Flexes kisegyterű – automata Opel Meriva teszt
Opel Meriva 1.7 CDTI Cosmo Automata teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kisegyterű bÅ‘ hatmillióért? DÃzelmotorral, automata váltóval és gazdag ellátmánnyal bizony ennyi az Opel Meriva. Megéri?
Lusta és kényelmes sofÅ‘r vagyok: szeretem, ha automata váltós autót hajthatok, barátnÅ‘m számára pedig alapkövetelmény, hogy ne kelljen kuplunggal bÃbelÅ‘dnie vezetés közben. Ha Meriva vásárlására adnánk a fejünket, egyetlen motort választhatnánk, az 1,7 literes, 100 lóerÅ‘s turbódÃzelt, ugyanis a Meriva palettáján csakis az létezik automata váltóval, egészen pontosan 6 fokozatú, kézzel is kapcsolható bolygóművessel. MÃg az alap, szintén 100 lóerÅ‘s, 1,4 literes benzines Meriva belépőára 3,9 millió forint, az automata dÃzelé 5,1. A Cosmo felszereltségű tesztautóért már alaphangon is 5,8 milliót kellene fizetni, de a tesztautó okos extráival (sok más mellett adaptÃv fényszóró, tempomat, fűthetÅ‘ kormánykerék és elsÅ‘ ülések, elsÅ‘-hátsó parkolóradar, kétzónás automata légkondicionáló, Bluetooth-kihangosÃtó) már bÅ‘ 6 millióba kerül.
Keményen fel van tehát adva a lecke: valóban megér ennyit egy nem egész 4,3 méter hosszú, igazából Corsa alapú, természetesen annál nagyobb tengelytávú, de hasonló padlólemezre épülÅ‘ kisegyterű? Erre mindenki maga kell választ adjon, ám az tény, hogy a Meriva mindent bevet annak érdekében, hogy Å‘t válasszák. Temérdek különleges Flex található benne. Na nem a barkácsáruházból, hanem gyárilag. Különleges, egymással szemben nyÃló, 84 fokban kitárható ajtórendszerét FlexDoors, ülések közötti, tologatható tárolórendszerét FlexRail, sokféleképpen variálható üléses hátsó terét FlexSpace, eltérÅ‘ magasságokban rögzÃthetÅ‘ csomagtérpadlóját FlexFloor, zseniális, hátsó lökhárÃtójából elÅ‘húzható kerékpárszállÃtóját pedig FlexFix névre keresztelték a gyáriak. A tesztautóban sajnos utóbbi, amúgy nem túl drágán, 170 ezer forintért kÃnált rendszer nem szerepelt, de az összes többi Flexet kipróbálhattuk benne.
Ha van hely kitárni az ajtókat, akkor tényleg átlag feletti a ki-beszállási kényelem, szűk helyen viszont az elöl és a hátul ülÅ‘k leginkább csak egymás után tudnak beszállni, ugyanis a hagyományos ajtósokkal ellentétben e megoldással ugyanazon az egy helyen kell toporogjanak a beüléshez. A hátsó ajtó behúzásához hosszú kar vagy kihajolás szükséges, de összességében elmondható, a rendszer jobb, mint a hagyományos ajtó és persze jóval kevésbé elÅ‘nyös, mint a tolóajtó. A tologatható, középsÅ‘ része lehajtásával az utastér közepe felé is tolható hátsó ülések felnÅ‘ttbÅ‘l csak kettÅ‘t vihetnek kényelmesen. Középen a FlexRail sÃnrendszere veszi el a lábteret, cserében nem csak rekeszeket, 12 V-os csatlakozót is ad. A FlexFloorral jól variálható a csomagtér – választhatunk, hogy mély vagy küszöb nélküli és a lehajtott támlájú hátsó üléssel töretlen padlósÃkú teret szeretnénk. Az ülések hajtogatásához a fejtámaszok kiemelése nem szükséges, ám van más trükk, elÅ‘ször a középsÅ‘ keskeny részt kell lehajtani, csak utána lehet a szélsÅ‘ket.
A tesztautó átvételekor és minden hidegindÃtás után bántó kerregéssel riogatott az 1,7 literes CDTI. Melegen már jobb hanggal forgott, de alapjárati rezonanciája ekkor sem tűnt el teljesen. A 100 lóerÅ‘s, 260 Newtonméter nyomatékú turbódÃzel elindulási hajlama erejéhez mérten kimért, ennek két fÅ‘ oka van: az önsúly közel 1,5 tonna, 1500/perc alatt pedig még nincs elemében a turbódÃzel. Menet közben a váltó ennél kisebb fordulatot semmiképp sem engedélyez, és magától igazából az 1700 1/perces nyomatékcsúcs-tartomány alá sem szÃvesen kapcsol. Városban Ãgy nem nagyon vált fel negyedikbe, de 50-nel gurulva kézi vezérléssel már elfogadja ezt a fokozatot, sÅ‘t, a teszthét végére mintha meg is tanulta volna, hogy bizony már ott is jó a negyedik – ügyes gázpedálkezeléssel rá lehetett vezetni a felváltásra. A nyomatékcsúcs közeli fordulatszámról már jól gyorsÃt az 1,7 CDTI, zaja csak 3000/perctÅ‘l jön elÅ‘.
Városban, rövid távokon 7,5 l/100 km-es fogyasztással járkáltam a Merivával – picit sokalltam, pedig a gyári városi érték még riasztóbb, 8,6. Jó hÃr tehát, hogy higgadtan vezetve a gyári érték alulmúlható. Hétvégén aztán hosszabb távon is kipróbáltam a Merivát, elsÅ‘ feladatként három gyermeket kellett elhelyeznem a második sorban, jelentem befértek, bár széltében számukra is szűk volt az ülÅ‘lap. Noha a FlexDoors rendszerrel az átlagosnál sokkal könnyebb hozzáférni a hátsó üléshez, a gyerekek becsatolása komoly tornamutatványt jelentett. Egyéb kihÃvás azonban nem várt rám. A városban elsÅ‘-hátsó parkolóradarjával jól manÅ‘verezhetÅ‘, józan méretű kocsi egészen meglepÅ‘ otthonossággal mozgott autópályán is, a 130 km/órás tempó hatodikban 2000/perc fordulatot jelent, ilyenkor nem csak a motor hangja, a többi menetzaj is nagyon visszafogott, az ülések többórás utazások során is kényelmesek, Ãgy az automata váltós Meriva nyugodt szÃvvel ajánlható a sokat autózóknak.
Noha autópályán zömében 130 km/órás tempóval mentem, és azon kÃvül csakis városban autóztam, mintegy 500 kilométeres tesztutam során 6,5 l/100 km fogyasztás adódott. Szép, csaknem a gyári, 6,4-es vegyes érték. Nem csak a dÃzel étvágya dicséretes, elismerésre méltó, ahogyan a teljesen sablonos, elöl MacPherson, hátul csatolt lengÅ‘karos futómű még a meglehetÅ‘sen peres, 225/40 R17-es abroncsokkal is távol tartja az úthibákat. Noha sportos vezetéshez nem épp az egyterűek a legjobbak, csekély kanyarodáskori dÅ‘lésével, pontos kormányzásával a Meriva ahhoz is partner.
Olcsónak ugyan nem mondható az Opel kisegyterűje, de sokszÃnű kvalitásaival megéri az árát. Kategóriájában egyedülálló extráival sokakat elcsábÃthat azok közül, akik hátra nem akarnak gyakorta kettÅ‘nél több utast ültetni, és szÃvesen áldoznak egy praktikus, családi kisegyterűnél is egy-egy prémiumvilágot idézÅ‘ felszerelésre.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1686 cm3
TeljesÃtmény:
74 kW (101 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1700-2550 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,9 s
Végsebesség:
172 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4288 mm
Szélesség:
1812 mm
Magasság:
1615 mm
Saját tömeg:
1443 kg
Össztömeg:
2050 kg
Tengelytáv:
2644 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
400 l
Motor és váltó
Motor:
DÃzel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1686 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
260 Nm 1700-2550 1/min-nél
TeljesÃtmény:
74 kW (101 LE) 4000 1/min-nél
MenetteljesÃtmény
Végsebesség:
172 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,9 s
CO2-kibocsátás:
168 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
A beszámoló tetszett de felkaptam a fejem azon ahogyan a beszállás lehetÅ‘ségeit minÅ‘sÃti az Ãró az új fajta ajtók miatt.
Érdekelne, hogy a hagyományos ajtókkal ellátott autók esetén ha szűk hely áll a rendelkezésre mennyivel komfortosabban tud ki-be szállni a véleményt alkotó.. :/