Nem Trabant, akkor? – ha Wartburg, akkor 353-as kocka

Nem kerek, kocka évforduló: 49 éves a Wartburg 353

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Volt aki utálta, más megérezte azt a jóféle németességet a Wartburg 353-asban. A 22 évig gyártott kocka Wartburg mintha időgép lenne.


A tartósságuk lett a végzetük, meg a romló alkatrész-utánpótlás és persze a folyamatos riogatás a kétüteműek betiltásával. Végül úgy alakult, hogy az egykori NDK autógyártásának örök másodikja szinte kikopott a hazai utakról. A Trabant 601-es kultikus státuszához nem férhet kérdés, de a Wartburgok bár nem ritka hobbiautók, talán kevesebb fényt kapnak. Írtunk a kétüteműek üzemeltetéséről, most pedig pár régi képpel idézzük fel a Wartburg 353-as történetét.
Hirdetés


Ha régi Wartburg, akkor púpos – mondaná a régi autók avatott rajongója. A 311-esek áruk, a ritkaságuk és a koruk miatt viszont ma már szinte elérhetetlenek, egy kalandvágyó új veterános viszont a 353-assal igazi időgépre tehet szert. A kockának becézett 353-as is egyrészt elég öreg már, másrészt meg megérdemli a figyelmet a régen gyakori, ma már kifejezetten ritka kocsi. Kereken 50 évvel ezelőtt, 1965-ben még nem ő, hanem a púpos legutolsó szériája, a 312-es jelent meg. Elődjétől annyiban különbözött, hogy 15 helyett 13 colos kerekei voltak és a hátsó felfüggesztését keresztlaprugósról oldalankénti spirálrugósra cserélték.

A kockák kifejlesztésekor a mechanikához alig nyúltak, a 312-eshez módosított ellipszis alvázat vitték tovább, amit még az 1938-as DKW-tól örökölt a központosított keletnémet autógyártás. A kockával egy tágas, gazdaságos és modern családi autót akartak készíteni és tulajdonképpen ezzel nem is volt hiba, csak idővel a fejlődés lelassult. A kocka Wartburgok dacolva a múló évekkel nagyon sokat kibírtak, sokkal többet, mint amire kitalálták őket.

Az 1966-ban megjelent 353-ast az elődből ismert, soros háromhengeres, kétütemű 45 lóerős motor gyorsította és feljavított négy dobos fékrendszer lassította. Utóbbi megoldás az automata betét-utánállítással kiegészítve a korszak akár nyugati alsó középkategóriás kocsijaihoz hasonlítva sem számított akkor még elavultnak. Ráadásul a Wartburgokon volt egy teljesen mechanikus fékerő-határoló a hátsó tengelyen, amit a kevésbé hozzáértő rajongók erős túlzással blokkolásgátlónak is szoktak nevezni, pedig nagyon távol állt a mai fogalmaink szerinti ABS-től.

Ha már csak az új bódéra jutott figyelem, az NDK mérnökök igyekeztek a három hasábos kockaforma alatti technikát is fejleszteni – ahogy sikerült, ahogy futotta rá, és ahogy a pártvezetés engedte. Így 1967-ben kicserélték az addig használt váltóművet egy erősebb, hosszabb élettartamú darabra és ekkor jelent meg a Tourist névre keresztelt kombikarosszériás kivitel is. Mint a korabeli reklámfilmben is elhangzik a „Der neue Wartburg Tausend”, azaz az új Wartburg 1000 néven került forgalomba a kocsi, hiszen a púposban 1962-ben megjelent motor óta ez volt a hivatalos név. Aztán a 353 felirat került a csomagtérfedélre és a motor erejét 50 lóerősre emelték, amivel már 130 km/h volt a limuzin végsebessége.

Hogy ez mire volt jó? Akkoriban bőven mindenre, elég ha a videóban vészfékezést demonstráló sofőr kezét, vagy hölgyutasa fejmozgását figyeljük. A merész wartburgosnak résen kellett lennie, ha az egyenest is akarta tartani. A futómű persze maradt a régi, strapabíró, hátul is független, de a lágy gátlókkal és a nagy hasmagassággal billegősebb fajta. A hetvenes években a radiál, majd a tömlő nélküli gumik jelentettek előrelépést; először csak külön kérésre, később persze szériában velük szerelték a Wartburgokat. A menetteljesítmények egyébként nem számítottak rossznak; a pörgős, de mégis nyomatékos (100 Nm) kétütemű motornak hála 14 másodperc alatt elérte a 80 km/h-s tempót és városban sem kért 10 liternél többet az 1:40-es keverékből.

A legkomolyabb evolúciós előrelépésre 1975-ig kellett várni, ekkortól a 353W névvel jelölt típust már kétkörös fékrendszer zabolázza és elöl tárcsafékekre szorul a betét. A 12 voltos villanyászat a Trabant 601-gyel ellentétben mindig alap volt a kocka Wariknál, de innentől már generátor gerjesztette a feszültséget. Apró kozmetikai változás a hátsó lámpabura kiosztásának megváltozása, amiben 1971-től a kocsi közepéhez közelebb esik a tolatólámpa. Az akár tolótetővel is rendelhető Deluxe kiviteleken 1978-tól a gyári ködlámpa a lökhárító alá, külön fészekbe került. A krómozott kilincseket három évvel később a Barkasokon, Trabantokon és az Ifákon is használt plasztik váltotta, ekkorra már az alapváltozat kerekire csak porvédő kupak került.

A hosszában beépített motor és tűzfal közé helyezett, folyamatosan dolgozó hűtőventilátor csak 1984-ben került a motor elé és innentől elektromos, csak akkor megy, ha tényleg szükség is van rá. A késői darabokon a kis megszokással könnyedén, a szabadonfutóval akár kuplungolás nélkül is kapcsolható kormányváltót egy sokkal kellemetlenebb, de szintén még négyfokozatú szerkezet váltotta. Mára a legtöbb olcsón megvehető, megmaradt példány is ilyen. A Németország keleti felén dolgozó autóipari mérnökök ceruzájának persze többször törték ki a hegyét, mint a vasfüggöny túloldalán. A modernizált, de alapvetően korszerűtlen 1.3-as típus már nem tudott labdába rúgni a felszabaduló országok kinyíló autópiacán. Három év után befejeződött a gyártása és a patinás autógyár bezárta kapuit.

Eisenachban az ország újjáegyesítése után az Opel nyitott új üzemet, de a két ütem hangja már arrafelé sem túl gyakori. Az ott gyártott jó 1,2 millió 353-as nagy része a süllyesztőben végezte. A minden értékesebb ami fénylik elvhez hűen a gazdagon krómozott 1980 előtti példányok alkalmasak a leginkább arra, hogy korukon felül is kiérdemeljék a veterán státuszt. Mégis, egy kommerszebb padlóváltós, csúnyább elejű is jó lehet nosztalgiázni, ha ahhoz köt fiatal-, vagy gyerekkori emlék.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 22:45
    Permalink

    Nem pontos. Apámék 1985-ösén (GH-s rendszám) is hátul volt még. Amúgy éppen ez az esztendő volt, amikor eltűnt a lapos hűtőrács. Ezzel egyidejűleg került előre a hűtő a blokk elé.

  • 2017.10.28. at 22:45
    Permalink

    A szüleim a 80-as évek elején kezdték el fizetni a Merkúrnak az élőtörlesztést egy Wartburgra. 6-7 év volt a várakozási idő. 85-ben jött egy nagyobb áremelés. Ekkor kivették a pénzt. Már középiskolás voltam. Sajnáltam némileg. Úgy rémlik, hogy olyan 120 000 forint körül volt a “várakozós” vételár. A Merkúr katalógusban (85 vagy 86) volt már VW II. TAS és szintén jugó Opel Kadett E is 1.3-as motorral 330 000 forintos “azonnal elvihető” áron. A lakásunk került 440 000 forintba, igaz tíz évvel korábban.

  • 2017.10.28. at 22:45
    Permalink

    nekünk felhőszürke volt. apám első tulaj volt 75ben, 28 évesen cserélte le, de még évekig használtuk. később már csak állt az udvarban, de amikor elvitték is elsőre beindult, és elsőre kijött pedig bokáig beült a földbe. sajnos már nem volt tartása, elgyengült az egész anyag, szivacs nem volt az ülésbe, nyeklett, de motorra tökéletes volt! szerettük nagyon. biztonsági öv nem volt benne gyárilag, külön vette meg apu.

  • 2017.10.28. at 22:46
    Permalink

    Üdv.
    Itt egy 68-as “kocka” feltámasztása.
    http://keptar.trainmodeller.hu/index.php/wartburgok/mumia

    Itt meg egy négyütemű Transé.
    http://keptar.trainmodeller.hu/index.php/wartburgok/trans1990371
    Kevesen tudják, hogy a négyütemű motoros Trans változatból csak kb 920 darab készült. Ennek legjavát pedig hozzánk küldték, nagyon kevés maradt kint a németeknél. Ezért elég komoly összegekbe kerül egy-egy felújított darab és a megmaradt autókért is kemény pénzeket kérnek.

  • 2017.10.28. at 22:46
    Permalink

    [i]A hosszában beépített motor és tűzfal közé helyezett, folyamatosan dolgozó hűtőventilátor csak 1984-ben került a motor elé és innentől elektromos, csak akkor megy, ha tényleg szükség is van rá.[/i]

    Biztos ez? Nekünk gyerekkoromban 1985-ben gyártott, már fejtámlás, automata öves Wartburgunk volt, és tisztán emlékszem, hogy még a motor előtt volt a folyamatosan pörgő ventilátor.

  • 2017.10.28. at 22:46
    Permalink

    Emlékszem nagybátyámnak volt egy csokibarna 353W De Luxe-a. Imádtam a krómozott részeket rajta. De a kormányváltó használatát sehogy sem sikerült elsajátítanom. Ja és ahogy a pár nappal ezelőtti kétüteműs cikknél, most is azt mondom: STÍLUS!!!!

Vélemény, hozzászólás?