Édes kis hazugság – Hyundai Veloster Turbo teszt

Hyundai Veloster Turbo 1.6 T-GDI teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Visszafogott, de nagyon erős autót szeretne? A matt fénnyel, elképesztő formai kavalkáddal és turbóval bolondított Hyundai Veloster nem ilyen.


A Hyundai/Kia le akarja nyomni a világot, a dél-koreai konszern módszeresen üldözi a legnagyobbakat (Toyota, GM, VW), hogy átvegye tőlük a világelső pozíciót. A Hyundai Veloster és különösen a Hyundai Veloster Turbo csak egy jópofa rétegmodell, mifelénk jó, ha néhány példányban gazdára talál. Hol az összefüggés a két állítás között? Ott, hogy a feltörekvő koreaiak már az imidzsre is gyúrnak, méghozzá nem szerény mértékben. Mi mást bizonyítanának egy ilyen übervagány, különc, aszimmetrikus ajtóelrendezésével hazudós kis sportkupé piacra dobásával? Viszont nem is ez A kérdés. A kérdés az, miért így, miért "csak" 186 lóerővel és komoly futómű nélkül hozták ki ezt a fegyvernek látszó, s ebben a fegyverszürke matt fényben furán fenyegető csúcsmodellt? Válaszféleséggel az utolsó bekezdésben szolgálunk, előtte lássuk, mi az újdonság, s mire jutottunk vele a teszthéten.
Hirdetés
Az újdonság az, hogy a már vagy másfél éve kihozott Veloster turbóval, s ennek köszönhetően 46 lóerővel meg 98 Nm nyomatékkal gazdagodott. Mert azt mondták, azt mondtuk rá mi, újságírók is, hogy az 1.6 GDI közvetlen befecskendezéses szívó benzinmotor gyenge. A Hyundai/Kia erre fogta magát, s hamar piacra dobta a feltöltött verziót – köszönjük. Van, ahol 201, mifelénk 186 LE a teljesítmény, és ez már nem hangzik rosszul az 1,25 tonnához.
Na, akkor így biztos fürgén szedi a lábait, nem? Hááát, már a 100-as sprintidőre megadott gyári 8,4 mp is beszédes adat, de a gyakorlat sajnos igazolja, hogy gyorsulásban legalábbis nem király a Veloster Turbo. Még csak herceg sem. Úgy 3500 és 5500-as percenkénti fordulat között múlja felül jelentősen az átlagot, ám ekkor sem gyújtunk örömtüzeket. Viszonylag izmos dízelek oda-vissza verik, na mindegy. Amiben persze sokkal ütősebb a szívónál, az a rugalmasság, a nyomatékleadás. Ha valakinek nem akaródzik váltogatni, kis túlzással akárhol hagyhatja a váltót – mondjuk 50-nel is elketyeg hatodikban, és 1500-nál már tisztességgel húz. De hahó, ne tisztességgel húzzon, hanem szaggasson aszfaltot egy ilyen bestia. Mármint egy ilyen bestiálisan kinéző autó.
És a hang! Na, az szívfacsaróan nincs. Se motor-, se kipufogózaj, semmi, nulla, zéró. Pörgetve - majdnem – ordít, és passz. Cserébe csöndes, sztrádatempónál is, ahol 3000-et forog, s 6-7 litert eszik. Gyári kombinált fogyasztása egyébiránt elvileg mindössze 4 tizeddel magasabb a szívóénál (6,5 kontra 6,9 l/100 km) - tapasztalataink alapján ez is, az is torkos. Turbós tesztátlagunk 10,8 l/100 km lett úgy, hogy az autó leadásakor a fedélzeti számítógép 9,5-ről tudósított. Mentségére és mentségünkre hideg volt, nem keveset hajtottuk városban, illetve újra és újra ellenőriztük, hogy tényleg nem tud-e az ülésbe préselni.
A Turbo feliratú, a képeken látható kékes betéttel is választható bőrülésbe. Ez a valamelyest kagyló formájú, a vezetőoldalon félig elektromos állítású, deréktámaszos szék sportülés-kategóriában, tartásban-szorításban maximum közepest érdemel. Jó benne azért, hogy kényelmes, elég mélyre engedhető, s a 4 irányban mozgatható kormányoszlopnak is hála egész kellemes pozíciót tesz lehetővé. Ám kell is, hogy mélyre tudjuk engedni, mert a (feláras, első részével motorosan nyitható) panorámatető jócskán elvesz az amúgy sem fejedelmi fejtérből.
Baj még, hogy a kétes értékű, a hátunknak szóló (?) Turbo feliraton és a fémpedálokon kívül más nem fokozza a hangulatot az utastérben. A kékes betétek? Ugyan már! Komor-komoly a műszerfal, olyan, mint bármely más Hyundai modellben. A másik serpenyőben jó összerakottság- és általános minőségérzet, elég sok és nagy tárolórekesz, kézre eső váltó, s kiváló ellátmány van. Igazából ez a Turbo utónév a Veloster szócska után a Style szintre - 800 ezer forintért - pakolt felszereltséget is jelent. Navigáció, tolatókamera, 18 colos alufelni, kikapcsolható ESP, ülésfűtés, okoskulcs, "egyedi" motorburkolat, "egyedi" kipufogócsonk, "hang tuning" (???), sportos futómű, más lökhárító, tetőszárny, LED-es hátsó lámpa, LED-es nappali menetfény, minden van.
Hely hátul? Nem sok, és csak két utasnak. Két gyereknek inkább. Egy 150-160 centinél nagyobbra nőtt embernek már a beszállás is bajos, azt követően meg a lábtér meglepően bőséges, de a fej az, ami rendesen és rendeltetésszerűen nem maradhat 90 fokos szögben a vállhoz képest. És még a csomagtérajtó is veszélyezteti, amint arra figyelmeztet is egy kis felirat a negyedik ajtó lehúzója alatt. Mi van, hányadik ajtó? Negyedik. Mert ugye a Veloster csak a jobb oldalon ad hátsó ajtót, tehát 2+1+1=4. Ne kérdezzék, miért ilyen. Csak. Gegből. Vagy mert másnak nincs ilyen. A (magas peremű) csomagtartó ugyanakkor hasznosan tágas, 320 literes, s könnyen bővíthető is.
A gazdag, bár fényre sötétedő belső visszapillantó tükröt valamiért nem adó ellátmány és a méretes poggyásztér mondjuk nem orvosság az orrtolós (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, ergo semmi különös) futóműre, a rossz úton kegyetlenül rázós "rugózásra", a kormány kissé szintetikus elektromos szervójára, s az indulásnál bizonytalan kuplungra sem. De legalább pontosan és gyorsan is kapcsolgatható a váltó, no meg elöl megnövelték, kerek 300 mm-es hűtött tárcsával látták el fékrendszert...
Mindez mennyiért? Az 1.6 GDI Style ára 7,2 millió forint, erre jön a Turbo 800 ezre, s ez így 8 millió forint. Tesztautónk még pluszban panorámatetős (330 ezer Ft) és speciális Young Gun matt fényezésű (185 ezer Ft) volt - utóbbi tisztán elképesztően dögös, viszont minden porszem meglátszik rajta, mosni csak kézileg és csak szuperfinom kendővel, vegyszermentesen szabad. Szóval 8,5 millió forint - sajnos még csak nem is olcsó ez a Hyundai-kupé. (A másik, a hátsókerékhajtású Genesis 2,0 literes turbóval és 210 lóerővel 9, 3.8-as, 303 lovas V6-osa pedig 10 millióról indul.)
A VW Scirocco 1.4 TSI (160 LE) alapára 7,3 millió forint. A Citroën DS3 1.6 THP (155 LE) alapára 5,9 millió forint. Satöbbi. Van belőlük erősebb, de ezek a kisebb teljesítményűek is jobban mennek a Veloster Turbónál. És olcsóbban is megkaphatóak. Toyota GT86? Kettő liter, szívómotor, 201 LE, 8,87 milliós induló. A Hyundai mellett az extrák szólnak, s az az agresszivitás, amit a matt Turbo mutat - főleg oldalról és hátulról.
Végül az ígért válaszféleség arra a kérdésre, hogy miért csak 186 lóerős és voltaképp hétköznapi futóműves ez a tudásánál messze többet füllentő kis különc: hogy meglegyen a fokozatosság, hogy hatásos lehessen majd a facelift, hogy folyton bizonyíthassa a Hyundai/Kia a fejlődőképességet és azt, hogy mindent megtesz az ügyfelekért. Ha az ügyfelek valóban erős és valóban sportautós Velostert fognak kérni, mérget rá, hogy megkapják. De sanszosabb, hogy nem kérik, s beérik a látvánnyal, amiben a Veloster Turbo világbajnok.
Értékelés
Pozitív
Vagány forma, rugalmasság, váltó, fék, kényelem elöl, csomagtartó, felszereltség, stabilitás, halk futás
Negatív
Visszafogott temperamentum, zéró hang, közepes kormány, közepes futómű, korlátozott kilátás, hátul csak gyerekek férnek el, rossz úton ráz, bent ingerszegény, sokat fogyaszt, drága
Árak
Tesztmodell alapára
7 999 000 Ft (2013.02.10.)
Tesztautó ára
8 514 000 Ft (2013.02.10.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
138 kW (188 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
237 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,4 s
Végsebesség:
214 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4250 mm
Szélesség:
1805 mm
Magasság:
1399 mm
Saját tömeg:
1255 kg
Össztömeg:
1750 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
kupé
Csomagtér:
320-1015 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
840-900 mm
Belmagasság hátul:
850 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1130 mm
Csomagtér magassága:
500-800 mm
Csomagtér hossza:
620 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
910 mm
Raktérnyílás magassága:
1010 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
237 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
138 kW (188 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
214 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,4 s
CO2-kibocsátás:
157 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    Tudom a Toyota a csúcsok csúcsa.A legcsúcsabb autó.Az autók Joly Jokere.Mindent visz.Minden kategóriában.Persze néha visszahívnak belőlük néhány tízezret,néha meg a gyár próbálja eltussolni ahibákat és fű alatt egyéni alkuk alapján egyezkedni a tulajokkal,de azért a marketing a régi.Jók,valóban jók,de már korán sem olyan jók,mint voltak régen,a 90′-es években.
    Nem kell minden autót a Toyotához hasonlítani.Ez nem erről szól.”Aki nincs velünk az ellenünk van. ” -szlogen.
    A Mini, a Fiat 500,a VW Sirocco,a VW Beetle.Audi TT,Suzuik Kizashi is drága autók,használhatóságuk persze korlátozott egy “átlagos” autóhoz képest.Még sem kell megmagyarázni,hogy miért veszi meg valaki.Csak.Ezt is “csak” megveszi majd valaki.
    Egyébként az autógyárak nem magyarországi viszonyokhoz tervezik az autóikat és azok árait.
    Porszemek vagyunk.Ennek a kocsinak meg Ázsiában lesz piaca.A többi mg nem számít.

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    Most olvastam az Astra Opc tesztjét,és azt kell mondjam igazad van!Ugyanis fillérre annyiba kerül mint a Hyundai……,önzáró difivel,280 lovas turbómotorral és legalább olyan egyedi mint a koreai gép.
    A Veloster alapára(a turbó nélküli motorral)ugyebár 6 milla.A magasabb Style felszereltség és turbós motor irreálisan megdobja az árát!
    A jenkiknél a Veloster turbó(201 lóerővel)28.000 dollár,azaz ~6,1 millió forint.No comment!

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    A Hyundai-ok egyértelműen drágábbak lettek(a minőség növekedésével arányosan),de még mindig a legjobbak ár/érték/minőség arányban!
    A Hyundai-nál a Veloster egy rétegautó(imázsautó),kevesebbet gyártanak belőle,az árazása is ennek megfelelő.
    Más márkáknál is így kalkulálnak.

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    Értem én hogy családnak jó meg minden…, de hobby autónak biztos GT86-ot vennék ugyanannyi pénzért. A Toyotának sokkal jobb tulajdonságai vannak: sokkal jobb motor, váltó, futómű, megbízhatóság. És mégiscsak egy Toyota, nem Hyundai!

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    A Toyota a sportosabb autó de hétköznapi használatra alkalmatlan,főleg több személynek.
    A Hyundaiban egy négyfős család is elfér(ha nem is szellősen),van használható csomagtere legalább olyan mutatós mint a Gt86 és a mindennapokban használhatóbb.
    Ennek a Hyundainak pont ez a lényege!

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    Ezt a teljesítményt egy új 1,4-es 140LE-vas Golf TSI is tudja, olcsóbban, kényelmesebben, kisebb fogyasztással. Nagyon kell akarni, hogy ennyiért megvegye valaki.

  • 2017.10.30. at 08:02
    Permalink

    Szeretem az ilyen”hétköznapi”sportkupékat!
    Jellegében és célcsoportjában egy az egyben a Mazda Rx-8 ra rímel.
    A forma abszolút egyedi,a hátsó kisajtó korlátozottan,de használható 4 ember viszonylag tűrhetően elférhet,a belső tér kifejezetten egyedi-mutatós.
    A teljesítmény pont elég,ennél többre nálunk nincs is szükség.
    Nem sokan ismerik a típust ezért egyedi autónak is megteszi,az hogy nem egy kiamelt presztízsmárka számomra+vonzerő.Kéne,kéne!

Vélemény, hozzászólás?