Olcsó és egyedi sportgép: Hyundai Veloster miniteszt

Hyundai Veloster 1.6 GDI Style miniteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rövid ismerkedés erejéig hazai utakon tehettük próbára a már itthon is kapható, sportos fazonú Hyundai Veloster, négyajtós kupét!


Aki csak szőrmentén ismeri az autósvilágot, az a Velosterre pillantva csak annyit motyoghat magában: ilyen állat pedig nincs! Pedig van, s látott is már ilyet a történelem, hiszen a megoldás, azaz a sofőr oldalán egy, az utasén két ajtó praktikus és (ahogyan az a betiltott holland reklámban látható) biztonságos is. A Veloster ugyanakkor nem csak egyedi karosszériája, sportos és karakteres fizimiskája miatt különleges, a Hyundai fejlesztői gyakorlatilag vízzel főzve állították elő az álomautót, azaz a szerény fogyasztású, dinamikus sportkocsit.
A recept egyszerű: kompakt, meglévő, de legózott elemek: 2,65 méteres (az i30-aséval egyező) tengelytávú, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműves padlólemez, 4,22 m-es (i30-6 cm) hossz, 1,79 m (i30+1,5 cm) szélesség és 1,4 m (i30-8 cm) magasság. Ebbe az ix35-ből és a szintén vadonatúj Elantrából ismert 1,6 literes, közvetlen befecskendezésű, itt 140 lóerős benzinmotor került, természetesen a sportosabb felhasználáshoz igazított, feszes, jól megvezetett úton kapcsolható manuális váltóval. Ami viszont az igazi különlegesség, a koreai márkánál először e modellnél, dupla kuplungos automata váltó is választható, a kézihez hasonlóan 6 fokozattal, kormánykerékről kapcsolhatósággal.

Az első rövid próba abszolút pozitív élményeket hagyott. A 2+1+1 (két első, egy hátsó + csomagtér) ajtós karosszéria helykínálata egészen jó, az ülések sportosan mélyek – a fejtérre így még hátul sem igazán lehet panasz – persze azt el kell fogadni, hogy a fej felett már a hátsó ajtó üvege húzódik. Az első utasok fölé (csak a leggazdagabb Style ellátmánynál) 300 000 forintért kérhető nyitható panorámatető. Nem okoz komoly meglepetéseket a dinamikus vonalakkal rajzolt műszerfal, az azonban igen, hogy noha a hátsó lábtér szinte sík, s a szélesség is bőséges, a Veloster csak négyüléses, a hátsó helyek között is műanyaglapba vájt pohártartók utaznak. Helyhiánnyal leghátul, azaz csomagterénél sem vádolható a Veloster, a 320 literes érték még a hagyományos alsó-középkategóriásoknál is elmenne, a kupék között méretes, ahogyan az ülésdöntéssel elérhető 1015 literes raktér is. E kategória vásárlói vélhetően nem fognak hőbörögni a magas raktérperem miatt sem.

Sokkal fontosabb, hogy a csúcs, Style-csomagnál zsebben hordható intelligens jeladós, gombos motorindítás után kellemes hanggal duruzsol a kipufogó, illúziószerűen élénken reagál a gázpedálra a két vezérműtengelyes, folyamatosan változó szelepvezérlésű GDI motor, s valóban egészen jól is gyorsít. Az 1,18 tonna önsúlyú Velostert 9,8 másodperc alatt viszi 100 km/órára, s akár 201 km/órás végsebességet is adhat. Élményautózáshoz passzoló, de még a legnagyobb, 18 colos 215/40 R18-as abroncsokat hordó alufelnikkel sem vesét rázóan kemény a futómű, s ami a legjobb: közvetlen, jó visszajelzésű a kormánymű is. Ennél sokkal több persze nincs, a Veloster ugyanúgy elsőkerékhajtású, mint az összes tucatautó, s ha úgy alakul, akár egy Fiat Bravo is legyorsulhatja – ám aki izgalmas, jól vezethető és a feltűnést sem kerülő, mégis józan autót szeretne, az bizony hamar partnerre lelhet benne. Segít a döntésben a Hyundai tripla 5 csomagja, azaz az 5 év, kilométer-korlátozás nélküli általános garancia és védőszárny, valamint az évenkénti ingyenes átvizsgálás, s az 5,99 millió forintos alapár sem rossz. Konkurensként érdekes módon a hibrid Honda CR-Z-t említi a Hyundai, az fél millió forinttal drágább, sokkal szűkösebb, valamivel gyengébb, s 5,0 literes kombinált fogyasztásával a Velosternél 100 kilométerenként 1,5 literrel takarékosabb. A Veloster azonban igazából VW Scirocco, Renault Mégane Coupé, Honda Civic Type-S, Kia pro_cee’d vetélytársként említhető – a Scirocconál sokkal olcsóbb, a többiekkel azonban nagyjából egy árban mozog, sőt némelyiküknél hajszálnyit olcsóbb is. Hiába, a koreai autók ma már nem az olcsóságról, hanem a megbízhatóságról és az értékarányosságról szólnak – ezekben pedig vélhetően a Veloster sem lesz támadható.
A Hyundai Veloster kínálata
Egyelőre csakis egyetlen motorral kapható a különleges kupé, a 400 ezer forintért mért automata váltó mindegyik felszereléshez, így már az alap Life ellátmányhoz is társítható. Ahogyan azt már a Hyundai-nál megszokhattuk, a báziskivitel sem fapados, sok egyéb mellett 6 légzsákot, ESP-t, induláskor automatikusan reteszelő, távirányítós központi zárat, keréknyomás-szenzort, riasztót, aktív első fejtámaszokat, 17 colos alufelniket, projektoros fényszórókat és LED-es menetfényt, ködfényszórót, elektromos tükröket és ablakokat, 4 irányban állítható, bőrbe vart, rádióvezérlős kormányt, MP3-olvasós, USB-csatlakozós hifit, manuális légkondit és fedélzeti számítógépet egyaránt ad.

A fél milliós felárért kérhető Comfort többlete az automata fényszórókapcsolás, a részint bőr üléskárpit, illetve az utastér néhány plusz díszítése, az első ülésfűtés, a tolatóradar, az automata légkondi és a tempomat. Még a Comforthoz mérten is 700 ezer, az alap Life-hoz viszonyítva pedig 1,2 millió forint felárral kérhető a Style – 18 colos alufelnikkel, elektromosan behajtható visszapillantókkal, tolatókamerával, a sofőrnél elektromos ülésállítással, alumínium pedálokkal, vetített műszerfallal, mélynyomós hifivel, navigációval, kulcs nélküli nyitó-, indítórendszerrel és Bluetooth-kihangosítóval,valamint csomagfogó hálóval. Ha valaki szeretne, e verzióba 200 ezer forintért kérhet még bőrkárpitot, illetve 300 ezerért panorámatetőt, a 140 ezer forintos metálfény mindegyik szinten elérhető. Így a legdrágább Veloster 8 239 000 forint lehet, ami már könnyen a házon belüli konkurencia, a hátsókerékhajtásávál és az idővel a Velosterhez is érkező 2,0 literes 214 lóerős turbómotorjával, 9,9 milliótól csábító Genesis Coupéhoz terelheti a gyanútlan vásárlót – aki átpártol, mintegy dupla fogyasztásra számíthat.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
167 Nm 4850 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Végsebesség:
201 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4220 mm
Szélesség:
1790 mm
Magasság:
1399 mm
Saját tömeg:
1180 kg
Össztömeg:
1700 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
kupé
Csomagtér:
320 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
167 Nm 4850 1/min-nél
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
201 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
148 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:01
    Permalink

    Szerintem tök állat, hamarosan jön majd dögösebb motorral is. A reklámfilm pedig szintén klassz, a prüd nyugat-európaiak tiltatták be, biztos. A sokkoló reklámok pedig pl. a dohányzásellenes kampányokban sokszor még durvábbak is.

  • 2017.10.31. at 12:01
    Permalink

    Nekem tetszik az autó,bár az árát én kissé túlzottnak tartom,ennyi pénzért legalább egy turbo motort adhatnának,és akkor úgy is menne,ahogyan kinéz.Bár ez csak az én véleményem.

Vélemény, hozzászólás?