Drága játék a klíma javítása

A légkondicionáló javítása

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rendszerint komoly gondot jelent, ha nem hideg levegőt fúj az autó légkondicionálója. A javítási költségek drasztikusak lehetnek.


Legutóbbi légkondis cikkem konklúziója, hogy amíg a klíma jól hűt, addig nem igényel törődést, amikor azonban már nem ad kellően hűvöset, akkor komoly baj van. Amíg a régebbi modelleknél csaknem kötelező karbantartásnak számított a légkondi néhány évente esedékes gáz-utántöltése, a mai rendszereknél rendszerint komolyabb hibát jelez, ha elszökött a hűtőközeg.
Utóbbiaknál már ritka, hogy egy-egy tömítő-gyűrűnél vagy a csövek porózussá válása miatt szivárogna a töltőgáz. Sokkal jellemzőbb, hogy valamilyen fizikai behatás miatt, akár szemmel jól látható helyen szökik ki a hűtőközeg. Első generációs Ford Focusok esetében például típushibának számít, hogy az egyik gumicső hővédő pajzs nélkül, a motorhoz túl közel húzódik, ezek eldurranása 6-8 év után csaknem biztosra vehető.

Utóbbi még az egyik legegyszerűbben javítható hiba, felismeréséhez ugyanis elegendő a gépháztető alá nézni, a cső pedig már rutinszerűen pótolható. Gyári forrásból 16 ezer forint környékén, a klíma és autóhűtő felújításra specializálódott Hüllő Kft 10 ezerért gyártja le – hővédővel, azaz várhatóan hosszabb élettartammal.
Gyakori hibaok a télen a sós latyakból bőven kapó klímahűtő elrozsdásodása (ezért nem árt tavasszal a motormosás), ilyen esetben csak a csere segít – klímatöltéssel együtt 60-80 ezer forintot érdemes ekkor elkülöníteni a rendszer rendbetételére. A komolyabb javítások után a légkondi szárítószűrőjének cseréjét ajánlják a szerelők, az ugyanis a nyílt levegővel hosszan érintkezve telítődhet. A rövidebb javítások után persze nem kell feltétlenül kicserélni ezt a 10-20 ezer forintos, az elmúlt 5-6 évben külön ház helyett már a klímahűtőbe épített patront. Ha a rendszerben dugulás keletkezik, az rendszerint a szárítószűrőnél, annak telítődésével szokott fellépni, természetesen ilyenkor is elkerülhetetlen annak cseréje. Volkswagen-konszernes modelleknél gyakori szivárgási pont a betét korrodálódott zárókupakja, ezek helyére a gyárinál hajszálnyit vaskosabbat gyárt a Hüllő Kft.

A 150-200 ezer kilométert futott, 10 évet közelítő légkondihibás autók leginkább kétféle sebből vérezhetnek, az egyik a kompresszor kapcsoló-mechanizmusa, a másik a kompresszor belső sérülése. Mivel utóbbi esetén a szennyeződések, törmelékek kitisztításához a teljes rendszer szétszedése és tisztítása szükséges, természetesen a hiba javításán túl, komoly, mintegy 150-200 ezer forintos javítási költség adódhat. Idős autónál a légkondi javítása könnyedén kiteheti a akár a járgány teljes értékét is.
A be nem induló kompresszor azonban még nem biztos, hogy hibás, jó eséllyel csak kuplungja kopott el ahhoz, hogy elektromágnesese be tudja húzni az ékszíj által hajtott forgótárcsa mellé, illetve a frissebb fajta, folyamatosan forgó kompresszoroknál a nyomáskapacsoló szeleppel lehet gond. Mindkettő javítható.
Az előbbi, viszonylag jól felismerhető hibákon túl természetesen a rendszerben bármelyik csőnél, csatlakozásnál felléphet szivárgás, ha elment a klíma töltőgáza, érdemes a szivárgás helyét megkeresni, különben az újratöltés csak időleges megoldást jelent. Utóbbi megkereséséhez a Hüllő Kft szerint a rendszerbe 15 Bar nyomással töltött nitrogén és a szivárgáskereső spray a legalkalmasabb. Mindez a munka természetesen igencsak macerás, hiszen a klímavezetékek egy része a műszerfal alatt húzódik, a kétkörös, hátsó kondenzátort is alkalmazó nagyautóknál, egyterűknél pedig még komolyabb kihívásokkal szembesülhetnek a szerelők. Ha megvan a hibás cső vagy csatlakozás, azokat a Hüllő Kft is le tudja gyártani.
A szivárgó gáznál csak egy bosszantóbb hiba van, az elektronika megbolondulása. Ez esetben ugyanis lehet méricskélni, hogy valahol, valamelyik drót van-e megtörve, ha utóbbiak mind jók, akkor marad a központi elektronika hibája, ami szintén nem egyedi eset. Tovább nehezíti a hibakeresést, hogy legtöbbször nehéz megtalálni, hogy pontosan melyik egységnél van gond, a klíma zárt rendszerében ugyanis bármelyik egység hibája vagy a gáz elszivárgása a teljes rendszer működését blokkolja.

Fontos tanács tehát a használtautó vásárlóknak: csakis működő klímájú autót vásároljanak, a „csak fel kell tölteni” gázzal lózungot hallva még átvétel és persze fizetés előtt kell kérni az eladótól a rendszer feltöltését, akár annak költségének átvállalásával. Mint az autó összes berendezését, légkondiját is ki kell próbálni vásárlás előtt, hogy ne derüljön később ki, a klíma valójában használhatatlan.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:49
    Permalink

    Sziastok új vagyok az oldalon és már is van kérdésem hozzátok,nemrég vettem egy 2008 as kiadásu ford focus- t trend felszereltségel és valami probléma lehet a klimájával van mikor megy tökéletesen , olyankor 4 fokos levegöt fuj de van mikor menet közbe csak felmelegszik mintha csak sima levegöt fujna,olankor nem megy lejebb a kifujt levegő 22 foknál.arra jöttem rá ha feltekerem a hőfokot maximumra és hagyom egy kicsit,utánna meg vissza olyankor hejrejőn egy darabig. már voltam vele 3 klima szervizbe (beleértve a márkaszervizt is)de nem találtak semmi hibát .Előre is köszönöm,ha van valakinek ötlete mi lehet.

Vélemény, hozzászólás?