Új autók árai 5-10 éve és most

Nem is drágák az új autók. Na jó, de azok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kevesen vesznek manapság új autót, mondván borzasztó drágák, megfizethetetlenek. Tényleg azok? Összevetettük 10 modell 2003-as, 2008-as és mostani magyarországi árát.


Bár egyesek épp az ellenkezőjét mondják, válság van. Még mindig. Vagy csak most dúl igazán? Az autóipar mindenesetre szenved, hiszen egyre kevesebb új kocsit tud értékesíteni. Akadnak kivételek (piacban és márkában is), de a trend úgy fest, hogy a vevőket lasszóval kell fogni, s ha van is pénze az embereknek, nem feltétlen rohannak új autóra költeni. És miért? Mert az új autók drágák, borzasztóan drágák, megfizethetetlenek. A hitelfeltételek szigorúak, sokan - még sokáig - korábbi hiteleiket nyögik, s az árfolyamok is időről időre úgy alakulnak, hogy kvázi sosem éri meg vásárolni. Újat, újszagút, olyat, amiben előttünk más még nem ült, nem lakott le, nem tört körbe, nem dohányzott szét, nem többől legózott össze, órája sem tekert, alvázszáma sem átütött, stb.
Hirdetés

De vajon tényleg drága az új autó? Böngészgettük a katalogus.hasznaltauto.hu[/url] adatbázist, fellapoztunk néhány régi újságot és árlistát, átnyálaztuk az aktuálisakat, s megnéztük, Magyarországon milyen volt a helyzet 10 modellen keresztül 10 éve, 5 esztendeje és milyen most, 2013 derekán. Foglalkozhatnánk azzal is, hogy ugyanezek a járgányok mennyibe kerülnek külföldön, de jól tudjuk, hogy tőlünk nyugatabbról divat nálunk venni új autót, hiszen itt olcsóbbak. (Igen, Magyarországon majdnem minden olcsóbb, mint külföldön, csak hát a keresetek, a reálértékük közt is van "némi" differencia.) Az árakat egyébként a szegmensarányok átrendeződése is befolyásolta, az, hogy a kereslet eltolódott a kiskategóriás járművek felől a drágább, alsóközép-, illetve középkategóriás modellek felé - írtuk bő másfél éve ebben a cikkben. Ennek okaként a magánvásárlók kiesését, a céges vásárlások elsöprő térnyerését említve, ami azóta csak még jobban (de)formálja a piacot.

Természetesen a 2003-ban és 2008-ban új autók ezer százalék, hogy nem pontosan ugyanolyanok, mint a maiak (van/lehet különbség motorban, futóműben, váltóban, fékben, kormányban, kényelmi és biztonsági felszereltségben, tömegben, helykínálatban, fogyasztásban is), illetve árnyalhatná, torzítja is a képet az infláció, a GDP, a havi nettó átlagkereset, a munkaidő viszonya az árakkal, de autós oldalként csupán egyvalamivel szemléltetnénk a dolgot: 2003 közepén a 95-ös literára 230, a gázolajé 210 forint körül alakult; 2008 augusztusában a benzint 320, a dízel literjét 340 forintért adták, jelenleg pedig mindkét üzemanyagfajta 422 forintos átlagárnál tart.
A találomra választott modellekkel azért igyekeztünk lefedni a piacot és a kategóriákat, ennek megfelelően kisautóval (Toyota Yaris), kompakt ferdehátúval (Ford Focus), középkategóriás szedánnal (Volkswagen Passat), egyterűvel (Opel Zafira), valamennyire terepjárónak is beillő szabadidő-autóval (Honda CR-V), felső-középkategóriás limuzinnal (5-ös BMW), luxusautóval (Mercedes-Benz S-osztály), sportkocsival (Audi TT), kabriónak is titulálható roadsterrel (Mazda MX-5), s az érdekesség kedvéért hibriddel (Toyota Prius) is példálózunk. A felszereltségi eltérések kiküszöbölésére csak olyan szinten ügyeltünk, hogy (már ahol ez egyáltalán tétel) klíma és a szokásos "aprók" (elektromos ablak, elektromos tükör, távirányítós központ zár és hasonlók) mindenütt meglegyenek. És az árak nyilván listaárak, amiből régen is mindig akcióztak, s amiket a jelenben is csak kiindulópontnak érdemes felfogni.

Új autók listaárai 2003-ban, 2008-ban és 2013-ban
2003 2008 2013
Toyota Yaris 1.3 5a 3 140 000 Ft 3 040 000 Ft 3 305 000 Ft
Ford Focus 1.6 5a 3 902 000 Ft 4 395 000 Ft 5 000 000 Ft
Volkswagen Passat 1.9-2.0 TDI 6 434 000 Ft 6 791 000 Ft 7 544 000 Ft
Opel Zafira (Tourer) 1.6-1.8 4 617 000 Ft 4 881 000 Ft 6 199 000 Ft
Honda CR-V 2.0 6 712 000 Ft 7 150 000 Ft 7 269 000 Ft
BMW 530d aut. 13 663 000 Ft 13 640 000 Ft 14 699 000 Ft
Mercedes-Benz S 500 27 331 000 Ft 27 488 000 Ft 30 022 000 Ft
Audi TT Coupé 1.8T-2.0T 10 547 000 Ft 9 822 000 Ft 11 255 000 Ft
Mazda MX-5 1.6-1.8 4 899 000 Ft 5 580 000 Ft 6 390 000 Ft
Toyota Prius 1.5-1.8 7 500 000 Ft 7 000 000 Ft 7 990 000 Ft

Az 1.3-as 87 lóerősből időközben 99 lovas 1.33-assá avanzsáló Yaris árai közt alig, a 100-115 lóerős Focuséi között már bőven adódik különbség. A Yaris mai viszonylagos, de tényleg csupán viszonylagos olcsósága a teljes kisautós szegmensre is vetíthető: a magánvásárlók "eltűnése" ezt a kategóriát viselte meg a legjobban, és amit nem vesznek, ami nem divatos, annak az ára sem lehet túl magasra pozicionált. A korábbi középkategóriás autók kényelmét nyújtó kompakt méretosztály ellenben tipikusan flottás kedvenc, meg is látszik.
A Passatból 2003-ban nem volt 2,0 literes dízel, ezért az izmosabbik, 130 lóerős 1.9-es PD TDI-ből eredeztettük a 140 lovas CR TDI-ket - a klasszikus középkategória is céges favorit, így eladói oldalról nézve alap, hogy jó vastagon foghat az árképző ceruza. Persze azért is, hogy legyen miből vaskos kedvezményekkel kedveskedni a drága ügyfélnek, de ez most mellékes. A Zafiránál bezzeg az aktuális generáció Tourer utóneve is jelzi az Opel felfelé pozicionálási filozófiáját. A korábbi sima (100 lóerős) 1.6-osok mellé a jelenlegi, szinte csakis turbós palettából a még kapható 1.8-as, 115 lóerős szívót biggyesztettük legolcsóbbként. Hát, komolyat drágult, annyi szent.

A mind népszerűbb SUV-szegmensben a hondásan konzervatív CR-V-nél konzervatív árfejlődést konstatálhatunk (egyformán 2,0 literes, 150 lóerős benzinmotorral és összkerékhajtással), hogy aztán a német prémiumtermékeknél azt vegyük észre: alig drágultak. Főleg, mert már régebben is szégyentelenül drágák voltak. (Amúgy meg még egy-két kisautónyi extrával úgyis tovább hízik az áruk.) A 193-ról 258 lovasra húzott, ma már 8 fokozatú automata váltóval adott BMW 530d-nél a 10 év/ 1 millió forint mondjuk, hogy semmi, ahogy elenyészőnek titulálható a 306-ról 435 lovasra erősített S 500-as Mercedes 3 milliós drágulása is. Mármint a 30 milliós magasságban. Az Audi TT Coupénál a 2003-as, 180 lóerős 1.8T-ről a 211 lóerős 2.0 TFSI-re ugrottunk, az árkülönbség ennek függvényében nem mérvadó.
Az MX-5-ből 2003-ban is volt már 1.8-as (146 lóerős), viszont akkor az számított csúcsnak, ma meg a 126 lovas 1.8-as a "kicsi". Így a 110 lóerős 1.6-ost tekintettük kiindulási pontnak, és az árgörbe egyenletes, amolyan inflációs "szép" fejlődést mutat. Nem úgy a hajdanában gyengébb (1.5-ös benzines alapú), egy ideje már erősebb, 1.8-as belsőégésű motorral (is) hajtott Priusnál, ami 10 éve iszonyat drága volt, most meg már mindössze szimplán drága. Mondhatni olcsó - a 2003-as árához viszonyítva.
Végül egy kis - tulajdonosi oldalon - szomorú értékvesztős, vásárlói szemszögből nyilván vidámabb kiegészítés: mennyibe kerülnek most használtan az említett 2003-as és 2008-as autók? Hiszen a túlnyomó többség az új autóról vagy csak álmodozik, vagy egyszerűen nem hajlandó érte kifizetni a sokszor irreálisan magasra lőtt árat (hogy aztán a szalonból kigurulva azonnali hatállyal bukjon egy fájó összeget). A kínálati átlagárakat a Használtautó.hu hirdetéseiből nyertük ki.
És mennyiért adják most a 2003/2008-as használt példányokat?*
2003 2008
Toyota Yaris 1.3 5a 943 000 Ft 1 748 000 Ft
Ford Focus 1.6 5a 850 000 Ft 2 065 000 Ft
VW Passat 1.9-2.0 TDI 1 520 000 Ft 2 820 000 Ft
Opel Zafira 1.6 1 150 000 Ft 2 170 000 Ft
Honda CR-V 2.0 1 720 000 Ft 3 795 000 Ft
BMW 530d aut. 2 375 000 Ft 5 800 000 Ft
Mercedes-Benz S 500 2 745 000 Ft 10 895 000 Ft
Audi TT Coupé 1.8T-2.0T 1 900 000 Ft 5 145 000 Ft
Mazda MX-5 1.6-1.8 1 895 000 Ft 4 165 000 Ft
Toyota Prius 1.5 1 400 000 Ft 2 655 000 Ft

* Kerekített átlagár a Használtautó.hu[/url] hirdetései alapján

Mennyivel barátságosabb számok! Csodálkozunk, hogy új autót kevesen vesznek, a használtpiac pedig pörög? Nem. Nem csodálkozunk még akkor sem, ha láttuk, hogy reálértékben az új autók zöme olcsóbb, mint volt mondjuk 10 és 5 esztendővel ezelőtt. Ám ettől még nem sokan tehetik meg, hogy vadonatúj kocsiba ülhessenek, majd azt 4-5 évente cseréljék, ahogy az autógyártók és a kreált fogyasztói szokások szeretnék és diktálnák. Na mindegy, fogjuk fel pozitívan: egyre jobb, kényelmesebb és biztonságosabb új autókat kapunk a relatíve nem is olyan sok pénzünkért, és ezekből remek használt autók lesznek újabb néhány év múlva, s már tényleg megfizethető áron. Várunk hát türelemmel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    [i]“Minap beszélgettünk, és arra jutottunk, hogy többet ér a használati értékük, mint a piaci.”[/i]
    Na igen. Az autógyárak szemszögéből nézve ez nagy hiba. Majd gondoskodni fognak róla új termékeik bevezetése kapcsán, hogy ez a trend megváltozzék, vagyis legújabb termékeik már annak szellemében fognak készülni, hogy 13 éves korukra használati értékük ne haladhassa meg a piacit.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Nekem Suzukim van, A egyik szomszédomnak céges autó(k) mellett, Jaris, a másiknak Fiat punto. Mindkettő rendszáma “H” betűvel kezdődik. Minap beszélgettünk, és arra jutottunk, hogy többet ér a használati értékük, mint a piaci. Azaz, egy garázsba tartott, 100.000 Km-t futott rozsdamentes, törésmentes puntóért ami pöccre indúl – igaz 13 éves – gyalázat 500.000 ft-ot kínálni. Inkább megtartja a szomszéd, amíg le nem esik kereke. A jaris-os ugyanúgy gondolkodik. Arra, hogy a gyerekeket az asszony elhordja iskolába, és bevásároljon, tökéletes a szintúgy 13 éves “H” rendszámú rozsdamentes Toyota Yaris. Én annó 2001-ben 2,5 millóért (kp-ra) vettem a Wagon R+ szintén nem törtem, rozsdamentes, még az ülése sincs “kiülve”, van benne 150.000 Km. A kereskedő 350.000 Ft-ot mondott rá. SZERINTETEK ELADOM??????

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Azon kicsit meglepődtem, hogy egy 10 éves Yaris miért “ér” többet, mint egy 10 éves Focus.
    Az új modelleknél a gyártók nem azt nézik, hogy a korábbihoz képest mennyit drágult, hanem azt, hogy
    a kategóriában a konkurencia mit kínál, és mennyiért.
    Ugyanazt a modellt/felszereltséget más országokban (még régión belül is) különböző áron adják. A korábbi
    típushoz hasonlításnak semmi értelme szerintem, hiszen nem ugyanazt a terméket hasonlítjuk össze.
    Jó példa erre a Hyundai i30-asa. Az 1-es generáció még a Fiesta-val volt egy árban, az új i30 meg már a Focussal.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Aki egy VW Passatot 2005-ben 6.8 mFt-ért vett meg és 5 évvel később 2.8 mFt-ért ad el az:
    – vagy hülye,
    – vagy k*rvára kell neki a kp. – kényszerpályán van.
    – vagy az autó a végtelenségig lehajtott, és legalább 1.5 mFt-ot kellene rákölteni.
    Más okot nem tudok elképzelni, miért adná el.

    Ha mindenki így gondolkodik, hogy nem veszek újat, majd 3-4 évesen megveszem féláron, akkor honnan lesznek 3-4 éves autók könyörgöm? Már a cégek sem cserélik 3 évesen 100 e Km-nél.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Ez így nem jó, sőt nagyon is megtévesztő!
    Ez csupán a nominális jövedelem, amit ide leírtál, ez a vásárlóerő tekintetében nem mond semmit.
    Ami számít az a reálbér. Hiába emelkedett nominálisan 10 év alatt a jövedelem majdnem a duplájára, ha a vásárló ereje meg csökkent, vagyis a 2013-as átlagbérek reálértékben a 35 évvel ezelőttinek, vagyis az 1978 évinek felelnek meg. Emiatt drága Mo-on az új autó, mert a hozzájutás lehetőségét nem tartalmazza a jelenlegi átlag reáljövedelem.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Csak írni tudsz? Ott van kettővel alattad, hogy mennyit nőtt az átlagfizetés.

    Mellesleg, ha már a benzin árát írták oda példaként, akkor odaírhatták volna azt is, hogy melyik évben, melyik autó ára hány liter benzinével egyenlő. Persze ki tudom én is számolni (ha megerőltetem magam), de ilyen alapon az árakat is ki tudom keresni, akkor meg minek az egész cikk?

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Bakker a Yaris csak egy Yaris ma is, míg a Zafira kategóriát lépett. Nem volt korrekt így összevetni őket.
    Miért nem a ma is kapható B Zafira árát írtátok be?
    Azt hinné azt ember, hogy cikket egy autót már látott ember ír…

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Táblázatban jó lenne ha szereplen az is hogy egy magyar átlagfizetéssel meddig kell dolgozni érte. Így világosabb lenne a különbség.

    Például:
    átlag nettófizu (KSH)
    2003: 84000 Ft
    2013: 153000 Ft

    Focus 1.6
    2003: 46 hónap munka
    2013: 32 hónap munka

    Látszik egy népautó mint a Focus lényeges elérhetőbb lett manapság mint 2003-ban.
    A baj a munkahely elvesztésével és a hitellel van.
    Kevesen vannak akik 1évnél távolabbra mernek tervezni. Ezért hitelre még gondolni sem mernek.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Érdekes összevetés, amikor mondjuk 10 év alatt az autók rengeteget változtak. A legtöbb azonos néven futó nagyobb lett, mások a motorok, sokkal több a kütyü, komfort dolog és aok dolog, ami anno feláras volt (pl.: ABS, ESP, klíma, stb.) most már a legtöbben széria.
    Úgy lenne érdekes, hogy azonos motorizáltságú és felszereltségűeket összevetni.
    Tény, hogy drágábbak, de mi nem és az is érdekes, hogy miért.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Érdekes összevetés mindenképpen, mert hogyan lehet összehasonlítani különböző generációs autókat, amikor sok esetben nagyobbak, bővebb az alapfelszereltség, mások a motorok, sok az új kütyü, stb. Amennyiben leszűkítették volna az összevetést (ami nagy munka), hogy közel hasonló felszereltségű modlelleket hasonlítsanak össze, akkor valószínű nem lenne akkora szórás.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Sántít a példád. Ugyanis aki nem kap hitelt, az vissza se tudja fizetni, akkor meg minek neki?
    A hitel lényege, hogy nem ajándék. érzed a két szó jelentése közti fényévnyi különbséget ugye?

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    A Zafiránál rosszak az adatok, így feltételezem, hogy más márkánál se stimmel. A 4.881.000 Ft-os listaár tökéletesen szerepel, de az egy Zafira Essentia listaára, amiben nincs légkondicionáló berendezés csak opcionálisan. Az Enjoy-t kell nézni mondjuk ami 5.281.000 Ft volt 2008. január 1-jén és itt nincs nagy differencia a mostani 5.490.000 Ft-os listaárhoz képest. Bár tudom, hogy az egész cikk csak burkolt reklám az “anyaoldalnak”, de azért érdemes lenne odafigyelni a dolgokra…

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Remélem, nem direkt a ferdítés, hogy a 2003/2008-as Opel Zafira árakat most a Zafira Toureréhez hasonlítják (ami fél kategóriával nagyobb autó, a C-max / S-max pároshoz hasonlóan)…
    Ma is lehet kapni Zafirát, 5.490.000 Ft-tól indul a listaár.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Ha nem kapna kedvezményt akkor lehet hogy nem is venne. A kedvezmény része az árstratégiának.

    Minimálbérből nézve a Logan ára is túlzás, De mondjuk 3 prémium családi autó közül lehet hogy pár százaléknyi árkülönbség fog dönteni.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Igazad van, úgy lenne kerek ahogy írtad. Mellesleg szerintem aki ma új autót vesz, nem biztos, hogy szüksége van a kedvezményre… – persze hülye lenne nem elfogadni/élni vele – 🙂 Kicsit olyan, mint a hitel. Az kap, akinek nincs rá szüksége. 🙂

Vélemény, hozzászólás?