Végre egy izgalmas Toyota – Toyota GT86 teszt

Toyota GT86 2.0 Sport Leather teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A GT86 olyan jó autó, s annyira kellemes meglepetés, hogy végre megint van egy izgalmas Toyota, hogy az automata után a kézi váltóst is muszáj volt kipróbálnunk. Nem csalódtunk.


Valahogy úgy adta ki, hogy az automata váltós tesztautót nem vezethettem, de Gruber kolléga szent meggyőződése, minimum vágya fölött nem lehetett csak úgy elsiklani. Miszerint – pár év múlva - ilyen lesz a következő autója. Legfeljebb kézi váltós. Hiszen a pöttöm, lapos, könnyű kis Toyota GT86 kupé jobb az MX-5-ös Mazdánál, amiért mind odavagyunk, az meg ugye kit érdekel, hogy nem roadster, s nem nyitható a teteje. Szóval ki „kellett” próbálnunk a kézi váltóst is, kvázi kötelező kör volt.
Hirdetés
Gergő az előző cikkben és videóban mindent megírt és elmondott a formától az utas- és csomagtéren, a számmisztikán át a kormányzásig és a futóműig, ezért ha megengedik, az ugyanolyan – Sport Leather - felszereltségű tesztautó ismételt részletezésétől ezúttal eltekintenék. És gyorsan leírom a lényeget: a GT86 kézi váltóval az igazi! Pedig jómagam automatapárti vagyok, de akkor is. Miért állítom ezt? Nem azért, mert így könnyebb, s 6 tizeddel fürgébben is gyorsul (0-100 km/h: 7,6 mp), hanem azért, mert zseniális a váltó. Karja extrém rövid utakon jár, a lehető legjobb helyen figyel, s bár subarusan karcosan, mégis pontosan kapcsolgatható. A fokozatkiosztás eltalált, élmény minden egyes gangolás. Leszabályozás előtt piros LED gyullad fel, nos ilyen a GT86-féle váltási segédlet szemben a trenddel, hogy fogyasztáscsökkentésileg mielőbb pakoljunk fel, ne is merjük akár csak a 2000-es értéket átlépni…

A mai mércével már egyáltalán nem sok 200 szívó lóerő és 205 Nm jó magas, 6000 feletti percenkénti fordulatokon pedig éppen az a kategória, hogy gyengének senki ne érezze a félelmetesen lineáris kétliteres boxert, ám feltétlen biztosítsa a sportautós fölényt. Másképp fogalmazva tökéletes tuningalap. Ahhoz meg nem kell több kraft, turbó se, hogy pimaszul farolgassunk, különben is, a fordulókból a sperrdifi garantálja a kigyorsítást. A hátsókerékhajtás élvezeti értéke az alacsony tömegközépponttal és az 53:47-es súlyelosztással lesz teljes, a kormányzás és a – városban sem fájóan sprőd - futómű pedig valóban elsőrangú.
Nagy gáznál egy kis erőltetésre bekapcsolva hagyott menetstabilizálóval is megindul a fenék. Alulkormányzottság, szomorú orrtolás? Az meg mi? VSC Sport módban tágul a mozgástér, de úgy, hogy az elektronika azért csak rászól az elkapatott sofőrre. Kikapcsolásához hosszan kell nyomni az off gombot, azután következhet a móka és kacagás. Játékos, jó tanár a nyolcvanhat – végre egy izgalmas Toyota, végre egy olyan autó, melynél nem pusztán mézesmadzagos maszlag a marketing, mert tényleg a vezetés öröméről szól.
Manuális kontra automata

A GT86 a karakteréhez nem passzoló automatával is remek játékszer volt, ahogy az is biztos, hogy kézi váltóval az igazi. Az önkapcsolós egyszerű dodzsemként a pedálok nyomogatásával és a kormány tekerésével is remek játék, a manuális szerkezettel azonban már halálpontos műszer lesz. Rövid váltóutak, a boxer karakteréhez illesztett, remekül egymásra épülő rövid fokozatok jellemzik - a kapcsolás nem tükörsima, de sportkocsiban furának is tűnnének a vajpuha mozdulatok, határozottan ott kell lennünk. Ahogy Kántor úr is megjegyezte, örömmel tölti el az embert, hogy a váltási pontra figyelmeztető piros fény nem a takarékos fogyasztásilag ideális ponton, hanem leszabályzás előtt villan. Magával ragadó, megunhatatlan tevékenység az autó vezetése, továbbra is tartom, hogy egyszer a nem túl távoli - bár nem is túl közeli - jövőben lesz egy ilyen autóm.
Gruber Gergely


És nem is fogyaszt sokat (ezért is nem gáz, hogy a fokozatok egy árnyalatnyival hosszabbak a vártnál). Tankolás előtt 11 liter körüli átlagról tudósított a fedélzeti számítógép, majd jött a pozitív csalódás: 10-et sem evett a tesztautó úgy, hogy az együtt töltött napok során kapott bőven dugóban araszolást, csöpp autópályát, s egy jókora adag padlógázas vidámkodást is. És milyen szuper az ülése! Mennyire meredek szögben csábít a volán! És mennyire egyedi a csipetnyi boxerrel kevert fémes üvöltés! (Kipufogóhang mondjuk szinte zéró, de annyi baj legyen, valamiből Koppányéknak is meg kell élniük.) A fék erejére, adagolhatóságára sem lehet panasz, egy deka sem.
A GT86-tal a Toyota (és a Subaru) véghezvitte azt, amit az MX-5-tel a Mazda. Adott egy imádnivaló autó, s – egyelőre – nincs konkurencia. Ennek fényében a 8,86 millió forintos alapár sem vészes. A turbós, elöl kaparós hot hatchekért is ennyit kérnek. A felszereltség gazdag, megbízhatósági kételyeink sincsenek. Egy-két év, s jövünk a használtteszttel.
Értékelés
Pozitív
Futómű, kormány, váltó, fék, motor - ebben a sorrendben
Negatív
Csak viszonylag olcsó, csak papíron négyszemélyes
Árak
Tesztmodell alapára
8 860 000 Ft (2012.10.15.)
Tesztautó ára
9 560 000 Ft (2012.10.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 7000 1/min-nél
Nyomaték:
205 Nm 6400-6600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
Végsebesség:
210 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4240 mm
Szélesség:
1775 mm
Magasság:
1285 mm
Saját tömeg:
1239 kg
Össztömeg:
1670 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
kupé
Csomagtér:
243 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belmagasság elöl:
920-960 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1070 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1450 mm
Raktérnyílás szélessége:
740 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
205 Nm 6400-6600 1/min-nél
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 7000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
210 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
CO2-kibocsátás:
181 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
68 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?