Újabb javulások, egymást érő razziák

ORFK-OBB közlekedésbiztonsági statisztika 2010. április

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az év első négy havában a személysérüléses közúti balesetek, a balesetben meghalt személyek és az ittasan okozott balesetek száma egyaránt csökkent – tudtuk meg az ORFK-OBB múlt héten tartott sajtótájékoztatóján.

Áprilisban is folytatódott az a kedvező trend, amely a közúti közlekedésbiztonság alakulását az év eleje óta – tágabb időintervallumban pedig már bő két éve – jellemzi. 2010. első négy havában hazánk területén összesen 4.196 személysérüléses közúti balesetet regisztráltak, 13,66 százalékkal kevesebbet, mint 2009. azonos időszakában (akkor 4.860 baleset történt). A halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közúti balesetek száma egyaránt csökkent, mértékük a felsorolásnak megfelelően 18,50, 18,42, valamint 11,01 százalék. Az EU és a nemzeti közlekedésbiztonsági koncepciók gyakorlatilag kivétel nélkül a balesetben meghalt személyek számának visszaszorítását tűzték ki célul. Ennek megfelelően a baleseti statisztikában is kiemelt helyen kezelik a közúti tragédiák alakulását. Az előzetes adatok alapján 2010. január 1. és április 30. között eltelt időszakban hazánk közútjain 205-en vesztették életüket balesetben, a tavalyi 250 fővel szemben. Az 18 százalékos csökkenés azt is jelenti, hogy az idén eddig 45 fő életét sikerült megmenteni ahhoz a 2009-es évhez képest, melyet a közlekedésbiztonsági krónikák az elmúlt négy évtized legsikeresebb évének tekintenek!
Az ittasan okozott személysérüléses közúti balesetek számában igen jelentős csökkenés tapasztalható. Az első négy hónapban összesen 428 ittasan okozott balesetet regisztráltak (tavaly ilyenkor 644-et), s ez 33,54 százalékos csökkenésnek felel meg. Ez természetesen az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli arányára is kihatott: a jelenleg mért 10,20 százalékos arány mindenképpen évtizedes csúcsnak számít. Óvatosságra int ugyanakkor, hogy még mindig minden kilencedik személysérüléses baleset mögött az ittas vezetés jelensége áll hazánkban, s a tapasztalatok alapján különösen aggasztó, hogy a kétkerekű járművek vezetői közül egyre többen vesznek részt a forgalomban úgy, hogy előzetesen szeszes italt fogyasztottak.
A közúti balesetek okai nem változtak. A balesetek 31 százaléka gyorshajtás, 24 százaléka az elsőbbség meg nem adása, 14 százaléka pedig a kanyarodási szabályok megszegése miatt következett be. A közúti forgalomban legnagyobb arányt betöltő személygépkocsi vezetők okozták a balesetek kétharmadát (67 százalékát, összesen 2.774 balesetet). A tehergépkocsi vezetők részaránya 10 százalék, az autóbusz vezetőké 1 százalék, a motorkerékpár és a segédmotoros kerékpár vezetőké 3-3 százalék, a kerékpárosoké 8 százalék (!), a gyalogosoké pedig 7 százalék a balesetek okozásában.
A másfél héttel korábbi akció során a rendőrök csaknem kilencezer embert ellenőriztek, elsősorban motorkerékpárosokat és segédmotor kerékpárosokat, de természetesen nem hagyták figyelmen kívül a más közlekedők által elkövetett szabályszegéseket sem. Óberling József elmondta, hogy a hét végi ellenőrzésben több mint kétezer rendőr, nyolcvan polgárőr, három vám- és pénzügyőr, két katasztrófavédelmi ellenőr és négy közlekedési ellenőr vett részt. A tapasztalatok hasonlóak. A három nap alatt összesen 8.753 járművezetőt ellenőriztek, 110 esetben került sor a hatósági engedély elvételére. 371 fővel szemben figyelmeztetést alkalmaztak, 1.654 fővel szemben helyszíni bírságot szabtak ki, 713 esetben pedig feljelentéssel éltek az ellenőrzést végző rendőrök. E mellett a biztonsági öv, a bukósisak, valamint a gyermekbiztonsági rendszerek használatának elmulasztása miatt 282, kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben szabályszegés elkövetése miatt 16 darab közigazgatási eljárás megindítását kezdeményezték és 4.054 alkalommal sebesség túllépés, 228 esetben a megállás tilalmának megszegése, négy esetben a várakozás tilalmának megsértése miatt is indítottak közigazgatási eljárást. Az ellenőrzés-sorozat ideje alatt továbbá 27 fő körözés, 35 fő bűncselekmény elkövetése miatt került elfogásra.
Érdekesség, hogy az ellenőrzés során 167 fő bizonyult ittasnak – köztük 60 személygépkocsi vezető, két autóbuszvezető és feltűnően magas számú, 94 kerékpáros is! Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője felhívta rá a figyelmet, hogy a zéró tolerancia a kerékpárosokra ugyanúgy vonatkozik, mint a közlekedés többi résztvevőjére. Tapasztalatok továbbá, hogy sokan még mindig nem vagy nem az előírásnak megfelelően használják a bukósisakot, letakarják valahogyan a jármű hatósági jelzését. A rendőrök bizony ezt is figyelik, a következő nagy országos közúti ellenőrzést május 28-30. között tartják – természetesen már az új KRESZ szerint. Érdemes addig is pótolni a hiányosságokat, ezekért ugyanis elmarasztalás és a legtöbb esetben komoly - valóban elrettentő nagyságrendű - pénzbüntetés is jár. A nem fizető állampolgároktól pedig a helyileg illetékes önkormányzati jegyző, a cégektől az APEH jogosult behajtani a tartozásukat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?