Miért nyírja ki a start-stop rendszer az akkumulátort?

Akkumulátorok start-stop rendszerekhez

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokan nem tudják, hogy a start-stop rendszerrel üzemelő autókban nem hétköznapi akku található. Erre a cserénél nagyon oda kell figyelni.

Egyre bonyolultabbak az autók, ám a környezetvédelem és gazdaságosság érdekében alkalmazott start-stop (vagy kevésbé ismert elnevezéssel mikrohibrid) rendszer az egyszerűbb megoldások közé tartozik. Ebben döntő szerepet játszik, hogy voltaképpen nincs szükség külön beszerelendő, drága alkatrészekre: ahhoz, hogy dugóban vagy lámpánál állva ne szennyezzük a levegőt, elegendő egy megnövelt teljesítményű indítómotor, egy akkumulátor, illetve az új igényekhez igazított motorvezérlő elektronika. Bár mindhárom összetevő fontos eleme a képletnek, az akkumulátor külön hangsúlyt érdemel, már csak azért is, mert ennek beszerzését a tulajdonos önmaga intézheti, ha cserére van szükség, de egyáltalán nem mindegy, milyet választ.
A start-stop rendszerrel szerelt autókban fokozott igénybevételnek van kitéve az akkumulátor. A sűrű indítások - különösen most télen, hidegben, mínuszokban - nagy megterhelést jelentenek, és ne feledjük, amikor áll a motor, a fogyasztók akkor is működnek: világítanak a lámpák, szól a rádió, megy a ventillátor, tulajdonképpen az összes elektromos berendezés hadra fogható, ami szintén az akkuk élettartamának a rovására megy. A start-stop rendszer problémamentes üzeméhez olyan akkumulátorra van szükség, amely az átlagosnál nagyobb kapacitással rendelkezik, és jobban bírja az olyan extrém „életmódot”, amilyet az imént említett használat miatt állandó nagyfokú lemerülés, azután nagy árammal való töltés jelent.

Mit tegyünk, ha ilyen akkumulátorra van szükségünk? A legcélravezetőbb, ha a sarki autósbolt helyett specialistához fordulunk, ahol egyrészt a kínálatból a számunkra legmegfelelőbb alkatrészt választhatjuk ki, a műhelyben szakszerűen be is szerelik az új akkumulátort, de előtte teljes körűen megvizsgálják a régit (kapacitás és indítóképesség mérés, töltésegyensúly ellenőrzés, szulfátlanítás), mert könnyen lehet, a bajok még orvosolhatók. A gyártók természetesen reagálnak a piaci kihívásokra, és egyre több márkánál bukkannak fel a mikrohibridekhez való akkumulátorok. Az amerikai Exide a legmodernebb, felitatott síklemezes (AGM) technológiát alkalmazza, és rögtön háromféle kapacitással kínálja termékeit. A 40 és 50 ezer forintos ársávban található akkuk közül a legszerényebb is 70 Ah kapacitású - ennek az indítóárama 760 amper -, de létezik 80 Ah-s (800A), és igény szerint 90 Ah-s (900A) változat is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?