Versenyautóként is beválik a Toyota Prius?

Raligépet építettek a 4. generációs Priusból

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem holmi magáncsapat akciója volt a Prius raliversenyre felkészítése. Maga a gyár készítette el a Prius amerikai forgalmazásának 20. évfordulója alkalmából a hibrid raligépet.

A nem mindennapi ötlethez egy tízfős fejlesztőcsapatot verbuváltak, vezetőjének pedig a futóműspecialista Kyle Steinkampot nevezték ki, ő korábban már részt vett az amerikai piacon kapható Matrix XRS és a Scion/Corolla iM raliváltozatának kifejlesztésében is. A Priust pedig tavaly kezdték átalakítani, hiszen a már említett évfordulót tavaly ünnepelte a Toyota.
Hirdetés
Ez életem egyik legnehezebb kihívása volt!” - nyilatkozta Steinkamp. „A főnökeim megkérdezték, hogy ’tudnál-e valódi raliautót faragni a Priusból? Szinte biztosak voltunk benne, hogy az autó képes rá, de nem tudtuk, hogy ehhez mennyi munka és átalakítás szükséges. De meg akartuk nézni, hogy mi sül ki ebből az ötletből” - tette hozzá a 10 éve a Toyotának dolgozó mérnök. Csupán egyetlen példány épült a rali Priusból, sok alkatrésze más Toyota modellekből származik. Bár a felnik maradtak a gyári 15 colosak, a rajtuk lévő alacsony gördülési ellenállású utcai abroncsokat a Cooper murvagumijaira cserélték. Az első futóműben a rugók a Camry-ből, a rugóstagok a RAV4-ből, hátul a rugók az Avalonból, a lengéscsillapítók pedig a RAV4 sportváltozatából, a TRD-ből származnak. Ezen kívül lecserélték a fékbetéteket is, de a futómű többi eleme az eredeti gyári Priusé.
Hirdetés
Sok munkát otthon kellett elvégeznünk a Covid-19 járvány miatt” - folytatta Steinkamp. "Egy hetet nálam volt az autó, majd a csapat más tagjaihoz került, és így tovább. Épp időben fejeztük be a munkát a novemberi Olympus Forest Rally előtt. Azon a versenyen a mi autónk volt az egyedüli, amely széria felniken indult! Bár a rali Priusba egy, az FIA által engedélyezett bukócső-rendszert is beépítettek, a versenyzéshez felesleges alkatrészek (ülések, zajszigetelés, kárpitok) eltávolítása után az autó tömegéből végül 227 kilogrammot tudtak faragni, így üresen mindössze 1270 kilogrammot nyom. Amihez nem nyúltak az amerikai mérnökök, az az 1,8 literes, 122 lóerős, öntöltő hibrid hajtáslánc. Bár szoftveresen némileg módosítottak a hajtáson, komolyabb teljesítménynövelésre nem került sor, mert az nagyobb hűtési kapacitást igényelt volna, de Steinkamp szerint mindenképpen ez lesz a következő lépés.
Hirdetés
Az autó a múlt év végén, a Washington állambeli Shelton környékén megrendezett Olympus Forest Rally-n debütált, ám egyetlen „éles” kategóriába sem tudták sportszerűen besorolni, ezért az eredménye a végső értékelésbe nem számított bele. Pilótának azt a Jamie Bestwicket kérték fel, aki BMX kerékpárral korábban 14 alkalommal nyerte meg az Amerikában rendkívül népszerű X Games-t, a navigátora pedig Matt Giuffre, a Toyota hivatalos tesztpilótája volt. Azonban az Amerikai Rally Szövetség technikai felügyelői kezdetben aggódtak a nikkel-metál hidrid akkumulátor miatt: „Főképp az akkumulátor és a nagyfeszültségű kábelek miatt kételkedtek a biztonságosságban, ezért mi beépítettünk egy főkapcsolót, amely mindössze egy másodperc alatt kikapcsolja a 12 voltos és a nagyfeszültségű kört is, így senkinek sem kellett tartania áramütéstől” – hangsúlyozta Steinkamp. Nagyon elégedettek vagyunk a kocsi teljesítményével. Néhány olyan módosítást is végrehajtottunk a futóműben, amit korábban még nem csináltunk, de szerencsére jól sültek el a változások. Tartósság szempontjából is kifejezetten erősnek tűnik a Prius, nagyon bíztunk a további szereplésében” - nyilatkozta a főmérnök a Dirtfish rali szaklapnak. A Prius egyetlen veszélyes helyzete egyébként abból adódott a versenyen, hogy az egyik beláthatatlan kanyarban egy kifejlett szarvas állt az út közepén, amelyet csak az utolsó pillanatban tudott kikerülni a nagy sebességgel érkező Bestwick. „Vannak hátrányai annak, hogy ennyire halk az autó” - jegyezte meg utólag a négy kerékre váltott BMX-legenda, aki még azt is hozzátette, hogy a versenyautója remek stabilitása őt is meglepte, valamint, hogy nagyon élvezte a versenyzést. A rali Priusszal a tervek szerint további versenyeken is indulni szeretne a fejlesztőcsapat, bár arról még nem nyilatkoztak, hogy ehhez milyen átalakításokat terveznek. Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?