Mit tegyünk, ha nem hűt eléggé a légkondicionáló?

Fúj, de nem elég hideget? Amit a légkondi karbantartásáról mindenképp tudni kell

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Főként kánikulában tapasztalhatjuk, hogy nem hűt eléggé a légkondi. Pláne akkor, ha télen nem is használtuk. Utóbbi hiba volt, legyünk okosabbak a javításnál!


Évről évre elő kell kerüljön a légkondicionáló kérdése, a téma ugyanis örök, főként úgy, hogy a hazai autópark átlagos életkora a KSH legfrissebb adata szerint 13,7 év. Nem csak az ilyen korú, már jellemzően a 4-5 éves autók klímájával is elő tud fordulni probléma, ráadásul mind gyakrabban. A rendszerek ugyanis egyre kihegyezettebbek, egyre kevesebb gázzal töltöttek. Míg a korábbiaknál előfordult, hogy 100-200 gramm veszteség még alig érezhető teljesítménycsökkenést eredményezett, ma ez akár a töltés harmadát-felét is jelentheti, a hűtőteljesítményt pedig jelentősen visszavetheti. Ezért mind többen érezhetik úgy, hogy autójuk klímája nem hűt eléggé, mind többen fordulhatnak szerelőhöz.
Hirdetés
5 jel, ami miatt biztosan felkeresendő egy légkondiszerviz:
  1. Ha nem indul a rendszer
  2. Ha nem fúj kellően hideg, 10 Celsius fok alatti levegőt
  3. Ha büdös levegőt fúj
  4. Ha nincs az autó alatt tócsa a klíma járatása után/közben (nagyon ritkán előfordul olyan autó, ami például a kipufogóra csepegtetve elpárologtatja a kondenzvizet)
  5. Ha nem tud párátlanítani

Klímaszerelőből is mind több van, egyre több műhely szakosodik erre (is), akár korábbi tevékenységei mellett. A klíma töltöttsége azonban nem ellenőrizhető úgy, mint a keréknyomás - ezt ráadásul pont egy légkondijavítással is foglalkozó gumisműhely, a nonstopgumi.hu szakembere jegyezte meg kérdésünkre. A klíma esetén csupán egy töltés is igencsak időigényes folyamat, azt ugyanis nem lehet tudni, hogy mennyi gáz kering a rendszerben.

Ha az utastér hűtése nem elegendő: nem fúj 10 Celsius fok alatti levegőt a légkondicionáló, akkor alsó hangon 1,5 órás műveletnek nézhetünk elébe.

Le kell fejteni a légkondicionálóból a gázt, a profi gép rögtön méri is, hogy mennyit vett le, azt pedig az adattáblák adják meg, hogy mennyi kellene legyen benne. Jellemzően nincs olyan eset, hogy ne kevesebb lenne a gáz az előírtnál, ha nem volt meg a kellő hűtés.
Amennyiben a gáz és vele a kenőanyag egy minimumszint alá csökken, a modern légkondicionálók már be sem kapcsolnak. Teszik ezt azért, hogy kenés nélkül ne menjenek tönkre, ha ugyanis sokáig üzemelnek úgy, akkor besülnek és teljes felújításra szorulnak. Igaz így, hogy előfordulhat az a hirdetésekben gyakran használt fordulat, hogy a légkondicionáló "csak töltést igényel", de a töltés előtt is meg kell persze keresni, hogy miért, merre szivárgott el a gáz. Ezt (nem ritkán UV-érzékeny anyaggal töltött) nitrogén bepumpálásával, majd az azt követő nyomáspróbával ellenőrzik a szakszerűbb műhelyek. Előfordulhat, hogy csak egy filléres tömítést kell cserélni, de az is, hogy a klímahűtő elrozsdásodott, netán felverődő kavicstól lyukadt ki, utóbbi cseréje pedig önmagában is több tízezer forintos tétel. Még rosszabb a helyzet, ha netán a kompresszor is meghalt, a nem működő légkondicionáló tehát 10, de 100 ezer forintos javítást is gond gond nélkül igényelhet, ugyanakkor a "jéghideg levegőt fújó" is lehet egy kissé kehes, csak épp nem rég töltött.
De nem kell feltétlenül rosszra gondolni, ha csak egy kevés gáz hiányzik, az akár abból is eredhet, hogy a légkondit néhány hónapig nem használták az autóban. A tömítéseket ugyanis a rendszerbe töltött olaj keni. Ha nincs benne keringetés, akkor a tömítések bizony kiszáradhatnak, porózussá válhatnak és kiengedhetik a klímagázt, de az újbóli járatással akár össze is szedhetik magukat, a nyomást persze már nem. Ezért is ajánlott, meg persze a párátlanításért is járatni télen is a légkondicionálót. Amennyiben olyan használt autót vásárolunk, ami hónapokat állt, akkor mindenképp ajánlott a klíma ellenőrzése. Első lépésben az utastérbe fújt levegő hőmérséklete és persze a pollenszűrő vizsgálandó, de egy alap (spray-s) gombátlanítás is erősen ajánlott. Utóbbi természetesen akkor is, ha csak egy kicsit is büdös levegőt fúj a rendszer. A jól működő, tiszta levegőt fújó légkondicionáló nem csak kényelmi tényező, ésszel használva az egészségünknek is jót tesz, de a közlekedésbiztonságra is jótékonyan hat, hiszen nélküle hőségben csökken a koncentrációképesség. A légkondicionáló élettartamát és hatásfokát az ellenőrzéssel, a pollenszűrő cseréjével és persze a hűtő évenkénti óvatos, ötévente akár teljes szétszedéssel járó kimosásával is növelhetjük.
Érdemes tudni (egészségügyi szempontból is), hogy a ritkán használt légkondicionáló nem csak töltöttségéből és így hatásfokából veszíthet, hanem a baktériumok is mind jobban telepszenek meg és szaporodnak benne. Bár a spray-vel történő fertőtlenítés egyszerű, de nem tökéletes eredményt adó. Komolyabb kezelésnek számít az ózongenerátoros, ami persze időigényesebb is. Nem csak a kezelés, hanem az utána szükséges szellőztetés is. Ellenben célravezetőbb, ha a klíma már büdös levegőt fúj. Megelőzéshez, karbantartáshoz persze elegendő az időszakos spary-vel kezelés is, de akár csupán a rendszeres légkondicionálás is, az ugyanis a légkondira is fokozottan igaz, ami egyébként az autó számos elemére: leginkább az árt neki, ha nem használjuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?