Már itt tartunk? – Hyundai Tucson teszt

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD DCT Sun Limited Edition teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az ix35-öt váltó Hyundai Tucson sokkal egyedibb és frissebb karakter. Mindenben a konkurensek szintjén van, és önmagért is lehet szeretni.


Tucson újratöltve. A Hyundai kompakt crossoverjénél a betű-szám kombinációról visszatért a korábban használt földrajzi névhez. 2004-től készült az első Tucson, 2010-ben váltotta az ix35, idén meg a harmadik generáció visszakapta az eredeti nevét. Így jobban beleillik a szabadidőautó-kínálatba, aminek a tetején a Grand Santa Fe áll. Ha mindenképpen ragaszkodunk a kategorizáláshoz, akkor az azonos nevű előd még tényleg SUV, azaz szabadidő-autó volt, egész komoly terepjáró-képességgel. A második széria, azaz az ix35 már a felfutó crossover divat jegyében fogant, orrán az akkor új Hyundai-harcsabajusszal. Azóta persze sok minden megváltozott, így az új platformot és a régi nevet használó Tucsont nagyon pontosan, okosan becélozva dobták piacra.
Hirdetés


Európának címezve. 2010-es bemutatásakor az ix35 nem csak jó ajánlat, de elég jó autó is volt. Még ma sem régi, de valahogy mégis nagyon öregnek érződik. Talán az uniszexnek szánt forma, vagy az előző Hyundai dizájnnyelv teszi, de látszik rajta az a fél évtized. Ahogy azt a dél-koreai gyártótól megszoktuk, ez az újabb széria is a Kia Sportage testvére lesz. Szebb, mint az elődei valaha is voltak. Hogy jó ez az irány, azt a Santa Fe és az i20 alapján tudjuk, hozzájuk képest a régebbi fejlesztésű i40 sem az igazi. Na de a Tucson már új génkészletből építkezik kívül-belül.

Szebb és jobb. A Tucson arányai mások, mint az elődéi. Az egyterűs, rövid első túlnyúlással operáló formát itt egy hosszabb orrú, kicsit bakancsformájú, férfiasabb kiállású váltotta. Olyan dizájnelemekből építkezik, amiket másutt már láttunk, de itt is jól mutatnak. Az Auditól koppintott, de a vízszintes krómozással hyundaiosított hatszögletű hűtőmaszkkal sokkal komolyabbnak hat, mint eddig bármelyik koreai kocsi a kategóriában. A formás és trendi külső persze nem minden, például hátul minden változat alatt korrekt és igényes multilink futómű dolgozik, ami nemcsak papíron, de a pesti utakon is jó.

Milyen bent? Katonás, egyszerű mértani formákkal operáltak a Tucson belterének tervezői. Nincs akkora petárdadurrogtatás, mint amit a németek manapság szoktak csinálni, de korrekt az iparosmunka. A kapcsolók hamar megszokhatóak, ahogy a fedélzeti számítógép kezelőfelülete is. A szemnek kellemesek az ívek és a szögletek váltakozásai, illetve a színek összepárosítása. Végre elköszönhetünk a régi, kocka Mazda 626-ost idéző barna plasztikoktól, helyettük fekete és bézs minden felület. A műszerfal fehér, a gombok és a kapcsolók viszont kék háttérvilágítást kaptak. Nekem nem a kedvencem, van akinek viszont ez így nagyon bejön. Lehúzni kár ezért a Hyundait, mert a széles tartományban állítható fényerőnek hála egyáltalán nem zavaróak a fények. Impozáns viszont a jobban felszerelt változatokhoz járó LED-es beltéri világítás.

Minőségileg csak majdnem német. Csak egy kivetnivalót találtam, hogy nincs szövetkárpit az ajtókon, csak változó felületű műanyag. Kár ezért, pláne ahhoz képest, hogy mennyire finom anyagból van a tetőoszlopok borítása. A kormány bőrözése nem a legfinomabb fajta, de vegyük hozzá azt is, hogy fűthető, így a burkolatnak ezt a hőhatást is ki kell bírnia. Az ülések bőrje kellemes tapintású, de kevesebb mint tízezer kilométer, feltehetőleg farmergatyás használat már kékes derengés formájában látszik rajta. Maga az ülés viszont nagyon kellemes: 50 centiméter hosszú az ülőlap, minden irányban elektromosan állítható és hatásos a gerinctámasz is. Zajt, kellemetlen neszt nem hallat a Tucson, még rossz úton sem. Rendesen össze van rakva, nem recseg az üvegtető sem, amivel pár német autót is leiskoláz a Hyundai.


Város-, vagy terepjáró? Az összkerékhajtású tesztautót földúton megjárattam, de igazi terepre persze nem mentem vele – feltehetőleg a vásárlói is így tesznek majd. Pedig ott a 172 milliméteres hasmagasság és a fixre zárható automata rendszer nem csak csúszós úton jöhet jól, hanem használható szabadidő-autónak is. A terepjárást itt lejtmenetvezérlő is segíti. Ha már a váltókar mögötti gombsornál járunk, van egy sportmód is, ami családi autótól szokatlanul sokáig engedni a benzines turbómotort forogni. Ehhez a leggazdagabban felszerelt változathoz alapból jár a 19 colos könnyűfém felni, ami duplán megijesztett. Frissen felrakott téli kerekein nagyon pattogott, majd elkezdett a guminyomás-szenzor bimm-bammolni. Na, mondtam magamnak, ez nem lehet más, mint egy kátyús durrdefekt. De megúsztam, mert csak a nyomásértékek voltak extrém módon össze-vissza, 3 és 1,5 bar közé beállítva. A gyári értékekkel viszont már egész kellemes lett a menetkomfort, minden szépen a helyére került. Nem dülöngél a Tucson, de jellegéből adódóan nem is egy kanyarvadász.

Hogy megy? A pillekönnyű kormány városban nagyon kényelmessé teszi a Tucson manőverezhetőségét. Lehet mondani túlszervózottnak és szintetikus érzetűnek, de ez itt nem igazi probléma. A lényeg, hogy megfelelően súlyozott és mintaszerű a visszatérítő erő is. Szépen lehet vele íven tartani az autót, és még jobb, hogy ezen a felszereltségi szinten mindez megy a Tucsonank önerőből is - elég ügyes a sávtartó automatika. Ha a tempomat is távolságtartó lenne, már menne az alapfokú önvezetés is. Van viszont parkolóautomatika és holttérfigyelő, de egyszerűen tükörből és tolatóradarral is jól el lehet navigálni, és alapból elég jól átlátható a kasztni is. Az 1.6-os turbómotor ereje bőven elég, de ne várjunk kirobbanó teljesítményt. A másfél tonnás kasztniban automataváltóval és összkerékhajtással kombinálva elveszik a 177 ló és a 265 Nm nyomaték is.

Mit kapunk a pénzünkért? Ha valakit elijesztett volna a nem túl alacsony alapár és a 10 millió forint fölötti végösszeg, akkor vegyük azt is számításba, hogy ez a leggazdagabb felszereltségű Tucson, nyitható üvegtetővel, bőrkárpittal, gyári navigációval, és még a hátsó ülései is fűthetőek. Mindezek rendelhetőek másik változatokhoz is, de a nevéből látszik, hogy a nem örökké kapható Sun Limited Edition kiadásban alapból benne vannak. Okos húzás, hogy az összkerékhajtás és az automata váltó extraként rendelhető. Ehhez a motorhoz az automata feltétele az összkerékhajtás. A hétfokozatú dupalkuplungosról én nem beszélnék le senkit, mert hozzáad a kényelemhez. Sajnos időnként viszont hajlamos megzavarodni és össze-vissza kapcsolni. Igazi hibája az, hogy emelkedőn elinduláskor nagyon nehezen dönti el, mikor mehet a kettes, illetve meddig is kéne csúsztatni a kuplungot. Lesz ez még jobb a ráncfelvarráskor (vagy akár egy időszakos szoftverfrissítéskor), ez Tucson viszont már így is jó. Ha nem is az 5,8 milliós akciós alapáron, de kicsit följebb a legtöbb család igényeit tökéletesen kielégíti.
Értékelés
Pozitív
Tágas utastér, komfortos futás, gazdag felszereltség
Negatív
Bizonytalan automata váltó, magas fogyasztás, nem a legjobb anyagok a beltérben
Árak
Tesztmodell alapára
9 199 000 Ft (2015.11.11.)
Tesztautó ára
10 767 000 Ft (2015.11.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,1 s
Végsebesség:
201 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4475 mm
Szélesség:
1850 mm
Magasság:
1660 mm
Saját tömeg:
1534 kg
Össztömeg:
2190 kg
Terhelhetőség:
656 kg
Tengelytáv:
2670 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
488 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
450 mm
Csomagtér hossza:
860 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1750 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
duplakuplungos automata - 7 fokozatú
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
201 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,1 s
CO2-kibocsátás:
175 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    A belsejét tekintve elérte az előző generációs Qashqai, Peugeot 3008 vagy Fod Kuga szintjét. Csakhogy időközben jöttek és jönnek az új modellek. Véleményem szerint jelenleg semmi különlegeset nem tud ez a kocsi a kategóriájában. Ráadásul ha az ember utánanéz az akcióknak a többi márkánál is, akkor még az is kiderül hogy egyáltalán nem is olcsó. A honlapjuk ráadásul tele van parasztvakítással , több “forradalmi” újítás olvastán felvisítottam a röhögéstől (vagy inkább fájdalomtól). Korrekt, tágas kocsi, elfogadható minőségben, de semmi több, főleg a jelenlegi árakon!

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Egy másik autós honlapon ezzel kezdi a szerző:
    [i]“Aki a világot csak megbízhatatlan nem japán és megbízható japán autókra képes felosztani, szomorúan primitív világképével örökre lemarad remek francia, olasz, német, amerikai autókról.” [/i]

    Olvashatott téged valahol. :-DDD

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    [i”]Remek autó,”[/i]
    Mennyit próbáltad, hogy tudod?

    [i]“Várom a Sportage tesztjét, hogy végre eldönthessem, ki kerül a dobogóm első fokára”[/i]
    A teszt alapján. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj. Mondjuk akinek az autógyártás a jó és a rossz harca az egyéb aljasságokra is képes. 😀

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Pedig ezek az “idiota” nemetek eleg sok helyen ott vannak az autoiparban, függetlenül attol, hogy szerintem is jok a Kia es Hyundai modelljei.
    Sajnos azt kell mondjuk, hogy igen, voltak kevesbe megbizhato modelljeik, de szerintem nem olyan rosszak azok a nemet verdak….

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Gyanítom, nem hülyék tervezik ezeket az autókat. Valljuk be, egy terepjárónak látszó szabadidőautóban egyáltalán nem a textilkárpitok mennyisége a mérvadó. Sokkal fontosabb, hogy strapabíró és jól tisztítható legyen a belseje. Nyilván nem a gumicsizmás gátőrök a célcsoport, hanem a kisgyermekes anyukák, akik jó néven veszik, ha a gyerek csokijának nyomait egy nedves ronggyal el lehet tüntetni.

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    A jó ég óvjon attól, hogy valaha is a geek németek közelébe kerüljön ez az autó. Remek autó, az út is jó, amin haladnak. Várom a Sportage tesztjét, hogy végre eldönthessem, ki kerül a dobogóm első fokára:)

    A németek meg tanuljanak megbízható konstrukciókat gyártani a kistigrisektől. Bár elég léha diákoknak bizonyultak az évek folyamán…

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    na ez már normális fazon, azt a single frame-t el kellene már hagyni és akkor végre egyedibb lenne, egyedibb kraktere (a gti koppintás felnikért is kár, bár az könnyen cserélhető). a többi része a gépnek eltalált, nincsen szarrá hullámosítva, meg csücskösítve. alakul a harmónia (így a német tervezővel 😀 ) ezt a designt kellene az i30-on is alkalmazni.
    az exteriőr kicsit gagyi és összecsapott, ha az árát is nézem, ez nem igazán megfelelő, de persze meglehetne vele barátkozni…egy barátibb áron. a motor nem vészes, a gáz a 4 kerékhajtás és az autómata, legyen csak fw 1.6T-vel, ha nagyon akarnak AWD-t meg automatát tegyenek bele 2-ezres turbót.

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Sokan ugranak erre a VW minőség kifejezésre. A minőségérzet pontosabb lenne és helytállóbb is, hiszen valóban forradalmi volt a Golf lV-gyel elkezdett folyamat. Mindig az adott korban érdemes ezt vizsgálni. Akkor mind bénább volt. Persze, mire a Golf V megjelent már sokan összekapták magukat, így a különbség egyáltalán nem volt jelentős.
    Sokszor elkövetitek azt a hibát, hogy egy 10 éve fejlesztett modellt hasonlítotok 5-6 évesekhez és levonjátok a következtetést, hogy nincs különbség, ami persze lehet, hogy igaz, amennyiben azt az 5-6 évet elegánsan figyelmen kívül hagyjuk.

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Nagyon betalált ez a forma. Újra és újra meglepnek a koreaiak. Übereli a Sportage-et is, az eddigi kedvencemet. Nemrég Nagy Feró, a “nemzet csótánya” is ilyet vett, de még mielőtt úgy igazából be tudta volna járatni, belement egy eszement száguldozó. Nem sérült meg, de biztos megsiratta ezt a jó kis verdát:(

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Számomra ez lenne a tökéletes (új) autó!
    Masszív,tágas,egyedi de nem feltűnősködő külső,jól használható de nem túl kényes és hivalkodó beltér.
    Az ár/minőség arány kiváló a benzines pedig éppen jó,a diesel felár csak nehezen jönne vissza.
    A Quashqai mellett ez az új kedvenc!

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Nem szeretem ezt a marhaságot, hogy “VW minőség”. Pár éve a kínálat legigénytelenebb belsőivel hülyítették a a körülnézésre lusta vevőket, egy kis szakújságírói háttérrel. Nem hiszem hogy etalonnak lehetne tekinteni, mivel a Tiguan épp ebből az időszakból származik, Golf V platform, és belső színvonal (ami nem valami jó).

    A Toscon külső formája viszont a legigényesebb autókkal is felveszi a versenyt, nyilván ezek után komoly csalódás, hogy nem az Audi Q5 belseje fogad. De azért így a képek alapján nem lesz rosszabb mint a Tiguan, legfeljebb ha kijön az új modell, ami már remélhetőleg a Golf VII-tel bevezetett belső szintjét hozza.

    Papíron a 10 millás ár versenyképes, a gyakorlatban ennyiért már igen korrekt autókat kaphat az ember. Merem remélni hogy a Hyundai sem listaáron adja az autóit…

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Jó forma. Mondjuk ennyiért lophattak volna a műszerfalra is egy kis fejlődést, mert a külső vonalakhoz képest több mint tíz évvel van elmaradva. Miféle összkerékhajtás van ebben? Semmi infót nem lehet találni róla az idegesítően lassú oldalukon sem, pedig az nem mindegy 😀

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Jó próbálkozás ez, de messze van még egy VW szintjétől. A váltó kapcsán jót tenne a vezethetőségnek egy dsg kategóriás váltó, “A beltér még mindig nincs Volkswagen szinten” hát igen ez is látszik. De hogy valami pozitívat is mondjak, üdítő hogy végre van hozzá normális motor!

  • 2017.10.28. at 11:26
    Permalink

    Ez szerintem borzasztoan jol nez ki, meg ezzel az Audira hajazo “single frame” -el is. Jol jönnek föl a Hyundainal. Kicsit “nemetes” lett a formaterv, de nagyon jol all neki, en megkajaltam.
    Ezt a valtoproblemat meg kiküszöbölik hamarosan. En egyebkent maradnek egy hatfokozatu hagyomanyos automata valtonal.

Vélemény, hozzászólás?