Ringatásból hibátlan – új Citroën C4 teszt

Citroën C4 1.6 VTi Collection teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Legnépszerűbbnek ígérkező kivitelével, egy lépéssel alap feletti motorjával, második, Collection felszereltséggel járt nálunk az új C4. Már ez is gazdagon kistafírozott, csábító példány.


Egyszer egy neves fényképezőgép-márka fejlesztőivel beszélgetve balga módon feltettem a „Most épp milyen modellen dolgoztok?” kérdést. Csak nevettek, majd mosolyogva válaszolták, hogy manapság a típusaikat leginkább a marketingeseik határozzák meg az igazi fejlesztők által folyamatosan készített újdonságok összegyúrásával. Bizonyára így lehet a Citroënnél is, hiszen az új C4 valóban temérdek újdonságot hoz, miközben alapjai az első C4-ből valók – azaz vélhetően tényleg a marketingesek válogathatták össze, hogy milyen újdonságok legyenek benne, a műszaki alapokra pedig egyszerűen azt mondták, jó lesz a régi is. A C4 friss funkcióinak jelentős része olyan ráadásul, ami igazi péntek délutáni torzszüleménynek tűnik. Ilyen például a személyre szabható indexhang. Az egy érintésre hármat villanó irányjelző visszajelző hangja emiatt némi késéssel érkezik, eleinte mindig sasoltam, hogy sikerült-e kanyarodási szándékom jelzése, hiszen a késő hang arra utalt. Aztán elfogadtam, ennek a funkciónak ez az ára. Már a relé hangja is hangszóróból jön, aki pedig valami egyebet hallgatna, válogathat a menüben vagy várhatja modellfrissítést, talán addigra beprogramozzák a zeneszámok USB-ről tölthetőségét a visszajelzőkhöz is.

Nézzük azonban guruló játékszoba helyett autóként a C4-est. Ha a vadonatúj, kétségtelenül modern, gusztusos karosszéria alatti műszaki tartalmat kell elemezni, megállapítható, hogy megmaradt az előző C4 padlólemeze, elöl MacPherson, hátul ma már kissé maradinak számító, csatolt lengőkaros futóműve. Fölösleges lenne azonban azért kárhoztatni a franciákat, hogy a korábbi C4 padlólemezére, lényegi méretváltoztatás nélkül építették fel új alsó-középkategóriásukat, hiszen lényegében ugyanazt tették, mint a Volkswagen a Golffal vagy a Ford a Focussal. Sőt, ilyen merész arculatváltást alig követnek el gyártók, mint most a Citroën. Hiába önálló egyéniség ugyanis a második generációs C4, messze nem olyan eretnek, mint az első. A márka fanatikusainak mindez fájó lehet, hiszen például én is nagyon kedveltem az első C4 filigrán tetőoszlopait, áttetsző, középre tett műszerblokkját. Nem voltam különösebben oda a mozdulatlan közepű kormánykerékért, de gond nélkül elfogadtam a márka érvelését, azaz, hogy így biztonságosabban helyezhető el a légzsák.

Most viszont új szelek fújnak, forog a kormány közepe is, állítólag ma már legalább olyan jól elhelyezhető a sofőr lufija forgó egységként, mint fixen beépítve, és a régi/friss megoldással 3,5 kilót spórolhattak is a fejlesztők. A volán egyébként ma sem sablon: gombokkal, forgó-kapcsolókkal telített, lehet barangolni a rádióadók között, a Bluetooth-szal kapcsolt telefon menüjében és persze innen kapcsolható a francia modellektől megszokott sebességszabályzó/korlátozó elektronika is. A tempomat által rögzített érték is jól látszik, a sebességszabályozó egyedi funkciója, hogy három fix sebességérték menüjébe programozható, így aztán semmi figyelmet sem igényel a városi 50, az országúti 90 és az autópályás 130 beállítása, és ha valaki épp más tempókat, például 55/100/140 beállítást szeretne, azt is könnyedén menteni tudja. Noha a műszerpult sem olyan különlegesség már, mint ez előző C4 áttetsző, jó időben a napsugarakkal átvilágított folyadékkristályos kijelzője, de azért messze nem is sablon. Átlagon felül átlátható, sebességmérőből például (az alapverzió kivételével) hagyományos mutatósat kombinál óriási számokat kijelző digitálissal. Hogy legyen benne még egy csavar a középső digitális kör-blokk körgyűrűjén láthatók a számok, melyekre külső mutató jelez.

Noha az extravagancia kissé hiányolható is a C4-ből, a korrekt összerakottság nem. Egyrészt minden beltéri anyag finom, minőségi másrészt rossz úton is abszolút zörgésmentes az utastér. Látványból, tapintási érzetből nagyon erős a C4, ám sajnos ülései is csak szemre jók. Formásak, de tartásuk hosszú távú utazások során kevés. Az ülőlapok hossza már 180 centis magassággal is picit rövid, városi távokon persze nincs gond az első székekkel és átlagos termettel a hátsó sorban a szélső helyek szintén jók, ám a középső ülőhely meglehetősen csenevész. A beltér helykínálata alapvetően elöl-hátul elegendő, felnőttek is jól elférnek egymás mögött, sem a fej, sem a lábtérre nem lehet panasz – leszámítva persze az ötödik utasét, ahol a hátranyúló kardánboksz és a padlómerevítő is csorbítja a lábteret. Szintén nem kicsi, 380 literes a csomagtér, ám küszöbe nagyon magas, tehát alaposan súlyzózni kell a csomagokkal beemelésükhöz. A poggyásztér bővíthetősége több sebből vérzik: egyrészt a hátsó ülésnek csakis a támlái dönthetők előre osztottan, így utóbbi jelentős lépcsőt jelent a bővített térben, másrészt a kalaptartó kiemelésekor, annak alját fogdosva apró műanyag szálkák mehetnek kezünkbe – ezt többször, többen is tapasztaltuk – óvatosan vagy kesztyűben kell tehát a C4 kalaptartóját pakolászni.

A C4 legerősebb benzinesével az 1,6 literes, 155 lóerős, turbós THP-val már a Citroënnél is jelen van a downsizing, azaz a motorokat érintő méretcsökkentés, a paletta középső benzinesének számító 1,6 literes, 120 lóerős viszont viszonylag klasszikusnak tekinthető, bár ez, a BMW-vel közösen fejlesztett, változó szelepvezérlésű gép is kellően modern. Teljesítmény-leadása csaknem egyenletes, nyugodtan terhelhető 1500/perc környékén is, 2000-től kicsit rákapcsol és még a 6000 1/perces csúcsteljesítményi fordulat felett is jól húz. Alapjárata teljesen néma és rezzenéstelen, sokszor azt hittem a lámpákhoz érve meg is áll, de nem, azt csak a tesztre később érkező, de a C4 bemutatóján nagyon is meggyőzőnek tűnt e-HDi teszi. Városban dinamikusan lehet autózni a C4-gyel, jól gyorsul, 100 km/órára 10,8 másodperc a szintideje, ami 193 km/órás végsebességéhez hasonlóan szép érték. Erőből autópályán sem szenved hiányt az 1,6 VTi, a 130 km/órás tempó nem kunszt és még onnan is jól húz, a 150-160 km/órás utazótempó is jól tartható, de ez a verzió mégsem autópályára való és ennek oka a váltó. Utóbbi ugyanis csak öt fokozatú, így 130 km/óránál már közel négyezret fordul percenként a főtengely. A motor ilyenkor ha nem is üvölt, érezhetően zajos és 8 liter/100 km körül kortyol. A tempót emelve sem tűnik rosszabbnak a motorhang, ugyanis a szél zaja csak 130 felett jelentkezik, és inkább csak tompítja a motorét. Összességében tehát elmondható, a zajszigetelés nem rossz, de egy hatfokozatú váltó az autópályás menetkomfortnak és a fogyasztásnak is jót tenne. Utóbbi egyébként városban sem nagyon vihető 8 l alá, nálunk egészen kíméletes vezetéssel is 7,9 l/100 km tesztátlag adódott, ez a hasonló teljesítményű konkurensekénél kevéssel magasabb érték. A városi fogyasztást egyébként a gyártó is magasnak, 8,8 l/100 km-nek ígéri, ami az országúti 4,7-hez, vagy a vegyes 6,2-es értékhez mérten is húzós.

Igazi Citroënként a C4 legfőbb ütőkártyája lehetne rugózási kényelme. Elsőre valóban kényelmesen ringatónak tűnik a sablonos futómű hangolása, ám a jól megszokott teszt-szakaszaimon, futómű-vallató macskaköves szakaszaimon többször végigfutva azt éreztem, a C4 csillapítása csak a mai, amúgy már valóban igen magas színvonalúnak számító átlag. Ugyanakkor a karosszéria kanyarodási oldaldőlése és főként elindulási, fékezési bólintása óriási és a hibák csillapítása közben is nagyokat hintázik a karosszéria. Ez picit fölösleges vakításnak tűnik, ugyanis hasonló úthiba elnyelést sokkal feszesebb útfogással is tudnak a konkurensek. A C4 futóműve tempós kanyarokban is elvérzik, a nagyot dőlő karosszéria könnyedén elemeli az ívbelső hátsó kerekét – menet közben ez sokszor alig érezhető, ám a tesztautó fotózása közben külön forszírozás nélkül is sikerült elkapnunk a mutatványt.

Aki sportos kompaktot keres, az vélhetően nem a C4-est fogja választani. Akinek viszont tetszik a francia modell karakteres megjelenésének és hangsúlyozott lágyságának ügyes ötvözete, annak ajánlható e típus. Hétköznapi, zömében városi használatra még az 1,6-os motor is megfelel, a sokat autópályázókat azonban az ehhez párosított, egyébként kapcsolhatóságával sem túl jó váltó miatt más verzió felé terelném. Az 1.6 VTi Collection gazdag ellátmányához (sok egyéb mellett 6 légzsák, ESP, 4 elektromos ablak, emelhető első ülések, légkondicionáló, tempomat, kanyarfényként is szolgáló ködfényszórók, bőrbe varrt multifunkciós, 4 irányban állítható kormánykerék, MP3-olvasós CD-rádió) mérten még az 5 069 000 forintos listaár sem rossz, de természetesen van akciós is: 4,2 millióért kifejezetten jutányos a C4. Ellátmánya sok tétellel, kedvező árú csomagokkal is bővíthető, a kétzónás légkondicionáló fényre sötétedő belső tükörrel, automata fényszóró- és ablaktörlő-kapcsolással, állítható, programozható visszajelző hangokkal és programozható tempomattal, sebességkorlátozóval, valamint két távirányítós kulccsal együtt például 125 ezer forint.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 4250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4329 mm
Szélesség:
1789 mm
Magasság:
1498 mm
Saját tömeg:
1280 kg
Össztömeg:
1765 kg
Tengelytáv:
2608 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
380-1183 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
160 Nm 4250 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
CO2-kibocsátás:
143 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    A német autók szerelmeseinek ajánlom az “Autó magazin” 100 ezer kilométeres tartós tesztjeit, pl. a legutolsót, VW Golf 1,4 TSI (2012. május), vagy egy korábbi Passat 2,0 TDI-t (“az egyik legmegbízhatatlanabb autó az elmúlt években”). Ezek eredményei nem tükrözik a hirdetett minőségi fölényt, sőt átlag alatti minőségre utalnak. Ugyanakkor a francia autók rendre jól szerepelnek ezeken, sőt azt sem elhanyagolható tény, hogy a német ADAC autóklub megbízhatósági listáján a Peugeot 308-as a második lett (ugyanabban a gyárban készül, ahol a Citroen C4), a VW Golfot jóval megelőzve. Nem mellékesen a [b]Golf olyan öregasszonyos megjelenésű[/b], amikor egy fekete Golfot látok kopaszra borotvált, kigyúrt fickóval röhöghetnékem támad.

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    Na még egy nekifutás! Hátha most!

    Szóval nem vagyok sem szerkesztő, sem pedig citroen tulajdonos!

    Ez így Ok? 🙂

    Gondolom véleményem azért lehet!? 🙂

    Mint már korábban is írtam az említett weboldalon, azért eléggé hitelesen, eredeti dokumentumokkal stb. van altámasztva, hogy milyen a citroen minősége és milyen az érintettek hozzáállása!

    Na emiatt is tartom érdekesnek!
    Amíg ma magyarországon a korrupció és bűnözés közepette, van aki nyalja a multi seggét (általában haszonszerszés végett), van aki fél és meghunyászkodik egy múlti előtt, addig egy megkárosított és átvert haznánk fia kimer állni az igazáért!

    A lényeg ezen lenne!

    Nem azon, hogy nekem tetszik, másnak meg nem a citroen, vagy jó autó rossz autó!

    Tényleg érdemes elolvasni a történetet!

    “Ha meg fellépne egy amúgy rosszindulatú, a hitelét jelentősen rontó zagyvaság ellen”

    Nekem nagyon úgy tűnik, hogy nem zagyvaság és nem is van ínyére a citroennek a “fellépés”, ez önmagában is alátámaszhatja a tényeket!

    Azt meg ismerjük el, hogy nem igazán érdekelne se engem, se téged, hogy egy multi cég nevéhez milyen fejlesztések fűződnek, ha éppen több milliós kárt okoztak azzal, hogy becsaptak!

    Most meg itt van ez a “Gázrendszer garanciával a Citroënekhez” cikk már jozzá sem merek szólni, hogy mit is jelent a citroen garancia! 🙂

    Érdemes kipróbálni a google-val:
    – citroen c5 garancia

    vagy

    – citroen garancia

    vagy

    garancia citroen

    :-))))

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    Kedves Zolika !

    Gyakori tapasztalatom, hogy azok a leginkább gyűlölködők egy adott márkával kapcsolatban, akik még csak nem is ültek ilyen autóban. Másrészt valóban egyetlen rossz véleményt nem lehet általánosítani.Haverom -nálunk nagyra tartott – német járműve szinte állatorvosi lóként üzemel, a mechanikai eredetű problémáktól, elektronikai meghibásodásig minden volt másfél esztendő alatt. Konkrétumokat csak lustaságból, és rá való tekintettel nem írok le.

    Másik : a Citroen lapít, hogy nem tesz semmit. Ha meg fellépne egy amúgy rosszindulatú, a hitelét jelentősen rontó zagyvaság ellen, akkor az lenne a baj. Mint a Hofi vicc : ha van rajta sapka az a baj, ha nincs akkor az.

    Egyébként én igen is elfogult vagyok a márka iránt. Most egy C4 van, és remekül működik. Elötte Xsara és BX volt, probléma mentesen. Ha szarok lettek volna, nyilván nem lennék elfogult.

    Egyébként egy olyan cégről beszélünk, aki kifejlesztett, vagy először használt olyan újításokat, mint a fronthajtás, az önhordó karosszéria, a hidropneumatikus rugózás stb. És 2000-ben amikor megszavaztatták, megnyerte az évszázad ipari fejlesztését a DS-sel . És ez nem kacsa.

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    Fogd be a bofád????????

    Agressziódat talén csak a tudatlanságod múlja felül! Ha nem értenéd, akkor mondom hogy BUTA vagy!

    Mi közöm lenne nekem ahhoz a weboldalhoz! Hogyan kérhetsz tőlem ilyen butaságot, hogy én töröljek le egy weboldalt?

    Citroen párizs sem perel be senkint, mint a http://www.selejt.hu weboldalon is olvashatod, lapítanak mint sz@r a gazban! .-)

    Olvasd csak: http://selejt.hu/citroen_parizs.html

    Nem feszegetik a témát! Félnek a sajtónyilvánosságtól!

    És, hoyg boldogan zárjuk a témát a citroen az egy jó autó!
    A citroen hungária és a citroen párizs pedig egy korrekt cég!

    Olvashatod is: http://www.selejt.hu

    Te meg citroen fan vagy! Áldjon meg az isten sok-sok citroennel!:-))

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    Maradjál csak zolika és fogd be a pofád mert beperel a citroen France!
    Gyorsan vedd le azt a szaros weboldalt és tegyél ki olyan autokaz aik valoban selejtek (chrysler trabant daewoo chewrolet fiat lada wartburg kia hyundai mazda stb ) mer t a citroen az egy jó autó!!!!
    Remélem világos voltam

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    Igen, ige értem és még valamit.

    Pesze lehetne más oldalt is nyitni, akár a valós tényekkel, vagy akár a ferdített tényekkel. Csak, hogy ezen az oldalon eléggé világosan, egyértelműen és hitelesen okiratokkal alátámasztva és bizonyítva van tálalva az egész történet.

    Ennál persze egysszerűbb lenne nyitni egy weboltalt, és ilyet nyitottak is többet, hogy jaj de szép és jaj de jó minden a citroen háza táján!

    CSak gondolj bele, hogy ez a weboldal már 2006 óta!!!! kint van a világhálón, fórumokon, újságokban stb is hallhattál róla.

    Szerintem elsőnek az jut eszébe mindenkinek, hogy miért nem tesz ellene a citroennél senki? Miért nem hallgattatják el az embert? Miért nem kártalanítják? Kérdések kavalkádja!

    Mert nem tudják! Mert tényekre épít a tartalom! Minden hiteles és bizonyított!

    Na most, ha én citroen vennék, nyilvánvalóan szétnéznék a neten, ahol tuti meglelem a http://www.selejt.hu oldalt, és ha figyelmesen és pártatlanul vagyok vevő a tartalomra, akkor még egy citroen szalon közelébe sem megyek.:-)))

    Egyszóval az oldal tartalma alapján nekem az jön le, hogy többről van ott szó mint, hogy jó-e, rossz-e, kinek a pap, kinek a pap né stb.

    Világosan megmutatja a vásárló kiszolgáltatott helyzetét, az országban uralkodó állapotokat, lásd bűnözés, korrupció és jogfosztottság!

    Ée persze igazad van, ez nem csak a citroenre igaz, lehet peugeot, ford, vw, volvo bármi!

    De őszintén és most gondoljuk végig, egy presztizs márka így volvo, mercedes, vw, audi hagyná ezt a weboldalt műköni?

    NEM! Kártalanítana, tisztára mosna!

    A citroen miért hagyja?

    Szerintem ennél még nagyobb vaj is van a fülek mögött!

    Kényes a téma,nem piszkálják, nem akarnak sajtónyilvánosságot stb.

    Szerintem ez van!

    Jaj de elkanyarodtunk a citroenektől!

    Szerintem szép autók, bár soha nem vennék citroent, peugeotot, alfát, fiatot! .-))

  • 2017.10.31. at 16:34
    Permalink

    A kár az, hogy nem olvastad el figyelmesen amit a weboldalon írnak!

    Az ok. hogy milyen szar a citroen. A lényeg szerintem azon, van hogy kis hazánkban eladják a gyártási hibás autókat, aztán azt soha nem javítják meg, helyette szakértőket fizetnek le, számlát hamisítanak stb. Szerintem ez lenne inkább a tanúlság, nem az hogy más 100 ezret is megy egy citroennel, más meg 5 km-ert sem.

    Túl gyors, felbőszűlt és egyoldalú volt a reakció! Olvasd el figyelmesen mégeygszer azt a weboldat! A citroen minősége csak az érem egyik oldala és a problémák alapja, a többi meg már csak hab a tortán!

    Ahogy írják is bűnözés, korrupció, jogfosztottság stb.. a lényeg ezen van.

    Nincs magyarországon sem fogyasztóvédelem, sem igazságszolgáltatás, sem korrekt nyomozóhatóság, mert ha lenne akkor egy ilyen multi mint a citroen nem tudna megkárosítani egy magyar embert!

Vélemény, hozzászólás?