Ezeket az autókat vettük 2013-ban

Picit nőtt az új autók piaca, de messze még a kánaán

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megjöttek a magyarországi újautó-piac 2013-as számai, az összeladás kicsit nőtt, de nincs ok az örömködésre. A márkák versenyét ismét az Opel, míg a modellekét a Skoda Octavia nyerte. És támadnak a SUV-ok!


Globálisan nyilván nem számottevő a magyar piac, nekünk, szemlélőknek persze érdekes, az iparágban dolgozóknak meg több mint fontos, mi fogyott és milyen mennyiségben, mik a trendek, kinek megy jól, s kinek kevésbé. Mielőtt még rátérnénk az éves összesítésre, röviden a decemberről: valamivel kevesebb új személyautó fogyott, mint 2012 utolsó havában (5026 kontra 5048), a többi kategória viszont mind erőteljes növekedést tudott felmutatni. Ennek is köszönhetően végül minden szegmens bővült, azonban messze nincs kánaán, sokkal inkább válság van. Vagy annak hatása. Az elmúlt egy-két - roppant szűk - esztendőhöz képest növekedés, de az aranykorral összevetésben komoly visszaesés, vegetálás, küzdés a vásárlókért, az életben maradásért. A 2013-as eredmény így fest:


Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2013-ban
2013 2012 Változás
Személygépjármű 56 140 53 057 +5,8%
Kishaszonjármű 11 416 10 901 +4,7%
Busz 432 54 +700%
Nagyhaszonjármű 4991 4157 +20,1%
Motorkerékpár 1896 1799 +5,4%
Összesen 74 875 69 968 +7%

Forrás: DataHouse Kft.

Hirdetés

Mint látható, a legjelentősebb, a személygépkocsik kategóriája éves szinten 5,8 százalékkal bővült. A buszoknál volt honnan nagyot nőni, a kis- és a nagyhaszonjárműveknél durván 5, illetve 20 százalékos a plusz. A kétkerekűek piaca szintén 5 százalék körül fejlődött. Mindez együtt 2013-ban Magyarországon 74 875 jármű forgalomba helyezését hozta, ami 7 százalékos növekedés.

Hogy a személyautókra térjünk, a valamivel több mint 56 ezer kocsinál (amiből egy nem elhanyagolható rész külföldre vándorolt) a vásárlások 76 százaléka volt céges, magánszemélyekhez csupán minden negyedik új autó került a JATO adatai alapján. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2013 elején ezt prognosztizálta: "A céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, 2013-ban talán a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat a piacon. Ehhez azonban a gépjármű-finanszírozás élénkülése is szükséges." Az MGE akkor 76 400 darabos totált, 58 000 személyautós volument jövendölt 9 százalék körüli emelkedéssel. Nos, még ennyit sem nőtt a piac.

A megoszlásbeli táblázat jól mutatja a trendet: egyre népszerűbbek a szabadidő-autók. Természetesen még mindig az alsó-közepesek a legkeresettebbek (értelemszerűen cégesen), de a SUV-ok térnyerése és piaci részesedése vitathatatlan, nem véletlen, hogy egyre-másra érkeznek az újabb és újabb modellek. Hogy értelmezzük-konkretizáljuk a helyzetet, egyben az alábbi táblázat majd' minden szegmensét megfeleltessük például az Opel palettájáról: az Astra a kedvenc (alsó-középkategória), jól megy a Mokka/Antara (szabadidő-autó), Corsából nem kell annyi, mint régen (kisautó), a Meriva/Zafira fogy (egyterű), az Insignia csöppet vesztett jó eséllyel az Astra és a Meriva "terhére" (középkategória). Az Adamra alig van kereslet, hiszen cégre ritkán vesznek törpéket(mini), a felső-középkategóriára és a luxusautókéra is igaz lehet, hogy a válság okán lefelé újítottak vagy nem újítottak az ügyfelek. A Vivaro-féle és még a pickupokat magába foglaló egyéb kategória, valamint a Cascada (mint sportkocsi...) is tűrhetően eladható.
Személyautó forgalomba helyezés szegmensenként

2013 2012 Változás Piaci rész
Alsó-középkategória 20 103 19 118 +5,15% -0,22%
Szabadidő-autó 10 465 7515 +39,25% +4,48%
Kisautó 9415 10 624 -11,38% -3,25%
Egyterű 5770 5398 +6,89% +0,10%
Középkategória 5618 5984 -6,12% -1,27%
Miniautó 2110 1991 +5,98% +0,01%
Felső-középkategória 1157 1265 -8,54% -0,32%
Egyéb 941 691 +36,18% +0,37%
Sportautó 449 377 +19,10% +0,09%
Luxusautó 111 94 +18,09% +0,02%

Forrás: DataHouse Kft.

Márkaszinten 2013 győztese ismét, sorozatban harmadszor az Opel, mégpedig úgy, hogy kiesett a korábbi volumen 30 százalékát adó Astra Classic a kínálatból, és nem volt a 2012-es rendőrautó-tenderhez hasonló nagymértékű közbeszerzés sem. Az Opel tavaly 6120 személyautót adott el, ami (a rendőrautók nélküli) 2012-es eladásoknál 210 darabbal több. Az Opel Magyarország az év elejétől az új Astra átpozicionálásával, valamint a Corsára és a Merivára kialakított kedvező ajánlatokkal próbálta kitölteni azt az űrt, amit az Astra Classic hagyott maga után. Képzeletbeli dobogós még a Skoda és a Ford.
Márkasorrend 2013-ban
Márka Példány Változás 2012-höz képest
1. Opel 6120 -14,53%
2. Skoda 5955 +11,52%
3. Ford 5537 +6,54%
4. Volkswagen 5116 +12,51%
5. Suzuki 3933 +19,18%
6. Toyota 3010 +36,01%
7. Dacia 2993 +38,63%
8. Renault 2828 -17,58%
9. Nissan 2422 +4,8%
10. Peugeot 2031 +33,36%
11. Kia 2023 +12,51%
12. Citroën 1700 +41,78%
13. Audi 1674 +2,32%
14. Fiat 1673 -33,37%
15. Mercedes 1444 +32,97%
16. BMW 1421 +2,3%
17. Hyundai 1081 -12,4%
18. Honda 1054 -1,03%
19. Volvo 963 -15,3%
20. Mazda 857 +76,34
21. Chevrolet 686 -23,44%
22. SEAT 558 +25,11%
23. Lexus 153 +40,37%
24. Mitsubishi 141 -16,57%
25. Subaru 115 +15%
26. Jeep 97 +90,2%
27. Mini 91 -27,78%
28. Lancia 89 -20,54%
29. Alfa Romeo 85 -2,3%
30. Land Rover 80 -4,76%
31. Infiniti 58 +65,71%
32. Porsche 50 +11,11%
33. SsangYong 45 +462,5%
34. Jaguar 20 +17,65%
35. Lada 12 +9,09%
36. Mahindra 8 100%
37. Smart 2 -75%
38. Ferrari 2 -33,33%
39. Maserati 2 -33,33%
40. Chausson 2 0%
41. Rolls-Royce 1 0%
42. Adria 1 0%
43. Knaus 1 -
44. Fisker 1 -
45. Lotus 1 -
46. Dangel 1 -
47. Weinsberg 1 -
48. Wiesmann 1 -

Forrás: DataHouse Kft.


Az Opel győzelmének szépséghibája, sőt, több is annál, sok-sok mínusz forint, hogy míg a vetélytársak az élmezőnyben javítottak, addig a listavezető elég sokat bukott. Amúgy egy másik számolás és szokás szerint a Ford lett az év legjobbja (személyautó+haszonjármű egyben). A személyautóknál maradva nagyot javult a Skoda és a Volkswagen, magára talált a Suzuki és a Toyota, nem semmi, hogy a Dacia nálunk veri az anyacéget, az igen komolyat csökkenő Renault-t. A jelek szerint a Citroënnek bejött a roncsautós akció, német prémiuméknál meg Audi, Mercedes, BMW a sorrend. A Fiat és a Chevrolet csúnyán csúszik visszafele, az olyan márkák, mint Mitsubishi, Subaru, Alfa Romeo vagy Lancia már-már láthatatlanok.
Top 10 modell
Modell Példány Változás 2012-höz képest
1. Skoda Octavia 3168 +10,58%
2. Ford Focus 2142 +2,73%
3. Dacia Duster 1876 +29,2%
4. Opel Astra J 1780 +27,6%
5. Suzuki Swift 1596 -8,43%
6. Volkswagen Golf 1416 +41,46%
7. Suzuki SX4 1270 +14,62%
8. Nissan Qashqai 1147 +2,23%
9. Opel Corsa 1127 +49,27%
10. Ford Fiesta 1103 -1,78%

Forrás: DataHouse Kft.

A legkeresettebb autó az Octavia volt, és a Skoda mellett a Dacia is roppant büszke lehet, mert az Opel Astrát megelőzve, a Ford Focus mögött harmadik lett a Duster SUV. Alább még fontosabb szegmensenként is mutatjuk a top 10-eket, majd top 3-akat (persze akadnak érdekességek, mint a kompaktok közé sorolt "régi" SX4), és kívánunk eredményesebb 2014-et, sok vevőt a márkakereskedéseknek, jó autókat, jó vételeket minél olcsóbban a vásárlóknak.
Topmodellek szegmensenként
Modell Példány Változás 2012-höz képest
Alsó-középkategória
1. Skoda Octavia 3168 +10,58%
2. Ford Focus 2142 +2,73%
3. Opel Astra J 1780 +27,6%
4. Volkswagen Golf 1416 +41,46%
5. Suzuki SX4 1270 +14,62%
6. Renault Fluence 979 -10,84%
7. Kia cee'd 917 +10,88%
8. Volkswagen Jetta 769 +8,62%
9. Toyota Auris 766 +318,58%
10. Skoda Rapid 766 +2293,75%
Szabadidő-autó
1. Dacia Duster 1876 +29,2%
2. Nissan Qashqai 1147 +2,23%
3. Nissan Juke 823 +15,75%
4. Skoda Yeti 601 +163,6%
5. Kia Sportage 568 +37,2%
6. Peugeot 3008 514 +73,06%
7. Opel Mokka 429 +1616%
8. Opel Antara 428 +1683,33%
9. Honda CR-V 415 +50,36%
10. Volvo XC60 318 -9,66%
Kisautó
1. Suzuki Swift 1596 -8,43%
2. Opel Corsa 1127 +49,27%
3. Ford Fiesta 1103 -1,78%
4. Skoda Fabia 750 -46,92%
5. Volkswagen Polo 701 -27,36%
6. Toyota Yaris 643 +5,07%
7. Renault Clio 571 -12,82%
8. Dacia Sandero 536 +50,56%
9. Peugeot 208 343 +29,43%
10. Fiat Grande Punto 287 -61,48%
Egyterű
1. Ford C-Max 392 -7,98%
2. Toyota Verso 375 +23,76%
3. Opel Meriva 367 +43,92%
Középkategória
1. Volkswagen Passat 848 +12,17%
2. Ford Mondeo 793 -10,4%
3. Opel Insignia 631 -32,37%
Miniautó
1. Fiat 500 854 +12,22%
2. Suzuki Splash 620 +62,73%
3. Fiat Panda 153 -35,98%
Felső-középkategória
1. BMW 5-ös sorozat 363 +1,68%
2. Audi A6 248 -20,51%
3. Mercedes E-osztály 229 +30,11%

Forrás: DataHouse Kft.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?