Női fitnesz

Ford Fiesta Sport teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Annak ellenére, hogy kívül-belül dögös kis járgány a Ford Fiesta 1.6 Sport, magamat nem tudnám benne elképzelni, pedig kimondottan élveztem a 120 lóerős benzinmotort, és a sportos futóművet.


Szóval pici, stílusos és mozgékony. E jellemtrióból nem vitatható a stílusosság és a mozgékonyság, a méreteket feszegető kérdéseknél azonban rezeg a léc, pontosan ugyanúgy, mint a KIA Vengánál leírtakban. A szomszédom Peugeot 306-osa mellett parkolva a négyméteres Fiesta egyáltalán nem tűnt jelentéktelennek, sőt, csak éppen az igazsághoz hozzátartozik, hogy tíz évvel korábban a 306-ost egy kategóriával feljebb nevezték be a piaci játékba. A háromajtós Sport kivitel felszereltsége gyakorlatilag a közepes Trend szintről indul, de a 4,12 millió forintos alapárért azért bőséggel kapunk plusz tartozékokat. A teljesség igénye nélküli felsorolásból nem hagyható ki a sportosabbra hangolt futómű, a légterelő készlet (lökhárítók, hátsó szárny), a 16 colos könnyűfém felni, és a fokozott oldaltartást biztosító két első ülés, továbbá örömteli a széria első oldal-, valamint a vezetőnél a térdlégzsák megléte. Annak idején a Ford Puma volt a fiatal (?) lányok kedvence, a jómódú apukák előszeretettel vásárolták ezt a típust aranyhajú, csillagszemű büszkeségeiknek az érettségi megszerzésének örömére; de a Pumának már se híre, se hamva, mi lesz hát az önálló mobilitásra vágyó nőnemű népességgel? Semmi, a Fiesta Sport így feldíszítve a kvázi tökéletes Puma-pótlék, aggodalomra tehát nincs okunk, a fiúkat pedig nyugodtan felejtsük el, mert ők ötmillióért inkább használt Bimmert vesznek, kakaóval teli sorhatossal, és nem egy ilyen trendi, látványosra sminkelt guruló ékszerdobozt.

Az imént említett súlyos összeg természetesen extrákkal együtt értendő, ettől függetlenül hamar elszalad a ló számolgatás közben. Az utastér legfeltűnőbb holmija, a háromféle színű bőrből varrt Individual bőrkárpit - a szintén bőrözött kormánnyal, ajtóburkolattal, a kék műszerfallal, és a színben kontrasztos szélű szőnyegekkel - önmagában bő 400 ezer forint, 50 ezer a függönylégzsák, 60 ezer a riasztó, és picit övön aluli, hogy a tükröket 16 ezer forint ellenében lehet fűteni, illetve elektromosan állítani, behajtani. A menetstabilizáló nagyságrendileg ugyanúgy 100 ezer forint, mint a legkomolyabb hifi az automata légkondicionálóval együtt, és a sornak még koránt sincs vége, de akit érdekel, biztosan megnézi a pontos tételsort a márka honlapján. A lényeg, millióban 5-össel kezdődő vételár nem csekélység egy hivatalosan kisautónak minősülő Fordért, amely után azért meglepően sokan fordultak meg az utcán. A vakítóan fehér fényezés valósággal vonzotta a tekinteteket, és ezzel a Fordnál tökéletesen tisztában lehetnek, mert hiába nem metál- vagy gyöngyház dukkóról van szó, ügyesen felárat kérnek érte. Bár alaphelyzetben nem egy ligában küzd a prémiumnak mondott MINI és a Fiesta, a párhuzamba állítás most valahogy adja magát, hiszen mindkét modell egyértelműen a vevők érzelmeire próbál hatni, ráadásul ugyanazokkal az eszközökkel: egyedi külső, különleges belső, vezetési élmény 120 lóerővel.

A MINI a retróláz zseniálisan profi terméke, tehát a külseje azért éppen olyan, amilyen, és azért van benne, például levesestál méretű sebességmérő, mert ettől lesz egyedi. Ezzel, és a többi hasonló turpissággal határolódik el a szokványostól, ezt kell busásan megfizetni, no és persze a háttérben leledző BMW márkanevet. Ehhez képest a Fiesta Sport ugyanolyan tucatáru, mint bármelyik olcsóbb rokona, vagy hasonszőrű konkurense, csak sokkal mutatósabb a külseje, a színek miatt vidámabb a belseje, és jó vele menni, de erről később. A műszerfal látványos, a formatervezett középkonzolt viszont szokni kell, ahol egy blokkba tömörül a rádió, a fedélzeti számítógép és a teljes menürendszer vezérlése. A műszerezettség szegényes, a Sport nem jelent egyet a GTI-vel, netán Ford-nyelven az ST-vel, még a mutatók sem függőlegesből indulnak – innen is látszik, nem gépszerető autóbolondoknak szánják ezt a kocsit. A kezelhetőség megegyezik a normál Fiestáéval, elöl maximális a kényelem, hátra bekúszni nem elementáris élmény, a férőhely sem bőséges, de praktikus, ha van hátsó utas, aki előre tudja nyújtani a kényelmetlen kicsavarodás nélkül amúgy elérhetetlen biztonsági övet. A csomagtér közel 300 literes térfogata kedvező értéknek mondható, és maximális kihasználással majd egy köbméternyi cuccot fuvarozhatunk.

Mozgás közben fordul a kocka, mert a trendi Barbie-járgány egy városi gokart maszkját húzza magára. Az 1,6 literes, pörgős karakterű Duratec TI-VCT benzinmotor nem turbós, így a 120 lóerő mellé nem társul tengernyi nyomaték, a változó szelepvezérlésnek köszönhetően azonban tág határok között használható, életteli gépezet repíti a Fordot. A hangzás szintén nem rossz, és mivel feltankolva, vezetővel együtt éppen csak 1 tonna felett alakul a saját tömeg, az autó hamar lendületbe hozható. A stopper gonoszkodik, a nulláról százra megadott 9,9 másodperc a valóságban kevesebbnek érződik, a 193 km/órás végsebesség pedig hivatalosan ki sem használható képesség. A dinamizmusnak nincs irreális költsége, a városi max 9 literrel szemben autóúton akár 6 liter alatt el lehet gurulni, összességében tehát nem kunszt 7 liter környéki átlagot kihozni. A futómű a várakozásoknak megfelelően kemény, a Fiesta Sport rosszabb minőségű úton hajlamos kirázni az utasok lelkét, de ez az ára a vezetési élménynek. Higgyék el, nem rossz üzlet, mert a kis fenevaddal vigyorogva lehet kanyarokra vadászni, a kormány informatívabb a döglöttséget hitelesen imitáló átlagnál, egyedül a hosszú utakon bolyongó váltókart érheti panasz. A fék jó, igaz, a fékerő adagolhatósága szerintünk némi megszokást igényel, de ez csak alkalmazkodás kérdése, semmi több. A tesztautón opciós, 17 colos felnikre húzták a vadonatúj nyári abroncsokat, aki ezzel rendeli meg az autót, számítson rá, hogy minden hosszanti mélyedés azonnal „sínre teszi” a Fiestát, amely ilyenkor menne a saját útján.

Reális piaci ellenfelek után kutatva a 125 lóerős Suzuki Swift Sport (4,32 millió Ft) maradt fenn a rostán, mint a legpotenciálisabb kihívó, de bármilyen jó is a nemzetközi híre a japán méregzsáknak, külsőségeiben nem veheti fel a versenyt az attraktív megjelenésű Forddal. Aki ragaszkodik a japán technikához, vigye haza a Fiestával műszakilag rokon Mazda2 GTA-t (4,5 millió Ft), amelynek unalmasan fekete, ám precízen összeszerelt belseje valószínűleg nem hallat olyan zörgéseket, amiket néha a kékkel bélelt Fordban tapasztaltunk, de vigyázat, a Mazda benzinmotorja csak 1,5 literes, 103 lóerős. Végezetül, aki csak száguldozni szeretne, teljesen anonim módon, válassza a szolid német uniformist viselő Volkswagen Polo Highline 1.2 TSI-t (4,1 millió Ft), amelynek nyomatékos, 105 lóerős turbómotorja abszolút partiban van az 1,6-os szívó benzinessel.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1596 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
152 Nm 4200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3953 mm
Szélesség:
1722 mm
Magasság:
1481 mm
Saját tömeg:
1045 kg
Össztömeg:
1500 kg
Tengelytáv:
2489 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
295 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 4
Hengerűrtartalom:
1596 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
152 Nm 4200 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?