0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Mentés másként - bárhol segít a légpárnás

Flying Fish Marlin - légpárnás kétéltű

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Armadillo Rescue Team felderítő-kutatási célokra szolgáló kétéltű légpárnás járművét próbáltuk ki szárazon és vízen. A lebegve száguldás élménye mindenhol elképesztő.

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Több száz tételes bakancslistámon előkelő helyen szerepel két dolog: találkozás szabadon élő medvével és egy légpárnás jármű kipróbálása. Egy váratlan lehetőségnek köszönhetően egy nap alatt másfél sort is kihúzhattam, miután egy Pest környéki bányatavon kipróbáltam egy Flying Fish Marlin típusú 2/3 személyes felderítési célú légpárnást, melynek tulajdonosa a Kanadában született, magyar származású John Maczko.

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

John korábban bűnüldözésben tevékenykedett itthon és külföldön, később repülésbiztonsági szakemberré képezte magát, és tanácsadói munkája során került a londoni Heathrow repülőtérre felügyelőként. Az alá tartozó létesítmények között, az 5-ös terminál egykori mocsaras-lápos területén figyelt fel az ott állomásozó légpárnásra, és szinte azonnal szerelembe esett a szerkezettel, mely haladásának fizikáját tekintve sokkal közelebb áll a repülőgépekhez, mint a hajókhoz. A vonzalom odáig fajult, hogy spórolt pénzén vásárolt egy Flying Fish Marlin típusú brit kétéltűt, amit nagyjából másfél éve hozott haza, létrehozta az Armadillo Projectet, azóta pedig a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság alá tartozó Pilis Mentőcsoport és a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat munkáját segíti felderítéssel, kutatással, azokon a helyeken, ahová más jármű nem képes eljutni.

Sörtés armadilló

Sörtés armadilló

Armadillo
Az övesállatok vagy más néven tatuk a vendégízületesek (Xenarthra) öregrendjébe tartozó emlősök egyik családja. (Ebben a rendszerezésben a páncélosok rendjébe tartoznak. A család kilenc nemet és huszonegy recens fajt számlál, ezek legkisebbike 120 grammos, legnagyobbika 60 kg-os. Fajai Észak- és Dél-Amerikában élnek Kanada kivételével.

A tatuk háta páncéllal fedett, melyet középen mozgatható övekbe rendezett, máshol mozgathatatlan csonttáblácskák alkotnak. Az övek száma fajra jellemző tulajdonság. Ha veszélyt éreznek, összegömbölyödnek, áthatolhatatlan bőrcsont-páncélt mutatva a támadónak.

Nappal földalatti üregekben tartózkodnak, éjjel keresnek táplálékot, mely elsősorban hangyákból és termeszekből áll, de nem vetik meg a döghúst és a gyümölcsöt sem. A hangyákkal táplálkozó állatokra jellemző lapos fejformájuk, hosszú alsó állkapcsuk és hosszú nyelvük van. Szemfoga egyik fajnak sincs, sok fajnál a metszőfogak is hiányoznak.
forrás: wikipedia.hu

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A légpárnás jármű bármilyen sík felületen képes haladni, legyen az víz, homok, sár vagy jég: ha nincsenek benne nagyobb gödrök, és nem kell túl meredeken mennie, az alatta levő "talaj" károsítása nélkül siklik tova. Működése a következő. A motor által működtetett, törzsbe épített ventilátor nagy nyomású levegőt pumpál a törzshöz rögzített, 70 különálló elemből rakott szoknyába, ami a talajtól körülbelül 30 cm-re elemeli a szerkezetet, és a függőlegesen elhelyezett álló propeller tolja előre. Kicsit olyan, mint a nagysebességű MAGLEV vasút, csak itt nem a mágneses taszítás, hanem a levegő felhajtóereje biztosítja a közel súrlódásmentes előrejutást. Kanyarodni a propeller mögé helyezett, elölről biciklikormánnyal mozgatott, légáramlatot szögbe terelő dupla kormánylapátokkal lehet, szűkebb, lassabb manőverezésnél a pilóta testsúlyának átterhelésével segítheti még a forgolódást.

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

A légcsavar fordulatszámát (max. 3800/perc) a kormányon található fékkarral szabályozzák, ez biztosabb kontrollt ad és kényelmesebb, mint egy tekerhető markolatos megoldás, szárazon pedig a jármű elfordítása adja a legjobb fékhatást.

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

A törzse üvegszálas műanyagból készült, alját ellenállóbb kevlárréteg is védi, szoknyáját neoprénnel impregnált nejlonból szabták. Saját tömege körülbelül 250 kg, teherbírása hasonló, de telepakolva nem szeret indulni. Légpárnás használatra optimalizált, egyliteres Briggs & Stratton V-Twin motor hajtja, cirkáló sebessége 40-45, ideális körülmények között 60-65 km/h-t is bír. A 37 lovas léghűtéses négyütemű üzemóránként nagyjából 4 liter 100-as benzint fogyaszt, ami kedvező érték. Johnnak van egy versenycélú légpárnása is, annak a vége 110 km/h körül jár.

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

Mivel a légpárnás haladása leginkább a repüléshez hasonlít, vezetőjét is pilótának nevezik. Tulajdonképpen a levegőben úszik, csak szoknyaszára érinti a talajt, mezőn kíméli a növényeket, és még a tavirózsák is sérülés nélkül ússzák meg a felettük átszáguldó járművet. Felhasználása elég speciális: mocsaras, lápos, hínáros területeken és változó mélységű vizekben, árvizeknél, elárasztott területeken veszik legnagyobb hasznát. Elsődlegesen felderítésre készült, de mentési feladatokat is ellát, hordágyon fekvő, gerincsérült ember szállítására nincs kíméletesebb megoldás a rezzenéstelenül haladó kétéltűnél. Alpha 1 Charlie segédkezett már áradásnál, vitt élelmiszert belvíz által elzárt tanyákra, mentett állatokat, jégvitorlást.

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

A The Hovercraft Club of Great Britain és a Hovercraft Search and Rescue alegységeként működő Armadillo Project taglétszáma változó, a különböző bevetéseken 2-3 fő segíti a légpárnást vezető és csapatot irányító John Maczkót. Amikor nincs bevetés vagy gyakorlat, akkor élményutakon lehet kipróbálni a gépet, az erre ellátogatók a vezetésbe is belekóstolhatnak, igaz, csak szárazon, vízen több gyakorlatot igényel a dolog, de aki akarja, el is sajátíthatja kezelését, mert oktatásra is van lehetőség az Armadillónál.

50 km/h a vízen nem piskóta

50 km/h a vízen nem piskóta

Hiába kíméletes haladása, nem használható mindenütt. Természetesen nem korlátozzák, ha hivatalosan, mentési feladatokbanvesz részt, viszont senki se akarjon nagy tavainkon, folyókon légpárnásozni, a vízi rendőrség biztos nem értékelné. A brit lajstromszám alatt hajózó/repülő Alpha 1 Charlie leginkább azokon a vizeken közlekedhet szabadon, ahol jetskiket és más, élményjellegű vízi járműveket is megtűrnek. Dunai használatát egyébként az sem segítené, hogy legnagyobb folyónk partjain kevés a parkolást vagy kimenést lehetővé tevő sólyázási lehetőség.

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Bár hatalmas élmény vele haladni, ennek a gépnek a fő feladata a felderítés és a mentés. Kedvező fogyasztásának, különleges képességeinek köszönhetően bizonyos feladatokra nincs ennél praktikusabb jármű, csak nálunk nem túl ismert. Természetesen, ahogy az ilyen egyedi dolgokkal foglalkozó emberek, szervezetek életében lenni szokott, nem egyszerű a fenntartása. Szerencsére elég sokan támogatják az Armadillo munkáját, úgyhogy a gép üzemeltetése, javítása megoldott, és a különböző, főleg külföldi partnerek jóvoltából a csapat felszerelései is magas színvonalat képviselnek.

Szárazon porol

Szárazon porol

Amiben viszont krónikus hiányt szenvednek, az egy megbízható, és megfelelő méretű raktérrel vagy utánfutóval bíró szállító jármű. Sajnos előző autójuk elhalálozott, úgyhogy ha véletlenül valaki tudna nekik segíteni egy ilyennel, azt minden bizonnyal egész életre szóló élménylégpárnás-bérlettel viszonoznák. Írhatnak nekünk, vagy közvetlenül az armadillo.project@gmail.com emailcímre. A tatu és a repülőhal is hálás lesz érte.

Nagyon simán megy

Nagyon simán megy

Ez is érdekes lehet:
 

Dízel tanulmányautókkal a versenypályán – TDI ünnep az Audinál

Negyedszázados az Audi TDI-történelme. Az évfordulót extrán spórolós modellekkel és még csak...

Toyota Yaris facelift nemzetközi bemutató és menetpróba

Volt az Év Autója, a térdlégzsákos, meg a hibrid Yaris. Most az utóbbi generációt dolgozták át...

Villanyautó havi 129 900 forintért - Nissan Leaf operatív lízinggel

A Business Lease Hungary és a Magyar Elektromobilitás Szövetség összefogásából itthon is csábító...

Hétfokozatú S tronic váltja a fokozatmentes CVT-t

Meg vannak számlálva a napjai a Multitronic váltónak. Ami nyugdíjazza, az az S Tronic, s ahol...

Hogyan szállítsunk biciklit? Megnéztük a lehetőségeket

Nyáron különösen gyakori igény a kerékpárok szállítása. Vajon miként a legjobb vinni őket?

Egy hét és több mint 1500 kilométer után a vakon vett Toyota Prius

Bátor voltam. Kockáztattam, végletesen kicentizett időbeosztással hoztam el a látatlanul megvett...

Yeti hosszabbítva? Jön a Skoda hétüléses SUV-ja

Erősíti jelenlétét a szabadidő-autók körében a Skoda, két év múlva hétüléses SUV-val bővíti kínálatát...

Gyárlátogatás az Opelnél Szentgotthárdon, ahol már az új háromhengeres is készül

Az Opel szentgotthárdi Flex üzemében a termelés oroszlánrészét az új motor fogja kitenni. Megnéztük...

Két évet sem bírtam ki új, persze használt autó vásárlása nélkül

Kezdem a történetet, ami még nagyon az elején jár, mindenesetre az autót már megvettem, ami egy...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Friss tesztek

Opel Astra 1.6 Turbo 170 Aut. teszt

Norbi majd segít. Opel Astra 1.6 Turbo teszt

Hű, mekkora kerekek! OPC meg Turbo felirat. Akkor ez most zorall sportkocsi? Nem. Inkább kényelmes, kvázi luxusautó. Igen, egy Opel Astra.


BMW 428i Cabrio teszt

Talán túl tökéletes. BMW 428i Cabrio teszt

Megint nem volt típusjelzés, de nem az a lényeg, hogy hármasból négyes lett. A lényeg, hogy a BMW 428i Cabrio egy tökéletesnek tűnő autó.


Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo AT6 4x4 teszt

Majdnem Audi olcsóbban. Opel Insignia Country Tourer teszt

Hatalmas test, terepes külső, erős motor, automata váltó, übergazdag felszereltség. Opel Insignia Country Tourer teszt.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Egy hét és több mint 1500 kilométer után a vakon vett Toyota Prius

Milyen a Prius? Jöjjön a nagy vallomás!

Tegnap – Sztori

Bátor voltam. Kockáztattam, végletesen kicentizett időbeosztással hoztam el a látatlanul megvett Toyota Priust. Vajon bejött a terv?


Toyota Yaris facelift nemzetközi bemutató és menetpróba

Fiatal felnőtt - kipróbáltuk a felfrissített Toyota Yarist

2 napja – Újdonság

Volt az Év Autója, a térdlégzsákos, meg a hibrid Yaris. Most az utóbbi generációt dolgozták át, hogy egyszerre legyen vidám és felnőttes.


Első találkozás: Nissan Pulsar

Egy újabb Golf? Akár sláger is lehet a Nissan Pulsar

4 napja – Újdonság

Vezetés majd később, tapogatni és szemlélni, ízlelni azonban már sikerült a teljesen új, a piacra ősszel érkező Nissan Pulsart. Ígéretes.


Használtautó.hu

MITSUBISHI L 200 D-ID4WD4X4 Klima 92eKm Magyar!

MITSUBISHI L 200 D-ID4...

Ár: 3.799.000 Ft

Évjárat: 2007 / 12

Kivitel: terepjáró

Üzemanyag: Dízel

MITSUBISHI L 200 Pick Up 2.5 TD DC Special Edition HT Szervizkönyv Magyar!!

MITSUBISHI L 200 Pick...

Ár: 3.299.000 Ft

Évjárat: 2008 / 9

Kivitel: terepjáró

Üzemanyag: Dízel

BMW 320i

BMW 320i

Ár: 1.090.000 Ft

Évjárat: 1999 / 6

Kivitel: sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó