Kinek és mire jó a roncsprémium?

Remek autócsere-programot indított a Citroën

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nyilván vevőtoborzó, de az értékesítés fellendítésén messze túlmutató programba fogott a Citroën honi importőre. Jó a kedvezmény, még jobb a roncsprémium környezet- és balesetvédelmi hatása.

December 1-jén autócsere-programot indított a Citroën magyarországi importőre, olyat, amilyen Nyugat-Európa számos országában már nagy sikert aratott, itthon pedig feltétlen hiánypótlónak minősíthető még akkor is, ha nem ez az első hasonló akció. A keddi budapesti sajtótájékoztatón a roncsprémiumos ajánlat ecsetelése mellett szakértők beszéltek arról, miért is kiváló a kezdeményezés, s mik azok az igazán fontos tényezők, amelyek az új autóhoz jutás kedvezményének mértékénél is előrébb valók. Lásd emberi élet, például.
Az alaphelyzet a következő: recesszió van, válság, vagy hívjuk akárhogy, s az újautó-eladások túlnyomórészt céges-flottás beszerzéseket jelentenek. A magánvásárlók kvázi eltűntek. Viszont egy kimutatás alapján igenis gyarapodnak megtakarításaink, azaz sokak képesek lennének új gépkocsit venni. Ám annyira bizonytalan a gazdasági környezet, hogy kivárnak, nem váltanak, nem ülnek át igazán korszerű autókba. Az iparág ezért bajban van, de ami minket, felhasználókat, autósokat leginkábbis érint, az a járműparkunk vészes elöregedése, s az ezzel járó baleseti kockázat növekedése.
Hirdetés
Tehát mit szeretne a Citroën (is) újautó-értékesítésének fellendítésén túl? Azt, hogy minél többen felelősen gondolkodjanak, gondolkodjunk. Hogy a ráébresztés adatokkal és szakvéleményekkel is alá legyen támasztva, a sajtómegbeszélésen Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, valamint dr. Melegh Gábor igazságügyi gépjárműszakértő, a BME Gépjárművek Tanszék vezetője is részt vett. Elhangzott, hogy a 2008-as állapothoz képest, amikor 10,4 volt, most kettővel több, 12,4 év a magyar gépjárműpark átlagéletkora. Még súlyosabb, hogy idén november végéig ugye 48 ezer új autót helyeztek itthon forgalomba, ugyanakkor 49 ezer használtat hoztak be külföldről. Ám ezek közül legfeljebb 5 éves csak 25, 6-10 éves 20%, míg a 11-15 éveseké 34, a 16 évesnél öregebbek aránya pedig 21%, ergo nem kevés koros, műszakilag elmaradott autóval bővül az állomány. Összességében a majd' 3 millió magyarországi személygépkocsiból döbbenet, de 61% már több mint 10 esztendős. És még valami: 525 ezer, azaz több mint félmillió autó nem rendelkezik érvényes műszaki vizsgával. Azért is persze, mert nincs forgalomban, de sok ilyet napi szinten használnak, ami minden, csak nem megnyugtató információ.
Annak ellenére nem megnyugtató, hogy a baleseti statisztikák általában javuló tendenciát mutatnak, csakhogy így vagy úgy, de temérdek olyan autó közlekedik az országban, mely nagyobb baleseti kockázatot jelent - mindenki számára. Annak, aki vezeti, annak, aki utas, s annak az autósnak, gyalogosnak, kerékpárosnak, stb., akivel találkozik, találkozhat és ütközhet az úton. Ahogy Knezsik fogalmazott, 5 dologból áll össze, hogy épségben hazaérjünk, ezek az autó műszaki állapota, a gumiké, s az úté, a vezető tudása, valamint a szerencse...
Egy ilyen autócsere-programnak környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági hatása is van - ezt nem lehet eléggé és elégszer hangsúlyozni, mondták az illetékesek. Az Autós Nagykoalíció elnöke szerint arra, hogy elavult technikájú, nem biztonságos kocsikkal jár a magyar, az nem elfogadható indok, hogy így nincs pénz, meg úgy drága a mobilitás. Igenis költeni kell rá, s felelősen gondolkodni. Az ország egy roncstemető, s az sem megoldott, hogy szakszerű, legális legyen az összes roncs megsemmisítése, hulladékká és/vagy alkatrésszé szelektálása. Az sem mindegy, hogy a 3 milliós járműparkra csak 11 852 (engedélyes) szerviz/műhely jut, s ezekben 54 976 (bejelentett) autószerelő dolgozik. Mi történik valójában? Feketén javítanak, feketén javíttatunk nem gyári, hanem általában utángyártott, bontott vagy lopott alkatrészeket beépít(tet)ve.
Az évtizedes múlttal bíró, sokat látott igazságügyi szakértő szerint is szomorú a helyzet: szakmailag agyrém, mi folyik a műhelyekben, a balesetes autókat csak látszólag javítják, kispórolják, kilopják az alkatrészeket, a mindenféle barkácsolásoknak aztán nehogy magunk lássuk a kárát. Az idős autók jellemzően már voltak törve, s nagyon nem mindegy, hogy és hol lettek javítva... A műszaki vizsgáztatásnál olyan a hozzáállás, mint az adózási morál, megy az ügyeskedés, a kiskapuk keresése, a szabályok kijátszása. Statisztikai alap, hogy az Európai Unióban a halálos/súlyos balesetes autók 10+ százaléka nem felelne meg a műszaki vizsgán. Túlnyomórészt természetesen emberi hiba okozza a baleseteket, viszont az is emberi hiba, ha valaki nem szervizeli felelősen az autóját. Ha pedig csakis az anyagiak a mérvadók, abba tessék belegondolni, hogy egy esetleges károkozásnál a gatyánk is rámehet a kárrendezésre. (Majd a biztosító fedezi? Milyen biztosítás? Sokaknak műszakijuk sincs!) Arról nem is beszélve, milyen traumát okozhat egy emberélet kioltása, miként egy társunkat megnyomorítani sem lehet nagy élmény. És persze fordítva is történhet, minket is utolérhet a sors, a felelőtlenséggel tetézett végzet.
Megoldás? Egynek mindenképp jó és tiszteletreméltó a Citroën akciója, ami a magánvásárlókat szólítja meg, s nem beszámítás, nem neppercsalogató vegyél roncsokat, vidd be, s jól keresel rajta program, hanem igazi, hasznos, hiánypótló. Mert mi is ez? Lehetőség extra kedvezménnyel új autóhoz jutni, s a Citroën a lecserélt öreg autó megsemmisítéséről is gondoskodik. Az "öreg" 10 évesnél öregebb kell legyen, s legalább 90 napja saját tulajdonban. Az ügyfél megsemmisítési meghatalmazást ad a márkakereskedésnek, az ekképp roncsnak minősített használt autó nem kerül vissza a piacra, nem értékesítik újra, megy a bontóba (a CAR-REC átvevőhálózat valamelyik regisztrált telepére). Az autó megsemmisítése után a kereskedő a bontási átvételi igazolást odaadja az ügyfélnek, aki az okmányirodában ezzel tudja autóját véglegesen kivonatni a forgalomból.
A régi autóját. Az újhoz pedig a listaárhoz viszonyítva átlagosan 1,5 millió forintos kedvezménnyel jut. Négyféle modellből lehet választani: C3, C3 Picasso, C4, Berlingo. Amivel ez a "sima" kedvezménynél ténylegesen jobb ajánlat a vevőnek, az 250-450 ezer forint. Például egy listán 3,4 milliós C3 1.1 Tendance autó a Citroën Autócsere Programban 2,1 millió forintjába kerül az ügyfélnek, ráadásul új, biztonságos, modern autóba ül az elavult technikájú régi helyett. Azt megsemmisítik, az új elméletileg kisebb szervizköltségű, kevesebb üzemanyagot fogyaszt, s kevésbé terheli a környezetet.
Akit érdekel ez a tényleg nem rossz ajánlat, még azt is jó, ha tudja, hogy forintalapú, 30% kezdőrészletes finanszírozás is segítheti a vásárlásban, s 4 év garancia van az említett modellekre. A pillanatnyilag minimum 90 naposra, 3 hónaposra tervezett programmal a Citroën közben nem titkoltan márkakereskedői hálózatának szép magyar szóval revitalizálását is célozza, lelkesítené a kereskedőket, vevőjelölteket toborozva a szalonokba. És még egyszer: (rajtunk, a médián keresztül) hirdeti a balesetmegelőzés és környezetvédelem fontosságát. Drukkolunk, s próbálunk minden nap hazaérni...
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:29
    Permalink

    Nyilván azért példálóznak folyamatosan a biztonsággal, mert azzal jobban lehet fenyegetni a népet, mint az emisszióval. Valljuk be-sajnos- az átlagember pont tesz rá egy nagyot az emisszióra. Ezért írják, hogy vegyél új autót, vagy megdöglesz(na jó ez kicsit túlzás, de ez a lényeg)
    Viszont a cikk rámutat szerintem a legnagyobb problémára: a nem megfelelően karbantartott járművek! De kérdem én, MIÉRT ??? Talán azért, mert a javító műhelyek horror áron dolgoznak, ahol éhbérért foglalkoztatnak fiatal gyerekeket, akiknek mihelyt tapasztalatuk lenne, azonnal kiteszik őket, mert jöhet a következő a munkaügyi központ támogatásával!!!
    A szerencsétlen dolgozó meg kénytelen otthon maszekolni, hogy legalább a rezsijét ki tudja fizetni, mert a rendes fizetése arra sem elég. Az alkatrészek árai a csillagos eget verdesik és persze meg is hibásodnak-programozottan-minél “modernebb” a jármű annál hamarább.
    De ez a kedvencem: “az nem elfogadható indok, hogy így nincs pénz, meg úgy drága a mobilitás. Igenis költeni kell rá, s felelősen gondolkodni.” Majd ha az állam se mondja azt, hogy nincs pénz az utakat felújítani, akkor mondhatják ezt nekem is…

  • 2017.10.30. at 10:29
    Permalink

    Bár nem olvastam végig a cikket, de az elejével nem értek egyet. Nekem két autóm van (1. VW GOLF I 1,6 1983-as 2. SEAT ALHAMBRA 1,9 TDI 1999-es). A GOLF-tól nem válnék meg semmi pénzért sem, bár most nem jól állok anyagilag, -építkeztem- de ha nagyobb összeghez jutnék sem vennék 2000-utáni autót. Az ok egyszerű: nem érnek 1-forintot sem nagy a meghibásodási esély és iszonyú drága hozzá minden.

  • 2017.10.30. at 10:29
    Permalink

    Ha pedig már statisztika: az ORFK által közzétett adatok szerint a közúti baleseteknek elenyésző hányadát (1-2%-át) okozza műszaki hiba.
    Erre hivatkozva roncsprogramot hirdetni kissé visszás és tényleg marketingízű.

    Akkor már inkább az emisszió.

  • 2017.10.30. at 10:29
    Permalink

    Egyetértek az előttem szólóval. Továbbá van egy 98-as Mondeom, légzsákokkal, ABS-szel, 2 szezont futott téli gumikkal, vadi új fékekkel (betétek, tárcsák), friss műszakival. Nem érzem úgy, hogy rohannom kellene Citronyt venni, mert nem vagyok biztonságban a tinédzser autómban.

  • 2017.10.30. at 10:29
    Permalink

    Mindenfajta statisztika ellenére egy kicsit életszerűtlennek érzem ezt a programot.
    Akinek ma Magyarországon van egy 11-12 éves autója (pl. egy Astra G, vagy egy Focus, vagy egy Fabia), ami piaci áron márkától, állapottól, kategóriától függően ér mondjuk 6-700 ezer forintot, valószínűleg nem fogja odaadni egy ilyen akcióba, hogy zúzassák be.
    Ha mindenképpen új autóra vágyik, eladja a régit, és pofátlanul alkuszik egy neki tetsző újra, nem 3 modellből fog válogatni.

    Akinek tényleg bontóba való, öreg, vacak roncsa van, az pedig egyszerűen nem teheti meg, hogy újat vegyen. Még 2,1 millióért sem (3,4 helyett).
    Akkor inkább életben tartja a roncsot, vagy jár kerékpárral/tömegközlekedéssel (vagy vesz egy 10 éveset).

    A szándék jó, de messze van a mai magyar valóságtól, sajnos…

Vélemény, hozzászólás?