Van még olcsón jó új autó: Dacia Lodgy teszt

Dacia Lodgy Arctic 1.5 dCi teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ötülésesen, alapdízelével fogtuk komoly tesztre a Dacia legújabb modelljét, és a Lodgy meg is felelt az elvárásoknak. Az ár/érték és ár/méret versenyt fölényesen nyeri, bűnei bocsánatosak.


Vidáman jelenthetjük, hogy tényleg jó autó lett a Lodgy, a sikeres Duster szabadidő-autó után ez a bizonyos szögekből kissé esetlen formájú, de annál praktikusabb egyterű a második újgenerációs Dacia a Renault farvizén. Korábban csak beleülni, megtapogatni volt szerencsénk, reklámáráról is beszámoltunk, most viszont elsőként próbáltuk a Logan MCV-nél modernebb, barátságosabb buszlimuzin ötüléses, alapdízeles, közepes felszereltségű változatát, s a tesztautó derekas bejáratása majdnem felhőtlen örömöt okozott. A „román csodától” ódzkodók, a sznobok, a súlyosan előítéletesek itt abba is hagyhatják az olvasást, legyintsenek nyugodtan, vegyék-szeressék a jobban csengő márkanévvel sokkal drágább többi modellt. Mindenki mást, a racionálisabban gondolkodókat és a nyitottabbakat várjuk szeretettel a folytatásban, ahol fény derül a Lodgy egyedülálló ár/érték arányára de úgy, hogy hibái és hiányosságai miatt elégedettségünk semmiképp sem fullad önfeledt ajnározásba.
A Lodgy (ejtsd lodzsi) nagy. Ez benne az egyik jó. Nem úgy nagy, mint egy dömper, csak nagy. Nem annyira nagy, hogy túlméretes lenne, csak nagy. Hosszra, szélességre nem veri a mai kompaktokat, de magas, tengelytávolsága is tisztes. És így az utas- és a csomagtartó is tágas. Utóbbi 5 ülésesen 827 literes, üléshajtással pedig több mint 2,6 köbméteres. Alacsony küszöbbel, irdatlan nyílással. A mélyről felemelkedő ötödik ajtóval szűk parkolókban lehet gond, kell neki a hely, hogy kinyithassuk. Igen, egy mókás, ódivatú gombbal. A raktérben – ha 150 ezres felárért nem kértük a plusz két széket – elválasztó háló van, megfordítható, gumis felével könnyen tisztítható a szőnyeg, a második sor billentésével kicsit huplis, közel sík a padló.
Kigyönyörködtük magunkat a tetőbe integrált csomagtartósínen, a bárgyú tekinteten, a ki tudja, milyen hátsó lámpán, megállapítottuk, hogy a 16 colos könnyűfém kerék is aprónak látszik, beültünk. Átlagos testalkattal három felnőtt sem szorong a – sínen nem tologatható - második sorban. Kardánalagút nincs, mondjuk hátsó légbeömlő se, fej, tor, potroh, minden elfér. A használaton kívüli szélső biztonsági övek csatját kis lukakba lehet dugni, hogy ne verődjenek az oszlophoz, köszönjük. A messzi tetőn sajnos nincs középső világítás, be kell érni az első fényforrással. Elöl be is érjük. A középső felszereltségi szinten – némi tornamutatvánnyal - magasságállítós vezetőülés ülőlapja talán egy hangyányit lehetne hosszabb, az ülés formázottsága, oldaltartása minimális, de legalább kemény tömésű, s a kilátás is remek belőle. Az oszlopok, a kellő nagyságú visszapillantó tükrök sem takarnak sokat. Könyöklő nincs. Az ajtózseb közepes, ahogy a tárolórekesz-lefedettség is az. Érteni azt kell ezalatt, hogy a mélyen figyelő kesztyűtartó fölött nyitott, keskeny polc van, a műszerfal tetején meg felszereltségtől függően zárható a rekesz. A pohártartók inkább csak mélyedések, másfél literes palackot nincs hová tenni.

Az anyagminőség, a kidolgozás erős közepes, a kéttónusú kárpitozás kulturált. Kemények, kopogósak a műanyagok. Kárpit nem jutott az ajtóra, cserébe krómszerű lehet a kilincs, a szellőzők gyűrűje és a középkonzol kerete is. A középkonzol és a kormány alsó szárának fekete lakkjától már-már elmorzsolunk egy könnycseppet. Némi pluszpénzért bőrözött volánt és váltót markolunk, a kormányoszlop csupán függőleges irányban állítható - megfelelő vezetési pozíció így is található. Az elektromos ablakemelők nem automaták, a klíma is csak manuális, de ezekkel azért nagy duzzogva együtt lehet élni. Jó tudni, hogy érintőképernyős navigációval is rendelhető a Lodgy – a tesztautóban nem volt, ellenben a Bluetooth-telefonkihangosítós, USB-s, az átlagosnál egy fokkal szebben szóló, a Renault-szokás szerint a kormány mögüli karral kezelhető hifit bezzeg volt módunk élvezni. Mi van még? Sofőroldalon szemüvegtartó, piperetükör mindkét napellenzőben, a vezetőében fedve, a kormány bal oldalán félreérthető kétállású gomb: ez a sebességhatároló egyik kezelőfelülete. A másik a váltó előtt van. Hurrá, ez amolyan nyugdíj-előtakarékosság, hiszen beállíthatjuk, hogy mondjuk 130-nál ne mehessünk gyorsabban, az elektronika meg segít megúszni a büntetéseket. Vagy nem, ha padlóig tapossuk a gázpedált… Ennél nagyobb probléma, hogy nincs tempomat, azaz sebességrögzítő, remélhetőleg – tán népi nyomásra – később odaadja a Renault a Daciának, és úgy még jobb családi utazóautó válik belőle.
Így, tempomat nélkül pusztán klassz az autó, mellyel hosszú távon sűrűn megáll, aki ahhoz van szokva, hogy nem kell a jobb lábát a gázpedálon tartani. Az elöl daciás, hátul kangoo-s futómű egyszerűen jó, hangolása inkább lágy, mint feszes, a rugózási komfort átlagos. Az úttartás, az egyenesfutás meglepően korrekt, a magas kasztni oldalszél-érzékeny. Tempós kanyarokban meg dől, billeg, sebaj, nem élvezkedésre találták ki a nemsokára – némi módosítással, szintén a marokkói gyártósorról - Dokker furgonként is érkező Lodgyt. A kormány nincs túlszervózva, a váltó régi, bevált Renault-darab hosszú utakkal, karcos, de pontos megvezetéssel. A fék picit nyúlós érzetű, ki kell tapasztalni a nyomáspontot – hátul különben nem tárcsa, dob lassítja a kerekeket.
A szintén kismilliomodik felhasználási területén dolgozó 1.5 dCi dízelmotor tesztautónkban 90 lóerővel ketyegett – van izmosabb, 107 lóerős és 240 Nm-es verzió is. Ennek kerek 200 Nm a nyomatéka 1750-es percenkénti fordulaton, ez alatt turbólyukasan terhelhető, fölötte aztán zokszó nélkül gyorsít. S mivel könnyű, holmi 1,2 tonnás az autó, egész jól húz. Hangja nem bántó (a klíma bekapcsolásakor mondjuk felemeli…), már a zajszigetelés sem üres duma. Hogy ebbe is kellene-e a 6 fokozatú váltó (a 107-esé az)? Talán. A fokozatkiosztás remek, 130-nál 2500-at forog a motor, a fogyasztás abszolút baráti… A fene tudja. A kvázi bejáratós próbaautót nem egész 180 km-rel kaptuk kézhez (és vagy 2700-at tekertünk legálisan az órájába), tesztátlagunk 5,7 l/100 km lett. Sok-sok autópályával, nem kis homlokfelülettel. Szerpentinen is zúzva, városban is nyomakodva. Szerintünk az 5 liter körüli étvágy reális lehet, a gyári 4,2-es érték nyilván utópisztikus.
Hirdetés

Vissza a felszereltséghez, kanyarodva a konklúzió felé: amikor parkoltunk, nem éreztük fájónak a radar hiányát. Amúgy van, tolató, felárért. Fotózáskor azon egy emberként rökönyödtünk meg, hogy teleszkópos a géptető. A már említetteken kívül nincs például automata váltó, fény- és esőszenzor, külön fordulatszámmérő a benzinesekhez és a dízelekhez (így aztán furán hat piros mező nélkül), a bal oldali bajuszkapcsoló végén trónoló kürtön meg újra és újra nevetni kell. Egyet törölni nem lehet az ablaktörlővel, a fényszóróállítás mechanikus, miután megálltunk, s szállunk ki, nem figyelmeztet a bent hagyott kulcsra, az ajtók ijesztő robajjal csukódnak. Piros pont jár viszont a komfortindexért és az anyósülés előtt kiiktatható légzsákért és az összes hátsó helyhez szerelt Isofix gyerekülésrögzítőért. A tompított, izzós menetfénnyel kombinált lámpa elég erős fényt ad, bent pedig nem zavaró a műszerek megvilágítása. Van ám élet LED-füzérek, Bi-Xenonok, adaptív fényszórók meg társaik nélkül is.
Oké, a Scénic például természetesen jobb autó, mint majdnem ugyanúgy francia és ugyanúgy Renault-féle Lodgy. Hogy partinak is jobb-e a többi sokkal drágább Dacia-riválissal egyetemben? Kétséges. Hamarost külön cikkben ecseteljük, de azt is, hogyan mentettünk Scénicet a Lodgyval, Genova magasságában miként is volt az, hogy körbeautóztunk vele egy 612-es Ferrarit, mit szóltak hozzá úton-útfélen a román ingázók, s találkoztunk-e másik Lodgyval valahol Szlovéniában...
Hibái, hiányosságai ellenére a Lodgy már megint egy remek Dacia (mint a Duster), az ár/érték és ár/méret versenyszámok győztese, szimpatikus, őszinte darab fapadosan, benzinesen és Renault Crédit finanszírozással 2,5 millió forinttól. Utóbbit nem csak az így eleve 300 ezres árkedvezmény okán érdemes választani, hanem azért is, mert az alapesetben járó 3 év/100 ezer km garancia helyett 5 év/100 ezer km-est kap a vevő. Sőt, ha csak évi 10 ezer km-t autózik, 5 esztendőn át egy fillért nem kell a szervizben hagyjon, ugyanis 5 év/50 ezer km díjmentes karbantartás is része a csomagnak.
Arctic felszereltségű 90 lóerős dízel tesztautónk listára 4 millió forint, navigációval, erősebbik dízelével, 6 sebességes váltóval, 7 üléssel és az összes extrával sem kerül többe 5 milliónál a Lodgy. Legalább egy kósza gondolatot mindenki fejében megér, aki praktikus, olcsó és olcsón fenntartható családi egyterűt keres, no és nem szemellenzős.
Értékelés
Pozitív
Tágas utas- és csomagtér, kiváló ár/érték arány, jó, takarékos motor, könnyű vezethetőség, remek átláthatóság
Negatív
Divatjamúlt megoldások, közepes minőségérzet, tempomat és más már szokott, hasznos extrák hiánya
Árak
Tesztmodell alapára
3 990 000 Ft (2012.07.12.)
Tesztautó ára
4 385 000 Ft (2012.07.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,4 s
Végsebesség:
169 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4498 mm
Szélesség:
1751 mm
Magasság:
1682 mm
Saját tömeg:
1205 kg
Össztömeg:
1870 kg
Tengelytáv:
2810 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
827-2617 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
1040-1080 mm
Belmagasság hátul:
1020 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1360 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1120 mm
Csomagtér hossza:
1150 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1680 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro5
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
169 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,4 s
CO2-kibocsátás:
109 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Már régóta hajtom, szeretem nagy öszvér, megy teszi a dolgát.
    Rossz: Kicsi a gyári kerék, kikapar. 185-ös gumi, egy ekkora autóra röhej.
    Télen a fűtés annyira elég, hogy ne párásodjunk nagyon. ajtó oldalzseb, ha csak 2cm-el szélesebb, már be is fér egy üdítő, vagy egy energiaital. így csak alátétek tűnek el az alsó illesztésnél. A pohártartón kívül középen, ami olyan mélyen van, hogy le kell vegye a szemét az ember az útról, jó lett volna legalább egy mobiltartó, ha már a XXI. században vagyunk. Kiakadós napellenző, amit nem lehet menet közben normálisan visszatenni, és a fék ami egy megpakolt 7 személyes autónál, nyugodtan lehetne tárcsafék elöl hátul, bár a 185-ös gumikhoz, lehet nincs is értelme.
    Úgy sem áll meg. 🙁 Lejtőn síímán begurul bárhova, ennek csak a lóerő szab határt. 😀

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Két hét használat után:-
    – ez a Lodgy nem egyterü, hanem nagyterü combi.
    -kevés, kicsi és ügyetlenek a rakodóhelyek ( nem komfortosítható ) , a tér adott.
    -a vízhőfok kijelző nagyon hiányzik.
    -a 82 LE úgy érzem kevés ekkora szekrényhez

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    1.5dCinek motorja nincs a Dacia-nak.Van viszont 1.5 dCi-je.Pedinek nincs 200 Nm nyomatéka.Az 1.5 dCi-nek pedig van.
    Ha már kötözködünk a magyar helyesírás szabályain.

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Nem az a probléma, hogy nem érthetjük meg a cikk szövegét, hanem az, hogy értelmezni kell, mivel hemzseg a magyartalan megfogalmazásoktól, kifejezésektől! Ezt a szöveget az általános iskolák alsó tagozatán is elfogadhatatlannak minősítenék! Hivatásos nyelvhasználó TANULJON MAGYARUL, ÍRJON MAGYARUL, NE RONTSA TOVÁBB A MAGYAR NYELVET! “Nyelvében él a nemzet”

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Ez majdnem így van, annyit tennék hozzá, hogy lehet igényesebbek az anyagok belül meg kényelmesebb, de akinek autó kell és nem műszerfalat akar kopogtatni ráadásul szarik a szomszéd önelégült mosolyára, fölösleges plusz milliókat(!!) kidobni egy jelvényért.
    Az autó nemcsak VW, Audi, BMW. A sportautó meg főleg nem /a megfizethető határon belül./

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Neked aztán van bajod az élettel. Számomra tökéletesen érthető és értelmezhető volt.

    Nyilván ha egy barkácsoldalon lennénk, megérteném az áramfejlesztő, meg szivattyú dilemmádat, de így… szerintem mindenkinek világos mint a nap. Az meg más , hogy te inkább nyelvész beállítottságú vagy(ezek alapján)(na mi alapján? 🙂 ), mint autóbuzi. Vagy csak egyszerűen szar napod van. 🙂

    Nos a Dacia. Eljutottam 5 Volkswagen után oda, hogy bármikor megvennék egy ilyen “noname” autót. Nem tudom elképzelni, hogy szarabb lehet pl A VW-nál, vagy a többi társánál se. Mondjuk Renaultom volt 1 darab, ami ugye nem elég a következtetések levonásához, de nekem az is keserű pirula volt. Az 5 VW után viszont már mondhatom (miközben van a családban más “noname” autó is), hogy annak bizony nagyobb a neve, meg az ára, mint amit az asztalra letesz.

  • 2017.10.30. at 20:28
    Permalink

    Jó lenne közérthetően fogalmazni, egy katyvasz ez a cikk!
    “hátul különben nem tárcsa, dob lassítja a kerekeket. -” itt pl kimaradt a “hanem” és egyébként sem tárcsa, meg dob, hanem tárcsafék és dobfék.
    “A szintén kismilliomodik felhasználási területén dolgozó” Miért, mire használják még, áramfejlesztőnek, szivattyúnak, könyvespolcnak? Nem B+, kizárólag egy felhasználási területe van, autókat hajtanak vele.
    1.5 dCi dízelmotor tesztautónkban 90 lóerővel ketyegett – van izmosabb, 107 lóerős és 240 Nm-es verzió is. Ennek kerek 200 Nm a nyomatéka” Minek, 200 Nm a nyomatéka? Kicsit precízebben nem ártana fogalmazni.
    Pl: A 90 lóerős 1.5dCinek pedi 200 Nm a nyomatéka.

Vélemény, hozzászólás?