Nem kell hozzá bátorság – Hyundai ix35 teszt

Hyundai ix35 1.6i 2WD Style teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A legkisebb benzinmotorral, de a leggazdagabb felszereléssel nem csak a SUV rajongóknak igazán vonzó ajánlat a Hyundai ix35 1.6i Style.


Szánalmas közhely, de változik a világ. Az autógyártásban ez leginkább a kategóriák összemosódásában nyilvánul meg, például, ahogy a puhány terepjárók gyökeret eresztettek a köztudatban, és piaci virágkorukat élik. SUV és egyterű nélkül gyakorlatilag le lehet húzni a rolót, népautó és prémium szinten egyaránt, így nem csoda, hogy az egyre jobban feltörekvő dél-koreaiak is belecsaptak a lecsóba. A Hyundai ix35-öst kétszer már kitárgyaltuk: kollégánk ott volt a bemutatón, majd utána az elsők között vallatta egy hétig a dízelmotoros változatot, és megállapította, hogy pici finomhangolás ugyan még ráférne, de összességében nagyon szerethető, tágas, komfortos, jól felszerelt modellel volt dolga, amit nyugodt szívvel mer ajánlani bárkinek. Most új szempont alapján vizsgálódtunk, hiszen sokan csak addig nyújtózkodhatnak anyagilag, amiért szerény alapmotort szerelnek a karosszériába, és ez általában nem sok jóval szokott kecsegtetni – jelen esetben az 1,6-os benzinmotoron volt a sor, hogy meggyőzzön minket.

Kinek lehet jó egy SUV? Be lehet ültetni, mondjuk, ebbe a Hyundaiba egy Opel Astra, vagy éppen egy Volkswagen Golf vásárlót? Szerintünk igen! Az ix35 1.6i Life alapkivitelben ötmillió forint alatt hazavihető, és ennyiért már komplett biztonsági arzenált vonultat fel, a hétköznapi élethez szükséges komforttal (légkondicionáló, USB csatlakozó, fűthető elektromos tükör, stb…). A kipróbált Style a benzinmotorhoz adott csúcskivitel, amely a 6 190 000 forintos árért a bőr-szövet kombinációs kárpitozástól kezdve a hátul is fűthető ülésekig minden trükköt bedob. Ez voltaképpen fillérre annyi, mint az említett hasonszőrű német kompaktok picit felextrázva, csakhogy a SUV-ban magasabban ülünk, jobb a kilátás, járdára állni sem gond, mert tisztességes a szabad magasság, és számottevően tágasabb az utastér – a Hyundai 591 literes csomagteret kínál egy Golf Plus 390 literjével szemben. Ami szúrta a szemünket, hogy a hátsó üléseknek csak a támlája dönthető, hiányzik a tologatható variálás, ami ezen a szinten bizony elvárható szolgáltatás lenne. A belső visszapillantóba integrált tolatókamera sem telitalálat, az emberi agy nem tudja egyszerre feldolgozni a tükörben látható képet, és a kamera kicsinyített, torzított képét.

Persze, mondhatnánk, az ix35 az imént leírtakban erős, mozgás közben azonban elvérzik, de nem így van. A közvetlen befecskendezéses, 135 lóerős benzinmotor tökéletesen hozta azt a nívót, amit egy ilyen kaliberű autótól elvár az ember, csak arra kell vigyázni, hogy ne a nyomatékos dízelek szemüvegén keresztül lássuk a világot. Ha a száraz adatokat nézzük, ez a kis benzines két tizeddel veri a 4x4-es 2.0 CRDi-t százig tartó gyorsulásban, és csak 3 km/órával alacsonyabb a végsebessége – ez a gyakorlatban nem oszt, nem szoroz. A haladáshoz pörgetni kell a motort, ennyi a titok, de az autó eleve nem csábít száguldásra. A lágy ringatózásra hangolt futómű, illetve az aktuális divathoz igazodó, „szervóval átitatott” kormányzás a kényelmes, családias hangulatú vonulást támogatja, és ekkor élvezhető a jó zajszigetelés miatti csend is a fedélzeten. Mivel a gázolaj ára már egyenértékű a benzinnel, csak a fogyasztáskülönbség hozhat némi megtakarítást a konyhára, de ne feledjük, aki döntően városban, rövid távokon használja a kocsiját, annak a turbódízel sem fog brillírozni, így a mért 7,7 literes átlagfogyasztásunk ennek a tükrében mérlegelendő.
Mi az a közvetlen befecskendezés?
Ez a legmodernebb benzinmotorokra jellemző megoldás, ami a Hyundai esetében GDI (Gasoline Direct Injection) jelzés alatt fut. A lényeg, hogy a keverékképzés közvetlenül az égéstérben, és nem ezen kívül, a szívócsőben történik: a tüzelőanyagot nagynyomású tápszivattyúval juttatják el egy nyomástároló tartályba (csőbe), ahonnan aztán az égéstérbe kerül. Miért is jó a közvetlen befecskendezés? E technológiával megvalósítható az ún. szegénykeverékes üzemmód, amelynek során ugyan több nitrogén-oxid keletkezik (amit speciális katalizátorral kell semlegesíteni), ellenben több a pozitív hatás. A motornak számos paramétere (termikus hatásfok, emisszió, sűrítési viszony) javítható, és ahogy a FIAT MultiAir motorjai bizonyítják, akár a fojtószelep is mellőzhető, tovább csökkentve ezzel a szívás folyamata során keletkező veszteséget.

Az öt év garancia, a tapasztalt jó kidolgozási minőség, valamint a figyelemreméltó ár/érték arány együttesen azt eredményezi, hogy akinek nincs konkrét elhatározása, milyen autót vásároljon ebben az 5-6 millió forintos ársávban, annak érdemes elgondolkodnia a Hyundai ajánlatán. Az ix35 az alap 1,6-os benzinmotorral is képes hozni az elvárható szintet, a 4x4 hajtás - valljuk be - a hétköznapi életben teljesen fölösleges (kivéve, ha olyan helyen lakik az ember), ellenben ez a karosszériatípus számos olyan előnnyel bír a klasszikus kompaktokkal szemben, amelyek biztosítják létjogosultságát a piacon.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
99 kW (135 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
164 Nm 4850 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
Végsebesség:
178 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4410 mm
Szélesség:
1820 mm
Magasság:
1670 mm
Saját tömeg:
1305 kg
Össztömeg:
1830 kg
Tengelytáv:
2640 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
465 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
164 Nm 4850 1/min-nél
Teljesítmény:
99 kW (135 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
178 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
CO2-kibocsátás:
158 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,7 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?