Konnektorból tölthető Toyotát vezettünk

Itthon tehettük próbára az USA-ban népszerű elektromos autót

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre többen kutatják a benzint nélkülöző autózás lehetőségeit. Próbára tettük az egyik alternatívát.


Itthon még nem kapható, de a hibridek terén piac- és technológia-vezetőnek számító Toyota már több országban is teszteli a harmadik generációs Prius plug-in, azaz konnektorból tölthető változatát. Ez utóbbi nem csak abban tér el a „hagyományos” full hibridtől, hogy akkumulátorai konnektorból is tölthetők, hanem az alap Priusénál nagyobb kapacitásúak és nikkel-fémhidrid helyett lítium-ion elvűek. Mintegy 20 kilométeres tisztán elektromos hatótávot is adhatnak és akár 100 km/órás tempóval is vihetik hagyományos, belső égésű motorjának beindítása nélkül a Priust. Motorjai azonban a többi verzióéval azonosak, azaz benzinese 1,8 literes, Atkinson ciklusú, 98 lóerős, háromfázisú, állandó mágneses villanymotorja pedig 80 lóerős.
Az azonos motor, növelt kapacitású, lítium-ion akkumulátor és módosított vezérlő elektronika elv az utólagos átalakítókat is megfogta. Elméletük szerint izmosított akkumulátorral és a vezérlő elektronika „becsapásával” minden full, azaz villanymotorjával önálló mozgásra is képes hibrid átalakítható konnektorból tölthető, azaz plug-in hibriddé. Az Egyesült Államokban mindhárom Prius generációhoz ajánlják és forgalmazzák a különféle teljesítményekkel elérhető utólagos akkumulátorokat, melyek a hibridekbe építve a gyári NiMH telepeket folyamatosan töltik, ezáltal ezek az átalakított hibridek nem csak néhány kilométert, hanem akár százat is megtehetnek benzinégetés nélkül. Míg az USA-ban már ezres nagyságrendben alakítottak át Priusokat konnektorból tölthetővé, itthon a rendszer forgalmazását is tervező vállalkozás egyelőre egyetlen tesztpéldányt készített.
Egy második generációs Priusba, a többféle teljesítménnyel megrendelhető rendszer második, 4 kWh-s lépcsőjét telepítették, a 3500 amerikai dollárért kínált szett hazaérve vámmal és áfával már az egymillió forintot súrolja, beépítésével pedig mintegy 1,2 millió forintos végszámla adódik. Optimális esetben 3 l/100 km alatti, azaz a gyári értéknél bő 25 százalékkal szerényebb fogyasztás is lehetséges lenne s a legjóhiszeműbb számítással akár e rendszerrel is megtehető lenne 60 kilométer tisztán elektromosan, ám ehhez nagyjából az a laboratórium eset lenne szükséges, hogy 50 km/óra körüli tempóra benzinmotorral gyorsuljon a Prius, majd onnan egyenletesen, sík úton, 60 kilométert guruljon, immár kizárólag villannyal. Ilyen persze nincs, de azt az immár több ezer kilométeres próba bizonyítja, hogy normál használatban 20-30 kilométerig is kitart a bővített akkumulátor. E Prius verzióban egyébként 54 km/órás tempóig lehetséges a tisztán elektromos üzem és mint azt megtudtuk, nem érdemes forszírozni az emissziómentességet. Gyorsítani benzinmotorral érdemes, ahhoz az a leghatékonyabb, villannyal nagyon kis vagy egyenletes tempóval ajánlott haladni. Egyértelmű tehát, hogy vagy üres városi menetben vagy dugóban domborodik ki a plug-in takarékossága. A tapasztalatok szerint a 3 literes kombinált fogyasztás városban simán tartható – ezáltal a konnektoros töltésre alakítás a mai üzemanyagárak mellett mintegy 150 ezer kilométer alatt térül meg.
Hirdetés

Mivel a konnektorra csatlakoztatható sima töltő is 900 Wattal tölti a telepeket s azokat az elektronika sosem engedi teljesen lemerülni, a lítium-ion akkumulátor telítése nem egész 4 óra. Mivel ez a telep csak a gyári akkumulátor töltésére szolgál, az autó fedélzeti elektronikája nem is látja, töltöttségéről egy utólagos kijelző tudósít, mely a telítettség mellett azt is megbecsüli, hogy még hozzávetőlegesen milyen távolság tehető meg árammal.

Vezetés közben nem mutat különbséget a többlet akkus Prius a hagyományoshoz mérten. Mindössze az a feltűnő, hogy elektromos üzemben is a modelltől megszokottnál jóval lassabban merül a gyári akkumulátor, hiszen azt folyamatosan tölti a póttelep és így persze viszonylag hosszú távok is megtehetők elektromosan, a benzinmotor menet közben is hamar és viszonylag hosszú időkre áll le. Az utólagos akku 90 kilogrammos tömegével nem változtatja meg érezhetően a Prius viselkedését és mivel a csomagtér gyomrába, az ottani tároló-rekesz helyére telepítették, a 410 literes, sík padlós térré bővíthető poggyászteret sem csorbítja.
Az átalakítókészlet így a környezetvédelem iránt elkötelezetteknek csábító lehet, de tömeges elterjedésére mégsem várható. Az új Prius vásárlói várhatóan inkább a gyári Plug-in verziót választják majd, a használtaké közül pedig elvétve akadhat csak olyan, aki milliós áldozatot vállalna azért, hogy autója városi távokon valódi villanyautóként szolgáljon. Ez persze 2011 májusának elején íródott megállapítás, könnyedén lehet, hogy az akkumulátorok olcsóbbodása és az üzemanyagárak változása miatt akár egy év múlva már merőben másként mutat majd a kalkuláció.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Üdv!

    Én védeném egy kicsit a zöld autókat. Hogy miért?
    Azért mert ennek az iparágnak is szüksége van időre, pénzre…
    Ne feledjük, hogy a robbanómotoroknak volt 110 évük fejlődni. ha azt akarjuk, hogy az elektromos energia tárolásában nagy fejlődés menjen végbe nem szabad elfordulni az újdonságtól. Most még “parasztvakítás” az ilyen autó, de amint megfelelő hatékonysággal tudnak nagy kapacitású akkukat gyártani, a mostani autóknak befellegzik,és mennek a levesbe!
    A villanymotorok tisztábbak, hatékonyabbak, gondozás mentesek. Ez a jövő.
    A gyártók kutatásait, fejlesztéseit meg kell valahogyan finanszírozni, ezt pedig a Priusok, Insight-ok és amperák vásárlásával lehet megtenni. Persze nem rólunk, magyarokról beszélek… 🙂

    A Chevy Volt/ Opel Ampera megoldása nekem szimpatikusabb. Mint tudjuk ott villanymotor hajt, a robbanómotor csak akkut tölt ha szükséges. Tisztán elektromos üzemben 50-65 km hatótávolság, benzint használva kb. 450km. Ezután muszáj megállni legalább 2-3 órára akkut tölteni. Mivel én átlagban nem használom az autóm 60km-nél többet nekem teljesen jó lenne.
    Az Ampera is tölthető normál egyfázisú 230V-os hálózatról.
    Úgy tudom az ára Németországban egy combosabb dízelével azonos lesz.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    A legnagyobb probléma,hogy ma még a környezet tudatosság komoly pénzben van.Példa rá ez az autó is,vagy bármelyik tisztán elektromos jármű.Meg lehet vásárolni,persze,de rengeteg pénz kell hozzá,és vannak kompromisszumok a használatban is.Egyelőre.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Igen. A Prius csupán a benzinmotor legnagyobb energia hasznosítási hiányosságain próbál tompítani, vagyis hidegindítás és városi közlekedés. Autópályán már nincsenek előnyei. A Prius vagy a hibridek értékelésekor valóban érdemes számításba venni a gyártása során felmerülő sokkal több befektetett energiát, mint amennyi egy hagyományos autó gyártásához kell. Erről sokan hajlamosak megfeledkezni, vagy még csak számításba sem veszik, pedig nagyon fontos lenne. Ettől függetlenül szerintem a hibrideknek nagy létjogosultsága van a városi közlekedésben. Az első lépcső a jövő felé. Életünket nagyon átszőtte, és elkényelmesítette az olcsó energia, ezért sokszor csupán csak olyan formában tudatosul bennünk az energia takarékosság, hogy mennyit fogyaszt az autónk. Sokan nem veszik figyelembe, hogy 1 liter benzin munkavégző képessége azonos egy ember egész napi kemény fizikai munkájával. Ez az energia viszont kifogyóban van, jobban kellene vigyáznunk rá, bár ez elsősorban nem ránk magyarokra vonatkozik.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    “Minden autó előállítása szennyezéssel jár”
    Ez igaz. De mint Opelfan is már irta mindaz benne van egy priusban mint egy normál autóban, csak van még hozzá temérdek elektronika, villanymotor, meg jelentős nagyságú és súlyú akksi. Ami semiképp nem környezetkímélő ha hulladékká válik. A másik hogy ennek az autónak is szüksége van olajra és benzinre is!
    Sokat kell még fejlődni a hibrid és az elektromos autóknak ahhoz hogy én beleüljek. Ezek közel sem kiforrott technikák. Anyagi okokat is szem előtt kell tartani! /megtérülés, fenntartás/

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Minden autó előállítása szennyezéssel jár, sőt, a fosszilis energia hordozók sem a semmiből lesznek. Azt is kell szállítani, mint a ‘kibányászott anyagokat’, az olajkutakat is fel kell építeni, szerintem ott is használnak akksikat, meg egy csomó mást, aminek az előállítása legalább ilyen káros, szóval szerintem ez a megközelítése a hybrid autók ‘borzasztó’ környezetszennyező előállításának kb a Blikk színvonala. Ja, és néha még háborúznak is az olaj miatt…
    Más. Azért elektromos áramot elő tudnak állítani ma már alternativ úton is (persze nem Mo-on).
    Egy hibrid – a benzines – károsanyag kibocsátása nem hasonlítható össze még egy igen modern dízellel sem, a korommal nem tudnak mit kezdeni a modernebb részecske szűrők sem, nem beszélve mondjuk az ‘Innocenti 1000 diesel,Daihatsu 1000 td’ szerű szarokkkal… Szerintem összeségében mindenképpen érdemes erőltetni a hybrideket, főleg a nagyvárosokban.
    Egy hybrid ellenfele – szerintem – talán csak egy jól összerakott LPG, CNG, stb autó lehetne. Azok gazdaságosak, viszonylag kevésbé szennyezőek.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Egyetértek.Ráadásul,ha a Priust normálisan használja valaki,nem is fogyaszt lényegesen kevesebbet.Ha valaki takarékos autót akar,vegyen egy kicsi dízelt,az elmegy átlag 4 literrel is(Punto,Corsa,Swift 1,25 d,Saxo 1,5 d.stb).Kis fogyasztás,kicsi károsanyag kibocsájtás.Régen is voltak ilyenek,csak nem volt ennyire felfújva a téma,Innocenti 1000 diesel,Daihatsu 1000 td,azok 4 litert sem ettek.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    De azt se felejtsük el hogy az áram előállítása is szennyezi a környezetet, a következő hogy többen számolgatták már hogy a prius gyártása jobban terheli a környezetet mint egy átlag autó gyártása, az utolsó hogy a drága és rövid élettartamú akksik miatt hamarabb válnak forgalomképtelenné és lesznek szemétté a hibrid autók és velük együtt az akkumlátorok is.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Ez egy nagyon magyaros összehasonlítás… Szerencsére máshol szempont, hogy egy autó mennyit szennyez, nálunk ez nem számít, mert nem forintosítható. Ráadásul a hybrid autókat kimondottan a városi közlekedésre találták ki (elsősorban persze nem a nagyszerű német presztizsmárkák fantasztikus megoldásaira gondolok…). Senki nem állította még – szerintem – hogy a hybrid a megoldás, de hogy jobb, mint azok a lepusztult szarok, amik ellepik az utakat, az biztos. Érdemes megnézni az ilyen meghajtású Toyota vagy a Lexusok megbízhatóságát is.

Vélemény, hozzászólás?