Filléres spórolással milliókat bukhatsz! Jó bolt?

Alapszabály, hogy motorolajon nem érdemes spórolni. Mutatjuk, mire érdemes figyelni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Autónk motorjában olyan fontos szereplő az olaj, mint testünkben a vér. Az olajcserén és az olajvásárláson így kevéssé érdemes spórolni.


Többször írtunk már az olajcsere fontosságáról (például itt), de talán nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kenőanyag a legfontosabb motoralkatrész. Ez az, amin semmiképp sem szabad spórolni. Most viszont az olajvásárlás oldaláról közelítjük a témát. Autónkba ugyanis már a frissen kibontott flakonból is kerülhet nem megfelelő kenőanyag. Az olajválasztás ugyanis nem olyan egyszerű, mint az elsőnek tűnik.
Hirdetés

Nem elegendő csupán a motorba való olaj viszkozitásával tisztában lennünk, annak pontos specifikációját is ismernünk kell. Ehhez jellemzően segít autónk gépkönyve, de sok esetben már az sem specifikálja kellően a kenőanyagot. A legbiztosabb az, ha márkaszervizben, alvázszám alapján kérdezzük meg, hogy milyen a nekünk való olaj. Az ugyanis nem csak motorfajtánként, hanem kivitelenként is változhat. Másfajta való egy részecskeszűrős, mint egy nélküle készült dízelhez.
Természetesen az sem mindegy, hogy az olajat hol vásároljuk. Egy percig sem kívánunk a sok esetben piaci ár felett áruló márkaszervizek mellett kardoskodni, de azt azért ne felejtsük el, hogy a veszélyes hulladék használt olajat csak az köteles visszavenni tőlünk, akitől vesszük az újat. Így tehát a szerviz a nem nála vásárolt olaj ártalmatlanításáért joggal kérhet pénzt, hacsak nem akarjuk mi elvinni az áruháznak, ahol vettük az olajat. Így már nem is biztos, hogy olyan nagyon drága a márkaszervizes olaj, de természetesen sok esetben akadhat olcsóbb forrás.
Az olajvásárlás bizalmi kérdés!
Míg a szervizben kérhetjük, hogy ott lehessünk autónknál miközben szerelik, magyarán láthatjuk, hogy az új kenőanyagot valóban betöltik a motorba, azt sajnos sosem fogjuk megtudni, hogy a palackba előzetesen mi került. És ez a legnagyobb probléma!

Amennyiben ugyanis nem kellő minőségű olaj kerül a motorba, az rövid időn belül végzetes kárt okozhat.

Nem csak a motorban, a részecskeszűrőben vagy a katalizátorban, illetve a turbóban is. Összességében akár több millió forintos kárt is okozhat a nem kellő minőségű kenőanyag. Pedig a silány és a minőségi között valójában nem túl nagy az árkülönbség. Kilométerre lebontva már tényleg egészen minimális.
Hatalmas felelősség tehát az olajválasztás, illetve annak megválasztása is, hogy hol szerezzük be a kenőanyagot. Amennyiben szervizben, hordóból vásároljuk a kimért olajat, azt csakis olyan helyen érdemes, ami számlát is ad, így egyben garanciát vállal. A hordóban ugyanis bármi lehet. Jelzi ezt, hogy az olajforgalmazók által elvileg betétdíjért kiadott hordóknak mindössze ötöde kerül vissza a rendszerbe. Egy részükből kerti vaskályha lesz, de talán még több marad olajoshordó. Akár átfestve, de mindenképp megkérdőjelezhető minőségű olajjal kerülnek újra piacra. Ugyanez elmondható a flakonokról. Még akkor sem lehetünk biztosak abban, hogy megfelelő, pontosan olyan olaj van a flaskában, ha azon hologramos matrica van. A lehető legjobb biztosítékot a kupak nyitásával szakadó hologramos szalagok adják, legalábbis a márkás olajak hamisítványai ellen. A legtutibb persze az, ha tiszta forrásból, számlával vásárolunk. Internetes apróhirdetésből kenőanyagot venni nagy lutri.
Hasonlóan nagy lutri ismeretlen márka olaját megvásárolni. Még akkor is, ha a dobozán azt hirdeti, hogy különféle gyártói jóváhagyásokkal rendelkezik. Ilyeneket amúgy több évnyi egyeztetés, bevizsgálás, fejlesztési ajánlás, majd újabb bevizsgálás után adnak csak a gyártók. És az sem mindegy, hogy milyen motorhoz. Igazából a komolyabb olajmárkák dobozain is nevetségesen tud hatni, hogy például VW, BMW, Mercedes-Benz, stb. jóváhagyással rendelkezik a kenőanyag. Nem mindegy, hogy milyen modellhez/motorhoz. Ha jót akarunk magunknak, csakis az adott autóba valót használjuk, azt cseréljük legalább az előírások szerinti sűrűséggel. A sűrűbb csere ártani biztosan nem fog, a nem időben végzett pedig ugyancsak hazardírozás. Azzal pedig szintén sok-sok felesleges futkározást és akár komoly motorhibát is megelőzhetünk, ha a biztonság kedvéért tartunk egy literes flaskányi tartalékot az autóban, hogy szükség esetén megfelelőt tudjunk utántölteni. Mert ugyebár időnként, legalább 1000 kilométerenkénti az olajszintet is ajánlott ellenőrizni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Épp most vinném a kocsit olajcserére.Kértem árajánlatot a “márkaszervíztől”!Kaptam…
    Shell Helix Ultra Professional AR-L 5W-30-at raknának bele, [b]5028,60.-[/b]/literes áron!Halkan jegyzem csak meg,hogy 7,4 liter kellene bele.Nagy valószínűséggel fájó bucsút mondok nekik mert az általam vitt olajra őt nap óta nem nyilatkoztak semmit.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Ez tényleg elég fura cikk. Semmi másról em szól csak a szervizek fényeséséről. Nem tudom ki ez Katona Mátyás Úr de ennyi hülyeségett összedni a net-ről és egy cikket írni belőle csak gratulálni tudok neki.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Csodát nem is kell várni, de ha már veszek bele olajat, ugyanannyi errő a jót meg rosszat venni, árban is hasonló 🙂 Azért meghálálja az idősebb motor is ha a belevalót kapja (pl amit szoktam Magnatecet, A5/B5, SN, GF-4-es).

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    szia Pite! (itt is)

    “A kezelési ha megvan az autóhoz kiindulási alapnak jó, de könnyen lehet hogy van alkalmasabb olaj mint a tizenéve megírt füzetkében szereplő – például az én autómhoz is a total (PSA TU5JP4) már 5W30 A5/B5-ös olajat javasol, ami a motorcsalád megszületésekor (8V) még nem is volt. ”

    Ha végig azt tette bele, amit kezdetek óta kellett/javasolt a gépkönyv, 8-10 év után lehet már nem sok értelem van jobb olajra váltania, mert lassan úgyis csere/kukaérett a gép.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Igen, ez sajnos így van, minimális utánjárással a gyárival megegyező specifikációjú alkatrészt lehet vásárolni a szervizek által kínáltakhoz képest töredék áron. De ha garanciaidő alatt nem viszed márkaszervizbe, akkor az sajnos ugrik. Az első pár évben lenyeled a békát, utána tudsz spórolni, ez van sajnos.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Erről beszéltem. A Lianába is 5W30 kell, de ahogy az SX4be is 0W20 vagy maximum(!) 30as olaj kell, az emberek jelentős többsége 10W40-el rövidíti meg a motor életét. Egészségükre…

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Sajnos 10 szerelőből 8 mindenbe 10W40-t töltene, és NEM tudja mit jelentenek a különböző minősítések, jelölések (ami legalább annyira fontos). Sajnos a márkaszervizekben sem éppen jók a tapasztalatok, szintén olcsó sűrű vacak van a legtöbbször a hordóba. És inkább ne gondoljunk azokra, akik 100+ ezer km után még szeretnék lassítani az olajáramlási sebességét és nagyobb nyomást engednének a tömítésekre, mert szerintük már vastagabb olaj kell 🙁
    Arról meg végképp ne értekezzünk hogy benzinkutakon árult 15W40et mégis ki és mibe akarja tölteni, amikor a legtöbb 20 éves autóba már 5W30, vagy sok japánba 0W20 való (amibe szintén az olcsóbbik, ráadásul 10W40et tölt a szerelő).

    Az olajválasztókkal is csínján kell bánni, egy oldal nem oldal.
    A castrol magyar és német honlapja között sokszor elég nagy különbség van, és a magyar oldalon kb forró égövi olajat ajánlanak(?), vagy még attól is érdekesebbet (nem tudom ez hogy fordulhat elő). Bár a szokásos tesztet (barátom AFN-en Passatjához) most a felújított honlap megugrotta, végre nem 10W60(!) az alapértelmezett olaj a TDI-hez hanem az 5W30 C3-as olaj (de szerepel az ajánlottak között még mindig). Bár az 1.8 20V vw motorhoz is 3 féle olajat javasolnak,(különböző gyártók) amiből kettő nem az igazi.

    A kezelési ha megvan az autóhoz kiindulási alapnak jó, de könnyen lehet hogy van alkalmasabb olaj mint a tizenéve megírt füzetkében szereplő – például az én autómhoz is a total (PSA TU5JP4) már 5W30 A5/B5-ös olajat javasol, ami a motorcsalád megszületésekor (8V) még nem is volt.
    Időnként az ismerősök megkérdeznek honnan tudják meg pontosan milyen olaj kell az autójukba, de sajnos egyértelmű, mindenkinél jól működő választ nem tudok adni.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Imí-ke!
    Jó a cíkk nekem F-1,4 diesel autóm volt csak a gyári előírtat szerette!Más olajat nem a boltos folyamatosan állította ,hogy ez is olyan 5W-40 amit a gyár előír!
    Én is azóta csak magam cserélem a gépkönyv szerinti olajat teszem az autóba és azóta nem kérnek plusz felárat az olaj cserére tuti az van a kocsiba nem valami felismerhetetlen hordóból öntött trutyi.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Fu ez a cikk. Ahelyett hogy az olyan helyek (a jobb olaj webshopok) felé irányítaná az olvasót ahol garantáltan eredeti olajat kapnának a legjobb árakon, az olyan szervizeket promózza ahol hordókból mérik az olajat. Pár éve a szlovákoknál csináltak egy ellenőrzést, minden második szervizben hamis volt az olaj a hordókban. Minden MÁSODIK szervizben! És melyiket könnyebb hamisítani? A totál egyedi színes 4-5L-es műanyag kannákat, vagy az egyen 100L-es acél hordókat?

    Az internet mindenki számára elérhető, akik bizonytalanok keressék fel a márkaspecifikus (vagy nem) fórumokat, nagyon jó tanácsokat fognak kapni a megfelelő olaj kiválasztásához és beszerzéséhez. Ami nagy valószínűséggel nem az lesz hogy vidd el a szervizbe és rakjanak bele amit jónak látnak.

    És hogy legyen itt egy sztori is, fórumtárs elvitte a subaruját olajcserére, kifizette a Motul felárát, aztán a szerelő tolja oda a kocsijához a castrol magnatec-et. :/

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Én a filtershopban vettem az olajat mert szalonban a kitudja milyen olajat dupla áron azaz 18EFt ért akarták adni,én meg vettem a gyári elf olajat anno és kértem hagy menjek be olajcserére és előttem cserélték ki az olajat.Nekem még garanciásan be kell vinne a szervizbe az autót egy ideig.Most is rendeltem a filtershop ból olajat és előzőleg is onnan vettem és semmi gond nincs vele.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Attól még, hogy Total, nem egy túl jó olaj. Modern motorokban el kellene felejteni már a 10w40-et. Ez a sok Lada korszakból maradt szaki mániája. Mer’ a másik túl híg oda. Híg, a túrót, ha nem eszi az olajat, akkor ezekbe (a főleg láncos) 16 szelepes motorkoba már minimum szintetikus 5w-40 való (az is van classicból és van 1500-el drágább). Sokkal jobb a hidegindítási kopáscsökkentése, és az olajcsere végére is sokkal jobb állapotban marad az olaj, ami ezáltal jobban kielégíti a motor kenési igényeit. Persze ez nem jön azonnal ki, 10w-s olajjal egy japán Honda motort napi 2-3 hindegindítással kb 200e km alatt el lehet koptatni. 5w-s olajjal ez akár a duplájára is kitolható (tapasztalat).

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Ha valakinek van egy 2015-ös (2016-os modell) Opel Vectrája és azt olvassa a gépkönyvbven, hogy olajfogyasztás 0,6 l/1000 km akkor miért a motorolajokról beszélünk? Olajcserétől olajcseréig mennyit zabál az Ecotec motor? Szinte mindig friss olajjal jár!!!! Ez egy komoly motor? Komoly autógyártó? És főleg Eco……?

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Kérdés inkább az, mennyire volt intenzív. Ha nagyon, akkor gubanc van. Ha csak kicsit, akkor nincs, természetes dolog. Van-e olajfogyasztása az autónak?

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Az első képen lévő motorban soha nem cseréltek olajat, azért lett olyan.

    Valóban hamisítják az olajakat, tényleg megéri megbízható helyről vásárolni (sajnos csalódás, de a kisebb márka/nemmárkaszervizekben is előfordul bizony a nem gyári olaj, vagy az, hogy “elfelejtik” kicserélni), de túlmisztifikálni sem kell a dolgot, kicsi a magyar piac. Ellenben pl Oroszországban jobban pörög a hamis olaj, elég rákeresni, milyen volumenben megy ott a termelés (idén januári cikk)

    Megfelelő olajat a megfelelő helyről, nem a legócskább olajszűrőt az autóba és ha kellő intervallumban van cserélve, akkor 99.9%-ban nem lesz gubanc.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    A TV-n keresztul gyogyito szuper gorenydokira :))))
    Amugy a Fiestaval kapcsolatban: Igen lehet rajta erezni hogy az auto eyre gyengebben huz, lasabban porog fel a turbo es nem is tol akkorat. Ellustult. Ez az alacsony olajszinttol van, mert a keves olaj megjobban besurusodik, kevesbe ken ott ahol kellene, de leginkabb a turbo tengelyenel. Ezt lehet erezni. Nem ez az also eset ennel a Fiestanal visszatero hiba, mar a 3ik olajcsern van tul, eddig mindig ezt produkalta, szoval igen, ennek az olaj az oka kedves goreny.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Ja, meg amire hivatkoznak a cikkben, hogy rá van írva az olajra, hogy mely autómárkákhoz jó, az valóban hülyeség, (én még nem is találkoztam ilyennel), de a specifikációnál levő felsorolásnál már szempont lehet, hogy melyik autógyártó által elfogadott az adott olaj.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Én is Totalt használok évek óta (mikor milyet, autótól függ) Most épp C3-as kell, ami sajnos húzósabb, de ezen nem spórolunk. Én interneten rendelem meg, de személyesen szoktam átvenni, mert a futár ktg. elviszi az esetleges árelőnyt.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Pont ilyen Total Classic-ot használok két éve ,10w-40-est….jó áron kínált,de igen jó minőségű olajnak tartom,a Liana halkabb is lett tőle.
    Az áruházi no name olajokat(Top Drive,Gnolorp stb)valóban nem szabad megvenni,de azt sem hiszem el,hogy a Total árának kétszeresébe kerülő Castrol Magnatec vagy Mobil 1 annyival jobb lenne!
    Interneten nem szoktam ilyesmit megrendelni,mindig személyesen intézem a vásárlást és figyelem a hologramot is…de ettől még átvághatnak.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Epp csak minimum felett volt az olajszint. Elfogyott. Gondolom rettenetesen be is surusodott, kokszolodott, ez nem teccet a rendszernek, ezert kert teljs cseret.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Pedig bizony a Magyarországon legálisan kapható összes (értsd: nem hamisított) olaj megfelel a legszigorúbb szabványoknak és normális körülmények között használva nem teszi tönkre a motort. Más dolog, ha nem az adott típushoz való olajat öntünk bele, de ez már nem pénz, hanem figyelmetlenség kérdése.

    Egyébként pontatlan a cikk abban is, hogy csak a szerviz veszi vissza a fáradt olajat. Én pl. a hozzám közel eső egyik MOL-kúton szoktam leadni, eddig mindig evidenciának tekintették és szó nélkül átvették, pedig Seléniát, Eneost ott nem kapni…

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Ez eléggé hihetetlen, hogy egy olaj annyira “elhasználódik” hogy már nem tud a szivattyú nyomást generálni (ugye a lámpa ezt jelzi) Vagy ez DPF-es, oszt a fele már gázolaj volt?

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Maga az alcím is hibás szerintem. Azt sugallja, hogy vedd meg a legdrágább márkát a legdrágább helyen.
    Persze úgy hülyeség spórolni, hogy nem a motorba valót veszek, de akkor azt kell írni.
    Én továbbra ia “spórolok” a motorolajon (is)

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Sziasztok,
    a minap cseréltem olajat a y2002-es Puntómban, és miután lecsavartam az olajsapkát hosszú percekig intenzíven jött belőle a kartergáz. Két éve ez egyáltalán nem volt jelemző a kocsira! Kérdésem, mi okozhatja? Rossz minőségű olaj volt benne, vagy csak a külső hőmérséklet viccelt meg, vagy más?
    Köszi!

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    A ceges Fiestank, TDI zabalja az olajat, az olajcsere periodus felenel kigyullad a lampa, h minimumon van. De mar mondom az irodaban hetek ota h ez az auto nem megy uyg ahogy eddig, ebben nincs olaj. Ki is gyulladt a lampa 2 napja, iranya szerviz. Feltoltottek, de nem aludt ki a lampa, hozzam vssza holna akkor lesz itt az elektromos srac, megnezni a visszajelzot. Visszavittem, nem az volt a baj. Az olaj annyira elhasznalodott h komplett olajcsert kellett csinalni. Kivancsi vagyok mennyire vagja ez haza a motort. Meglatjuk, de nem ir rola jokat az almoskonyv 🙂

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Azért a mai világban elég fura tanács, hogy hordjunk magunkkal olajat. Azt hiszem utóljára a Moszkviccsal hordtam, akkor is felesleges volt. A víz fontosabb, arra már volt szükségem. (hűtő, nem inni)

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Nagy segítség lehet még a gépkönyv mellett, hogy a nevesebb gyártók olajainak megtalálható a neten pdf-ben a műszaki adatlapjuk. Ezekben szerepel minden jóváhagyási szám (amit a gépkönyvben szereplővel össze lehet hasonlítani), viszkozitási érték, egyéb paraméterek. Aki el akar térni a gépkönyvben pontosan megnevezett típustól, ezeket mindenképp érdemes átnézni előtte.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    A szakszervízekben gyakran minimálbérért foglalkoztatják azokat a szerelőket, akik nem elég jók ahhoz, hogy maszek műhelyt nyissanak és sokat keressenek. Ennyi.

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Nekem akkor még Chrysler márkaszervizben “azóta ha jól tudom bútorbolt lett belőle ” cseréltek úgy fékbetétet ” számla szerint” , hogy a felnin kerékőr volt és azt nem adtam le a szerviznél …. mikor mentem a kocsiért és megkérdeztem , hogy ezt mégis hogy csinálták váltig állították hogy ők ezt pedig kicserélték 😀 😀 .Tanulság ? Sok márkaszervizben dolgozó szerelő valójában a Roxfort Boszorkány és Varázslóképző Szakiskolában végzett ….

  • 2017.10.28. at 05:45
    Permalink

    Az a motorolaj van kicserélve, amit én cserélek le magam. A gépeimben is én cserélem az olajat, semmilyen autóreszelőben nem bízok. Márkaszervizben nekem egyszer elindították úgy az autót, hogy nem volt visszatéve a nívópálca, és csodálkoztak hogy fröcsög az olaj 😀

Vélemény, hozzászólás?