Gázra fel! Volkswagen up! CNG teszt

Volkswagen eco high up! CNG teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Van-e értelme egy városi, háromhengeres kisautóba földgáztartályt szerelni és benzin/gáz üzemben autózni? A Volkswagen up! CNG-s változatát tesztelve jártunk utána ezen kérdéseknek.


Újszülött. A Volkswagen miniautója, a Lupo 2005-ös megszűnése után hosszú ideig nem talált utódjára. Hat évvel később, 2011 végén a németek úgy döntöttek, hogy egy teljesen új formavilággal rukkolnak elő. Az up! alapvetően a hazánkban nem forgalmazott, csak használt importként érkezett Fox modellt váltotta, itthon viszont a Lupo után szabadon maradt űrt töltötte be. Kezdetben háromajtós, majd 2012-ben már ötajtós kivitelben is elérhetővé vált. Egy évvel később elektromos verzió is készült belőle, melyet tavaly már teszteltünk, most pedig a benzin-gáz üzeműhöz volt szerencsénk.
Hirdetés


Nagyon gáz? Ha a meghajtást nézzük, akkor szó szerint igen, de egyáltalán nem rossz értelemben. A CNG, azaz folyékony földgáz tartály mellett egy 10 literes benzintankot is kapott az eco up!. Előbbiből összesen 11 kilogrammnyit tudunk tankolni, mellyel a gyári érték szerint 380 km-t is megtehetünk, a gyakorlatban ez viszont jóval kevesebb, nagyjából 100 km-rel kevesebbel kell számolni. Igaz, főként városban volt használva az autó a teszthét során, ahol 3,9 kg/100 km-es fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép. Ez pont 280 km-es hatótáv, ami megfelel az előző sorokban említett állításnak.

Mennyi az annyi? A jól megszokott l/100 km-es mértékegységhez képest a kg/100 km-es dimenziót szokni kell még, és jó lenne azt is tudni, hogy az a 3,9 kg/100 km-es milyen benzinfogyasztásnak felel meg. 350 forintos kilogrammonkénti árral számolva 1365 forintra jön ki 100 km. Ugyanez 330 forintos benzinárral számolva 4,1 l/100 km-nek felelne meg akkor, ha ugyanezt a távot ugyanekkora költségből benzinnel tettük volna meg. Ez azért elég baráti érték, lényegében egy dízelautó fogyasztását tudja a CNG üzem. Hozzá kell tenni, hogy mindezt egy 999 köbcentis, háromhengeres 68 lóerős motor produkálja. A benzinüzem fogyasztását nem állt módunkban tesztelni, ugyanis először a gáztartályt használja, és csak miután az kifogyott, azt követően lehet égetni a benzint.

Hogy megy? Miniautóhoz képest a picivel több mint 1 tonnás tömeg soknak mondható, az ehhez társuló szűk 70 lóerő pedig kevésnek. Korábban járt már nálunk benzin-gázüzemű autó, a Dacia Duster LPG esetében jól lehetett érezni és a mérések is azt igazolták, hogy gázt égetve gyengébb a menetdinamikája az autónak. Az up! esetében igaz nem tudtunk átállni benzines üzemre, gázzal viszont egy lámpánál való elindulásnál is a szokásosnál mélyebbre kellett nyomni a gázpedált. A menet közbeni rugalmasságnál szintén érződött, hogy jobb visszadobni két fokozattal a váltót, ahhoz, hogy ne legyen örökkévalóság egy 15-20 km/órás sebességtöbbletet összegyűjteni.

El lehet férni benne? Külső ránézésre úgy tűnik, hogy ez bizony inkább csak kétszemélyes autó, mintsem négy. A vezetőülésben ülve 180 centis magassággal még nagykabátban is teljesen jól el lehet férni, kényelmes az üléspozíció, és jól kézre esik a váltó, a kormány és a kezelőszervek. Magam mögé beülve is marad még hely, nem kell nyomorogni, a fejtér is korrekt. Négy személynek tehát megfelelő - nyilván nem fejedelmi - helyet kínál az up!. Mindezt viszont a csomagtér sínyli meg, hiszen itt már nem sok helyet találunk. Egy bevásárlást még meg lehet ejteni vele, továbbá két személy (akár két kisebb gyerekkel) még kényelmesen el tud menni nyaralni két bőrönddel, négy fővel nekiindulni egy hosszabb útnak viszont már nem ajánlott.

Megadja ami kell. A már említett kényelmet tovább fokozza néhány plusz extra. A high felszereltségi szint sok apróságot tartalmaz, közülük a mostani időjárási körülményeket figyelembe véve egyre hasznossá váló ülésfűtés is a része. A bőr kormány ma már nem számít komoly extrának, a miniautókban azért többnyire még különleges extrának számít. Az up!-ban, igaz a bőr minősége kicsit műanyagosra sikerült, a beltér megjelenésére viszont egyértelműen rátesz. További extraként tempomatot, hátsó parkolóradart, Bluetooth-os kihangosítót, és egy gyárilag beszerelt Garmin navigációt is kapott az autó. Ezeken kívül városi vészfékasszisztens is megtalálható benne, egy szóval a legfontosabb kényelmi és biztonsági extrákat megadja nekünk a VW legkisebb modellje is.
Összegzés. Sokan, amikor először rápillantanak az autóra elmosolyodnak, és azt gondolják, hogy ez a kis csöppség nem jó semmire. Én pedig azt mondom, hogy városi használatra ennél nem kell jobb autó. A célnak megfelel, ami kell, az benne van. Könnyen vezethető, olyan helyeken is tudunk vele parkolni, ahol más autóval már necces, a fogyasztása pedig igen meggyőző. Az ára már kevésbé, pontosabban az árkülönbség. A tisztán benzines változathoz képest ugyanis 800 ezer forinttal kerül többe. Egy prémium kategóriás autónál a dízelfelár mozog ilyen nagyságrendben, ott lehetséges, hogy az 10 százalék alatti érték, itt viszont közel 25 százalékos többlettel kell számolni. Ráadásul a hazai CNG kúthálózat viszonylag szűk, Budapesten is mindössze két helyen tudunk földgázt tankolni. Addig pedig amíg ez nem változik meg, nem valószínű, hogy nagyon terjedésnek indulnának a gázos autók.
Értékelés
Pozitív
Könnyű vezethetőség, kényelmes ülések és futómű, alacsony fogyasztás
Negatív
Gyenge menetdinamika, kis csomagtér, műanyagnak érződő bőrkormány
Árak
Tesztmodell alapára
4 145 080 Ft (2015.10.29.)
Tesztautó ára
4 621 330 Ft (2015.10.29.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
50 kW (68 LE) 6200 1/min-nél
Nyomaték:
90 Nm 3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
16,30 s
Végsebesség:
164 km/h
Méretek
Hosszúság:
3563 mm
Szélesség:
1649 mm
Magasság:
1516 mm
Saját tömeg:
1031 kg
Össztömeg:
1370 kg
Terhelhetőség:
414 kg
Tengelytáv:
2420 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
213 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1410 mm
Belmagasság elöl:
930-1010 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
170 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
430 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1060 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér magassága:
560 mm
Csomagtér hossza:
600 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1200 mm
Raktérnyílás szélessége:
880 mm
Raktérnyílás magassága:
630 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin/Gáz
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
90 Nm 3000 1/min-nél
Teljesítmény:
50 kW (68 LE) 6200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
164 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
16,30 s
CO2-kibocsátás:
79 g/km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Nem biztos hogy hazudik/téved!
    Elég egy rosszul beállított keverőfejes gázrendszer.

    Túl dús keverék gázüzemben. -> Számítógép eltanulja, hogy gyeníteni kell a keveréken. Hiába gyengít a befecskendezés jelén, továbbra is dől a gáz.
    Aztán átkapcsol benzin üzemre. Na most már tud gyengíteni rendesen -> szegény keverék -> autó lomha + fogyasztás is nagy.
    Aztán persze erősebb gáz üzemben…

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    1. Lehet venni gpj töltesre alkalmas cng otthoni töltöt, de be kellene fizetni a gäz utan jövedeki adot.
    2. Menetdimanika jobb LPG eseten jo beällitssokkal rendelkezö gäzrendszernel. Nekem van teljesitmeny/nyomatek görbem is, ha valakit erdekel. Többletfogyasztäsa a fizikai tulajdonsagok miatt lesz, kb15-20% a realis. Költsegekben igen meggyözö tud lenni.
    CNG-vel viszont vitatkoznek, ott gyengebb lesz az auto (van cng-s kocsink), ätalakitasi engedelyben is fel van tüntetve a cng-s üzem teljesitmenye, es gyengebb. Viszont mocskos olcso volt vele järni meg 1-2 eve(250ft/kg). Most mar kb lpg szintjen van az üzemeltetesi költseg, ileltve hätränya a cng tartäly merete. LPG-nel ez nem gond, potkerek helyere bemegy a tartaly.

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Kedves horabora!

    Nem szoktam “hazudolni”, nem érdekem. Mint írtam egy másik hozzászólónak, ha nem akarsz, nem hiszel…ez a te dolgod. De az ilyen embereknek egyrészt kár is bármit mondani, másrészt kár egyáltalán bármilyen előremutató fejlesztésről írni/beszélni…

    De köszönöm!

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Kedves Mindenki!
    Örülök, hogy a szkeptikusok és azok, akik sose merték kipróbálni megint okosabbak azoktól, akik naponta használják és tapasztalják azt, amiket leírtam…(tisztelet a kivételnek!)
    1., Nos, Kedves Gé!
    A dízelek pont most járatták le magukat azzal, amikről hetek óta olvasni/hallani.
    Nem azt mondtam, hogy legális otthon tankolni, hanem azt, hogy legálisan, hivatalos forrásból lehet már vásárolni otthonra CNG töltőt. Az sajnos már Pártunk és kormányunk felelőssége/tehetsége/akarata, hogy milyen teret/lehetőséget ad a tankolásra.
    2., Kedves FM2k!
    Nagyon sajnálom, ha ilyen hitetlenül állsz hozzá! Nem vagyok sem nagyot mondó, sem önigazoló.
    5éve szereltettem át az 1,4-es 90 LE-s G Astrámat LPG-s kettős üzeműre. Azóta ~96 ezer(!) km-t mentem vele, tehát VAN VALÓS TAPASZTALATOM! Autópályán átlagos terheléssel 130km/h-s tempóval 8,5-8,7 liter a fogyasztásom 100km-enként, vegyes városi-közúti fogyasztásom pedig 7,2-7,5 liter 100km-enként. Számlákkal is tudom igazolni. De ha ennél is jobban érdekel, írj, és megadom a telefonszámom és beszélhetünk is…
    A menetdinamikát szintén a saját bőrömön tapasztalom. Amikor benzinre váltok, kicsit ugyan, de érezhető a gyorsuláson, az autó rugalmasságán. Ne érts félre, nem lesz táltos egy 90 LE-s autó, de ha évek óta jársz fele és picit is figyelsz rá, akkor észre lehet venni. Méréseket nem linkelek, mert ez nem erről szól…ha NEM AKARSZ hinni, ne tedd. Csak ne kérdőjelezd meg azok tapasztalatait, akik évek óta használják az LPG-t vagy a CNG-t. Köszi!
    3., Kedves Sheppard!
    Minden beállítás kérdése, amihez pedig “hozzáértő emberekre” van szükség a szakmában.
    NEM ukrán gázzal is jóval olcsóbb. Magyar benzinkúton tankolt LPG ára 190Ft körül mozog most. Számolj csak: 7,5l * 190Ft = 1425Ft (100km költsége)
    7l * 330Ft = 2310Ft (100km költsége)
    Ennyi. Tényleg!
    Ismétlem: saját tapasztalat, jobban megy gázzal!
    Köszönöm!
    Továbbra is szívesen válaszolok minden kérdésre!

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Szerintem kisbalna nem a fogyasztásra, hanem a költségre gondolt. Amiben igaza is van. Volt pár ismerősömnek gázos autója, opel zafira 2.2 benzines, elég jó étvágya van. Mármint benzinből meglepően keveset eszik, gázból azért a 10-15%-os többlet megvan 🙂 De még nyilván így is olcsóbb ukrán gázzal 🙂 Sokkal olcsóbb

    Költségek/környezetszennyezés szempontból jobb a gáz. De pár extra nyűg ezzel is van persze.

    Szarabbul megy gázzal, és többet fogyaszt. Viszont olcsóbb költségek tekintetében.

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    “Hozzáértő, szakemberek által végzett beállításokkal az LPG-s autóknak JOBB a menetdinamikája, kedvezőbb a fogyasztása, mint az azonos motorral szerelt benzines változatoké!”

    Egy ilyen nagyotmondó, merész állítást azért illik alátámasztani. Egy elfogadható összehasonlító mérést linkelj légyszíves a jobb menetdinamikára, benzinhez képest kedvezőbb fogyasztásra (nem a km-költségre)!
    Az, hogy n x 10ezer km után a benzinezéshez képest gazdaságosabb üzemeltetés valósulhat meg lpg-vel, azt szerintem senki sem vitatja. De hogy egy kisebb fűtőértékű tüzelőanyagból ugyanannyit vagy kevesebbet egyen egy átalakított autó az lódítás, világolás és tipikus önigazolás, hogy nekem jaj de megérte többszázezer forintot invesztálni az lpg-s átalakításra. Amikor hódított a bioetanol, rengetegen állították és hitték azt, hogy ha felesben tankolnak, olcsóbban járnak, pedig a 10-13% többlet miatt ugyanannyiba került az autózás.

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Az első pont inkább nekem szól, szóval én kérek elnézést, nem tudtam, hogy már legalizálták az otthoni töltést. Nem vagyok hozzászokva, hogy az állam akár egy fillér jövedéki adóról is lemondana. Majd utána nézek:) A dízelhez viszonyítás pedig nagyon is helyénvaló, a hibridek fogyasztását is mindenki ehhez méri, mert elsősorban a pénz beszél, utána jöhet a környezet megóvása. Tetszik vagy sem, ma még ez a prioritás.

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Kedves Autonavigátor!
    Kedves Olvasók, Hozzászólók!
    Sajnos sokan (nagyon sokan) még ma is vaktában lövöldöznek e témában…és még csak nem is veszik a fáradtságot, hogy kicsit utána járjanak.
    1., Kopasz hozzászólónak: CNG-nél NINCS semmilyen okos átfejtő a kert végében, mert ez FÖLDGÁZ, nem pedig Probán-Bután (PB). Hivatalosan, engedélyezve lehet már itthon is vásárolni CNG kompresszoros töltőegységeket, tehát bárkinek lehet, csak az otthon e célra tankolt földgáz felhasználása még elég kiforratlan itthon.
    2., Cikkírónak: ez az üzemanyag légnemű, hisz FÖLDGÁZ. Továbbá örülnék, ha nem írnának le a korábbi Dacia Duster LPG cikkhez hasonló állításokat, hogy “gyengébb a menetdinamikája”, stb…! Hozzáértő, szakemberek által végzett beállításokkal az LPG-s autóknak JOBB a menetdinamikája, kedvezőbb a fogyasztása, mint az azonos motorral szerelt benzines változatoké! A CNG-s pedig még az LPG-snél is JOBB…! Tapasztalat, bizonyítható, bármikor. (Akit érdekel, írjon…)
    3., Ne említsünk semmilyen TDI, CDTI, stb dízelt, mert az LPG és a CNG is tisztább üzemanyag, kevesebb káros végtermékkel, mindenféle trükkös szoftver, vagy “kompjúter” nélkül!
    4., Azért ilyen IRREÁLISAN drágák a gyári CNG-s verziók, mert az olaj lobbinak nem érdeke a földgázt is piachoz juttatni. Ráadásul jelenlegi Pártunk és kormányunk biztos megadóztatná, mint az LPG-t.
    (Emlékeztetőül: az LPG-t kúton tankolva adóval terhelve vásárolhatjuk meg, míg egy kemping gázpalackot ilyen adó nélkül…miközben a bennük lévő molekulák ugyanazok!!!)
    Köszönöm!

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Az ára még akkor is húzós lenne. Mondjuk nem érint egyik sem, csak nem értem, miért venne valaki ilyet ha a tdi polo is ennyi árban és fogyasztásban is. Szóval a fogyasztás itt is csak “okos” átfejtővel a kert végében lenne nyerő, ha meg a környezet óvása a cél, akkor is van jobb választás ennyiért 😀

  • 2017.10.28. at 11:49
    Permalink

    Nem lett egy sikersztori ez az autó, ahogy finoman szólva a Lupo sem volt az. Hiába van Skoda-verzió, azt sem veszik, a Seat Mii-ről meg nem is lehet hallani. A VW egyre gyakrabban tapasztalja meg a bukás ízét – az Amarokkal is nagyot zakóztak. Nem baj, srácok, hajrá, lesz ez még így se:)

Vélemény, hozzászólás?