Skoda Octavia RS teszt: 9 millióért nem jön be

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem a leggyorsabb, de azért elég gyors, igen-igen morcos, nagyon praktikus és nagyon nem baráti áron mért az új Skoda Octavia RS. Benzines 220 lóval és DSG-vel teszteltük.


Ma sem hiszem el, hogy tavaly nyáron mire vetemedett a Skoda, azaz a honi képviselet, a Porsche Hungaria. Történt, hogy az újságírókat közúton engedte ralisat játszani az új Octavia RS-sel, de amúgy istenesen, szinte nyakló nélkül. Persze forgalomtól elzárt szakaszon és értő navigátorok útmutatásával, de akkor is. Pár perces adrenalinbombát kaptunk, olyat, amit a vezetni valóban szerető sofőr soha el nem felejt.

Hirdetés
Majd érkezett ez a tesztautó az akkor nyüstölt kombik helyett ötajtósan, s bár nagyon látványos versenykékben pompázott, az együtt töltött napok jellemzően budapesti rohangálással és elég sok vánszorgással is teltek – fogjuk fel úgy, hogy a szélsőséges durvulást követően hétköznapi próbára lett fogva a kocsi, úgy és olyan körülmények között vezettem és élveztem, ahogy azt jó eséllyel a tulajok is teszik. Akik se pályanapra, se közúti ámokfutásra nem viszik az RS-t, hiszen a csúcs-Octavia eddig is „csak” egy kellemesen túlmotorizált kompakt volt, s most is az. Nem hot hatch.

Nem az, hiába erősödött, hiába gyorsabb elődjeinél. A 2.0 TSI turbós benzinmotor ugye már 220 lovas és bősz 350 Nm nyomatékú percenkénti 1500-tól 4400-as fordulatig. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a jobb oldali pedál közepes erősségű lenyomásakor máris huligánkodik, és a jogosítványát, pénzét, szabadságát kockáztatja az ember. Százra elvileg csak 6,9 mp-ig tart a sprint (sőt, manuális váltósan még egy tizeddel kevesebb ideig), a végsebesség közel 250 km/óra – és én erre mondom, hogy nem hot? Erre bizony.

Az üres súly 1,3-1,4 tonna. A méretek is komolyak. A 6 fokozatú, kézzel – a kormány mögül is – kapcsolgatható DSG dupla kuplungos igen gyors, ha arról van szó, a kormány egész direkt, de. De a gyorsulás nem letaglózó, az előadás módja meg csalódást keltő is tud lenni – téli gumin. Mert a tesztautóra szerelt, 18 colos Bridgestone-okon a tempós kanyarodás felejtős volt, tapadás híján csak az orrtolás, a tehetetlen csúszás ment. A fronthajtás, a sperrt legfeljebb imitáló XDS kerékfékezgetés és a kikapcsolhatatlan menetstabilizáló kombója száraz körülmények közepette, szuper nyári abroncsokon sem optimális, azonban hideg, nedves aszfalton nem sok jött át az RS-fölényből.

A rajtprogrammal sem békültem meg, de az is lehet, hogy csak nem voltam elég ügyes és kitartó, hogy ráleljek a megfelelő beállításra (ASR off, váltó S-be, bal láb a féken, gáz, fordulat 4000-en). Mindegy, padlózásra úgyis mindig csak elforgás és pattogás, a négy tenyérnyi felület tapadásért sírása volt a válasz. A sportos vezetői profilt kiválasztva meg még V8-szerű mesterséges hangaláfestés, ám ezen még dolgozhattak volna a drága csehek (vagy németek?), mert nem az igazi. Fék? A tesztautóban picit nyúlósnak tűnt. Futómű? Elöl MacPherson, hátul multilink. Minimális (másfél centis) ültetés, szimpatikus, nem túlzott feszesség, csekély oldaldőlés, harmónia.

Ennyit a sportolásról. Na jó, azt azért még tegyük hozzá, hogy a motor majd’ minden helyzetben bőséges erőtartalékkal bír, előzni, el-elgyorsulni az Octavia RS-sel mindig jóleső érzés. Azt leszámítva, hogy ekkor – és városi tötymörgéssel - kissé torkos, mert stop-startosan is 11 litert evett, ami nem csak a gyári átlag 6,4-hez, de a városi labor 8,1-hez képest is sok. Különben a stop startot (is) tartalmazó Green tec csomagért az RS-vevőnek nem kell külön fizetnie. Aki a döghöz alacsony fogyasztást is kér, ott a dízel (184 LE, 380 Nm, 8 mp körüli 100-ra gyorsulás), az papíron 5 literrel elketyeg.

Amiért még az RS-vevőnek nem kell külön fizetnie, az a Bi-Xenon fényszóró, a LED-es nappali fény, a hátul LED-es lámpa, a gumiabroncs-légnyomás ellenőrzés, a visszagurulás-gátlós ESP (vagy ESC), a kétzónás automata klíma, a tempomat is széria. Egyebek mellett. Az alap gumiméret 225/45 R17, és hát 19-es kereket is lehet rendelni, nem semmi. A versenykék metálfény 140 ezres, a vezetőiprofil-választás 70 ezres tétel – csak példának okáért. Utóbbi Eco, Normal és Individual programot is kínál a Sporton kívül. Ülésfűtés? Csak elöl 60 ezer. Kanyarkövető fényszóró 35 ezer. Amundsen navigáció 182 ezer. EU-térkép SD-kártyán még 87 ezer. Tolatóradar 106 ezer. Tíz hangszórós Canton hifi 147 ezer forint. Jó cucc.

Szépen lehet ám költeni, mire pazarul felszerelt lesz az über-Octavia. A tesztautó úgy uszkve 9 milliós, hogy az árból lejön a „szokásos” 600 ezres kedvezmény, és okoskulcs vagy adaptív tempomat nem is volt benne. Cserébe a bőr/szövet sportülés kiváló, jó mélyre engedhető. Első nap azt hittem, nem az, aztán csak nem hittem el, hogy ez a „legalja”. Megakadhatott, de közösen átjutottunk a holtponton, s végül tökéletes lett a vezetői pozíció. Még azt is kitűnően láttam belőle, hogy sávváltáskor, a napi pesti „harcokban” audis, BMW-s sorstársak is szívesen engedték be a Skodát. A LED-es lampionok, a kipufogóvégek, a szolid szárny, a felnik, a piros féknyergek, a fekete maszkolás együtt megnyerő képet alkotnak és tekintélyt kölcsönöznek, de tényleg.

Bent helyből rengeteg van, hátul is. Ahol külön szellőző jut az utasoknak - kényelmesen kettőnek, mert középen azért nem a legkomfortosabb az amúgy kicsit rövid lapú ülés. A csomagtér hatalmas, 590 literes (mínusz pótkerék/Canton-erősítő), óriási nyíláson át pakolható, megfordítható padlós, síalagutas. A hátsó ülések osztottan egy-egy kar meghúzásával buktathatók, bővítéskor sajnos nem teljesen sík a padló.

Rakodórekesz elég van, az ajtózsebben elfér egy másfél literes palack is. A kartámasz állítható magasságú, csúsztatható. Az első ülések integrált fejtámlásak, a logók és a vörös (vagy szürke) cérnás varrás mellett színes betétek, karbonutánzat műanyagok dobják fel a hangulatot. A tetőkárpit „sportosan” fekete, mind a négy elektromos ablakemelő le-fel automata, a pedálok fémesek. Már-már fura, hogy nem lapított aljú a háromküllős kormány. A középkonzol zongoralakk dekorja persze itt is zsírosodik és szöszösödik, a francnak lenne kedve naponta törölgetni.

Az esős teszthéten tetszett az ablaktörlők hatékonysága, tetszett a navi könnyen kezelhetősége és tudása, tetszett, hogy a Bluetooth-párosítás pillanatok műve. Végül még az árról, az ár/értékről: alapból 8 millióba fáj egy RS (benzinesen minimálisan olcsóbb a dízelnél), a DSG közel 600 ezerbe kerül. A konszerntestvér (háromajtós) Golf GTI alapára 9,1 M Ft, az egyformán háromajtós és manuális váltós Renault Mégane RS (265 LE) és az Opel Astra OPC 8, az ötajtósan vagy kombiként elérhető Ford Focus 8,6 milliótól várja gazdáit. Praktikumban mind fölött áll az Octavia RS. Utazóautónak jobb, mint sportkocsinak, a családi-polgári közlekedéshez bezzeg nincs szükség a túlmotorizáltságra. És akkor a 140 lovas 1.4 TSI is bőven elég. És sokkal olcsóbb, ahogy takarékosabb is.
Értékelés
Pozitív
Dögös, elég erős, kényelmes, nagyon tágas, jó hifi, csendes, vészesen nem rázós futás, a GTI-nél sokkal olcsóbb
Negatív
Téli gumin erőltetve zéró tapadás, sperr nincs, csak XDS, az ESP-t nem lehet teljesen kikapcsolni, stop-starttal és DSG-vel rántval indul, városban torkos, drága
Árak
Tesztmodell alapára
8 549 220 Ft (2014.02.17.)
Tesztautó ára
9 127 628 Ft (2014.02.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Teljesítmény:
162 kW (220 LE) 4500-6200 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1500-4400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,9 s
Végsebesség:
245 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4685 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1449 mm
Saját tömeg:
1370 kg
Össztömeg:
1912 kg
Tengelytáv:
2680 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
590-1580 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
900-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
270 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1500 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
560-820 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1920 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
1120 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
szekvenciális - 6 fokozatú
Nyomaték:
350 Nm 1500-4400 1/min-nél
Teljesítmény:
162 kW (220 LE) 4500-6200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
245 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,9 s
CO2-kibocsátás:
149 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
11 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    várj, kitalálom: te pedig eddig másban sem ültél egész életedben, csak skodában……és ha valaki nem tudja, hogy egy skodában hogy kell felhajtani az ülést, akkor az a legnagyobb marha a Földön…..ülj le egyes skodaman……..

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    “Ha mindenáron belekötnénk: üléshajtáskor nem sík a padló.”

    Na innentől nem olvastam tovább a dilettáns cikket. Öcsém! Te még soha nem ültél Skodában? Azt sem tudod hogy kell felhajtani a hátsó ülés ülőrészét?! Mert a hátlap csak akkor kerül síkba. De minek is magyarázzam? Ez a cikk egy fika.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    “Ha mindenáron belekötnénk: üléshajtáskor nem sík a padló.”

    Na innentől nem olvastam tovább a dilettáns cikket. Öcsém! Te még soha nem ültél Skodában? Azt sem tudod hogy kell felhajtani a hátsó ülés ülőrészét?! Mert a hátlap csak akkor kerül síkba. De minek is magyarázzam? Ez a cikk egy fika.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    220 vs 184 lóerő és 350 vs 380 nm ( benzines-dízel sorrendben )… Miről is beszélünk akkor ?… Mondjuk az 1.4 TSi-t nem értem miért keveri ide a cikkíró : a mi “családi” autónkban is 1.4 TSi ketyeg, jó-jó, de azért nem egy vadállat, erőteljesen kell pörgetni hogy húzzon.

    Amúgy nekem sem kéne a DSG, nem azért veszek sportos autót, hogy egy computer gangolgasson helyettem ( még ha gyorsabban-jobban is csinálja pont leszarom, elveszi az egész vezetés élményét ), a start-stop pedig egyenesen agyrém egy turbós autónál…
    Az én szememnek a külső-belső egyaránt OK, mivel európai autókhoz szokott a szemem – nekem a japán meg a modernizált amerikai formák nem jönnek be, de stílusról ugye nem vitatkozunk.
    9 millát én is sokallok érte, bár nem rossz a felszereltsége, digitklíma-tempomat-LED-bixenon alapáras, még egy tetőablakot meg -ha lehetne- haldex 4×4-et rendelnék hozzá.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Ez a skoda nem tetszik annyira, ezt mar irtam.Azért lassuk be ,hogy a wv (németek )tudnak autót gyártani. Nem kell bizonyitsanak , mar régi motorosok az autóiparágban és tudnak autot gyártani. Gondolom , hogy a B Vayron-nál is bizonyitottak.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Jó. Vonjuk le a végkövetkeztetést.
    Én nem értem, hogy mit akartál ezzel a összehasonlítással elérni, te azt nem érted, hogy miért tartottam ezt teljesen értelmetlennek. Maradjunk ennyiben!

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Gondolom, azt belátod, hogy egy autó nem csak a motorból áll. Van ott még néhány fontos dolog, hogy megfelelően működjön az egész. Egyik évfolyamtársam az osztálytalálkozóra ha jól emlékszem ’97körül egy Delta Integrale-val jött.
    Agyba főbe dicsérte, de azt bevallotta, hogy mindig van valami gondja. Főleg az elektronikára panaszkodott. Pedig az akkor még nem volt olyan régi.
    Nem akarok példálózni a japánokkal, mert nem ez a lényeg. Gondolom elhiszed, hogy lenne mivel. Egyébként is többre tartom a pörgős szívókat a turbóknál.

    “…semmi különlegesség nincs ezen Skoda motorizáltságában és menetteljesítményében.”

    Pontosan!
    Miért kéne, hogy elképesztően kiugró motorizáltsága és menetteljesítménye legyen ennek az RS-nek?
    Nem az a célja, ezért nem értettem egyet a hasonlatoddal.
    Egyébként az elfogult alfásoknál (olasz autósoknál) nincs “rosszabb”, így kár velük vitába szállni. Még azt is megmagyarázzák, amit nem lehet. 🙂

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Vastag borítékot rakhattak a kesztyűtartóba! Én is szívesen ülnék olyan autókba, ahol benyúlok a kis rekeszbe aztán hozzám ragad egy nagyobb összeg! Mély benyomást okozott nálad, amikor meglátsz egy Golfot mindig megbizserget az a jó érzés amikor kinyitottad a borítékot és elkezdett verni a szívecskéd az összeg láttán! 🙂

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    16 éve nem volt semmi különös az az autó. Más is csinált olyat sőt sokkal jobbat, mert nem ment tönkre olyan gyorsan.
    Az Octavia a mai kornak megfelelően biztonságos, megbízható és elég erős autó. A motorban sokkal több van. Ne járasd le magad azzal, hogy ezt bizonygatni kelljen. Ez a Lanciáról egyáltalán nem mondható el.
    Hozz egy még működő példányt, bár kizártnak tartom hogy találsz és bárhol, bármikor körbeautózlak a Corollámmal 200-ig.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Mi volt abban a nagy szám? És hol van most a Lancia? Sehol.
    Egyébként sem erről szól a dolog, mert a két autót nem lehet összehasonlítani. Vagyis lehet, csak nem érdemes.
    Lovaskocsit sem hasonlítunk hintóhoz.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Ne viccelj! M5-ös teszt?? Felesleges amióta van Golf!! Egy Golf VII GTI még a Ferrarit is simán lenyomja ha Kántor István kezébe kerül! Az 1.4 TSI és a DSG váltót már a NASA vizsgálja mert kiderült, hogy földön kívüli technika! A Star Trek Enterprise űrhajóról esett ki, véletlenül az űrszeméttel együtt ürítették, és a VW udvarában ért földet!

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    30 ezer eurót kicsengetni érte és olyan ajtokarpit legyen rajta(amilyen nincs) borzasztó , 10 euros lenne az autó ,akkor csak a csoré ajtóval árulnák …………..?…

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Érdekes, én nem látom elfogultnak.. 9 misiért van jobb, motorikusan is, sedan is, minőségibb anyagok is, ez meg pont egyben akar lenni mind és közben egy semmi. Az már inkább feltűnő, hogy hetente 4-5 vád jön, mert oda húz a szerkesztőség. Most pont a BMW lesz porondon ahogy látom, nyilván pénzt kapnak ezért is, mint a Dacia cikkekért, meg a Golfért, meg Francia irány is volt… M5 és Oktáviaeress, ugye nem akarod összehasonlítani?

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Legközelebb egy olyan ember írjon már cikket egy kocsiról, aki tud is cikket írni és nem a maga elfogult nézőpontjából közelíti meg a dolgokat.

    Remélem ha lesz egy “nagyrabecsült” BMW-s cikk, akkor az f10-es M5-öst is ugyan így lehúzza majd a mélyen tisztelt cikk író.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Csokibá: csak nem erre a cikkre gondolsz: [url]http://totalcar.hu/tesztek/2010/06/03/a_nagy_meccs_1016_loero_a_palyan/[/url] Qrvajó cikk volt, őszinte, átjött…
    Egyébként én is egy Megane RS-re hajtok, talán meglesz hamarosan. Vagy ha az nem, akkor egy GT220. 🙂

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Annyira ismerem már a véleményedet,hogy felesleges már tesztelned bármit is! A Skodáról nem írhatsz negatív véleményt mivel VW-hez tartozik, esetleg más típusokhoz hasonlíthatnád de csak úgy, hogy a VW-t vagy Skodát hozod ki jobbnak!

    Ott volt a Ford és írtál pár konkurenciát, ezekhez nem lehet hasonlítani, vagy annyival jobbak, hogy inkább hallgatsz?

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Te, aki a szaros talicskáról is lenyalod a lekvárt ha VW jel van rajta nem is várhatunk mást! A 2 literes dízelek több nyomatékot tudnak és csak pár lóerővel kevesebbet, szóval ez nem egy csoda járgány! 10 liter benzin városi használatban, ha sportosan nyomod 15 liter! Amiről te beszélsz azok 300 lóerő felettiek és 600 nm-es motorok 3 liter 6 henger!
    Szerintem mindenki érti amit írtam, kivétel a hozzád hasonló elfogult birkák! L rob a gyengébbek kedvéért!

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Nem rossz autó, sőt. Nekem viszont túl nagy. Ritkán használnám ki.
    A DSG nem kéne és így 7,5 milliónál nem érne többet. Annyiért viszont nem lenne rossz választás, annak aki szeret száguldozni.
    A kinézete nem nagy szám, sőt néhány irányból kifejezetten előnytelen, de ez nem lenne visszatartó ok.
    A 200 lovas kategóriában számomra van ennél jobb választás.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Nem lett rossz ez a cikk, végre nem arról szól h milyen überfasza ez a Skoda. Ezek sem lehetnek mindenhol királyok, ezt el kell fogani. Papát, mamát cuccolni biztos jó, de hot hatch-nek 0.

    A minap olvastam a másik autós portálon az összehasonlító tesztet az igazi hot hatch-ekkel (bár a király nem volt ott – Megane RS- nem is értem). A portál szinvonalától nem vártam mást, mint hogy a fosvágen nyer – elképesztően nevetséges cikk. Egymásnak ellent mondó hülyeségek, szánalmas golf ajnározás. Nem is minősítem az írót, az a lezüllött, lepukkant oldal csak erre képes. A totalcar legalább megírta az őszinte véleményét, remélem itt sem a csúcs hot hatch-nek lesz beállítva.
    Visszatérve az RS-re…kívül nem rossz a forma, de süt róla, hogy nem a sportosságra termett (ahogy az előd sem). Belül minősíthetetlen, hiába az “elsőrangú minőségérzet”. Ilyen teljesítménnyel kellemes utazóautó lehet azok számára, akik érzelmektől mentes, tágas autót szeretnének, de nem akarnak dieselt. Semmi több. Az ára sajnos – a többi VW termékhez hasonlóan – viccesen sok.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Praktikumban a Suzuki jobb? Mi bajod van? :-DDDDDDDDD
    Hasonlítsd már hozzá a 3 literes 6 hengeres diesel motorokat és teljesen hülyének is fogsz kinézni. Aztaqrvaéletit, minden idióta irob néven ír?

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Olyan maradi vagyok, hogy szeretem kipróbálni és megismerni az autókat, mielőtt véleményt alkotok. Az új GTI-t még nem vezettem, ha minden igaz, nemsokára az is jön.

  • 2017.10.29. at 13:17
    Permalink

    Most miért nem “biggyesztetted” a cikk végére, hogy a Golf GTI azért sokkal jobb?
    Azt is hozzátehetted volna, hogy melyik konkurens autó jobb nála pl. Renault esetleg a Ford!
    Praktikumban ennél még egy Suzuki is jobb, de ez nem a praktikumról szól! 10 liter benzin a semmiért, ezt egy komoly dízelmotor leveri 7 liter gázolajjal!

Vélemény, hozzászólás?