0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Euro normák és színes plakettek. De melyik mit jelent?

Minden az emissziós normákról és a most megszűnt környezetvédelmi plakettekről

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Euro norma, katalizátor, szén-dioxid kibocsátás, meg fekete plakett. Ha ezek a fogalmak idegenek, akkor itt a jó alkalom a fejtágításra.

Alapvetően minden autó szennyez. A kérdés, hogy mennyire, és ezért a jövőben milyen szankciók járnak?

Alapvetően minden autó szennyez. A kérdés, hogy mennyire, és ezért a jövőben milyen szankciók járnak?

A kormány köztehercsökkentő törekvései értelmében már nem kapnak az autók kis plaketteket a rendszámukra. Korábban volt a műszaki érvényesség lejártát igazoló és a környezetvédelmi osztályt színnel jelző, de már végre elbúcsúzhatunk tőlük. Ha a műszakit igazoló elveszett, azt pótolni kellett, de mind a kettő pénzbe került, és fölösleges teher volt. Eddig. A rendszer csak részben változott, mindjárt mutatjuk hogyan, de előtte egy kicsit had menjünk bele ebbe a környezetvédelmi osztály témába. A szmogriadós téli szezon sem múlt még el, a dugódíj már itt van a szomszédban. És eleve egyáltalán nem mindegy, hogy milyen besorolású autóval óvjuk szennyezzük a levegőt.

Pirossal bekarikázva a V.9 rovat, amire mostantól jobban kell figyelni. Ez itt épp egy modern, Euro 6-os autó forgalmijából lett kifotózva

Pirossal bekarikázva a V.9 rovat, amire mostantól jobban kell figyelni. Ez itt épp egy modern, Euro 6-os autó forgalmijából lett kifotózva

Új plakettet nem ragaszatnak fel, a régieket lekaparják, de ettől még fontos tudni, hogy az autónk műszakija mikor jár le, és milyen környezetvédelmi kategóriába tartozik. Előtérbe kerül a forgalmi engedély, amit érdemes máris előkotorni a tárcából, és kihajtogatva átfutni, hogy mi is szerepel benne. A kis zöld leporelló belső oldalának tetejéről nyilván a legtöbbeknek ismerős a műszaki érvényességi idő rovat. Voilá, megoldott az egyik plakett elhagyása. Nem is értem, hogy miért kellett eddig várni... Óvatosan hajtsunk át a frontrész közepére, és keressünk erősen, én is alig találtam meg. Ott van a "V.9" jelű rubrika, amiben lesz egy szám, ami a jármű környezetvédelmi osztályba sorolását jelzi. Ez a kategorizálás a szennyezőanyag-kibocsátási követelmények alapján történik. Gondolom a 0 és 16 közötti értékek nem mondanak semmit. Jöjjön a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) aktualizált, hivatalos besorolása, egy giga méretű táblázatba szedve. Ez majd remélhetőleg mindent világossá tesz.

A környezetvédelmi osztály jelzés (kód) A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
0 - katalizátor nélküli, Otto-motoros
- a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros,
- ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
1 - katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros
2 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]
3 - az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (Euro 1) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, Dízel-motoros
4 - az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott − katalizátoros, szabályozott keverékképzésű − Otto-motoros,
- az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
5 - tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg
- hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy Dízel-motorral is ellátott) hajtású
5E. - tisztán elektromos gépkocsi
5N. - növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi
5P. - külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
5Z. - egyéb nulla emissziós gépkocsi
6 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje2 szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 3)
7 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A)2, illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
8 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
9 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 4)
10 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B)4 és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
11 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
12 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 5)
13 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV)
14 - a 692/2008/EK és a 566/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet 1. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 5)
15 - a 692/2008/EK, a 566/2011/EU és a 459/2012/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet I. melléklet 2. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 6)
16 - az 582/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 595/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint jóváhagyott gépkocsik (Euro 6)

A műszaki érvényesség lejártára vonatkozó legegyszerűbb emlékeztető ezután is a forgalmi engedély megfelelő rovata. Időről időre érdemes ránézni és időben beírni a naptárba, hogy jusson idő a megújításra

A műszaki érvényesség lejártára vonatkozó legegyszerűbb emlékeztető ezután is a forgalmi engedély megfelelő rovata. Időről időre érdemes ránézni és időben beírni a naptárba, hogy jusson idő a megújításra

Ne tévesszen meg senkit, hogy az NKH weboldalán még a színes plakettek is szerepelnek. Azoknak búcsút inthettünk, de a besorolási rendszer alapvetően nem változott ezzel. A forgalmiba a sikeres műszaki vizsga után a sorszámcsíkot továbbra is be kell ragasztani, valamint be kell jegyezni a lejárati hónapot, valamint napot, és a bejegyzést le kell bélyegezni. A plakettek megszűnése nem jelenti a járművek környezetvédelmi osztályba sorolásának megváltozását. 2016 január elsejétől tehát megszűntek a forgalmi rendszám cseréje miatti, és egyéb okból történő címke és plakett pótlások. A vizsgakor a rendszámtáblán korábban rögzített rendszám érvényesítő körcímkét és a környezetvédelmi plakettet eltávolítják.

Ez a látvány lassan ki fog kopni a magyar utcaképből. Az illetékesek persze a plakettek nélküli rendszámról is meg tudják mondani, hogy tilosban járnak vele

Ez a látvány lassan ki fog kopni a magyar utcaképből. Az illetékesek persze a plakettek nélküli rendszámról is meg tudják mondani, hogy tilosban járnak vele

Euro hanyas is?

Az európai kibocsátási normák határozzák meg az Európai Unió államaiban eladott új gépjárművek károsanyag-kibocsátásának elfogadható szintjét. A kibocsátási normákat uniós irányelvek alapján definiálják és ezek az idő előrehaladtával egyre szigorodnak. Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), a szénhidrogének (HC), a szén-monoxid (CO) és a szálló por (PM) határértékeit szabályozzák a szén-dioxid mellett. Ez a szabályozás érvényes a legtöbb gépjármű esetében, beleértve a személy- és tehergépkocsikat, traktorokat, vonatokat és még a hajókat is. A normák az Euro nevet viselik egy számmal kombinálva. Ez a szám minél nagyobb, annál újabb és annál szigorúbb előírásról van szó. A sor az 1992-től kötelező Euro 1-gyel kezdődik, amely szerint legalább úgynevezett „egyéb” katalizátorral kellet felszerelni minden új gépjárművet. Ez az egyéb katalizátor a gyakorlatban szabályozatlan katalizátort jelent a régebbi benzineseknél, az oxidációs katalizátor meg a dízeleknél jellemző.

Az 1996-tól előírt Euro 2 szabvány teljesítéséhez szükséges a három gázkomponensre ható, (magyarra ferdítve három utas) lambda szondával ellátott katalizátor. A 2000-től kötelező Euro 3 összesen kettő darab lambda szondát ír elő. A lambda szonda a jármű üzemanyag ellátását szabályozza, úgy hogy a kipufogógáz oxigéntartalmát méri, és ezzel optimalizálható a katalizátor szűrőképessége. Ebben az esetben az egyik oxigénszonda a katalizátor előtt, a másik a katalizátor után kap helyet a kipufogórendszerben. A 2005-ös Euro 4 norma például a benzines autóknál 1,0 gramm szén-monoxid kibocsátást enged meg kilométerenként, szemben az 1992-es 2,72 grammal. A 2009 szeptemberétől előírt Euro 5 után már 2014 szeptembere óta az Euro 6 van érvényben.

Archív képünkön még a vinyetta felnyalása zajlik, de pár napja már lekaparják őket a vizsgaállomásokon

Archív képünkön még a vinyetta felnyalása zajlik, de pár napja már lekaparják őket a vizsgaállomásokon

Mindezek után csak egy kérdés van, hogy miért pont most? A gyors válasz lehetne az, hogy így csökkenjenek a közterhek, de ha kicsit tudunk olvasni a sorok mögött, akkor rájöhetünk, hogy egyszerűen már nem kell a rendőrnek a matrica a bírságoláshoz. A jövőben a hatóságok a fixen telepített és mobil kamerarendszerrel, illetve más eszközökkel is elérhető online járműnyilvántartás alapján el tudják majd érni aaz ellenőrzésekhez szükséges adatokat. Az NKH tájékoztatása szerint türelmi idő a jogszabály alapján nincs, de a szuper traffipaxok tényleges beüzemeléséig még van egy-két hónap. Az is kérdéses, hogy a közterület-felügyelet munkatársai hogy döntik majd el, jogosan parkol egy autó, vagy lejárt műszakival lett félreállítva egy értékes parkolóhelyen?

Ez is érdekes lehet:
 

Sokféle rendszámunk van, de lassan kellene egy új verzió

Akad egy-két újítás a rendszámoknál mostanság, hamarosan megjelennek a következő betűvel kezdődők...

BMW 440i Cabrio M Sport xDrive teszt

Ennél följebb már csak az M4 van, bepróbáltuk, milyen a második legerősebb benzines 4-es kabrió...

Igazoltatás elől próbált megszökni egy taxis Budapesten

Filmekbe illő autós üldözés alakult egy igazoltatási kísérletből a fővárosban. Egy taxis próbált...

Kisméretű és takarékos autóiba 11 fokozatú váltót tenne a Honda

Lehetne egy kuplunggal több? Már annyian gyártanak duplakuplungos automatákat, a Honda ennél...

Egy kis háttér videó a több darabból összerakott 7-es BMW-ről

Minden használtautó-vásárló rémálmát mutatja meg részletesen egy orosz szerelő, vagy inkább mondhatnánk...

Piaci körkép: automataváltós családi autók 1,79 millió forint alatt

A családi autó leginkább kényelmes kell legyen, annak pedig sokak számára alapfeltétele az automata...

Mercedes-Benz C 300 Cabrio teszt

Kabrióként vallott a legújabb C Merci. Egy igazi ékszer, főleg ebben az összeállításban. Szinte...

Szerdától a benzinért és a dízelért is többet fizetünk

Még tovább emeli az üzemanyagárakat a MOL. Szerdán a múlt héten látottaknál jelentősebben drágul...

Volkswagen Golf 1.4 TGI Bluemotion Comfortline DSG teszt

Nem TDI, TGI az aktuálisan nálunk járt Golf, nem dízel, hanem CNG/benzines üzemű tehát. És igen...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

Xtom írta: 8 hónapja

Na igen a közterület-felügyeletet firtató kérdés érdekes. Kíváncsi vagyok, hogyan jutnak ők az adatokhoz? Egyébként értelmesebb ez, mint a matricázás, legalábbis hosszú távra vetítve biztosan.

A válaszoláshoz belépés szükséges
szabo_pitty írta: 8 hónapja

Előző autóm, egy Audi 80-as volt. 1987-es évjárat, szabályozott katalizátorral, Bosch KE-Jetronic befecskendező rendszerrel. Az, milyen Euro-besorolású lehetett?

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tamás11 írta: 8 hónapja
Tamás11 írta: 8 hónapja

Nekem 14-es van benne, pedig szerintem 11-esnek kellene lennie. Na mindegy, lehet, jól jön még valamikor...


Bocs, nem 11-esnek, hanem 9-esnek, mert benzines.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tamás11 írta: 8 hónapja

Nekem 14-es van benne, pedig szerintem 11-esnek kellene lennie. Na mindegy, lehet, jól jön még valamikor...

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Mercedes-Benz C 300 Cabrio teszt

Neveletlen hercegnő - Mercedes C kabrió

Kabrióként vallott a legújabb C Merci. Egy igazi ékszer, főleg ebben az összeállításban. Szinte minden egyes rá költött forint ordít róla. De vajon van olyan jó, amilyennek látszik?


Volkswagen Golf 1.4 TGI Bluemotion Comfortline DSG teszt

Egy Golf, ami a dízelnél is takarékosabb

Nem TDI, TGI az aktuálisan nálunk járt Golf, nem dízel, hanem CNG/benzines üzemű tehát. És igen, olcsóbb vele autózni, mint a dízellel.


BMW 440i Cabrio M Sport xDrive teszt

Betonhattyú - BMW 440i Cabrio

Ennél följebb már csak az M4 van, bepróbáltuk, milyen a második legerősebb benzines 4-es kabrió BMW. Nem annyira patyolat, mint amilyennek mutatja magát. Lehet ez jobb is, kevesebbért!

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Rendhagyó amerikai reklám bukókerettel és egy Suzukival

Hogyan élj túl egy zuhanást egy Suzukiban? Bukókerettel. Videó

11 órája – Sztori

A bukókeret hasznosságát régóta ismerik már az autóversenyzők, itt viszont egy extrém változatot tettek próbára, látványosan.


50 éves a világ legnépszerűbb autója, a Toyota Corolla

Szinte minden volt már a vevők kedvence

20 órája – Sztori

Volt már hátul hajtó kupé, összkerekes kombi és temérdek más is, ma viszont már csak egy szedán a Toyota Corolla. Túl 50 éven és 44 millió példányon.


Grafikán a német luxuskupé kabrió változata

Ilyen lehetne a kabrió Vision Mercedes-Maybach 6

2 napja – Sztori

Csak napok kérdése volt, de X-Tomi Design máris elkészítette hogyan nézne ki a Mercedes-Maybach legújabb koncepciója kabrió változatban.


Használtautó.hu

MITSUBISHI L 200 Pick Up 2.5 TDI DK GL Invite 4WD MAGYAR KÖNYVES MEGKÍMÉLT SZÉP!

MITSUBISHI L 200 Pick...

Ár: 1.670.000 Ft

Évjárat: 2003 / 8

Kivitel: Terepjáró

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ CLK 200 Elegance Friss műszakival

MERCEDES-BENZ CLK 200...

Ár: 899.000 Ft

Évjárat: 1998 / 1

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SJ SAMURAI SANTANA

SUZUKI SJ SAMURAI SANTANA

Ár: 820.000 Ft

Évjárat: 2000

Kivitel: Terepjáró

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!