Meglepetéscsomag – SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI teszt

SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI DLX teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár többszörösen kellemes csalódást okozott a dízelmotoros SsangYong Tivoli, a kisméretű crossover így is nehéz helyzetben van a piacon.


Még mindig meg tudott lepni. Vezettem már a Tivolit, hiszen menetpróbáján még Tivoliban is jártam vele, aztán a benzines és automataváltós hazai tesztautót is én hoztam el. Nemrégiben pedig megkaparintottam a dízelt is, és csak pislogtam, de többször is. A Tivoli egészen jó meglepetéseket tud okozni, több jellemzőjével is. De vajon elegendő ez ahhoz, hogy sláger legyen? A választ meg fogjuk adni, de vigyázat, fájni fog.
Tágas. A nem egész 4,2 méter hosszú, de csaknem 1,8 méter széles, a kategóriában megszokottnál nagyobb (2,64 méter) tengelytávú Tivoli azt a szerencsés jellemzőt mutathatja fel, hogy belülről tágasabb, mint amilyennek kívülről tűnik. Hossza és első-hátsó parkolóradarja, valamint tolatókamerája kellően jó parkolhatóságot ad. Nagy hátsó lábtere a sík hátsó padlóval pedig azt, hogy akár öten is beülhessünk. Úgy persze már kompromisszumos az utastér, négy felnőtt számára azonban ebben a szegmensben meglepően tágas. Az első ülések kényelmesek, a hátsók is egészen korrektek, panasz az anyagválasztásra sem lehet - legfeljebb annyi, hogy a középkonzolon a zongoralakk helyett még a kályhaezüst is jobb lenne.
Csomagtere is van. Ha nem is tűnik óriásinak a (fronthajtás esetén) 423 literes, amúgy ülésdöntéssel (sajnos messze nem sík padlóval) bővíthető csomagtér, ez már kellően nagy. Hosszában is elfér benne a fedélzeti bőrönd, de kisgyermekeseknek a "babakocsi mellé még komolyabb bevásárlás is fér" jellemző is sokat mondhat. A nyílás széles és magas, utóbbi sajnos a küszöbről is elmondható és a széles, sarkos alsó rész a raktérajtóra is igaz, utóbbira bizony figyelni kell lecsapáskor, hogy ne kaszáljunk el vele senkit.
Dízel Koreából? Aki ült frissebb Hyundai-ban, Kiában, az már bizonyára tapasztalta, hogy igenis tudnak dízelt (is) gyártani a koreaiak. Olyannyira, hogy néhány európai, akár német, akár prémium konkurens is példát vehetne járáskultúrájukról, erejükről. Nos, a SsangYong sem hoz szégyent hazájára, a Tivoli 1,6 literes - természetesen közös nyomócsöves - turbódízele is példás. Hidegen kicsit keményebben, bemelegedve már egészen finoman jár. A stop-start feláras hozzá, a tesztautóban nem szerepelt. A motor ereje már hajszálnyit alapjárat fölött megvan, 1500 1/perctől pedig a teljes, 300 newtonméteres nyomaték jön, a 115 lóerős teljesítmény pedig 3400-tól. A váltó precíz, de kissé hosszú úton, egyes fokozatoknál némi zajjal jár. Némi rezonancia a motor felől 2000 1/perc környékén előfordul (legalábbis a próbált autónál előfordult), ám alatta és fölötte is gond nélkül lehet autózni. Gyorsulási adatot a SsangYong e motorhoz sem közöl, viszont a dinamika nem rossz. Ami pedig szintén nem az, az a fogyasztás. A gyárilag megadott 4,8 literes vegyes értéket alaposan túllépve lett ugyan 6,6 liter a teszt átlaga, ám ez rövid utakon, zömében városban, fagypont környékén adódott, városon kívül nem kunszt 5-5,5 literes étvággyal autózni.
Hirdetés
Autópályára is jó. Hatodik fokozatban 2500 1/perc körül futható a 130 km/órás autópályatempó. Mivel tempomat már az alapverzióban is van, mivel a futás csendes, utazóautónak is jó a Tivoli. Pontosabban az benne a jó, hogy egy jó Jolly-Joker. Ha valamit hiányolhatunk belőle, akkor az a sofőrsegéd-arznál, távolságtartós tempomat, ráfutásgátló, holttérszenzor nincs - utóbbi főként amiatt lenne jó, mert az átlós hátralátás erősen korlátozott. A túlzottan nagy külső tükrök miatt az átlós előretekintés is - ez jobbkezes utcáknál lehet például nagyon zavaró. Résen kell lenni.
Irányíthatóság, futás rendben! Enyhén vágott aljú a kényelmes fogású bőrkormány (az alapverzió kivételével kapunk ilyet), az elektromos rásegítés mértéke gombnyomásra szabályozható - komoly különbségeket mondjuk nem ad a rendszer, de a hangolás eltalált. Az egyenesfutás korrekt, a fordulókör átmérője nem nagy, 10,6 méter. A futómű még az opciós 18 colos kerekekkel sem túlzottan kemény, van némi csillapítása, stabilitása is korrekt, de egyértelmű, hogy jobb maradni az alapverzió 205/60 R16-os abroncsainál.
Sláger, de nem itthon. Jó autó a Tivoli, ám itthon egyelőre nem lett sláger. Ennek oka a következő: míg hazájában, Koreában és még Nyugat-Európában is sikerrel robbant be a kisméretű crossoverek piacára, itthon már a nemzetközi menetpróba idején is lehetett sejteni, hogy nem lesz topmodell. Május és november között 25 példány kelt el belőle. Oké, jövőre az első teljes évben akár duplázhatja is eladásait, de úgy sem lesz nyomában még a Nissan Juke-nak, a Renault Capturnek és az Opel Mokkának sem, hogy olyan nagyágyút ne is említsünk, mint a Suzuki Vitara. Pedig a baj nem a termékkel, hanem annak árával, meg persze márkájával van - legalábbis a hazai piacon.
Akció? Itthon megszokott, hogy van egyszer az európai árharmonizáció miatti "nemzetközi szintű" listaár, aztán van a hazai piac vásárlóereje miatti "akciós". A SsangYong viszont úgy érzi, a Tivolit veszik, mint a cukrot. Az pedig a mi problémánk, hogy a világtérképen van egy csöppnyi ország, egy csöppnyi autópiaccal, ami ugye a miénk. Itt pedig akkor sem fog világszinten érezhető eladást elérni a SsangYong, ha komoly kedvezményt ad. Így aztán a dízelre nem is ad, csak a benzinesre egy kevéskét. Van tehát egy viszonylag korrekt ár és egy viszonylag korrekt, egészen gazdag ellátmányú, jó vezethetőségű, korrektül összerakott és takarékos autó, 5 év/100 000 kilométer garanciával. Ha az orrán ismertebb márka emblémája lenne, egészen nagy sláger lehetne. Így pedig egy meglepően jó autó, amit érdemes kipróbálni, aztán persze a konkurenseit, mérlegelni az árakat, majd dönteni, ha e szegmensből választanánk. A Tivoli nagyon nem rossz a mezőnyében, ám az árérzékeny piacon ez sajnos nem biztos, hogy elegendő a sikerhez.
Értékelés
Pozitív
Nyomatékos és takarékos motor, kényelmes és stabil futómű, tágas utastér, sík hátsó padló
Negatív
Túlzottan méretes, osztatlan látóterű külső tükrök, korlátozott átlós kilátás
Árak
Tesztmodell alapára
6 390 000 Ft (2015.12.23.)
Tesztautó ára
6 627 000 Ft (2015.12.23.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3400-4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1500-2500 1/min-nél
Végsebesség:
181 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4195 mm
Szélesség:
1795 mm
Magasság:
1590 mm
Saját tömeg:
1355 kg
Össztömeg:
1920 kg
Tengelytáv:
2600 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
423 l
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
970-1020 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1310 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
560 mm
Csomagtér hossza:
600 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1450 mm
Raktérnyílás szélessége:
950 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
300 Nm 1500-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3400-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
181 km/h
CO2-kibocsátás:
113 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Valóban kicsi piac a Magyar, de anyira nem kicsi, hogy trendeket ne lehessen komolyan venni. A régióban a márka sehol nem ér el valódi sikert. A nem ismertség nem egy olyan tulajdonság amiért szeretni kell ezt a márkát. Hol vannak 5 évig hol eltünnek 5 évre. Így nem lehet ismertséget és főleg nem elismertséget építeni. Ez a Tivoli valóban pofás autó, de semmi több, semmiben nem nyújt kiemelkedőt. Van egy átlagos dízelmotorja és átlagos garanciaideje és egy átlagos minősége. Mi kellene e mellé? Egy vonzó ár. Na az nincsen. Ez most még listaáron is a legdrágább a kategóriában szinte ( Nissan Juke, Renault Capture, Opel Mokka, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Mazda CX3, Honda HR-V stb ), nem beszélve a valós vételárról. Ezzel így azt gondolom, hogy megmarad pár különc autójának aki majd használt autóként óriási értékvesztéssel tudják csak eladni az autójukat. Egyszóval ez az autó ezekkel a paraméterekkel egy NAGYBETŰS POFÁS IRRACIONALITÁS.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Hah,ez nem szivo benzines,hogy csak a loero adat szamitson.hidd el,ilyen nyomatek mellett siman hasznalhato ero marad. Nekem csak 260 nm em van,de 4 szemellyel is siman hasznalhato,sot a sokkal jobb suly/loero aranyu szivo benyasom iszonyyu erolkodest produkalt hasonlo terhelesnel

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    ha beülnének öten valószínű, el sem tudna indulni ezzel a közöny nyomócsővel ( 😀 )
    viccen kívül 4-5 emberrel, akkor már inkább busszal kéne menni, mert az 1800 kg meg 116 ló az nem tűnik túl barátinak 🙂

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Tetszett ez a “közöny nyomócsöves − turbódízel” aranyköpés.
    A 423 literes csomagtér pedig igenis óriási ebben a méretkategóriában, ez nem az a bálnaautó méret.
    A harmadik ökörség, hogy nem férnek el öten egy ekkora autóban, miért, kívülről kisbuszra hasonlít ? Ezeket a vaktöltényeket minden cikkben elsütik.

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    A II. generációról viszont nem sokat lehetett hallani – lehet, hogy Európa egyes országaiba elhozták, de gondolom, mivel jött a sok pfujolás az elsőre, a második verziót pont ezért kevésbé megosztóra csinálták – nem lett rossz, de az a “báj”, amit írtál, hogy az elsőben megvolt, ebből már hiányzik:

    [url]https://www.google.hu/search?q=new+ssangyong+rodius&client=opera&hs=Pe3&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj_6MKg5fHJAhVDBiwKHeD1COgQ_AUIBygB&biw=1152&bih=767#imgrc=_[/url]

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Egy kis helyesírási hibára hívnám fel a figyelmüket: “a Tivoli 1,6 literes − természetesen [b]közöny[/b] nyomócsöves − turbódízele is példás.”[u][/u] szerintem ez közös -ek indult….

  • 2017.10.28. at 10:00
    Permalink

    Nagyon drukkolok a márkának, szerintem sokkal több reflektorfény járna már neki. A Hyundai-Kia konszern azonban nagyon elhomályosította – a Mahindrának lesz dolga vele, mire valóban ismertté tudja tenni.
    Itt Magyarországon kb. olyan esélyekkel indul jelenleg, mintha egy noname kínai autógyár próbálna ismertségre szert tenni. Széles körben nem lett ismert a márka nálunk, csak néhányuknak ugrik be a márkanév hallatán, hogy “ja, azok a Merci motoros, Merci-váltós terepgépek”. Ma is azon kevés gyártók egyike, aki kínál valódi terepjárókat. Járják a saját útjukat, tőlük hiába várunk majd szedánokat, Golf-kategóriás autókat, miniautókat – a crossoverek, terepesek világa az, ami közel áll a céghez, így képzelik el a jövőt is – de olvashattuk, a Mitsubishi is ezt az utat választotta. S bár van luxusautójuk is, Európában nem kapható.
    Jövőre állítólag megpróbálkoznak az USA-piacával is – rajtuk tartom a szemem, kíváncsi leszek, hogy sikerül a debütálás. Vajon megtartják a Ssangyong nevet vagy ottanra kitalálnak egy könnyebben leírhatót/kiejthetőt? Meglátjuk.
    Ahogy a tesztet olvastam, alapvetően pozitív véleménnyel volt az autóról, a dízel itt is, mint a Hyíundai/Kia autóinál, dicséretet érdemelt. Ezzel az autóval megszólítanak végre egy új célcsoportot, a hölgyeket is, akik biztosan beindulnak a Tivoli láttán. Kellően trendi, a szemet magára irányító forma, a megfelelő színösszeállításban tényleg nagyot üthet.
    Várom a további modelleket, fejleményeket. Hajrá, ikersárkány!:)

Vélemény, hozzászólás?