Majdnem (f)elszálltunk

Mercedes-Benz Star Experience 2010, Jakabszállás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hazánkba látogatott a Mercedes-Benz Star Experience roadshow, a következő modellekkel: a C 350, E 220 CDI Cabrio, E 500 Coupé, SLK 350, S 400 Hybrid, SL 500, ML 63 AMG, G 500 és SLS AMG.

Kicsit korán érkezünk, várunk, nézelődünk, hallgatózunk: „Odanézzetek, milyen különleges autók! Még vonóhorog sincs rajtuk!”. A Mercedes-Benz Star Experience parkolójában az esemény hangjára kiérkező nézelődők egyike állapította ezt meg. Valóban, a luxusnál is luxusabb kategóriás autók álltak előttünk: C 350, E 220 CDI Cabrio, E 500 Coupé, SLK 350, S 400 Hybrid, SL 500, ML 63 AMG, G 500, amelyeket sorra tesztelhettünk, az újra hazánkba látogató vándorbemutató végén pedig zárt pályán egy SLS AMG várt ránk. A vezetés előtt egy rövid sajtótájékoztatót tartottak, ahol Hans Georg Pechhacker úr, a Mercedes-Benz Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója felelevenítette a gyökereket, miszerint már Gottlieb Daimler filozófiája is az volt: „A legjobbat vagy semmit!” Elmondása szerint ők is ezt a filozófiát követve készítették el ezeket az autókat, amelyeket a felelősség, a tökéletesség és az utánozhatatlan élmény hármasa jellemez. Valóban, s közben a felsőkategóriás autók – négy sportosabb és négy környezettudatosabb modell – mégis mind egyedi stílust képviseltek, mind egy kicsit más „egyéniségek” voltak.
Übersportos az SL, dinamikus és egyben elegáns a csúcsot jelentő S-osztály, igazi négy évszakos élményautó az új E-osztályos Cabriolet, és ezek a megállapítások különösen egymás után tűnnek fel. Némelyik szinte már költői túlzást jelentett az aszfalton, de ezek a műszaki csodák persze nem is az „átlagos” vásárlóknak készültek. Április végéig összesen 241 darab Mercedes-Benz modellt adtak át idehaza, amelyek közül különösen népszerű volt, és kategóriájában is szép eredményeket ért el az E-, valamint az S-osztály.

A legjobbat vagy semmit! - hangzott el a Daimler-féle filozófia


A próbasorból két kocsit emelnénk ki, először a világon elsőként sorozatban gyártott lítiumion-akkumulátoros hibridhajtásút, az S 350-es alapjaira épülő S 400 hybridet. A közúton tesztelhető nyolc autó közül ugyanis ez állt szívünkhöz a legközelebb. Nem csoda, hiszen igen formás, sok finom apró részlettel kényezteti a bent ülőket, környezetbarát, mégis erős... és még hosszan sorolhatnánk az érveket, de beszéljenek inkább a tények! Jelenleg ez a legtakarékosabb benzinmotoros luxuslimuzin a kínálatban: fogyasztása 7,9 l/100 km, szén-dioxid emissziója pedig 186 gramm kilométerenként. A módosított 3,5 literes benzinmotor teljesítménye e mellett 279 lóerő, a villanymotoré 15 kilowatt, indítónyomatéka 160 Nm. „Az S 400 Hybrid fontos mérföldkő az emissziómentes mobilitás felé vezető úton“, nyilatkozta róla Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatója, a Mercedes-Benz Cars vezetője. „Első soros hibridünk a Mercedes-Benz hosszú távú, következetesen a fenntarthatóságra irányuló fejlesztési stratégiájába illik, amelynek célja takarékos és környezetkímélő prémium-autók előállítása, a biztonság, a komfort es a vezetési élmény csorbítása nélkül“ – folytatta, s ezt talán mi sem tudnánk szebben megfogalmazni.

Az S 400 Hybrid új modulrendszerének alapelemei a kompakt, erős villanymotor, a hozzá tartozó teljesítmény-elektronika és a nagykapacitású lítiumion-akkumulátor, de magában foglalja a start-stop automatikát vagy a fékezési energia visszanyerést is. A V6-os benzinmotorhoz állandó mágneses villanymotor és a hibridmodult magába foglaló, hétfokozatú 7G-TRONIC automata sebességváltó, fejlett vezérlő elektronika, feszültség-átalakító, valamint nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor tartozik. Lassításkor generátorként működik a villanymotor, és a fékrendszerrel együttműködve visszanyeri a fékezési energia egy részét. Ezt a motorházban elhelyezett, a hagyományos nikkel-fém hibrid technológiához képest kisebb méretű, de nagyobb teljesítményű lítiumion-akkumulátor tárolja és bocsátja vissza később a rendszerbe – s mivel a motorházban helyezték el, nem csökkenti sem az utastér, sem a csomagtartó méreteit.
Másik kedvencünk persze a roadshow sztárja, az SLS AMG, amelyből meglehetősen magas ára ellenére már öt gazdára lelt nálunk. Az év végéig még egyszer ennyit szeretnének eladni. Bizonyosan nem lesz köztünk olyan, akinek nem dobban majd meg a szíve, ha az SLS-ben ül, bocsátották előre.

Így is van, brutálisan erős volt! Bizonyosan emlékezni fogok erre a próbakörre még akkor is, amikor a nyugdíjasklubban az autós kártya sokadik variánsával ütjük majd el az időt: 571 lóerő, amely az egyenesben még háromnegyed gázon is soknak tűnt. „Toljad még, legfeljebb elszállunk a fűbe”, bíztat a kísérőm, de ekkor már vészesen közeleg a pálya vége, nem akarok elszállni, s éppenséggel fel sem. Levezetésképp szlalomozunk egyet.
Az egész talán egy percet tett ki, szinte remeg a lábam, ahogyan kiszállok. Szívesen tolnék még egy kört neki, bánom is én, ha ez már a fűben végződik... de nem lehet. A gyári pilóta átül, jól megküldi, én pedig már csak az anyósülésbe préselve leshetem, akár így is lehetett volna. „Csupán gyakorlás kérdése, ahogy sok minden az életben” – fordul felém nevetve. Mivel az SLS AMG 54,5 millió forinttól kapható, s inkább annak a bizonyos sokadik autónak való, valószínűleg nem sokat fogok vele gyakorolni.

Toljad még, legfeljebb elszállunk a fűbe! - bíztatott a kísérőm


Páratlan múltidéző formája, műszaki arzenálja azonban persze nekem is kivívta a csodálatomat. Térvázas, szárnyas ajtós alumíniumkarosszéria, AMG 6,3 literes V8-as első középmotor, 571 lóerős csúcsteljesítménnyel és szárazkarteres kenéssel, a hátsó futóművel egybeépített (Transaxle) hétfokozatú, duplakuplungos váltómű, és sportfutómű, alumínium kettős keresztlengőkarok. A megalkuvást nem ismerő sportautó-koncepciónak felel meg az eszmenyi, 47:53-es súlyelosztás az első és a hátsó tengely között, illetve az alacsony súlyponthelyzet is. Az új Mercedes-Benz SLS AMG letisztult, markáns designt, kiemelkedő dinamikát, valamint a Mercedesre jellemző mindennapi alkalmasságot es biztonságot kínál – a sajtóanyag szerint.
Levezetésképp az ESP bemutatótér felé vettem az irányt, ahol egy újabb gyári pilóta várt rám… na ebből mi lesz? Itt rögtön az anyósülésbe passzíroztak, megismerkedtünk az E-osztály néhány okosságával, egy akadállyal szemben száguldva kipróbáltuk a Pre-Save fékrendszert – amely először hangjelzéseket ad, fékez, közvetlen az ütközés előtt pedig vészfékez - a Distronic nevet viselő távolságkövető tempomatot és a hangjelzéssel figyelmeztető holttér figyelő segédet is.
Aztán őrült mutatvány következett, 100-as tempónál hirtelen jobbra kapja vezetőnk a kormányt és próbálja ESP nélkül az autót a pályán tartani, sikerrel. Következő körben már 120-nál tolunk egy hasonlót, de meglepetésképp balra, igaz már ESP-vel. A fényképezőgép majd kirepült közben a kezemből, de az előzőhöz képest nagyjából egyharmad idő alatt stabilizáltuk a járművet, amely irányítható maradt. Közben az elektronika felhúzta az ablakokat, úgy hogy kis rést hagyott arra az esetre, ha a légzsákok felfújódnának, és előfeszítette az öveket is. A technika segítsége egy átlagos vezetőnél az életet jelentheti, hiszen uralni tudja az autót, de azért még így is durva volt. Hamar telt el ez a nap is, egy nagyon érdekes helyszínen. A jakabszállási repülőtér ugyanis alig pár percnyire található a Kecskeméten épülő Mercedes gyártól, ahol ugyanilyen embléma alatt egészen másról és máshoz szóló autók készülnek majd.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?