Korongok zsinóron

Skoda Octavia teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A méltán népszerű cseh típus ráncfelvarrását nyilván nem a szükség, hanem a divat szolgalelkű követése szülte.


Szeretem a stand-up műfajt. Tudják, amikor semmi színházi díszlet, semmi fakszni, csak egy árva mikrofon és a nagy dumás előadó. Rendszeresen járok ilyen műsorokra, feltéve, ha sikerül időben belépőjegyhez jutnom, ugyanis a közönségkedvencek – a tévéből, rádióból jól ismert fazonok – sóderolására pillanatok alatt elkel minden talpalatnyi hely elővételben. A hazai stand-up humor egyik koronázatlan királya minden kétséget kizáróan Kőhalmi Zoltán, a végre-valahára diplomás építész, akinek személyét azért szövöm bele ebbe a cikkbe, mert a teszt után rájöttem, a Skodával kapcsolatos sommás véleményemet voltaképpen ő fogalmazta meg helyettem az egyik fellépésén. Idegen tollakkal pedig nem ékeskedem. A történet lényege röviden, hogy Zoli – miután ráfutott egy kis műanyag gáztűzhelyre, amely az elem behelyezése után végtelenítve a Lambadát kezdte játszani – egyszerű játékot keresett kislány gyermekének, amit nagy örömére egy kisipari termék képében meg is talált. Ezt a terméket úgy hívják, ami, és annyit is tud: korongok zsinóron. Nos, ez az Octavia pontosan ugyanilyen őszinte négykerekű, éppen annyit tud, illetve azt tudja, amennyit és amit elvárnak tőle.

Az orrplasztikára nem mutatkozott égető szükség, a közönség szerette a régi arcot, csakhogy az Octavia modellciklusa a félidőnél tart, és muszáj volt valamit kezdeni a karosszériával, az autóiparban ez kötelező gyakorlat. Jobb híján ez lett a végeredmény, ami a képeken látszik; nem rossz, de ismeretségi körben elkövetett rövid közvélemény-kutatásom alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a korábbi változatnak is bőven maradtak hívei. A felhúzott szemhéjra hasonlító fényszórók érdekessége a nevesítés, azaz ugyanúgy feltűnnek bennük az Octavia-feliratok, mint a nagy testvér Superb esetén. A lámpákon kívül (ideértve a hátsókat is) vadonatúj a terebélyesebb hűtőmaszk és a két lökhárító, továbbá a csehek arra is ügyeltek, hogy a típusjelzések betűstílusát precízen megtervezzék – gondolta volna ezt valaki, amikor még farmotoros 120-as „vízforralókat” ontottak a szalagok? Így változik a világ.

A külsőről tehát nincs sok mondanivaló, az új Octavia alapvető karaktere a lecserélt alkatrészek ellenére sem változott, a részleteiben módosított forma továbbra is nyugalmat, letisztultságot, biztonságot sugároz – nekem legalábbis ezek az érzések, fogalmak jutottak eszembe. A helyzet azonban az, hogy a belső tér vonatkozásában sincs tucatnyi említésre méltó dolog, és ez inkább előny, mint hátrány. Maga a típus reklámkampánya is arra épült, hogy a Skoda a jót próbálta még jobbá tenni, és mint mindig, valahol félúton lehet az igazság. A krómpálcával vigyorgó kormánykerék (à la Superb, minő véletlen) nekem speciel nem tetszett, mint ahogy a szimplán műanyag bevonata sem, de a kidolgozás alapossága, minősége önmagáért beszélt, és a műanyagok is jobbak, mint korábban. Az áttervezett középkonzol első pillantásra fel sem tűnt, szépek az este fehérben pompázó műszerek, minden a helyén van, még a véletlenül rosszul rögzített hátsó üléstámlára is figyelmeztet egy piros kis nyelv (à la Volvo); egyszóval nehéz kötözködni, talán a kissé gyászos hangulatú színvilág említhető, a szürke-fekete kombináción még a matt ezüst dekoráció sem tudott lendíteni. Persze, flottásoknak tökmindegy, márpedig ők nagyon szeretik a középkategóriás Skodát, nem véletlenül.

Az alapnak használt Golf-padlólemez kis autót sejtet, de az Octavia nem kicsi, sőt, ellenkezőleg: sikerének egyik kulcsa, hogy kategóriájában átlagon felüli helykínálattal rendelkezik. Aki nem szereti a kombit, annak a hagyományos ötajtós is megteszi családi igavonónak, mert attól függetlenül, hogy négy felnőtt kényelmesen elfér az autóban (hátul a fejtér 180 cm fölött azért nem korlátlan), a poggyászokat 560 literes üreg várja, ami akkora, mint a nagyságrendekkel nagyobb és drágább luxus Mercedes-Benz S-osztály csomagtere. Apró holmiknak a szokásos tárolók jutnak, mint ajtó- és üléstámla zseb, kesztyűtartó, középkonzol, de javasoljuk a fapados Classic szint feletti kipróbált Ambiente változatot, amely – többek között – könyöktámaszba rejtett dobozt is ad, nem túl szellemes Jumbo Box néven.
Eddig szinte kizárólag arról esett szó, hogy az Octavia módosításait nem a szükség és a józan ész, hanem a követendő divat szülte, de a motor nem sorolandó ide. Ugyan az őskövületnek számító 102 lóerős, benzines 1.6 MPI nem tűnt el végleg a kínálatból, némi cinizmussal megjegyezve talán soha nem is fog, a jövőt jelentő 1.4 TSI bizonyos értelemben az öröm forrása. Ne feledjük, akik az Octavia szegmenséből, döntően ár/érték arány alapján választanak maguknak autót, azoknak nincs tele a pénztárcájuk, kvázi a lehetőségeik erősen korlátozottak, és ilyenkor gyógyír lehet a sebre az olyan négykerekű, amely nem érezteti a gazdájával minden pillanatban, hogy meddig nyújtózkodhatott. De EZ az 1,4-es nem AZ az 1,4-es! A hengerűrtartalom 1390 köbcentije még nem tűnik túlzottan izgalmasnak, sőt, ám a turbó, a 122 lóerő és a 200 newtonméter forgatónyomaték hallatán már felcsillan a szem. Bizony, a kis vastüdős 1,4-es jókora fityiszt mutat az 1,6-osnak, bár az autó 13 mázsás önsúlya kontrasztos határokat szab a dinamizmusnak. A vízválasztó nagyjából 3000-es fordulatszám környékén van, ez alatt nem parádézik a négyhengeres erőforrás, fölötte viszont határozott életjeleket mutat, és a hangja is megjön.

Mozgás közben meglepő módon leginkább a futómű a gyenge pont, igaz, a gyenge szó jelen esetben kissé szubjektív, mert hétköznapi használattal az Octavia viselkedése problémamentes. A gond akkor van, ha a vezető megpróbálja kiaknázni a motorban szunnyadó erőt, és ilyenkor már nem viselkedik eléggé meggyőzően a csehek remeke. Egyéb tekintetben viszont nincs ok az aggodalomra, a hatfokozatú mechanikus sebességváltó csont nélkül hozza a kötelező színvonalat, könnyedén, egzaktul kapcsolható, a kormányzás pontos, és a fék is jó. Utóbbi berendezés teljesítőképessége felértékelődik, ha tudjuk, a turbós Octavia a bűvös 10-es határon belül, gyári közlés szerint 9,7 másodperc alatt gyorsul 0–100-ra, végsebessége hajszállal átlépi a 200 km/órát (203 km/h), miközben átlagfogyasztása csupán 6,6 l/100 km. Nem kizárt, hogy ennyit is fogyaszthat, nekünk azonban a közelébe sem sikerült kerülni a prospektusban olvasható értéknek, a teljes tesztátlag 7,8 literre adódott, köszönhetően a 10 liter környéki városi étvágynak.

Költségek vonatkozásában a Skoda Octavia Ambiente 1.4 TSI tudja mindazt, amire egy átlagos családnak, illetve egy cég megbecsült alkalmazottjának szüksége lehet, és a legfrissebb importőri árlista szerint ennek a tudásnak jelenleg 4,97 millió forint az alapára. Kiemelve a legfontosabb tételeket, ebben a stafírungban benne foglaltatik az ESP, az első és hátsó fejlégzsák, a ködfényszóró, a tűrhető hangminőségű hifi és a műszerfali multifunkciós kijelző is. Az eleganciát színre fújt tükörház, valamint kilincs fokozza. A felsoroltakon kívül természetesen rengeteg extra tartozék választható a típushoz, mi ezek közül a cirka 600 ezer forintos, hétfokozatú DSG automata váltót emelnénk ki, amely mindenképpen hasznos lehet. Felidézve a tesztautóval töltött kellemes napokat, rendre Kőhalmi Zoltán kabarészámának korongos zsinórja jut az eszembe, mert az Octavia viccen kívül valóban azt nyújtja, amit várnak tőle. Sem többet, sem kevesebbet.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1390 cm3
Teljesítmény:
90 kW (122 LE)
Nyomaték:
200 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.7 s
Végsebesség:
203 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6.6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4572 mm
Szélesség:
1769 mm
Magasság:
1462 mm
Saját tömeg:
1265 kg
Össztömeg:
1925 kg
Terhelhetőség:
660 kg
Tengelytáv:
2578 mm
Csomagtér:
560 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 4
Hengerűrtartalom:
1390 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm
Teljesítmény:
90 kW (122 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
203 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6.6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?