0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Mentés másként - bárhol segít a légpárnás

Flying Fish Marlin - légpárnás kétéltű

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Armadillo Rescue Team felderítő-kutatási célokra szolgáló kétéltű légpárnás járművét próbáltuk ki szárazon és vízen. A lebegve száguldás élménye mindenhol elképesztő.

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Több száz tételes bakancslistámon előkelő helyen szerepel két dolog: találkozás szabadon élő medvével és egy légpárnás jármű kipróbálása. Egy váratlan lehetőségnek köszönhetően egy nap alatt másfél sort is kihúzhattam, miután egy Pest környéki bányatavon kipróbáltam egy Flying Fish Marlin típusú 2/3 személyes felderítési célú légpárnást, melynek tulajdonosa a Kanadában született, magyar származású John Maczko.

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

John korábban bűnüldözésben tevékenykedett itthon és külföldön, később repülésbiztonsági szakemberré képezte magát, és tanácsadói munkája során került a londoni Heathrow repülőtérre felügyelőként. Az alá tartozó létesítmények között, az 5-ös terminál egykori mocsaras-lápos területén figyelt fel az ott állomásozó légpárnásra, és szinte azonnal szerelembe esett a szerkezettel, mely haladásának fizikáját tekintve sokkal közelebb áll a repülőgépekhez, mint a hajókhoz. A vonzalom odáig fajult, hogy spórolt pénzén vásárolt egy Flying Fish Marlin típusú brit kétéltűt, amit nagyjából másfél éve hozott haza, létrehozta az Armadillo Projectet, azóta pedig a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság alá tartozó Pilis Mentőcsoport és a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat munkáját segíti felderítéssel, kutatással, azokon a helyeken, ahová más jármű nem képes eljutni.

Sörtés armadilló

Sörtés armadilló

Armadillo
Az övesállatok vagy más néven tatuk a vendégízületesek (Xenarthra) öregrendjébe tartozó emlősök egyik családja. (Ebben a rendszerezésben a páncélosok rendjébe tartoznak. A család kilenc nemet és huszonegy recens fajt számlál, ezek legkisebbike 120 grammos, legnagyobbika 60 kg-os. Fajai Észak- és Dél-Amerikában élnek Kanada kivételével.

A tatuk háta páncéllal fedett, melyet középen mozgatható övekbe rendezett, máshol mozgathatatlan csonttáblácskák alkotnak. Az övek száma fajra jellemző tulajdonság. Ha veszélyt éreznek, összegömbölyödnek, áthatolhatatlan bőrcsont-páncélt mutatva a támadónak.

Nappal földalatti üregekben tartózkodnak, éjjel keresnek táplálékot, mely elsősorban hangyákból és termeszekből áll, de nem vetik meg a döghúst és a gyümölcsöt sem. A hangyákkal táplálkozó állatokra jellemző lapos fejformájuk, hosszú alsó állkapcsuk és hosszú nyelvük van. Szemfoga egyik fajnak sincs, sok fajnál a metszőfogak is hiányoznak.
forrás: wikipedia.hu

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A légpárnás jármű bármilyen sík felületen képes haladni, legyen az víz, homok, sár vagy jég: ha nincsenek benne nagyobb gödrök, és nem kell túl meredeken mennie, az alatta levő "talaj" károsítása nélkül siklik tova. Működése a következő. A motor által működtetett, törzsbe épített ventilátor nagy nyomású levegőt pumpál a törzshöz rögzített, 70 különálló elemből rakott szoknyába, ami a talajtól körülbelül 30 cm-re elemeli a szerkezetet, és a függőlegesen elhelyezett álló propeller tolja előre. Kicsit olyan, mint a nagysebességű MAGLEV vasút, csak itt nem a mágneses taszítás, hanem a levegő felhajtóereje biztosítja a közel súrlódásmentes előrejutást. Kanyarodni a propeller mögé helyezett, elölről biciklikormánnyal mozgatott, légáramlatot szögbe terelő dupla kormánylapátokkal lehet, szűkebb, lassabb manőverezésnél a pilóta testsúlyának átterhelésével segítheti még a forgolódást.

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

A légcsavar fordulatszámát (max. 3800/perc) a kormányon található fékkarral szabályozzák, ez biztosabb kontrollt ad és kényelmesebb, mint egy tekerhető markolatos megoldás, szárazon pedig a jármű elfordítása adja a legjobb fékhatást.

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

A törzse üvegszálas műanyagból készült, alját ellenállóbb kevlárréteg is védi, szoknyáját neoprénnel impregnált nejlonból szabták. Saját tömege körülbelül 250 kg, teherbírása hasonló, de telepakolva nem szeret indulni. Légpárnás használatra optimalizált, egyliteres Briggs & Stratton V-Twin motor hajtja, cirkáló sebessége 40-45, ideális körülmények között 60-65 km/h-t is bír. A 37 lovas léghűtéses négyütemű üzemóránként nagyjából 4 liter 100-as benzint fogyaszt, ami kedvező érték. Johnnak van egy versenycélú légpárnása is, annak a vége 110 km/h körül jár.

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

Mivel a légpárnás haladása leginkább a repüléshez hasonlít, vezetőjét is pilótának nevezik. Tulajdonképpen a levegőben úszik, csak szoknyaszára érinti a talajt, mezőn kíméli a növényeket, és még a tavirózsák is sérülés nélkül ússzák meg a felettük átszáguldó járművet. Felhasználása elég speciális: mocsaras, lápos, hínáros területeken és változó mélységű vizekben, árvizeknél, elárasztott területeken veszik legnagyobb hasznát. Elsődlegesen felderítésre készült, de mentési feladatokat is ellát, hordágyon fekvő, gerincsérült ember szállítására nincs kíméletesebb megoldás a rezzenéstelenül haladó kétéltűnél. Alpha 1 Charlie segédkezett már áradásnál, vitt élelmiszert belvíz által elzárt tanyákra, mentett állatokat, jégvitorlást.

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

A The Hovercraft Club of Great Britain és a Hovercraft Search and Rescue alegységeként működő Armadillo Project taglétszáma változó, a különböző bevetéseken 2-3 fő segíti a légpárnást vezető és csapatot irányító John Maczkót. Amikor nincs bevetés vagy gyakorlat, akkor élményutakon lehet kipróbálni a gépet, az erre ellátogatók a vezetésbe is belekóstolhatnak, igaz, csak szárazon, vízen több gyakorlatot igényel a dolog, de aki akarja, el is sajátíthatja kezelését, mert oktatásra is van lehetőség az Armadillónál.

50 km/h a vízen nem piskóta

50 km/h a vízen nem piskóta

Hiába kíméletes haladása, nem használható mindenütt. Természetesen nem korlátozzák, ha hivatalosan, mentési feladatokbanvesz részt, viszont senki se akarjon nagy tavainkon, folyókon légpárnásozni, a vízi rendőrség biztos nem értékelné. A brit lajstromszám alatt hajózó/repülő Alpha 1 Charlie leginkább azokon a vizeken közlekedhet szabadon, ahol jetskiket és más, élményjellegű vízi járműveket is megtűrnek. Dunai használatát egyébként az sem segítené, hogy legnagyobb folyónk partjain kevés a parkolást vagy kimenést lehetővé tevő sólyázási lehetőség.

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Bár hatalmas élmény vele haladni, ennek a gépnek a fő feladata a felderítés és a mentés. Kedvező fogyasztásának, különleges képességeinek köszönhetően bizonyos feladatokra nincs ennél praktikusabb jármű, csak nálunk nem túl ismert. Természetesen, ahogy az ilyen egyedi dolgokkal foglalkozó emberek, szervezetek életében lenni szokott, nem egyszerű a fenntartása. Szerencsére elég sokan támogatják az Armadillo munkáját, úgyhogy a gép üzemeltetése, javítása megoldott, és a különböző, főleg külföldi partnerek jóvoltából a csapat felszerelései is magas színvonalat képviselnek.

Szárazon porol

Szárazon porol

Amiben viszont krónikus hiányt szenvednek, az egy megbízható, és megfelelő méretű raktérrel vagy utánfutóval bíró szállító jármű. Sajnos előző autójuk elhalálozott, úgyhogy ha véletlenül valaki tudna nekik segíteni egy ilyennel, azt minden bizonnyal egész életre szóló élménylégpárnás-bérlettel viszonoznák. Írhatnak nekünk, vagy közvetlenül az armadillo.project@gmail.com emailcímre. A tatu és a repülőhal is hálás lesz érte.

Nagyon simán megy

Nagyon simán megy

Ez is érdekes lehet:
 

Egyre jobban apadnak az üzemanyagárak

Múlt hét pénteken és ma is mérséklődtek egy kevéskét az üzemanyagárak. Péntektől még olcsóbb...

Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem...

Milliószámra futnak autók hazai fejlesztésű kormányművel

Magyar mérnökcsapat fejleszti a ThyssenKrupp kormányműveit Budapesten. Bepillanthattunk a munkájukba...

Citroën C5 Cross Tourer HDi 200 Automata teszt

Sok mindent lehet mondani a Citroënről, de azt nem, hogy tucatmodelleket gyártana. A C5 Cross...

Ötajtós, csinos, farmotoros, és már kapható az új Renault Twingo

A Renault Twingo első generációja máig fogalom, a térhasznosítás és a vidám autózás szinonimája...

Megvan a hidraulikus kézifék, mehet a drift Ken Block mintájára

Láttunk már játszós autót Skodából, ez most még annál is egy-két fokkal jobb.

Időutazás: Volkswagen Golf GLS Automatic, 1977

Vezettem még egy automata Golfot. Várj! Ez muzeális minősítésű, levelibéka zöld és barna bársonykárpitos...

Volkswagen Golf 1.6 GL, 1989 - használtteszt

Röviden a sztori: állt öt évet, aztán egy néni hajtotta, ma meg a restaurátor óvja. Egy 25 éves...

Ifj. Tóth János egy Peugeot 208 T16 R5 volánjánál

Még semmi hivatalos információ sincs ifj. Tóth János visszatéréséről. Az viszont tény, hogy tegnap...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Friss tesztek

Citroën C5 Cross Tourer HDi 200 Automata teszt

Terepkombi másként - Citroën C5 Cross Tourer teszt

Sok mindent lehet mondani a Citroënről, de azt nem, hogy tucatmodelleket gyártana. A C5 Cross Tourer is sajátos megközelítésű terepkombi.


Infiniti Q50S Hybrid AWD teszt

Na, ez tényleg sporthibrid. Infiniti Q50S Hybrid AWD teszt

Érdekes egy szerzet az Infiniti Q50, pláne, hogy hibrid. Na de milyen, hiszen elrejtettek benne egy Nissan 370Z-t!


Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

Miskárolásról szó sincs - Citroën DS3 teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem ráadásul fele ilyen erősen is tetszene.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Napraforgóolajjal és temérdek újítással jön a Michelin Alpin 5

Díjnyertes téli gumiját váltja a Michelin, itt az Alpin 5

12 órája – Sztori

Évi 622 millió eurós költségvetéssel és 6600 alkalmazottal fejleszti abroncsait a Michelin. Legújabb téli gumijuk az Alpin 5.


Amerika visszainteget: megújult a Fiat Dobló

Mosolygós arcot kapott a Fiat Dobló

3 napja – Haszonjármű

A Fiat Dobló gyakorlatilag az átcímkézésével Amerika számára született Ram Pro Master City alapján újult meg.


Interjú: Robert Lešnikkel, a Mercedes-Benz személyautók külső formatervezési részlegének vezetőjével

Az idők változnak - találkozás Robert Lešnik dizájnerrel

3 napja – Sztori

Első autója Yugo Koral volt, és az eltökéltséget hiányolja a dizájner hallgatókból a Mercedes formatervezője. Interjú Robert Lešnikkel.


Használtautó.hu

BMW 525d Manuális váltós / Csere is

BMW 525d Manuális vált...

Ár: 2.650.000 Ft

Évjárat: 2004 / 4

Kivitel: sedan

Üzemanyag: Dízel

BMW 323i

BMW 323i

Ár: 350.000 Ft

Évjárat: 1986

Kivitel: coupe

Üzemanyag: Benzin

AUDI A6 Avant 3.0 V6 TDI DPF quattro FACELIFT LÉGRUGÓ SPORTBŐR NAVI

AUDI A6 Avant 3.0 V6 T...

Ár: 3.990.000 Ft

Évjárat: 2009 / 5

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó