Féljünk-e a részecskeszűrős dízelektől?

Figyelmet biztosan igényel a részecskeszűrő, és drága is. Rettegjünk?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokan elkerülhetetlen nyűgként emlegetik a mai dízeleken kötelező részecskeszűrőt. Van is ebben igazság, ám aki jól választ autót, aki jól használja azt, az nem kell horrorra számítson.

Személyautóknál 2009 szeptemberétől kötelező a dízeleknél csakis részecskeszűrővel teljesíthető Euro5-ös emisszió norma. Mármint az újonnan forgalomba helyezetteknél. A részecskeszűrő, azaz a DPF (Diesel Particulate Filter) azonban számos Euro4-esre is felkerült már, leginkább azokban az országokban, ahol azt előírás vagy adó, illetve számos helyen behajtási kedvezmény ösztönözte. Nálunk ilyen máig nincs, nincsenek kiváltságos helyzetben a részecskeszűrős autók, nyűg persze van velük, hiszen el tudnak tömődni, cseréjük pedig drága.
A kérdés minél jobb átlátása érdekében megkérdeztem egy márkaszervizt, egy független és kisebb műhellyel rendelkező autószerelőt, valamint egy részecskeszűrő-tisztításra specializálódott szakműhelyt is, hogy mire számíthat az, aki részecskeszűrős dízelt vesz. Ha ez nem lenne elég, van személyes tapasztalatom is, hiszen saját autóm is részecskeszűrős, amúgy Euro4-es, olyan, amilyet itthon nem is forgalmaztak, hiszen nálunk a Scénic II 1.5 dCi-ként nem létezett részecskeszűrővel. Nyugat-Európában viszont igen.
Hirdetés
A cikket szülő személyes tapasztalat
Miként feljebb olvasható, saját autóm is részecskeszűrős. A Renault a teljesen gondozásmentes részecskeszűrőt választotta, nem igényel adalékot, s miként a legtöbb egyéb autó, nem is jelzi, hogy mikor regenerál. Olajból speciálisat, az RN720-as szabványnak megfelelő 5W-30-as teljesen szintetikusat igényli 20 000 kilométerenként. Nem olcsó a kenőanyag, viszont érdemes a gyári periódust óvatosan kezelni, hiszen a gyakorta városban használt autó nem ideális körülmények között fut, sok a hidegjárati üzem, amit az olaj sem kedvel.
Saját tapasztalatból is biztosan mondhatom, hogy csakis akkor érdemes részecskeszűrős dízelt venni, ha tankolásonként legalább egyszer megyünk egy egybefüggő több száz kilométeres utat, országúton, vagy autópályán, egyenletes tempóval. Akkor kitűnően tud regenerálni a szűrő. Télen azonban velem is megesett, hogy 20-30 kilométeres volt a leghosszabb táv, amit több hét alatt mentem, s bizony sok volt a gyilkos városi néhány kilométeres. Vagyok olyan perverz, hogy folyamatosan a pillanatnyi fogyasztásmérőt vizslatom a fedélzeti számítógépen. Mert érdekel a fogyasztás - költség szempontból is és amiatt is, mert ha az extrém magas, akkor valami nincs rendben.
Sík úton az 1.5 dCi a másfél tonnás Grand Scénicben sem eszik többet 3-4 liternél. Az egyik vasárnap azonban azt vettem észre, hogy az átlagosnál gyorsabban melegszik be a motor és a fogyasztás bizony extrém magas (8-10 liter körüli). Már a második, harmadik (rövidke) úton tapasztaltam ezt, s épp meg is érkeztem célomhoz, egy belvárosi bevásárlóközponthoz, amikor oda mégsem fordultam be: nem akartam leállítani a motort, inkább elmentem a város peremére bevásárolni. A motor meghálálta, az út vége felé visszaesett a fogyasztás a szokott értékre, az addig folyamatosan elkezdett, de csak részlegesen végigvitt tisztítás pedig befejeződhetett.

Nyűgöt vettem a nyakamba? Bizonyos szempontból igen, viszont vigasztalhat az, hogy autóm tisztább gázokat ereget, mint a hagyományos dízelek. Persze nem olyan tisztákat, mint a legújabb, már AdBlue adalékos nitrogén-oxid csapdás katalizátorosak, de azért a szén-hidrogénekből kevesebbet termelek, illetve a korompuszi, azaz a nagyobb gázadásnál adott sötét koromfelhő is ismeretlen autómtól. Ebben tehát még jó a részecskeszűrő, a régebbi autóimat javító, s általában korosabb járgányokkal foglalkozó szerelő azonban óvva intett tőle, s óvva is int mindenkit a modern dízelektől. ”Azokkal csak a baj van, eltömődik bennük a részecskeszűrő, csakis olyan ember vegye azokat, aki tud viszonylag újat venni, sokat és hosszú távokat autózik!” - mondja vészjóslóan.
Érvelésében van igazság, hiszen a részecskeszűrő valóban csakis akkor tud megfelelően üzemelni, ha gyakorta megyünk az autóval hosszú távokat, aki viszont így, azaz úgy használja dízel autóját, amire az való: hosszú távú utazáshoz, az nem kell komoly bajra számítson. Kedvenc Renault-szervizem, a Nyéki Autóház vezetője sem számolt be komoly problémákról, ők egyetlen olyan Master billenccsel találkoztak, amelyben eltömődött a szűrő: építkezésen nagyon rövid utakra használták, hosszú távon hajtva az is magához tért. Volt Laguna, amelynél a 600-800 Celsius fokos gázokat elemző szenzor mondott csütörtököt, de tapasztalatuk szerint nem jellemző, hogy emiatt megállnának, javításra szorulnának az autók. Ez azonban nem csak a részecskeszűrők megbízhatóságát bizonyítja, talán azt is, hogy koros autóval kevesen járnak márkaszervizbe, ugyanis a kisebb műhelyek rendre a modern autók mumusaként emlegetik a részecskeszűrőt.
Miként működik a részecskeszűrő?
Hogy átlássuk azt, hogy milyen hiba adódhat egy részecskeszűrővel, elsőként annak működését kell átlátni. Lényegében egy olyan szerkezetről van szó, ami a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt gyűjti össze, és égeti el. Ezért is viseli a koromcsapda elnevezést is. Kiégetéséhez, azaz regenerációjához típustól függően vagy egy különálló adalékot, vagy külön injektorral, illetve utóbefecskendezéssel adagolt gázolajat alkalmaz. Az utóbbi fajtánál tehát a regeneráció gázolajfogyasztást jelent - mivel amúgy ez a kevesebb törődést igénylő fajta, ez az elterjedtebb. Itt magasabb (~800 Celsius fok) hőmérsékleten ég ki a korom, míg az adalékanyagok pontosan azt szolgálják, hogy a motorban el nem égett korom alacsonyabb hőmérsékleten is ki tudjon égni.
Működési elvtől függetlenül látható, hogy a koromszűrő eltömődését elsődlegesen a gázolaj minősége befolyásolja. Hazánk ebben nem áll jól, sokan, a részecskeszűrő kapcsán megkérdezett Éles & Makai részecskeszűrő-tisztító szakszerviz vezetője is igen rossznak mondja az itthon kapható gázolajakat. Azokkal autózva elmondásuk szerint nem ritka a 100 000 kilométer után eltömődő szűrő. De úthálózatunk, országunk szerkezete is okolható: a fejlett nyugathoz mérten jóval szerényebb az autópályán, a mai dízelek számára optimális körülmények között futott kilométerek száma. Ez pedig káros a szűrőkre, amelyek tehát viszonylag sok kormot kénytelenek megfogni, és ráadásul ritkán kapnak olyan üzemkörülményeket, amelyben azokat optimálisan ki tudják égetni.
Mi lehet probléma, mi lehet a megoldás?
Mivel a részecskeszűrő a kipufogórendszerben lévő alkatrész, ha eltömődik, a motor nem tud megfelelően működni. Olyan fojtást kap, hogy eleve nem tudná teljesítményét leadni, de természetesen van is szenzor, ami a telítettséget jelzi, s ha a regeneráció többszöri próbálkozásra sem tud végigfutni, akkor a motort vészüzemmódba kapcsolja, s kigyújtja a szervizlátogatásra figyelmeztető lámpát. Ilyenkor is megoldás lehet egy hosszú autózás (amit ajánlott rendszeresen megtenni, akkor talán gond sem adódik), de előfordulhat, hogy csak a szervizben, szerencsés esetben szoftveresen, vagy akár kiszereléssel lesz tisztítható a szűrő. A szűrő „kiütése” sajnos létező és nem ajánlható megoldás. Az autó lebukhat vele ellenőrzésen, koszosabb és büdösebb üzemű lesz, de a kiütött szűrő a motor segédberendezéseit (turbó, EGR is károsíthatja).
Tisztítás?
Bár a részecskeszűrő önmagát is tisztítja, az időközönkénti kiszereléses tisztítása is javallott. Hazai gázolaj és átlagos használati mód mellett a tömegmárkáknál akár 100 000 kilométerenként javasolja a megkérdezett szakszerviz. Természetesen a tisztítás mikéntje sem mindegy. Csakis olyan szakműhelyt ajánlott választani, amelyik kellően hosszú garanciát vállal munkájára. Ilyen például a tárgyban megkérdezett Éles és Makai, náluk 20 000 km/1 év a jótállás. Mint mindennel, részecskeszűrő-tisztítással is sokan foglalkoznak, előfordul, hogy olyan szinten kisavazzák, hogy utána korom valóban nem lesz benne, de funkcióját sem lesz képes ellátni, hamar ismét telítődni fog. Miként minden másnál, ezen alkatrésznél sem ajánlott megvárni a teljes eltömődést, érdemes szánni a karbantartására, ahogyan az EGR-t is ajánlott tisztítani, s a turbóra sem árt időnként ránézni, ezek hibái ugyanis összefüggenek, s egyik a másikat magával képes rántani, így a rendszert egyben ajánlott ellenőriztetni. A teljes műveletsort tartalmazó kezelés ára nettó 50 000 forint az Éles & Makai szakszervizében. És ezt 100 000 kilométerenként? Úgy ajánlott, de a jobb autóknál, ideálisabb üzemkörülmények között talán 150-200 ezer után is elegendő. A kilométerenkénti futásköltséget tehát 0,25-0,5 forinttal növeli a részecskeszűrő karbantartása. Az által viszont elkerülhető a több százezer forintos alkatrészt jelentő részecskeszűrő cseréje, amitől amúgy valóban félniük kellene a mai dízelautók tulajdonosainak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Sziasztok, nekem egy uj 530 d autom van, amibe mar adblue-t is tankolni kell neha-neha. Mint a kamionokba is. 🙂 Amugy akinek van penze nem gondolkodik azon, hogy kiszereltesse a pdf-et. Akinek meg nincs, nos nekik tobb valasztas is lehetseges. Mivel Magyarorszagon kivitelezheto konnyeden: Keress egy vizsgaztato allomast ahol egy kis kave penzert cserebe, tovabb tart majd a papir munka, mint maga az ellenorzes. 🙂 Vagy tessek venni a MI autonkat, szep kis benzines motorokkal. De akar vissza lehet terni a lovakhoz is, hisz nagy lovas nemzet vagyunk. Talan ideje lenne mar ha megvaltozna ez a gondolkodas mod. Addig nyujtozkodj, mig a takarod er! Szol a mondas. Ezert van ez a sok bedolt hitel is. Mert megmutatom a szomszedoknak ki a gazdag, kozben meg ehezem. Nyugatra senkit nem erdekel milyen az autod markaja, ha tiszta vagy, es a fogaid is megvannak!!! Nem regen tortent, hogy nagyon jot mulattam. Fekete 1000 eves X5-bol piros lampanal uvolt a ganxsta, szanalmasan recseg, torzit. Paraszt gyerek azt gondolja, o a kis kiraly. Pedig csak egy puha pocs, akinek az iq-ja valahol az ocean feneken van. Ganxsta-t szerintem csak a 10 evesek hallgatnak, de lehet meg ok sem…

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Tudom ez egy autós oldal, de aki 3 km-re dolgozik, az ne autóval menjen már (ha egészsége még engedi), hanem mondjuk kerékpárral, vagy rollerrel, vagy görkorcsolyával, stb.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    megint találta olyan cikket ahol már töröltek hozzászólást 🙂

    nézegettem a hibrid autókat, (talán megfertőzött s3000) ugyanis városba járok sokat, egy két azon kívüli utam van, többnyire 50-km-es körzetben.. Ránéztem a Prius-ra a használtautón (mint számomra elérhető árú hibrid), és hát elkeserítő a dolog..ami nem jobbkormányos, vagy nem boyracer-é volt az 14 évesen is 1.1 milliónál kezdődik..már bocs, de ezért már bőven kapok 1.3 as dízelt 2006-os évjáratból, ami nem részecskeszűrős, nem fapados, és 3-4 liter között eszik…

    aki városba jár ne vegyen részecskeszűrős autót…hát ha 2009-től csak ilyet lehet kapni akkor megint marad az öreg használt autó városba 🙂

    kérdés: az egr-t ki lehet iktatni ugyebár…mi a helyzet a részecskeszűrővel? ha kidobom belőle mi lesz? mármint fogysztás és menetteljesítményre értem 🙂

    ADBLUE…meglepődtem…azt hiszem másfél éve volt itt egy cikk erről az adalékról és a lehetséges bevezetéséről.
    Az volt a meglepő mikor a céghez hozott egy 7.5 tonnás teherkocsi alkatrészt, és megkérdeztem mi az a plusz két kanna a mit cipel…a válasz: ADBLUE adalék…mondom mennyi idős ez a teherautó, mert nem rég olvastam csak róla…12 éves…érdekes még, hogy külföldön (Európában) a kutakon lehet kapni ilyen adalékot…

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    [i]“Aki arra használja az autót hogy elmegy 3 km-re dolgozni, este meg vissza, az vegyen kis köbcentis benzinest.”[/i]

    Ne haragudj, de miért akarsz kicseszni másokkal? Ilyen esetben nem dízeles hibrid vagy teljesen elektromos autó a jó tanács. Sőt, tualjdonképpen majdnem minden más esetben is.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Aki arra használja az autót hogy elmegy 3 km-re dolgozni, este meg vissza, az vegyen kis köbcentis benzinest. Régi nissanos időimben sok tulaj nem értette hogy a DPF szűrős Navarája miért alkalmatlan a városi rövidtávú közlekedésre. Aztán a garanciaidőn túli szűrőcserekor kezdték kapizsgálni….

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    És MELYIK piacot nem érdekli, barátom? Ugyanis Európán kívül SEHOL A VILÁGON nincs számottevő részaránya a koromdízeles személygépjárműveknek. És van még egy rossz hírem, az egész világ mínusz Európa az sokkal nagyobb piac mint az európai.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Kempelenen kívül ki személyeskedett itt? A zsigeri ellenszenv meg lényegtelen, akármit csinálsz az ki fog váltódni ha egy eccerű embert pl. szembesíted azzal a ténnyel, hogy a hőn imádott koromdízelével sokkal jobban szétgyilkolja a környezetét mint bármi más meghajtással ami jelenleg kapható és mindezt azért, mert megzavarod az ideális álomvilágát ezzel a kijelentéssel és még te leszel a csúnya ember aki ilyeneket mond, az meg továbbra is totál lényegtelen hogy a tényleges pusztítás gőzerővel folyik tovább.
    Abban Te ne legyél biztos, hogy én miben legyek biztos vagy miben nem. Ha valakinek a tények közlése ámokfutás, akkor tiszta szívből örömmel futok továbbra is ámokot amíg csak élek. 🙂
    Látom akárhányszor írom le, akkor sem akarod megérteni, hogy nem célom senkinek a meggyőzése sem. Abban hiszek hogy mindenkinek szabad akarata van és képes eldönteni valamiről annak igazságtartalmát a stílustól és egyéb totál lényegtelen sallangtól függetlenül. Persze lehet, hogy ebben a tekintetben még mindig elképesztően naív vagyok. 😛

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    “Ez van, ezt kellene elfogadni, hogy a dízel nem erőfitogtatásra való, hanem munkagépekbe, ennyi”. Ma mar nemcsak munkagepekben hallani dizelt hanem a nagyautok tobbsegeben. Lehet ezen elmeleti sikon vitatkozni de a piacot ez nem erdekli.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Minenkinek masok az igenyei es mas szempontok fontosabbak. A dinamikus menetteljesitmeny nalam eppugy a kenyelem szerves resze mint a jolfelszereltseg es a kenyelmes ulesek.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Kár nyekeregni. Apám Focusában több, mint 200 ezer km. van, nem használja hosszú távon és eddig egy EGR szelepet kellett cserélni, DPF-et nem. Elméleti dolgokon vitatkoztok, táptalajt adva a S3000 féléknek.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Figy! Ne türelmetlenkedj. Ha nem tudsz valamit rendesen elmagyarázni, akkor vagy bele se kezdj, vagy húzz el a rákba. Ki a fasz kért arra, hogy kioktass itt bárkit? Ki a fasz vagy te, hogy leiskolázz itt bárkit?

    Mondd el a véleményed, de húzd vissza az arcod, mert belelépek.
    Ne kifogásold a stílust, mert épp csak kicsit nyersebb voltam amiatt a sok magadfajta kretén miatt, akikkel naponta találkozom…pssszt koma.
    Szóltam.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Min kellene elgondolkodni most 2014-ben ezzel kapcsolatban? Hogy a 120+ éves, borzalmasan elavult találmány a belsőégésű motor egy iszonyatos katasztrófa? Sok évtizede ismert már ez a tény, de egyesek a mai napig nem képesek felfogni.
    Mellesleg az a táblázat mint ahogyan a fejlécben szerepel kipuffogógáz kezelés nélküli emissziókat mutat. Benzinüzemű járművek viszont már igen régóta nem hozhatóak forgalomba e nélkül – kivéve a motorok bizonyos kategóriáit, hogy rohadnának meg -, ígyhát a valóság ennél azért valamivel kevésbbé rossz. Persze Magyarországon még így is elég sok őskövület kocsi maradt forgalomban amik teli csővel nyomják ki ezeket az anyagokat egyenesen az ember képébe (szoktam is az összes felmenőjüket igen válogatott szavakkal illetni, amikor egy ilyen fekete matricás nyomorék után vagyok kénytelen menni a közutakon).

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Látom továbbra sem érted. Nem az a civilizált ember aki mézes-mázas kifejezéseket használva kíméletlenül kinyírja a környezetét hanem az, aki ezt nem teszi és közben totálisan mindegy, hogy milyen szavakat használ vagy milyeneket nem. A tett számít nem a duma. Amúgy majd ha Te is 20+ éve foglalkozol a kérdéssel és olyan rengeteg sok ostoba, tompa, végtelenül tudatlan és sokszor emellett még hajmeresztően önző embernek kell elmagyaráznod ennek a kérdéskörnek az összefüggéseit mint ahányszor én már megtettem, akkor kíváncsi vagyok milyen szófordulatokat fogsz használni a kb. ezer + egyedik esetben. 🙂
    Mellesleg az a tapasztalatom, hogy erre a stílus dologra azok szoktak túlérzékenyek lenni, akiknek nem sok lövésük van hogy miről is van szó. Mivel nem értik a lényegét belekapaszkodnak 1-2 szóba és azon kezdenek el lovagolni hiszen máson nem is tudnának. Másrészről az ilyen fórumokon már réges-régen feladtam azt a hiábavaló dolgot, hogy meggyőzzek másokat, ehelyett a tényekkel való kő kemény szembesítés a célom. Erre pedig a provokatív stílus egy elég jól működő eszköz. Persze erre az esetek túlnyomó többségében merev, hisztérikus tagadás és primitív, zsigeri, befeszült ellenállás szokott lenni az első reakció de ez még mindig jobb mint a semmilyen reakció mint ami a mézes-mázas buksisimogatós, enynye-bejnyézős stílus esetében jellemző, ugyanis ha beverik az első mélyütést a pacáknak, akkor már megnő az esélye annak, hogy második esetben talán már el is gondolkodik a kérdésről.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Persze persze, nem mind, de szerinted a “kiégetés” után mi is történik, hm?Egy plusz veszélyforrás, egyszerűen kezelhetetlen 2000 báron az egész rendszer,porlasztás és a jövőben csak bonyolítaná a dolgot.Ez van, ezt kellene elfogadni, hogy a dízel nem erőfitogtatásra való, hanem munkagépekbe, ennyi.Persze ott a tfsi de az kb tizede nyomáson üzemel, és “kiégető” sincs benne…persze, nem mondom, h azon a nyomáson nem jönnek ki kérdéses mikrorészecskék, de logikusan átgondolva , még mindig jobb a helyzet, mint az új dízelek esetében.
    Egy szűrő milyen lehetne, amivel nincs probléma?Hát ne égesse ki magát, hanem egy mozdulattal cserélni lehessen és kész….mindent persze úgy sem tudna megszűrni, és a nagy nyomás miatt, nagyon lefojtaná a megfelelő szűrés a motort, ez egy ördögi kör.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    [url]http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/kornyezettechnika-eloszo/ch03s05.html[/url]
    Amit a 2-30.táblázat bemutat az azért elgondolkodtató,nem?

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Ahogy s3000 hozzaszolasai mutatjak a hozza nem ertok nemcsak a dpf-tol rettegnek hanem minden olyan technikatol aminek nem latjak at a mukodeset. A tudatlansag koltseges, mert a mai vilagban egyre kevesebb embernek eri meg a benzines autoval jarni, a menetteljesitmenyek kozti kulonbsegekrol (a dizel javara) nem is beszelve.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    ElBundy: Saját magamtól tanultam és imádom. 🙂 Ha pl. választani kellene aközött, hogy atomparaszt módjára ámde kifogástalan birka stílusban elmesélem milyen jól megy a koromdízelem mióta kipreparáltam belőle a részecskeszűrőt magasról letojva hogy ezzel mellesleg milyen környezetpusztítást okozok, vagy egyesek fülét esetleg bántó módon felhívom a figyelmet arra, hogy némely lélelktelen nyomorék úri hóborja és egyéni preferenciája elfogadhatatlan ha ez egyúttal mások megnyomorodásával/halálával ill. súlyos környezetpusztítással jár együtt, akkor gondolkodás és szemrebbenés nélkül minden esetben a másodikat választom. Már csak azért is, mert szinte mindenki az elsőt választja azzal meg már tele van a padlás. 🙂 Akkor talán ennyit a “stílusról” meg az emberekről.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    katyilka: Eszem ágában sincs visszafogni a lendületből, sőt valójában még nem is lendültem meg igazán. 🙂

    [i]“Soha senki nem halt meg, nem lett beteg közvetlenül a dízel füsttől.”[/i]

    Na mostan ha ezt az egetverően nagy mocskos hazugságot akárhányszor ismétled meg attól az még továbbra is csak egy ordítóan nagy mocskos hazugság marad. De ha nem hiszed el nekem, nem probléma, nagyszerű megoldás van a bizonyítására/cáfolására. Szépen vezesd be a koromdízeled kipuffogóját az utastérbe közvetlenül az orrod elé és közlekedj így. Nyugodtan megteheted, hiszen te magad állítottad, hogy a koromdízeled kipuffogója fémtiszta belülről! LOL! 🙂

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    s3000-nem az a baj,hogy mit írsz,hanem az ahogy “hányod” a degradáló véleményed a többi fórumozó elé.Nem tudom,hogy ezt a stílust kitől tanultad de csak sajnálni tudom a közvetlen környezeted.A véleményed ugy is elmondhatod,hogy közben nem felejted el az örökbecsű mondást:”.a stílus maga az ember.”

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    s3000; Kicsit visszafoghatnál a lendületből, mielőtt kisodródsz a kanyarban. Eléggé arrogánsan szórod magadból a közhelyes, túldramatizált féligazságaidat. Soha senki nem halt meg, nem lett beteg közvetlenül a dízel füsttől. A közvetlen befecskendezéses benzinesek, kb. ugyanannyi mikroszemcsét bocsátanak ki, mint a dízelek. Elvileg a tökéletesebb égés miatt kevesebbet, de nagyobb fordulaton üzemelnek több üzemanyagot elégetve. Csak érdekességképp, a dízelem kipuffja fémtiszta belülről, a főnököm A7 űber-hiper TFSI kéménye szó szerint kéményes mm-es korommal.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    szacsabee:majd az igazi szivás akkor lessz a corsa val,ha bevezetik nálunk is az obd-s műszaki vizsgát. Amelyen a kocsit computerre rakják,és ha nincs dpf-ed nem lesz használható érték sem,tehát nem kapsz műszakit,hanem viszaállíthatod kb 1,5 millióért az eredeti állapotot….

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Ha valaha vennék is dízelt / amit szerintem biztosan nem teszek meg / akkor is csak szívót, nem is megy de legalább nem is fogyaszt és tartósabb mint a mostaniak.
    Vezettem már 1.5 DCI t Renault ba, őszinte leszek, sírva futottam vissza a saját Chryslerem hez, annyira rossz volt.
    Öröm volt visszaülni a 3.5 literes V6 ba.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    szacsabee: [i]“Nekem az Opel Corsám( 1.3 Multijet) már 100ezer kilométert ment részecskeszűrő nélkül!!!! És a vicc, hogy azóta jobban is megy, szebben pörög fel a motor benne, a fogyasztása 2-3dl-vel javult…”[/i]

    Ehhez engedd meg, hogy tiszta szívből gratuláljak! Remélem a plusz szennyezésed által megnyomorítottakat meglátogattad a korházban vagy a szanatóriumban a kinyírtakat meg a temetőben és nekik is büszkén mesélted el mennyivel jobban pörög fel a motorod az ő pusztulásuk árán és minden alkalommal megveregetted a saját válladat is, hogy milyen fasza gyerek vagy.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Elképesztő, hogy még ilyen cikkek után sem látják egyesek, hogy mekkora egy elképesztően nagy trágya ez a dízeles marhaság, részecskeszűrő ide vagy oda! Hogy ne menjek vele rövid utakra ellenben menjek vele több 100 km-t egyhuzamban csak azért, hogy ez a szerencsétlenség képes legyen kiégetni magát? Teljesen hülyének nézik azokat akiknek egy ilyen ganét lenyomnak a torkán. Ha valakinek csak egy hangyányi műszaki érzéke van annak a napnál is világosabb hogy ez az egész úgy halott ahogy van! Természetesen sokaknak még ennyi műszaki érzékük sincs nekik elég ha a szomszéd/ismerős/akárki megmondja a tutit, hogy vegyen koromdízelt mert az a jó. 🙂
    Tapasztalataim szerint dízelt az esetek döntő többségében azok vesznek/használnak, akik egyrészről vagy végtelenül ostobák és bármilyen baromságot képesek megkajálni és/vagy végtelenül önzőek, magasról letojják hogy másokhoz képest sokszorosan nyírják ki a környezetet, mivel nekik ez nem szempont, nem is értik miről van szó. Ennek ellenére érdekes módon a fordítottját nem viselik el, pl. ha valaki belehányna a zsebükbe akkor vörös fejjel ordítanának hogy micsoda disznóság és hogy képzelik ezt, de az hogy ő ennek a milliószorosát csinálja másokkal azt rendben levőnek gondolja, egyszóval a legalja.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    “Bezzenev” -nél a pont! A régi IFA, Ikarus és szutyok dieselek által kibocsátott koromfekete füst az emberi szervezetre “barátságosabban” hatott, mivel a nagyobb részecskék nem tudtak megkötődni a tüdőben. A PDF által megszűrt és láthatatlan mikronagyságú részecskék viszont oly szépen megragadnak az ember tüdejében, hogy “öröm” nézni. Ennyit a környezetszennyezésről.
    Én is szívtam a DPF-el és erős a gyanúm, hogy fogok is. Ezért vettem egy benzines, kis hengerűrtartalmú, keveset fogyasztó kisautót a mindennapi rohangálásra. A drága pénzért meg vett csilli-villi “nagyon okos” full elektronikával és minden környezeti normáknak megfelelő DPF-es diesel meg ott áll a garázsban és csak hosszú utakra veszem elő. Erősen gondolkodom hogy eladom és benzinest veszek helyette. Diesel üzemanyagot meg tankoljanak a traktor tulajdonosok.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Szar cikk, de legalább a következő olajcsere ingen lesz akedvenc szervizben. Szóismétlések, logikai bukfencek, asszem bent is maradt a levegő a félresikerült bukfenc után…

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @Bezzenev: A dpf legalabb a nagyobb reszecskeket megfogja ezert nincs lathato fustpamacs. A mikroreszecskek nem a dpf miatt jonnek letre, a regi dizelmorok is legalabb ugyanannyit bocsatanak ki.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    “Nyűgöt vettem a nyakamba? Bizonyos szempontból igen, viszont vigasztalhat az, hogy autóm tisztább gázokat ereget, mint a hagyományos dízelek.”

    “Vigasztaljon” a tudat, hogy még károsabb mikrorészecskéket eregetsz a levegőbe, amit már a szervezet sem tud megszűrni.Éljen!Csak erről vagy nem tudnak egyesek, vagy véletlenül megfeledkeznek róla….és nyugtatják magukat.És arra már szűrő sem lesz…de a dízeleknek is befellegzik lassan, hála istennek.Igazándiból szívó benzin + hibrideket, vagy full elektromosakat kellene erőltetni már…az akksi fejlesztésbe több pénzt belefektetni.PErsze ördögi kör, h co2-vel termelik meg az áramot…. 😀

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Szerintetek milyen szépeket mondtam, amikor 240 km autópályázás végén a városszéli első lámpánál a pirosnál állva elkezdett regenerálni……..

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @ElBundy: minden autonal van valamennyi olajfogyasztas, ami fugg a motor kopottsagatol, muszaki allapotatol az olaj viszkozitasatol es az uzemeltetesi korulmenyektol. A dpf szempontjabol itt a lenyeg az elegett adalekokbol szarmazo hamu mennyisege. A regeneralas magat az olajat is szennyezi mert gazolaj keveredik hozza, ekkor atmenetileg emelkedik az olajszint de ebbe mar nem mennek bele. Lenyeg hogy long life low ash olajat kell hasznalni es a gyari eloirasnal gyakrabban cserelni.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Nekem az Opel Corsám( 1.3 Multijet) már 100ezer kilométert ment részecskeszűrő nélkül!!!! És a vicc, hogy azóta jobban is megy, szebben pörög fel a motor benne, a fogyasztása 2-3dl-vel javult…

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @Kowalski:Igen,de az az igazság,hogy bárki magyarázatát szívesen veszem mert ezt a részt abszolút nem értem.Mindig azt hittem,hogy a motorolaj nem éghet el mert az komolyabb műszaki problémát feltételez (gyűrűtörés,dugattyú károsodás,stb…)

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @ElBundy: Gondolom nekem szol a kerdes. Az uzemanyagban es olajban levo adalekok nem egnek el teljesen, hanem hamukent lerakodnak. Ez pont a dpf-et erinti legerzekenyebben, mert a korommal ellentetben a hamut nem tudja elegetni, ezert idovel eltomodik. Az alacsony hamutartalmu olaj azt jelenti hogy abbol megadott mennyiseget elegetve kevesebb hamu marad vissza a hagyomanyoshoz kepest.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @Vascsi: A varosban megkezdett regeneracio nem kornyezetvedelmi, hanem biztonsagi okokbol nem szerencses. A koromreszecskek a regenaracio alatt sem kerulnek ki eredeti allapotukban, hanem egy iranyitott folyamat reszekent elegnek. A problemat a regeneralashoz szukseges megemelt kipufogohomerseklet okozza, nem szerencses ilyenkor leparkolni egy alul erosen felhevult autoval. A sebesseget termeszetesen figyelik az autok nezik, a nemetek altalaban nem engednek regeneraciot a varosban a franciak igen.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    @fonema: A regeneracio elinditasahoz tobb elofeltetel egyideju teljesulese szukseges, ha mar a computer dontott ennek szuksegessegerol. Eloszor is TELJESEN uzemmeleg motor kell hozza (nem a vizhofok szamit), ennek elerese normal esetben onmagaban is kb 20-30 perc. Ezutan kell egy viszonylag egyenletes tempo es viszonylag folyamatosan tartott fordulatszam. Egyes autok nezik a sebesseget is masok nem, francia autok varosban is siman megkezdik a regeneraciot. Ha legalabb 500 km-t csak rovid tavokon ment, akkor nem rossz otlet beiktatni egy magasabb fordulaton megtett akar csak 30-40kmes utat. Egyreszt mert igy hamarabb lesz teljesen uzemmeleg a motor, masreszt a megkezdett ciklushoz is kell a magasabb fordulat (kb 2000-es fordulat mar eleg). Idealis korulmenyek kozott a regeneracio 10-15 perc alatt vegbemegy, kevesbe jo korulmenyek kozott 20-25 perc. Tehat magasabb fordulaton rovidebb utakon is befejezodhet a regeneracio, de legalabb 30-40 percet biztosan re kell szanni.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Nem feltétlenül. A több száz kilométer igazából túlzás, a regeneráció igazából nem tart tovább jellemzően, mint mondjuk 10 kilométernyi út. A kérdés, hogy mikor kezdi el, Ezért kár, hogy a legtöbb autó nem is jelzi, hogy mikor csinálja.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    2 éve kinlódom a részecskeszűrő problémával… mai napig nem megoldott a kérdés… nagyon komoly tapsztalat van mögöttem, kisregényt tudnék írni róla – horror történet.. itt és most nem részletezem, sem a márkát sem az ügyet, de ha valakit részletesen érdekel, megtalál.. IGENIS HORROR TÖRTÉNET !!!

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Lenne egy laikus kérdésem: segíti-e a regenerálódást, ha az autómmal nem megyek ugyan egyszerre több száz kilométert, hanem mondjuk 30-40 -et, de magas fordulaton használva a motort, pl. nem kapcsolok fel? Természetesen csak miután elérte az üzemi hőfokot. Nem mindenkinek adódik lehetősége ugyanis, hogy több száz kilométert autózzon egyhuzamban, hogy tisztuljon a szűrő.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    Ha tehetném megtiltanám, hogy a regenerálás emberek által lakott helyeken megtörténjen. Minimum 80 km/h és mindjárt nem is kezd hozzá. 🙂 Vagy (gyárilag beépített autóknál) GPS-en azonosítaná a lakott területektől távol eső helyeket és ott kezdene neki.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    A reszecskeszuros dizelek lassan megkerulhetetlenek lesznek azoknak is akik nem mennek havonta tobbszor palyan. Az engem erdeklo autotiposknal jellemzo pelda, hogy a benzines valtozat kb 10 LE-vel erosebb, kb 80lg-val konnyebb es megis ugyanazzal a valtoval kb 0,5mp-cel rosszabb a gyorsulasa 0-100-ra. Na ilyen kulonbsegek mellett en sem veszek benzinest, inkabb szivok a regen ciklusokkal. A problema igazabol nem a dpf miatt van, az a gond hogy az szgk-t tobbsege nem is jelzi hogy regeneralni szeretne, a modern dpf-es teherautokkal ellentetben. Nema gyereknek meg anyja se erti a szavat. Kene valami utolag beepitheto kutyu ami figyeli a dpf 2 nyomasszenzorat es jelez ha a nyomaskulonbseg kritikus erteket er el. Az olajra tenyleg NAGYON figyelni kell, csak alacsony hamutartalmu jo, a hagyomanyossal hamarabb eltomodik. A megkezdett regeneralas jelei: magasabb fogyasztas, melyebb motorhang, bizonytalanabb gazreakcio, magasabb homerseklet, ami foleg a hatso kipufogonal szembetuno, egett szag a kipufogonal. Menet kozben ezeket nem mindig konnyu eszrevenni.

  • 2017.10.29. at 11:34
    Permalink

    [i]Olajból speciálisat, az RN720-as szabványnak megfelelő 5W-30-as teljesen szintetikusat igényli 20 000 kilométerenként. [b]Nem olcsó a kenőanyag[/b],[/i]

    Nyilván ez pénztárcafüggő: 9800Ft 5 liter olajért sok??? Ha ez valakinek sok, akkor vegyen étolajat. Az sokkal olcsóbb valóban. Amikor ezt olvastam, erre gondoltam. Aztán lejjebb megláttam a Castrol flakont. És megértettem. 🙂

    Renault-hoz ELF (Total) olajat kell venni, nem márkaszervizben, mert ott 2.5X drágább minimum. ÉS gyakran cserélni – javasoltat felezni.

    Ha így is sok, járjon a kedves szerző busszal…vagy járjon utána.

    Amúgy jó cikk. Legközelebb ha megyek szervizbe, kiolvastatom, hogy hányszor regenerált.

  • 2019.02.24. at 11:20
    Permalink

    azon lehetne vitatkozni erősen, hogy hány kilóméter után hal be a DPF. van, aki 60 ezer kilóméter után már bajlódik a részecskeszűrővel, de van aki tovább is megy vele. a 150-200 ezer kilóméter viszont erős túlzás. sokan csinálják, ezért, hogy egyszerűen kiiktatják a rendszert. hiszen hatósági, meg műszaki vizsgán nem végeznek olyan szintű mérést, ami kimutatná, hogy nincs szűrés. sok helyen hírdetik is a DPF kiiktatását, meg az EGR szelepét is, csakhogy erősen nem javasolt. ezek az alkatrészek nem véletlenül kerülnek bele egy autóba. igaz az is, hogy a Nyugat európából behozott használt dízelek nagy részénél a DPF és sok más drága alkatrész ekkor ér el, életciklusa végére, így olcsó áron hírdetik ezeket az autókat. aki pedig rögtön részecskeszűrő cserével kezd annak 500 ezer forinttal kell számolnia. a gyár egyébként nem javasolja a tisztítást, ők mindenképp ragaszkodnak az új alkatrész beépítésével. az autózás drága mulatság be kell látni.

Vélemény, hozzászólás?