0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Euro normák és színes plakettek. De melyik mit jelent?

Minden az emissziós normákról és a most megszűnt környezetvédelmi plakettekről

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Euro norma, katalizátor, szén-dioxid kibocsátás, meg fekete plakett. Ha ezek a fogalmak idegenek, akkor itt a jó alkalom a fejtágításra.

Alapvetően minden autó szennyez. A kérdés, hogy mennyire, és ezért a jövőben milyen szankciók járnak?

Alapvetően minden autó szennyez. A kérdés, hogy mennyire, és ezért a jövőben milyen szankciók járnak?

A kormány köztehercsökkentő törekvései értelmében már nem kapnak az autók kis plaketteket a rendszámukra. Korábban volt a műszaki érvényesség lejártát igazoló és a környezetvédelmi osztályt színnel jelző, de már végre elbúcsúzhatunk tőlük. Ha a műszakit igazoló elveszett, azt pótolni kellett, de mind a kettő pénzbe került, és fölösleges teher volt. Eddig. A rendszer csak részben változott, mindjárt mutatjuk hogyan, de előtte egy kicsit had menjünk bele ebbe a környezetvédelmi osztály témába. A szmogriadós téli szezon sem múlt még el, a dugódíj már itt van a szomszédban. És eleve egyáltalán nem mindegy, hogy milyen besorolású autóval óvjuk szennyezzük a levegőt.

Pirossal bekarikázva a V.9 rovat, amire mostantól jobban kell figyelni. Ez itt épp egy modern, Euro 6-os autó forgalmijából lett kifotózva

Pirossal bekarikázva a V.9 rovat, amire mostantól jobban kell figyelni. Ez itt épp egy modern, Euro 6-os autó forgalmijából lett kifotózva

Új plakettet nem ragaszatnak fel, a régieket lekaparják, de ettől még fontos tudni, hogy az autónk műszakija mikor jár le, és milyen környezetvédelmi kategóriába tartozik. Előtérbe kerül a forgalmi engedély, amit érdemes máris előkotorni a tárcából, és kihajtogatva átfutni, hogy mi is szerepel benne. A kis zöld leporelló belső oldalának tetejéről nyilván a legtöbbeknek ismerős a műszaki érvényességi idő rovat. Voilá, megoldott az egyik plakett elhagyása. Nem is értem, hogy miért kellett eddig várni... Óvatosan hajtsunk át a frontrész közepére, és keressünk erősen, én is alig találtam meg. Ott van a "V.9" jelű rubrika, amiben lesz egy szám, ami a jármű környezetvédelmi osztályba sorolását jelzi. Ez a kategorizálás a szennyezőanyag-kibocsátási követelmények alapján történik. Gondolom a 0 és 16 közötti értékek nem mondanak semmit. Jöjjön a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) aktualizált, hivatalos besorolása, egy giga méretű táblázatba szedve. Ez majd remélhetőleg mindent világossá tesz.

A környezetvédelmi osztály jelzés (kód) A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
0 - katalizátor nélküli, Otto-motoros
- a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros,
- ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
1 - katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros
2 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]
3 - az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (Euro 1) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, Dízel-motoros
4 - az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott − katalizátoros, szabályozott keverékképzésű − Otto-motoros,
- az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
5 - tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg
- hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy Dízel-motorral is ellátott) hajtású
5E. - tisztán elektromos gépkocsi
5N. - növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi
5P. - külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
5Z. - egyéb nulla emissziós gépkocsi
6 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje2 szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 3)
7 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A)2, illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
8 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
9 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 4)
10 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B)4 és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
11 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
12 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 5)
13 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV)
14 - a 692/2008/EK és a 566/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet 1. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 5)
15 - a 692/2008/EK, a 566/2011/EU és a 459/2012/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet I. melléklet 2. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 6)
16 - az 582/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 595/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint jóváhagyott gépkocsik (Euro 6)

A műszaki érvényesség lejártára vonatkozó legegyszerűbb emlékeztető ezután is a forgalmi engedély megfelelő rovata. Időről időre érdemes ránézni és időben beírni a naptárba, hogy jusson idő a megújításra

A műszaki érvényesség lejártára vonatkozó legegyszerűbb emlékeztető ezután is a forgalmi engedély megfelelő rovata. Időről időre érdemes ránézni és időben beírni a naptárba, hogy jusson idő a megújításra

Ne tévesszen meg senkit, hogy az NKH weboldalán még a színes plakettek is szerepelnek. Azoknak búcsút inthettünk, de a besorolási rendszer alapvetően nem változott ezzel. A forgalmiba a sikeres műszaki vizsga után a sorszámcsíkot továbbra is be kell ragasztani, valamint be kell jegyezni a lejárati hónapot, valamint napot, és a bejegyzést le kell bélyegezni. A plakettek megszűnése nem jelenti a járművek környezetvédelmi osztályba sorolásának megváltozását. 2016 január elsejétől tehát megszűntek a forgalmi rendszám cseréje miatti, és egyéb okból történő címke és plakett pótlások. A vizsgakor a rendszámtáblán korábban rögzített rendszám érvényesítő körcímkét és a környezetvédelmi plakettet eltávolítják.

Ez a látvány lassan ki fog kopni a magyar utcaképből. Az illetékesek persze a plakettek nélküli rendszámról is meg tudják mondani, hogy tilosban járnak vele

Ez a látvány lassan ki fog kopni a magyar utcaképből. Az illetékesek persze a plakettek nélküli rendszámról is meg tudják mondani, hogy tilosban járnak vele

Euro hanyas is?

Az európai kibocsátási normák határozzák meg az Európai Unió államaiban eladott új gépjárművek károsanyag-kibocsátásának elfogadható szintjét. A kibocsátási normákat uniós irányelvek alapján definiálják és ezek az idő előrehaladtával egyre szigorodnak. Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), a szénhidrogének (HC), a szén-monoxid (CO) és a szálló por (PM) határértékeit szabályozzák a szén-dioxid mellett. Ez a szabályozás érvényes a legtöbb gépjármű esetében, beleértve a személy- és tehergépkocsikat, traktorokat, vonatokat és még a hajókat is. A normák az Euro nevet viselik egy számmal kombinálva. Ez a szám minél nagyobb, annál újabb és annál szigorúbb előírásról van szó. A sor az 1992-től kötelező Euro 1-gyel kezdődik, amely szerint legalább úgynevezett „egyéb” katalizátorral kellet felszerelni minden új gépjárművet. Ez az egyéb katalizátor a gyakorlatban szabályozatlan katalizátort jelent a régebbi benzineseknél, az oxidációs katalizátor meg a dízeleknél jellemző.

Az 1996-tól előírt Euro 2 szabvány teljesítéséhez szükséges a három gázkomponensre ható, (magyarra ferdítve három utas) lambda szondával ellátott katalizátor. A 2000-től kötelező Euro 3 összesen kettő darab lambda szondát ír elő. A lambda szonda a jármű üzemanyag ellátását szabályozza, úgy hogy a kipufogógáz oxigéntartalmát méri, és ezzel optimalizálható a katalizátor szűrőképessége. Ebben az esetben az egyik oxigénszonda a katalizátor előtt, a másik a katalizátor után kap helyet a kipufogórendszerben. A 2005-ös Euro 4 norma például a benzines autóknál 1,0 gramm szén-monoxid kibocsátást enged meg kilométerenként, szemben az 1992-es 2,72 grammal. A 2009 szeptemberétől előírt Euro 5 után már 2014 szeptembere óta az Euro 6 van érvényben.

Archív képünkön még a vinyetta felnyalása zajlik, de pár napja már lekaparják őket a vizsgaállomásokon

Archív képünkön még a vinyetta felnyalása zajlik, de pár napja már lekaparják őket a vizsgaállomásokon

Mindezek után csak egy kérdés van, hogy miért pont most? A gyors válasz lehetne az, hogy így csökkenjenek a közterhek, de ha kicsit tudunk olvasni a sorok mögött, akkor rájöhetünk, hogy egyszerűen már nem kell a rendőrnek a matrica a bírságoláshoz. A jövőben a hatóságok a fixen telepített és mobil kamerarendszerrel, illetve más eszközökkel is elérhető online járműnyilvántartás alapján el tudják majd érni aaz ellenőrzésekhez szükséges adatokat. Az NKH tájékoztatása szerint türelmi idő a jogszabály alapján nincs, de a szuper traffipaxok tényleges beüzemeléséig még van egy-két hónap. Az is kérdéses, hogy a közterület-felügyelet munkatársai hogy döntik majd el, jogosan parkol egy autó, vagy lejárt műszakival lett félreállítva egy értékes parkolóhelyen?

Ez is érdekes lehet:
 

Az X2 ősszel, az Ötös januárban, az M2 GTS jövő év végén érkezik

Képeken már idén láthatjuk, élőben viszont majd csak jövőre a stílusában a Hetest követő új Ötös...

30 éves a Ford Sierra RS Cosworth

500 lóerő feletti teljesítményt hoztak ki belőle a versenypályán, de az utcai változat sem volt...

Piros, fehér, zöld, ez az izlandi út

Nem népünk tisztelete jegyében, pusztán környezetvédelmi megfontolásból festettek pirosra, fehérre...

Alfa Romeo Giulia és Giulia QV menetpróba

Pályán hajthattuk meg az Alfa Romeo legújabb dobását, nagyon komoly élményautó lett a Giulia...

Suzuki Baleno 1.2 GL teszt

Azt a verziót sikerült megkaparintani az új Suzuki Balenóból, amit vélhetően a legtöbben fognak...

Nyárigumi Kommandó: az autósok negyede még nem váltott

Baj van, az előző évieknél is rosszabb eredményekre hívja fel a figyelmet a júliusban razziázott...

Piaci körkép: legalább hatszemélyes kisbuszok négymillióig

Mi a megoldás, ha egy nagy egyterű is kevés a család vagy a baráti társaság szállítására? Körülnéztünk...

40 éves a Honda Accord

40 év után ideiglenesen kivonult hazánkból (is) a Honda Accord, sőt itt igazából annyit sem töltött...

BMW 225xe Active Tourer teszt

Fogd a BMW Active Tourer alapváltozatát, és pakolj a hátuljába egy 88 lóerős villanymotort, annyi...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

Xtom írta: 6 hónapja

Na igen a közterület-felügyeletet firtató kérdés érdekes. Kíváncsi vagyok, hogyan jutnak ők az adatokhoz? Egyébként értelmesebb ez, mint a matricázás, legalábbis hosszú távra vetítve biztosan.

A válaszoláshoz belépés szükséges
szabo_pitty írta: 6 hónapja

Előző autóm, egy Audi 80-as volt. 1987-es évjárat, szabályozott katalizátorral, Bosch KE-Jetronic befecskendező rendszerrel. Az, milyen Euro-besorolású lehetett?

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tamás11 írta: 6 hónapja
Tamás11 írta: 6 hónapja

Nekem 14-es van benne, pedig szerintem 11-esnek kellene lennie. Na mindegy, lehet, jól jön még valamikor...


Bocs, nem 11-esnek, hanem 9-esnek, mert benzines.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tamás11 írta: 6 hónapja

Nekem 14-es van benne, pedig szerintem 11-esnek kellene lennie. Na mindegy, lehet, jól jön még valamikor...

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Renault Mégane GT 1.6 TCe 205 EDC7 teszt

Hajtás csak elöl, kormányzás hátul is - Renault Mégane GT teszt Videó

Biztosan lesz még ennél keményebb Mégane is, a GT azonban talán a leginkább szerethető. Vagány, élvezetes, de családi autónak is remek.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion teszt

Nagy lábon él - Volkswagen Tiguan teszt

A divatterepjárók díszpéldánya a Volkswagen Tiguan, ráadásul már a második generációját éli és az új fazon elég jól áll neki. Közel csúcsverziót kaptunk tesztre, így bizony lehengerlő tud lenni.


BMW 225xe Active Tourer teszt

Egyterű, zöld rendszámmal, a BMW-től

Fogd a BMW Active Tourer alapváltozatát, és pakolj a hátuljába egy 88 lóerős villanymotort, annyi akkumulátorral, amennyivel esetleg 40 kilométert is elmegy.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Elon Musk bemutatta a Tesla jövőjét

Jöhet a Tesla második tízéves terve

9 órája – Sztori

Messze nem csak autók szerepelnek a Tesla azon tervében, amit a cégtulajdonos Elon Musk álmodott meg. Cél a fenntartható jövő.


Melegítés a Magyar Nagydíjra a Renault Sport F1 Teammel

F1 hétvége a Renault csapattal

12 órája – Sztori

A Renault gyári F1 csapatával mi is átérezhettük a hétvége különleges pezsgését, és még a száguldó cirkusz zártabb világát is láthattuk.


Kis SUV a Ford kínálatában - ez az EcoSport

Hazánkba is megérkezett a Ford EcoSport

15 órája – Újdonság

Hatalmas választéka ellenére a manapság egyik legdivatosabb kis SUV-k piacán a Ford eddig nem volt jelen. Ám most már itt az EcoSport.


Használtautó.hu

OPEL OMEGA B Caravan 2.0 16V GL

OPEL OMEGA B Caravan 2...

Ár: 85.000 Ft

Évjárat: 1998 / 2

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

JEEP GRAND CHEROKEE 2.5 td

JEEP GRAND CHEROKEE 2....

Ár: 1.500.000 Ft

Évjárat: 1997 / 6

Kivitel: Terepjáró

Üzemanyag: Dízel

CITROEN XSARA PICASSO 1.6 ELIT Végig vezetett szervizkönyv !!

CITROEN XSARA PICASSO...

Ár: 999.000 Ft

Évjárat: 2005 / 12

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!