Kéne egy jó kormány. Kia Carens teszt

Kia Carens 1.7 CRDI HP EX teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Kia visszahozta a csöppet tán feledésbe merült Carens családi egyterűt, s jól tette. Az autónak egy baja van, de az fájó. És hiszik vagy sem, de nem az áráról van szó.


Mifelénk nem nagy túlzással akár teljességgel ismeretlennek is nevezhető a Carens. Az a Carens kompakt egyterű, amely pedig már negyedik generációjával van köztünk, s amelyről korábban szinte mindent megírtunk: a koreaiak Touran-riválisával kapcsolatban tehát itt lehet jól kiokosodni. A bemutatón sajnos vezetni csak módjával lehetett az újdonságot, úgyhogy tesztünk elsősorban arról szól, milyen is a gyakorlatban a VW mellett jellemzően Opel Zafirában, Ford C-Maxban, Renault Scénicben, Citroën C4 Picassóban vagy Toyota Versóban gondolkodó családfők ötüléses, józan felszereltségű, de kellően erős dízelmotorral szerelt Kiája.
Hirdetés
Először is: egész jól néz ki (főleg hátulról), csak a sziluettjét vizslatva tűnik fel, hogy egy 4,5 méter hosszú és 1,6 méter magas kombin ma már nevetségesen aprónak tűnnek a 16 colos kerekek. Sebaj, ez a kategória über alles a praktikumról kell, hogy szóljon, bár azt azért senki nem vitathatja, hogy apának egy rusnya autó vásárlására anya, a csemetéit őrző-féltő anyatigris sem fog engedélyt adni. Még szerencse, hogy a modern Kiáknak tigrisorruk van, legalábbis ezt szeretnék velünk elhitetni a drága marketingeseik.
Ami az utas- és a csomagteret illeti, tesztautónk ötüléses volt bitang 536 literes, bővítve 1,7 m3-es raktérrel. (Nyilván van hétszemélyes kivitel is 250 ezres felárral, a harmadik sorban szerény kényelemmel és mögötte csöpp hellyel - igazából keveseknek kell ez az opció.) Utóbbival kezdve remek, hogy az ötödik ajtó emelése-zárása nem nehéz. Remek, hogy a kalaptartót használaton kívül ügyesen el lehet rejteni a padló alá. Remek, hogy a nyílás nagy, a perem alacsony, a gumitálca meg kivehető, s könnyen takarítható.
Az is remek, hogy a hátsó három ülés különálló, sínen tologatható és állítható támlájú, kevésbé örömteli, hogy az ülőlapjuk rövid. Isofix-gyerekülésrögzítő a két szélsőn van. A sofőrét leszámítva minden ülés támlája lehajtható, a padló alatt dugifiókok rejtőznek, ahogy kell. Friss levegő a hátsó utasoknak is jár, ahogy kell. A láb, a fej- és a válltér is szuper, ahogy azt el is várjuk egy ekkora családi mindenestől.
Elöl persze sokkal komfortosabbak az ülések, a sofőré egész mélyre is engedhető. Természetesen így is magasabban trónol, mint egy mezei kombiban, de nem vészes, tériszonyosoknak is elfogadható. A kormány tengelyirányban is állítható, még jó. Széria a négy elektromos ablak, pompás, hogy mind le-föl automata. Az anyagok minőségi hatásúak, pakolórekeszekben nincs hiány. A könyöklő sajnos fix, cserébe öblös.
Csak néhány szóban az így-úgy már érintett felszereltségről: egyebek mellett széria (LX) a menetstabilizáló elektronika, a 6 légzsák, a manuális légkondi, a sebességhatárolós tempomat, a LED-es nappali menetfény és a statikus kanyarlámpa. Félmilliós lépcsővel az EX ellátmány többek között tetősínt, alufelnit, tolatóradart, bőrhatású ajtókárpitot, zongorolakk-dekort, bőrkormányt, sötétített üvegezést, kétzónás automata klímát, esőszenzort, telefonkihangosítót ad. Külön vagy csomagokban meg még majd' minden rendelhető navigációtól az automata váltón, a tolatókamerán vagy a panorámatetőn át az ülésszellőztetésig. A divatosnak tartott modern sofőrsegédek közül sávelhagyásra figyelmeztetés szerepelhet.
És akkor következzen a feketeleves, amivel már a Carens vezethetőségére tértünk: a három fokozatban hangolható rásegítésű kormány. Ami ugye szintén széria, s ami egy orbitális melléfogás a Kiától, s akkor még finoman fogalmaztunk. Mert egy eltalált hangolás kéne, nem három borzalom. Sport, Normal, Comfort módok választhatók, az viszont sajnos nem, hogy menjen-e egyenesen az autó, avagy folyamatosan kóricáljon az úton. És kóricál. Az sem eldönthető, hogy kanyarból a volán visszataláljon-e középre, avagy a kormányt elengedve valamelyik irányba le akarjon-e vinni az aszfaltról. Le akar. Azt is szívesen venné az ember, ha autópályán, de már országúton is nem kéne konstans korrigálnia, de kell. Reméljük, hogy nem az összes Carens-kormány ilyen, ám a tesztautóé ilyen volt, szörnyű és szomorú.
Amennyiben erről sikerült megfeledkezni (maximum pillanatokra), akkor az 1,7 literes dízelmotor izmosabbika, a 136 lóerős és 330 Nm nyomatékú CRDI vígan és halkan vitte az üresen is 1,5 tonnás bódét. Mármint túl a kezdeti erőlködésen, a turbólyukon. Induláskor fulladásra hajlamos, kuplungcsúsztatós. És hamar el is fogy a kraft, na de pont így van ez a normál kisdízelek túlnyomó többségénél... Szóval ezzel még simán együtt lehet élni, éljen vele együtt az, aki a nyomatékra és/vagy a drága spórolásra voksol.
Igen-igen, akármennyire is jó az ára a Carensnek, a dízel esetében is drága spórolást jelent. Hiszen az 1.6 GDI benzines 700 ezerrel olcsóbb, s ezt a különbséget kiautózni kb. lehetetlen még akkor is, ha az mondjuk vegyesben 8-at, ez meg 6-ot fogyaszt. A gyári 5,1-et nem is sokkal megfejelő átlagunk különben úgy lett 5,8 l/100 km, hogy a tesztút fele ráérős, és klíma nélküli országúti kocsikázás volt alig terhelten Budapest és a Balaton között.
Na de tényleg jó az ára a Carensnek? Tényleg, mert az említett 1.6 GDI LX felszereltséggel már 4,75 milliótól hazagurítható, s voltaképp az 5,45 milliós belépő dízelár sem rossz. A 115-tel szemben 136 lóerő és a 260 kontra 330 Nm 150 ezres plusz. Ha már dízelre szavaz a kedves vevő, inkább erre költsön, mint az elektromos kézifék/ülésfűtés elöl-hátul, kormányfűtés 250 ezres kombójára.
Végül pár apróság: a 6 fokozatú váltó korrektül kapcsolható (csak hát az esedékességjelző egyedül fölfelé javasol váltani, ami emelkedőn, de lejtőn is "érdekes" helyzeteket teremthet), a futómű kényelemre optimalizált, fekvőrendőrökön puhán átlépő (csak hát így muszáj némi billegéssel és dülöngéléssel kalkulálni), a fék adagolhatósága jó, a felárasan elektromos kézifék meg helytakarékos, de gázra igazán oldhatna automatán is... Az előre-oldalra kilátást duplán is korlátozza az A-oszlop, a tükrök ellenben méretesek, s a parkolás is gyerekjáték a radarral megtámogatott hasábformának köszönhetően. Ej, csak ezt a fránya kormánycsorbát köszörülné ki a Kia, akkor nyugodt szívvel ki lehetne jelenteni, hogy a Carens ár/értékben kiváló alternatívája a Tourannak és társainak.
Értékelés
Pozitív
Tágas, kényelmes, jól variálható, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, halk, erős, takarékos, relatíve nem drága, 7 év garanciás
Negatív
Alul gyenge, turbólyukas dízel, érzéketlen kormány, bizonytalan egyenesfutás, billegés, vaskos A-oszlop
Árak
Tesztmodell alapára
5 949 000 Ft (2013.07.17.)
Tesztautó ára
6 549 000 Ft (2013.07.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1685 cm3
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
330 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Végsebesség:
191 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4525 mm
Szélesség:
1805 mm
Magasság:
1610 mm
Saját tömeg:
1492 kg
Össztömeg:
2110 kg
Tengelytáv:
2750 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
536-1694 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
960-1030 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
270 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1370 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1070 mm
Csomagtér magassága:
420-780 mm
Csomagtér hossza:
950 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1750 mm
Raktérnyílás szélessége:
1150 mm
Raktérnyílás magassága:
820 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1685 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
330 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
191 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
CO2-kibocsátás:
134 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Szia. Nem tudom, eljut-e hozzád a levelem, de szeretném megkérdezni, hogy ez alatt a 1,5 év alatt változott-e a véleményed a Carens-szel kapcsolatban. Autóvásárlás előtt vagyok, és a benzines 1,6-ost néztem ki magamnak (a családnak). A felszereltségben valszeg az EX Limited-et választanám. Főleg a kormányzás problémája miatt kérdezem, de érdekel, hogy azóta mennyire voltál megelégedve az autóval. Megszerettétek? Az 1,6-os motor mennyire lomha/húzós? Köszi, ha tudsz válaszolni. Üdv

    • 2017.12.16. at 15:12
      Permalink

      Szia Zsolesz!
      30.000 km van az autóban, tavaly nyáron voltunk vele Münchenben (2000 km), idény pedig erdélyben. Mindkét út rendben volt, Münchenben kiment egy szivargyújtó bizti (valszeg a GPS csalakozó miatt) .
      A kormányzással kapcsolatos véleményemet azóta is tartom. Teljesen rendben van. Kényelemben, helyben és praktikumban is jó. Megszerettük. Fogyasztás országúton egyedül kb. 6, fullra rakva is 7 alatt van. Hétköznapi munkába járás kb 8-9 (városban télen, nyáron, klímával vagy nélküle.) Autópálya 130-140-el kb 8-8,5 (6 fővel vagy fullra pakolva). Szóval az 1.6 benzin az ennyit fogyaszt. Lomhának nem nevezném, de fürgének sem. Nem vagyok se versenyző se tötymörgő típus, szeretek haladni, de lehet is vele, ne aggódj emiatt. Mondjuk a 1,5 tonnát meg kell mozdítani, a 2.0 biztos jobban viszi. (3500-tól húz is). Szóval, ha tetszik, akkor én is csak ajánlani tudom.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Javítva: a fejtámlával semmi gondom, engem jobban “zavar” a jobb oldali “lábtámasz”, ami nekem [b]nem[/b] túl kényelmes, lehetne puhább, mint pl. a bal oldali könyöklő az ajtón.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Friss az élmény és nincs sok tapasztalatom, mert eddig még csak alig több mint 2000 km-et futottam a 2 hónapos Carens-el, de azt bizton állíthatom, hogy a kormányzással semmi gond sincs. Tény, hogy mióta meg van csak [b]sport[/b] fokozatban használtam, így a többiről, illetve a különbségekről nem tudok nyilatkozni. Ez kb olyan, mint amikor az átlagos felhasználó megveszi az új LED TV-jét (pl én is), maximum az elején kiválasztja a szerinte legjobb megjelenítést (pl.: film) aztán lehet, hogy az életben nem változtat rajta. Biztos jó, de szerintem az átlagnak és a célközönségnek (több gyerekes családapák) nem releváns. Majd egyszer kipróbálom a többi fokozatot is, de a [b]sport[/b] mód nekem tökéletes. 10 éves Toyota Yaris után meglepően könnyű (nyilván más az elektromos szervó), kanyarodások után a kormány visszaáll egyenesbe, 120-as tempónál sem tapasztaltam semmilyen túlérzékenységet, miközben az anyósülésen lévő 6 hónapos gyerekemnek próbálom a cumit a szájába tenni, hogy aludjon. Mondjuk az is tény, hogy ez 2015-ös gyártású, bár előtte kipróbáltam egy 2013-ast és ott sem tapasztaltam ilyet. Szóval tulajdonosként egyetértek a lentebb szóló [i]kormival[/i] és [i]dokival[/i] is. Amúgy én 1.6 GDI LX-et vettem P1-es csomaggal, 7 személyes verzióban, metálfennyel 5.060.000.- Ft-ért. Nyilván eltérőek az igények és azért sok szubjektív tényező is van egy autó vásárlásban (nekem pl. nem [b]tetszik[/b] a francia vagy német beltér és nem akarok Galaxy / Sharan nagyságú anyahajókat vezetni), de ilyen ár/érték/garancia/küllem aránnyal nem találkoztam a konkurenciánál, ami még tetszik is (ha már kiadok érte ennyi pénzt) és a megbízhatósága is megfelelő (bár erről majd 7 év múlva :-). Egyszóval, aki ebben gondolkodik, annak csak ajánlani tudom. ui.: Babosnak: 178 cm vagyok, a fejtámlával semmi gondom, engem jobban “zavar” a jobb oldali “lábtámasz”, ami nekem túl kényelmes, lehetne puhább, mint pl. a bal oldali könyöklő az ajtón.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Sajnos a teszt írójának igaza van. Tényleg nehéz egyenesben tartani az új Carenst. Normál és Komfort fokozatban szinte lehetetlen. Az ember a tükörig is félve fordítja el a tekintetét, nehogy lefusson az autó az útról. Sport fokozatban jobb a helyzet, de még így sem tökéletes. Amúgy egy nagyon szerethető, tágas autó. Arra azért kíváncsi lennék, van-e olyan tulajdonos (170cm felett), akinek a gyárilag előre döntött fejtámla kényelmes.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Nem kapok a KIA cégtől jutalékot 🙂

    Ennek ellenére említem a gíanúmat: a tesztautó hibás volt.
    A kormány rásegítő szervó rendszer csak akkor aktív, ha az aktuális állapotból elmozdítom a kormányt.

    Ha mozdítás nélkül eltér, az kormány, vagy kormánymű holtjátékra utal, vagy a szervó rendszer durva hibájára. C’eed tesztvezetésen tapasztaltam a különbséget a három rásegítő stílus között: mindegyik kiválóan működött. Nyilván a [i]komfort[/i] olyan “készséges”, hogy ellenállása sincs, a [i]sport[/i] pedig olyan mint a go-kart kormánya.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Egyébként mindig is megakartam kérdezni valakitől, hogy a 7 év garanciánál mennyit kérnek el egy-egy kötelező szerviznél (kicsit parasztvakításnak érzem ezt), mert lehet venni kiterjesztett garanciát más típusoknál is, aztán nem is annyira vészes az ára.

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Szinte forintra ugyanannyi a belépőára mint a konkurenseknek.Vadonatúj típus nem úgy mint azok nagy része(Touran,Orlandó,Scenic stb),a minősége kitűnő,jól variálható,jól is néz ki és a 7 év garancia is egyedülálló!
    Miért is adnák olcsóbban mint a konkurenciát?

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Szinte semmi kedvezmény nem jár a listaárból, így ez az autó gyakorlatilag eladhatatlan, amit a piaci részesedés is hűen tükröz…nem is értem minek cikkeznek róla, kinek kell ez ilyen áron?

  • 2017.10.30. at 01:12
    Permalink

    Szerintem a kormány hibája egyedi eset lehet,mert semelyik másik tesztben nem említik maximum azt,hogy kissé szintetikus érzést kelt.(mostanában minden KIA/HYUNDAI autóé ilyen)
    Amúgy a kocsi szuper,a belső tér és a variálhatóság különösen tetszik.
    Az ár érték arány elsőrendű,ha új kompakt egyterűt keresnék akkor ez vagy a Chevy Orlandó jöhetne szóba!

Vélemény, hozzászólás?