Eladó Stirling Moss Mercijének másolata

Mercedes másolat bő félmillióért. Nem forint, euró!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

580 ezer euró leszurkolása után bárki hazaviheti Sir Stirling Moss 1955-ös, Mille Miglia versenyt nyert Mercedes-Benz 300 SLR autójának másolatát.


Igazi különlegességet hirdettek meg az egyik német használtautós portálon. 580 ezer eurós, azaz kb. 162 millió forintos vételáron keresi gazdáját egy Mercedes-Benz, amelyből csak egyetlen példány létezik. A történet 22 évvel korábban kezdődött, mikor is egy eredeti, 1957-es évjáratú 300 SL Roadster karosszériáját úgymond elbontották, és a vázra a híres stuttgarti versenyautó, a 300 SLR felépítménye került. A nagy pontossággal, alumíniumból elkészített másolat Sir Stirling Moss 1955-ös, Mille Miglia túraversenyt nyert autóját mintázza, egyetlen különbséggel: a 722-es rajtszám helyett a 723-as került felfestésre. A hajtáslánc értelemszerűen a donornak használt nyitott 300 SL adománya, középpontban a 245 lóerős, befecskendezős benzinmotorral – Moss autója ennél erősebb, közel 300 lovas volt. Mielőtt bárki félreértené, ez nem gagyi-szintű Ferrari vagy Lamborghini replikaépítés Pontiac Fiero alapon - bár mint legutóbb írtuk, azért ebben a műfajban is lehet igényeset, szépet alkotni -, az autó maximálisan oldtimer járműnek minősül, rendszáma van, és jelenlegi tulajdonosa szerint páratlan vezetési élményt nyújt.
Mi is az a Mille Miglia?
A második világháborúig fénykorukat élték az országúti túraversenyek, az olyan legendás viadalok, mint a mexikói Carrera Panamericana, vagy éppen az olaszországi Targa Florio, ám a legnagyobb rajongás talán a szintén olasz Mille Miglia-t, az ezer mérföldes kört övezte. A Brescia-Roma-Brescia útvonalon zajló, cirka 1600 kilométeres küzdelmet összesen 24 alkalommal rendezték meg 1927 és 1957 között, és a képlet matematikailag azért stimmel, mert 1939-ben, illetve 1941-től 1946-ig a Mille Miglia szünetelt a háború miatt. Az eredménylistát böngészve nyomasztó az olasz győztesek fölénye, a három évtized során csupán három, más nemzetiségű párosnak jött össze az elsőség: 1931-ben a Caracciola-Sebastian (Mercedes SSK), 1940-ben pedig a von Hanstein-Baumer (BMW 328 Berlinetta Touring) német kettős végzett az élen, míg 1955-ben a brit Moss-Jenkinson duó vezette győzelemre Mercedes 300 SLR autóját. A ’30-as éveket vitathatatlanul az Alfa Romeo uralta: 1928-38 között 11 futamon tízszer a milánói márkához vándorolt a serleg, az egyetlen kivétel Caracciola imént említett sikere. 1947-ben, az újrakezdésnél az Alfa ott folytatta, ahol abbahagyta, a csúcson, majd a Ferrari gyár létrehozásával Enzo Ferrari vette át a stafétát. Zsinórban hat maranellói elsőség következett, de igazából hét, mert az Alberto Ascari vezette 1954-es Lancia D24 Spider gyakorlatilag már Ferrari volt – a Lancia a Formula-géposztályokban is visszavonult, illetve átadta fejlesztéseit, autóit a Ferrarinak. Sir Stirling Moss és párja, Denis Jenkinson 1955-ös győzelme tiszavirág életűnek mutatkozott, mert a Ferrari a következő két esztendőben újra hengerelt, majd két halálos baleset miatt a Mille Miglia 1957 után többé nem került megrendezésre eredeti formájában. A verseny óriási népszerűségét, rangját, tekintélyét azonban mi sem demonstrálja jobban, mint az 1977-től folyamatosan szervezett Mille Miglia Storica, a világ legpatinásabb csillagtúra futama oldtimereknek, ahol csak 1957 előtt gyártott kocsival lehet rajthoz állni, felfoghatatlanul szigorú elbírálás után.

Sir Stirling Moss, a rekorder
Sir Stirling Moss 1929-ben született Londonban, autósport-kedvelő család gyermekeként. Sokan a világ legnagyobb örökös vesztesének tartják, hiszen a Formula-1-ben többször is világbajnok lehetett volna, csodálatos győzelmei, legendás küzdelmei voltak az akkori ászokkal - mint ahogy ő maga is ász volt -, de a végső siker, a bajnoki cím soha nem jött neki össze. 1955-58 között négy ezüst-, 1959-61 között pedig három bronzéremre futotta. Talán a sors fintora is benne van abban, hogy a Mille Miglia elsőségét igazi angolként, de éppen egy német autó, egy Mercedes-Benz 300 SLR volánja mögött ülve érte el. Az 1955-ös verseny azonban különös jelentőséggel bír a Mille Miglia történetében, ugyanis Moss futotta minden idők leggyorsabb Brescia-Roma-Brescia körét: a 10 óra 7 perc 48 másodperc annyit tesz, hogy a Mercedesből 157,6 km/órás átlagot (!) taposott ki a pilóta, országúton, nem ritkán 250-260 km/órás tempó felett tartósan száguldva… A 722-es rajtszám ma már legendás részlet, amely mellesleg igaz. Ez praktikusan az autó indulási időpontját jelölte, amely reggel 7 óra 22 perckor vágott neki az 1000 mérföldes távnak, hogy aztán este fél 6-kor győztesen térjen vissza ugyanoda.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?