Nemzetközi menetjegy – Hyundai i20 teszt

Hyundai i20 1.25i (HP) teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Hyundai az i20-assal is megmutatta, hogy tudnak európai ízlésre hangolt autót csinálni, ha akarnak. Végre akarnak. Veszélyben a Kia?


Ősök. A szomszédságomban lévő lakótelepen még ma is van két Hyundai Pony. Azok az elsők, amik még alig a rendszerváltás után kerültek az országba. Meg tőlünk pár utcára van egy Atos is, meg mellé egy Getz, bocsánat TB Get - nehogy valaki rosszra gondoljon. Ezek az autók még ma is simán, kevés gonddal futnak, de ahogy az új i20-szal elgurulok mellettük, érzem és tudom, ez az autó már nagyon más. Nagyon más, mert szinte kikezdhetetlenül jól összerakott, és mert a kisautómezőnnyel szembeni elvárásoknak teljesen megfelel. Ugyanakkor a Hyundai újabb modelljei bár nem csúnyák, az én ízlésemnek még mindig túl ázsiaiak. Az i20 viszont már egy olyan Hyundai, ami hibátlanul követi az európai ízlést.
Hirdetés


Stílfűrész. A 2008-as i20-ast egy sokkal komolyabb, tágasabb második generáció váltotta. A Casey Hyun munkáját dicsérő forma a cég aktuális folyadékszerű szobrászat fantázianevű dizájnfilozófiáját követi, de ez önmagában keveset mond. Kövezzenek meg, de nekem sem az aktuális i30, sem az i40 nem igazán jött be, azt is megmondom, miért. A nagy koreai gyártó két márkája közül a Kia esetében már majd tíz éve abszolút a németek és franciák dominálta ízlésvilág szerinti autókat terveznek, a Hyundainál ez nem volt annyira egyértelmű. Meg aztán elvileg a két márka úgy van pozicionálva, hogy a Kia a sportos-fiatalos, a Hyundai meg az elegáns. Na most ebből annyi jött le az egyszeri magyar érdeklődőnek, hogy míg a Kia cee’d esetén ott van a tigrisvicsoros maszk, addig az i30 harcsabajsza nem a legszebb. Meg az árazással is volt némi anomália: az erősebb Kiákat adott esetben olcsóbban adták.

Los Del Río. A legújabb i20-as viszont annyira eltalált lett, hogy eszünkbe nem jutna a már régebbi, de vele műszakilag rokon Kia Riót emlegetni, az i20 ugyanis egy annál komolyabb autó. Sőt, ha a kategóriatársait nézzük, akkor is. Mert az i20 nem csak jól néz ki, de jó is vezetni. Kezdjük azzal, hogy egy átlag termettel éppen megfelelő méretű, kellő combalátámasztást adó ülésben ülhetünk már alapáron. Furának tűnhet így leírva, de a kormánykerék közepe a vezetőülés közepét célozza meg, ami bőven lehetne egy alapvetés, pedig még ma sincs ez így minden kisautóban. Aztán ha befészkelődtünk, megkérdezhetjük utasainkat is, de ők sem fognak panaszkodni. A fejtér és a lábtér is rendben van, sőt, ez egy tizenéves kompakt szintje már, hátul soknál még jobb is. Kisautótól több mint korrekt.

És akkor végre elindulunk. Menet közben azonnal otthonosnak és kellemesnek érződik az i20. A kezelőszervek közül csak a ködlámpa kapcsolója sikerült az átlagosnál furcsábbra a kiálló pöckével, de nincs állandóan köd, úgyhogy ez nem nagy gond. Minden más kézre esik, sőt, jó fogású, a kormány és a váltógomb bőrözése egészen kellemes tapintású. Kellemes a rugózás is, hála a 15 colos lemezfelniknek és rajtuk a nem túl alacsony oldalfalú téligumiknak. Normálisan közlekedve velük sem vészes az oldaldőlés, viszont legalább nem kell, hogy annyira nagyon féltsük a technikát a kátyús útjainkon. Csak a miheztartás végett írom le, hogy 17 centi a hasmagasság, a terepjárónak hitt Nissan Qashqai esetében meg 18. A Hyundai nekünk való strapabíró kocsinak ígérkezik, tudják ezt Koreában is.

Motor, váltó? Az elinduláskor finom kuplungkezeléssel nem volt gond, de a gyorsabb városi tempót egy újrainduláskor kicsit kínos felvenni. Félreértés ne essék, megy az autó, ahogy kell, de a többi csilli-villi turbós kisautóval szemben ebben bár négyhengeres a motor, de elég gyenge. Igaz, ez az alapmotor erősebb verziója, ami 1.25-ös szívó 84 lóerővel és alig 122 Nm nyomatékkal. Nem sok ez, kicsit régi vágású a karaktere, de őszinte és legalább nem riogat a turbócsere sem. Meg aztán ne felejtsük el, hogy a kis benzinest már a legújabb Euro 6-os környezetvédelmi norma szerint hangolták, emiatt gázrekaciói kissé műviek, nem ugrik úgy egy padlógázra, mint valami régi 16 szelepes. Mindez összességében nem gond, hiszen egy kedvező árú kisautó közepes motorjától elég ez a teljesítmény. Négyen, teli csomaggal is gond nélkül tartja a 120-at autópályán. Ilyenkor csak 6,5 litert fogyaszt és 3250-et forog, fülre sokkal kellemesebb a hangja, mint 130-nál, amihez 3500-as fordulat, meg 69 dB(A) zajszint tartozik. Amúgy sem hangos. Viszont a váltó a kategória talán legkellemesebbje: valószerűtlen pontossága mellé a kis kar elég rövid úton is jár. Egy sportváltozatban is bőven megállná a helyét, itt meg simán jóleső vele a kapcsolás.

Akkor mi nem tetszhet? Rendben van, hogy végre már fehér a műszerfal háttérvilágítása és szép pirosak a mutatók, de a középkonzol gombjaihoz adott kék derengés engem zavar. Már anno a Volkswagen kék háttérvilágításos korszakánál többen citálták a szakvéleményt, miszerint a kék fény nem a legpihentetőbb a vezető szemének. És nem is szép, nem tudom, minek erőltetik még mindig. Bár a beltéri anyagok minősége nekem is fontos szempont, de tud úgy alakulni, hogy a gagyibb műanyagra szavazok. Az i20 esetében is így van ez, mert bár az ajtókon nagyon kemény és kopogós a borítás, de a kompaktokat megszégyenítő, 52 centiméteres ülőlaphosszúságú első ülései nálam többet nyomnak a latba. Ez a csomag így ahogy van korrekt. Mégis, akinek a formák és a szépség, meg a minőségérzet a legfontosabb, annál lehetséges, hogy az i20 kiesik a pixisből. Szerintem az egész csomagot nézve kár lenne ezzel a súlyozással lehúzni, ha Ön kisautót venne, mindenképpen adjon egy esélyt az i20-nak.

Ár/érték. Ezzel a motorral Hyundai i20 alapáron csak 3,39 millió forintba kerül a bevezető kedvezménnyel. Ez az élhetően felszerelt, sőt már sávelhagyás-figyelmeztetést is tartalmazó felszereltségű barna tesztautó így ahogy van, 4,1 millióért vihető haza. Egy 6 légzsákos + ESP-s, négy villanyablakos, bőrkormányos, esőérzékelős és digitális automata klímás kisautónál ez korrekt ár. Pláne, ha hozzávesszük az újabb ütőkártyát: öt év kilométer korlátozás nélküli garancia jár hozzá. Ha nem őt, akkor mit? Van például Ford Fiesta ötajtósként csak a második Trend felszereltséggel, szintén 1.25-ös motorral, akciók nélkül 3,85 millióért. Aztán ott a csak 70 lovas Opel Corsa Selection 3,5 miskáért. A legolcsóbb ötajtós, de az i20-nál jóval kisebb Toyota Yaris 69 lóerős, ezres motorral 3,44 millió. Egyedül a Peugeot 208 ver árban a Hyundai alá. A 208 Access, 1.2 PureTech 82 lóerősen, 3,29 millió, de rá különösen igaz, hogy műanyag dísztárcsával, kicsontozva elég hervasztó látvány.

Verdiktnek még pár szó. Szóval az i20-as új Hyundairól azt lehet elmondani, hogy egy formás, modern kisautó, aminek kellőképpen tágas a belseje. Olcsónak mondható és a felszereléseit sem mérik drágán. Öt évig (és remélhetőleg azután is) gondtalanul pakolhatjuk bele a kilométereket. Az 1.25-ös motor 84 lóereje nekem elég lenne városba és országútra is, aki többre vágyik, annak ott az 1.4-es 100 lóerővel és már hatgangos váltóval, az nyilván fürgébb. Van dízel is a kínálatban, az 1.1-es 75 lóerős és az 1.4-es 90 lóerős csak annak éri meg, aki sokat autózik. Céges vevők előnyben. Az i20 viszont mindenkinek ajánlható és kiállja a legkeményebb próbát is. Méreteivel, tulajdonságaival megfelelhet a négy-öt tagú család egyetlen autójának is.
Értékelés
Pozitív
Tágas beltér, kedvező ár, precíz váltó, alacsony fogyasztás, kiemelkedő garanciális feltételek
Negatív
Sprőd beltéri műanyagok, gyenge motor
Árak
Tesztmodell alapára
3 399 000 Ft (2015.02.28.)
Tesztautó ára
4 112 000 Ft (2015.02.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Teljesítmény:
62 kW (84 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
122 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,1 s
Végsebesség:
170 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4035 mm
Szélesség:
1734 mm
Magasság:
1474 mm
Saját tömeg:
1040 kg
Össztömeg:
1580 kg
Terhelhetőség:
540 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
326 l
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
950-1010 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
185 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
475 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1040 mm
Csomagtér magassága:
480 mm
Csomagtér hossza:
630 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1380 mm
Raktérnyílás szélessége:
1060 mm
Raktérnyílás magassága:
680 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
122 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
62 kW (84 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
170 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,1 s
CO2-kibocsátás:
121 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    Már elkészült a Kia/Hyundai konszern 1.0 és 1.4 turbós motorja… A garancialis feltételeket és a diesel motorok problémamentességét figyelembe véve, valószínűleg a piac legjobbjai lesznek
    Német teszten ezzel a motorral már megvert minden konkurenst (Mazda2 1.5, Renault Clio 0.9 Tce, VW Polo 1.2 Tsi).

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    Utánanéztem, rosszul tudtam, már a Swiftben is van digitklíma 🙂 De a lényeg, hogy a Hyundai és a Kia már elmentek a Swift mellett. A Suzuki szerintem keveset fejleszt, véleményem szerint azért, mert sok szegmensben nincs jelen. Nincs pl. egy jó kompakt modellje, mint pl. a Ceed vagy az I30. És egy jó kompakt nélkül nehéz egy autógyártónak.

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    A Swift eleve kisebb, és korlátozottan felszerelhető, pl. a ma már alapvető digit klíma sem elérhető benn. A másik pedig a fogyasztás. Miért fogyasztana kevesebbet a Swift? A Swiftek nem éppen a kis fogyasztásukról híresek. Másrészt pedig, ha esetleg lemérjük a fogyasztást, és az egyik egy-két decivel többet eszik, az nem oszt nem szoroz. Normális embernél ez nem lehet döntő szempont, meg amúgy is sok függ a vezetési stílustól.

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    Szívesen látnék egy Hyundai i20 VS. Honda Jazz meccset. Sajnos egyre kevesebb ilyen összehasonlítós cikket olvasni itt. Kihagyni belőle a vw, skoda, stb autókat. Szívó motor a szívó motor ellen. Tetszik ez a forma egyébként. Bár a belső barna valóban egyéni ízlés kérdése, amúgy nagyon rendben van a kis verda 🙂 Nekem már az új Kia Rio is bejött. Egy ilyen hármas összehasonlító cikk nagyon elférne . . .

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    Másfél évvel ezelőtt vettem ugyanezzel a motorral szerelt kia riot. Én a középső felszereltségi szinttel vettem. Néztem akkor a swiftet is, de egyrészt kb 20 cm el rövidebb igy nagyon kicsi a hely benne, másrészt összehasonlítva a két modellt ugyanazzal a felszereltséggel a rio jóval olcsóbb volt. 3.1m ért vettem 0km esen szegeden a pappas autónál.

  • 2017.10.28. at 21:03
    Permalink

    Jó kis szerkezet ez az i20as, már a formája is elfogadható, de ennyi pénzért már egy GLX Swiftet, aminek a motorja pörgősebb, ugrik ha kell és kevesebbet fogyaszt.

Vélemény, hozzászólás?