 10 PERCET VOLT BENN!! Ja, hát persze, hogy nem Magyarország, hanem Ausztria!

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Regadó ügyintézés, NAV, GYŐR, 14óra, belépek:”Magáé?”-Mondom a feleségemé.- “Meghatalmazás van?” -VAN! -“De az nem jó, csak a NAV-os formanyomtatvány!! /HA-HA/” -Hogy az a…..ANYÁD!!!- “Jöjjön vissza 15.30ig itt vagyok.”-15.10 re visszaértem, majd erős undorral közölte velem, hogy 20perc múlva lejár a munkaidő, és ő ennek már nem áll neki, csak holnap. – B.meg retkes k.va, ezt mondhattad volna azelőtt is, hogy végigrohantam a várost,+2falut /30km/ , hogy aláírassam ezt a /második/ meghatalmazást! Gondolom neki mindegy, hogy a másik embernek is van jobb dolga, mint hogy szopassák! Na így megy ez kis hazánkban!

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Magánszemélyként 1x intéztem autó honosítást szintén nem kevés bosszúsággal járt… Ezek után autó átírással megbíztam egy kereskedést örstől nem messze elég sok kereskedő van ott,eredetvizsga+uj forgalmi cakk pakk 2óra volt úgy hogy egy soroksári okmányirodába kellett még átkocsikázni. 5.000ft plusz költséget nekem megért.

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Az év első negyedében még nagyobb volt a növekedés. Jogos az észrevétel, nem mindenkinek tűnhet fel, hogy az 50% alatti növekedés már lassuló piacbővülést jelent. Mind több autó jön, ez igaz, csak a növekedés üteme lassult.

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Az év első hét hónapjában 43 százalékkal több használt autó érkezett hazánkba, mint egy évvel ezelőtt (piaci beszámoló itt). Talán nem csupán a drága euró fékezi az import növekedését, hanem a regisztráció, azaz a honosítás macerássága is.

    Mivan? Ez a két mondat nem üti egymást? 43 százalékos növekedés tavaly képest az lófasz?

  • 2017.10.29. at 03:49
    Permalink

    Ezt meg kell cáfolnom, motort és autót is honosítottam már. Fél nap alatt elintéztem. Minden nagyon flottul ment, és nem Budapesten. Én már alapból kétnyelvű adásvételit írattam mindegyiknél. Tényleg kellemeset csalódtam a magyar közigazgatásban ezen a téren.

Vélemény, hozzászólás?