A fény legyen veled! A fényszórók evolúciója

Nagyot robbant a fénybomba az autóiparban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az elmúlt évtizedekben komoly átalakuláson mentek keresztül az autóba szerelt világítótestek. Hogyan fejlődtek és hol tart manapság a fénytechnika? Megmutatjuk!


A számítógépes technika elterjedése nemcsak a hétköznapjainkat alakította át jelentősen, hanem az autózás világát is. Néhány évtizede csupán minimális elektronikai berendezésekkel voltak ellátva a gépkocsik, manapság pedig már számítógépek tömkelege található meg bennük. Több processzorral ellátott vezérlőegységek felelnek a biztonságért, szenzorok hada figyel számos paramétert, hogy mindig minden a legoptimálisabban működjön és biztosítsa a vezetőnek és az utasoknak a megfelelő kényelmet és biztonságot.
Hirdetés

Az autóvezetés során kb. 90 százalékban a legfontosabb érzékszervükre, a látásunkra vagyunk hagyatkozva. Az őszi párás, ködös és szürke napok beköszöntével egyre fontosabb szerep jut a kampányként is ismert látni és látszani elvnek. Napközben megfelelő időjárás esetén nincs gond a látással, viszont ahhoz, hogy minket lássanak, elengedhetetlen a nappali menetfény vagy a tompított fényszórók használata. Volt idő, amikor napközben városon kívül nem volt kötelező a tompított fény használata, azonban ezen jó ideje változtattak. Miért? Mert a szemben lévőt távolról hamarabb észrevesszük, ezen felül pedig közelebbinek hat a szemből érkező jármű, így jobban meggondolunk egy-egy előzést.

Nagy szerepe van tehát a fényszóróknak még nappal is, az éjszakáról nem is beszélve. Az elkövetkező sorokban egy gyors áttekintést nyújtunk, hogy honnan hova jutott a világítástechnika az autóiparban. Szinte nincs olyan terület, ami ne fejlődne nagy dinamikával az idő haladtával. Néhány területen időnként azt tapasztaljuk, hogy a korábbi technika és módszer jobbnak bizonyult, mint az új, a fényszóróknál viszont lényegében ez a trend töretlen, évről-évre egyre jobb és jobb technikák állnak rendelkezésünkre.
Ami első ránézésre nagyot változott, az a kinézet. Korábban nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget a lámpák formájának, örültünk, ha autó volt alattunk. Kit érdekelt, hogy hogy néz ki a lámpa? Az utóbbi években viszont ahogy megjelentek a modern technológiák, úgy átalakult a formavilág is. Ma már külön műalkotásnak mondható egy-egy lámpatest, és igen jelentősen meghatározza az összképet. Egy szép külsőt egy béna fényszóró nagyon el tud rontani, egy kevésbé előnyös formára pedig jó hatással tud lenni egy dizájnosan megtervezett lámpatest. Nincs olyan ember, aki autóvásárlás előtt ne nézne farkasszemet egy autóval. Szemeit a lámpatestek képviselik. Ezért olyan fontos, és etért fordítanak nagy figyelmet a tervezés során a fényszórók kinézetére, mert az első benyomásnál nagy jelentőséggel bírnak.

A forma mellett a technológia is jelentősen megváltozott. Hosszú évtizedeken keresztül kizárólag halogénizzók világítottak. 1992-ben az akkori 7-es BMW-ben elsőként jelent meg a Xenon fényszóró, amely kékes fénye miatt különcnek bizonyult, és annak ellenére, hogy egyre több autót szerelnek Xenon lámpával, még ma is kitűnik a forgalomból. Nemcsak a színvilág változott, hanem a hatásfok is jelentősen javult. A gázkisüléses technológia kevesebb energiát fogyaszt, ugyanakkor fénykibocsátása a halogén izzók többszöröse. Aki próbálta már sötétben, bizonyára tapasztalta ezt a lényeges különbséget.

Meg kell jegyezni, hogy vannak gyártók, melyek Xenon fényszórói némileg gyengébben teljesítenek, mint a versenytársaké. Ennek legfőbb oka a vetítés módjában keresendő, nem mindegy ugyanis, hogy csak egy tükröződő felület gyújtópontjába helyezik vagy egy projektor mögé. Az elmúlt években főként a prémium márkáknál váltotta a Xenon technológiát a LED, amely még erősebb fényt ad kevesebb energiafelhasználás mellett. Ezen felül pedig a fény színhőmérséklete még közelebb áll a nappali színhőmérséklethez. Idén pedig két BMW-ben is debütált a Jedi-technika, azaz a lézerfény. Miért kell ez még a LED mellé? Még hatékonyabb fénymennyiség és energiafelhasználás szempontjából, továbbá új dizájnok megalkotását is lehetővé teszi.
Végül vizsgáljuk meg, hogy miként alakultak a különböző plusz extrák. Kezdetben csak egy irányba, tompított és távolsági fénnyel világíthattunk. Később megjelentek az adaptív fényszórók, melyek a kormány elfordításával már a kanyarba is be tudtak világítani. Ezt követték a dinamikus lámpatestek, amelyek már mindenféle irányban, egymástól függetlenül tudták mozgatni a fénycsóvát. Például városban rövidebb, de a megszokotthoz képest szélesebb területet világítanak be, míg autópályán keskenyebb sávon, de távolabbra látunk el velük. A manapság elérhető csúcs pedig a mátrix LED és xenon fényszórók által nyújtott úgynevezett "kimaszkolás", amely lehetővé teszi, hogy mindvégig távolsági fénnyel autózzunk.

Elvakítás mégsem jön szóba, hiszen egy olyan intelligens és dinamikusan működő rendszert alkottak meg, amely végigköveti a szemből érkező vagy előttünk mozgó jármű pályáját és csak azon a helyen veszi vissza a reflektort, ahol az elhelyezkedik. A valóságban csak egy sötét téglalapot vagy trapézt látunk az úton, abban a sávban, ahol a szembejövő vagy az előttünk lévő halad. Ezt a rendszert élőben kell látni és vezetőként átélni, egyszerűen zseniális. Ilyet minden autóba kötelezővé tennék, mert vele éjszaka is mindvégig közel nappali fényviszonyok és látás mellett autózhatunk. Ugye mondani sem kell, hogy ez mekkora biztonságtechnikai előrelépés?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    A közeli jövő autóiban már a Cyberdyne Systems programja fut és idő kérdése, hogy a SkyNet a tudatára ébred. A fenntartási gondok azonnal meg fognak szűnni.(Mi is) :-DDD

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Csak arra jó a drága lámpa, hogy azt már igazán ‘megéri’ lopni!

    Az evolúció során a lézer után már a sötét korszak jöhet, amikor már nem az embernek kell látni szemmel, hanem a gépnek akár radarral. Tehát a sornak hamarosan vége, ennyi volt!

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Az itt valahogy kimaradt, bár “Jedi-technika” néven megemlítik és csak 2011 óta van jelen, egyszer majd eljut az autonavigátorig a hír. A mátrix LED meg az elérhető csúcs, hát… ez is annyira kérdőjeles mint, hogy az Astra xenonja a legjobb 😀

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Erre találták ki az utángyártott Depo lámpákat … nekem mikor kitört a gyári és nem szerettem volna 300 ért párban cserélni gyári Hellára vetem bele 62/db ért Depót és igaz hogy az optika ” projektor” másként volt csiszolva mint a Hellánál viszont cserébe jobban világított ugyan azzal a xenon ” izzóval” . Az előző szériás Audi LED lámpákat már lehet rendelni utángyártottban …

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Vagy a főút melletti földúton az úttal párhuzamosan félig kiégett lámpával, vagy a gyertyafény intenzitásával vetekedő hátsó lámpával közlekedő autókkal. Ezért mondom: sok mindenre fel lehet ezeket készíteni, de azért nem mindenre, és olyankor hozhatnak nagyon rossz döntéseket.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Szívesen megnézném, hogy kezeli a gyalogosokat, kerékpárosokat, rokkantkocsisokat, állatokat, stb., tehát más nem autós közlekedőt. Ki kellene próbálni mindkét oldalról. Speciel én jobban szerettem volna az infra, hő, stb. technikai irányzatot, az erő helyett.
    A Hellás videón a megelőzött autó visszapillantójába rendesen belevilágít, remélem élőben finomabb.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Hát én nem bíznék benne. Szerintem ez is olyan lesz, mint az összes okoskodó extra, hogy az átlagos esetekben úgy, ahogy jó, de 1-2 extrém esetben nagyon nem azt csinálja, mint kéne, és azzal meg csak bajt okoz. Nem is értem, hogy az út szélén álló lerobbant autót miért nem maszkolja ki. Vagy ha igen, akkor meg nem veszed észre. Kapcsolgatom inkább magamnak a refit, ahogy jónak látom.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Pont azt mondom, hogy az utángyártó iparnak köszönhetően sokkal olcsóbbak lesznek az ilyen lámpák nemsokára.
    Mozgató motorok most is vannak a lámpatestekben, nagyon ritka, hogy elromlanának, vezérlő elektronikák teljesen védettek, a teljes gyártott darabszámhoz képest elhanyagolható a meghibásodások száma.
    Kár ezen aggódni, azon sem kesereg senki, hogy mi lesz a ködlámpájával, ha megvakul a foncsor?

    Persze, ami nincs, az nem tud elromlani. Ezzel az erővel azonban még mindig Patentwagenekkel pöfögnénk, ráadásul teljesen megbízhatatlanokkal. Gondold el, az milyen egyszerű szerkezet volt, mégse ment el 100 km-t javítás nélkül.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    A törés rendeben van, arra tényleg jó a casco, de ha elromlik majd bármi a rendszerben garancia után -kamerák, érzékelők, mozgató motorok, vezérlő elektronikák-, az utángyártott alkatrészekből sem lesz olcsó.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Pont ez a lényeg, hogy nincs benne semmi mechanikus alkatrész… a LED kiégésén vagy az elektronika megkotlásán kívül nem tud mi tönkre menni benne, az elektronika meg ugyanúgy bármiben meg tud fingani, egy számítógépben is, de nem túl gyakori… Persze ha törik az már más kérdés… 🙂

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Szerencsére az utángyártó ipar is követi az autógyártási trendeket. Az ilyen fényszórók ára is rohamosan esik majd, ahogy a pár éve még rettegett lendkerekeké meg turbóké. Mára a harmadába kerül ezeknek a javítása, mint pár évvel ezelőtt.
    A lámpák inkább törni fognak, azokat meg kifizeti a biztosító. Cascot kell kötni.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Egy jól beállított halogénlámpás multireflektoros fényszóró teljes mértékben használható a közlekedésben. A ritkán vagy helytelenül karbantartott/beállított gyári xenon szettek csak a szembejövő elvakítására valók, az utólag beépítettekről ne is beszéljünk! Én az autóját is lefoglalnám az ilyeneknek! Ez a kimaszkolásos technológia jónak tűnik (bár vezetés közben nem próbáltam). Előállítása és főleg javítása, cseréje borsos összegbe kerülhet. Amíg nem tudják gazdaságosabban legyártani, nekem megfelel a multireflektoros halogén lámpám, amibe 1.500-2.000 Ft-ért kapok jó minőségű izzót és magam kicserélem ingyen 🙂 .

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Ezeket a mai autókat már öt-hat éves koruk után ki tudja majd fenntartani? Egy ilyen csodalámpa bonyolultabb, mint egy tizenöt évvel ezelőtti autó teljes elektronikája. Új korukban tényleg csodálatosak, de csak remélni tudom, hogy az egyszerű halogén lámpák sem tűnnek el egy jó darabig.

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Le a kalappal a mátrix LED technológia előtt. Egyetlen apró hibája, hogy ha törik, párban már egy jó állapotú 6-8 éves kisautó árában lesznek. Bár ez aligha vágja földhöz azt, aki újonnan Audit, vagy BMW-t vesz, a K-Astránál azért már lehet, hogy fájni fog…

  • 2017.10.28. at 12:32
    Permalink

    Hát elég gyengére sikerült ennek a cikknek a hangvétele. Mintha valami egyetemi TDK-s akarná a zsűrit lenyűgözni. Az Autónavigátornak sokkal lazább volt eddig a stílusa.

Vélemény, hozzászólás?