0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Autópályadíjak: egy kilométerért mi dolgozunk a legtöbbet

Hazai és európai autópályadíjak: mennyit kell értük gürizni?

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak a hazai autósok hőböröghetnek a magyar autópályadíjak miatt, azok még európai összehasonlításban is a legmagasabbak.

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Aki csak alkalmanként hajt autópályára, az itthon kifejezetten sokat fizet annak használatáért. Itthon ugyanis nem kilométer-, hanem időalapú díjat kell fizetni, s a legrövidebb megvásárolható időszakasz − ez évtől − 10 nap kereken 10 euróért, azaz 2970 forintért. Kilométeralapon persze akár jól is járhat az, aki megveszi a hazai havi átlagbér harmadáért az éves matricát, és folyamatosan fel s alá járkál a gyorsforgalmi utakon, ám ez aligha gyógyír az autópályákra csak ritkán tévedőknek.

Ország Autópályadíj (személyautó) Autópályahossz Havi átlagbér
Ausztria 10 napos: 7,9 euró, 2 havi: 23 euró, éves: 76,5 euró 2175 km 3057 euró
Csehország 10 napos: 9,6 euró, havi: 13,33 euró, éves: 43,5 euró 1125 km 981 euró
Franciaroszág Kapus rendszer 9600 km 2914 euró
Lengyelország Kapus rendszer 815 km 786 euró
Németország Ingyenes 12550 km 2724 euró
Magyarország 10 napos: 10 euró, havi: 15,9 euró, éves: 143,2 euró 1100 km 759 (mai árfolyammal 450) euró
Olaszország Kapus rendszer 6440 km 2311 euró
Románia Rovinetta − minden útra fizetendő. 7 napos: 3 euró, 30 napos: 7 euró, 90 napos: 13 euró, éves: 28 euró 345 km 449 euró
Svájc Éves: 32 euró 1640 km 5979 euró
Spanyolország Kapus rendszer 6000 km 2202 euró
Szlovákia Heti: 7 euró, havi: 14 euró, éves: 50 euró 257 km 904 euró
Szlovénia Heti: 15 euró, havi: 30 euró, éves: 95 euró. Karawanken alagút: 6,50 euró 460 km 1495 euró

Forrás: sielok.hu, OECD, UNECE, PolicySolutions. Zömében 2010-es, Magyarország esetén 2011-es, mai árfolyamra is kalkulált adat

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

Bár a hazai díjak európai összevetésben abszolút értékben sem szerények, még drasztikusabb képet kapunk, ha az autópályadíjakat az egyes országok átlagjövedelméhez viszonyítjuk. Míg Svájcban a havi átlagkereset nevetséges 0,5, Ausztriában 2,5 százalékát teszi ki az éves matrica ára, Csehországban már 4,4, Szlovákiában 5,5, Szlovéniában 6,3 százalékról beszélhetünk, Romániában pedig nem csak az ország 345 kilométernyi autópályájára, hanem össze közútjára meg kell vásárolni az átlagbér 6,2 százalékát kitevő Rovinetta fedőnevű jegyet. Jövedelemhez mérten ezen országokban a legdrágább a matrica − Magyarország előtt, ahol a havi átlagbér 31 százalékát kell kiperkálni az éves matricáért. Ezzel még úgy is rosszabbul járnak az autósok, hogy itthon négyszer annyi autópálya-kilométert használhatnak, mint Szlovákiában. Jobb azonban, ha nem megyünk abba bele, hogy Svájcban másfélszer, Ausztriában pedig kétszer ennyin lehet az említett díjakért suhanni, Németországban pedig a bő tízszerese élvezhető ingyen.

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Van persze számos olyan állam (Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország), ahol kapus rendszerrel, a használatnak megfelelően kell fizetni. Noha utóbbiaknál előfordulhat, hogy a folyamatosan autózok akár a hazai díjakhoz hasonló összegeket is kifizetnek, ám a csak ritkán felhajtók minden bizonnyal sokkal jobban járnak, mint itthon. Magyarán a hazainál azok is sokkal igazságosabbnak nevezhetők, hiszen rajtuk mindenki a használattal arányosan fizet, míg itthon mindenki viszonylag sokat.

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Hogy ez, valamint a 4 napos matrica megszüntetése minek jó, azt nem tudjuk. Véleményünk szerint a hétvégi autósok által kedvelt periódus kivonásával jelentős tömeg nem vesz majd jegyet a gyorsforgalmi utakra, nőni fog a főutak és az autópályák mentén található városok forgalma, terheltsége és légszennyezettsége is, miként a balesetveszély is fokozódik majd. Ezzel párhuzamosan az autópályákon ugyan csökkenhet a forgalom, ám mivel annak használatára kevesebben fognak költeni, az elkövetkezendő években akár az eddigieknél jelentősebben is nőhetnek majd a díjak − hacsak nem látják be a döntéshozók: jó lenne az alkalmi használóknak is épkézláb ajánlattal előállni.

Ez is érdekes lehet:
 

Beleshetünk a győri Audi gyár szalagjaira, ahol az új TT RS készül

Van valami megmagyarázhatatlanul szép abban, ahogy egy új autó elkészül. Most az új Audi TT RS...

ADAC téligumiteszt 2016: a négyévszakosak sem hiányoznak

Szeptember közepén 30 fokot mértünk itthon, miközben az ADAC a legújabb téli és négyévszakos...

Nem minden villanyautóhoz jár a kormány ártámogatása, ezekhez igen

Végre egészen józan támogatási rendszert vezet be a villanyautók terjesztésére a kormány. A 15...

Toyota Corolla Executive 1.6 Valvematic CVT teszt

Pont idén 50 éves a Toyota nagypapaszedánja, ennek örömére frissített generációval lépett színre...

SEAT Ateca hazai menetpróba

Megérkezett hazánkba a spanyolok első igazi SUV-ja, az Atecát a Balaton-felvidéken nyúztuk. Meggyőző...

Itt a Kia kombi középkategóriása és hibrid crossovere

Tátongó űrt tömött be palettáján a Kia a kombi Optima és a Niro bemutatásával. Az egyik hibrid...

Gazdaságosabb a hibrid autó fejlesztése, mint a dízelé

A Toyota Priust is fejlesztő szakember szerint a szigorodó emissziós előírások oda vezetnek...

Megnyílt a BMW Wallis Motor Pest új főhadiszállása

Hatalmas és nagyon energiatakarékos, illetve zöld energiát hasznosító kereskedést és központot...

Nissan Note 1.5 dCi Acenta, 2014 – használtteszt

Még kétesztendős sincs, de már több mint 100 ezer kilométert futott a Használtautó Kft egyik...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (28 db)

Sün írta: 2014 április 14., hétfő 09:49:09

Olaszországban élek, és a cikk adatai egy kicsit sántítanak: az átlagos havi jövedelem messze nem a megadott 2300 Euró, legfeljebb bruttóban, az átlag inkább 1300-1800 euro közötti sávban keres, de sokan ennél is kevesebbet. A kapus rendszerük Európa egyik legdrágábbja, Torino-Milano vonalon (kb. 150km) 14 Euro (Kb. 4200 Ft) egy út, vissza megint ugyanennyi, tehát 300 kilométert 8500 Ft-ért tehetek meg. Az autópálya használat költsége megegyezik az üzemanyagköltséggel, nekem az autóm 5.5 litert fogyaszt száz kilométerenként, ez az itteni árakkal számolva 2650 Ft, ugyanerre a távra az útdíj is kb. 2700 ft. Ez az árszint megduplázza a kilométerköltséget, Magyarországon, egy átlagos balatoni hétvége esetében ez messze nem így van.

A válaszoláshoz belépés szükséges
m20b25 írta: 2012 február 05., vasárnap 00:03:47

Okádhatnékom van ettől az országtól. Rosszabb mint bármelyik mésik európai ország. Sokat járok külföldre (most is kint vagyok) és nem vágyok haza. Sjanos ez van. Ezt akarják elérni.

Szerintem iszonyat pénzeket lehetne kaszálni egy 1 napos matricával mondjuk 800 ft körüli áron. De nem ez a cél. A rendszer megvan hozzá, csak egy programozó kell, meg fél óra. Ennyi.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Csíkes írta: 2012 január 31., kedd 12:14:02
Der Milan írta: 5 éve

Bár lenne olyan minőségű mint az M5 vagy az M7, a 3-as eléggé rossz vagy 300km hosszan ismerem, lehet de nem érdemes rajta hajtani (szerintem) ráadásul Passautól kátyús... a 7-esen meg csomó helyen van útépítés 80-as táblával, útszűkületekkel. Igaz összesen ~500 km-t ismerek a 12000-ből de azt mondhatom, hogy nem kell hanyatt esni tőle! Állítólag Észak-Olaszországban sokkal jobb autópályák vannak. Az m7-et Zamárditól ismerem, összehasonlítva a németországi 3-assal, az olyan mintha szőnyegpadlón vezetnék a Balatonról hazafelé.


Előzmények megtekintése

De azért a német autópálya rendszer karbantartása nem egy egyszerű feladat,az óriási forgalom miatt.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Roland635CSi írta: 2012 január 30., hétfő 22:22:57

Kedves sanlac és nagyr2

Amilyen nagy rebellis volt a magyar, azt most nyomokban se fedezed fel.
Ekkora egy birka hülye népet nem b@szott még európa, de a világ se nagyon.
40 év kommunizmus és besúgórendszerre 20 év vadkapitalizmus úgy elkente a nép pofáját, kiirtott minden vehemenciát és összetartást, hogy ihaj.
Ez egy tudatosan gerjesztett dolog ami most van, tűréshatárt teszelnek, de maguk is meglepődtek meddig el lehet menni következmény nélkül.
A nép ki lesz zsákmányolva szó szoros értelemben. Dörzsölik is tel avivban a kezüket az állampolgárok szorgosan, lassan eljön az ő idejük... ez a szomorú valóság.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanlac írta: 2012 január 30., hétfő 17:24:53
nagyr2 írta: 5 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Kedves "nagyr2"! Ez nem megoldás? Pedig erre játszanak és úgy látszik, hogy igenis ez lesz a megoldás. Ezeket az utakat már többször kifizettették velünk, csak semmi sem elég. Még több kell a "nokiás dobozokba"! A magyar türelmes ember, ám mindig híresen "rebellis" volt. De ha torkig lesz, majd rájönnek...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Horatius írta: 2012 január 30., hétfő 11:59:36
nagyr2 írta: 5 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Remek megfogalmazás a "birkanyúzás"! Elismerésem!

A válaszoláshoz belépés szükséges
MrGrantOrion írta: 2012 január 30., hétfő 11:46:12

Mintha igértek volna km alapú használatot is6 Ft/km azzal miért nem iparkodnak vajon!!!!
A cseheknek meg olyan trágya a pályájuk, hogyha fizetnének érte, akkor se menjetek arra!!!

A válaszoláshoz belépés szükséges
nagyr2 írta: 2012 január 29., vasárnap 08:03:20

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.
Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Marconi írta: 2012 január 28., szombat 17:39:30
kocsmaros írta: 5 éve

Az ebbe a szemétség hogy a legtöbb alkalmi használó hiába kapja 10 napra nem igazán rudja KIhasználni...Hétvégén 1 menet 1 jövet általába 3 nap a többi elveszett vagy megyek lasabban és nem használom a pályát...SZERINTEM ROSSZ DÖNTÉS VOLT VISSZA FOG ESNI A FORGALOM AZ AUTÓPÁLYÁN.. HAMARÁBB TÖNKRE MENNEK A MELLÉKUTAK SOK LESSZ A BALESET, SOK LESSZ A BALASET MIATT A MUNKÁBÓL KIESÉS. A TÁPPÉNZ...


Előzmények megtekintése

Van egy rossz hírem azoknak, akik meg akarják spórolni az autópályadíjat! Olvastam a tevezetet, mely szerint 2013-tól valamennyi főútvonal, tehát minden 2 számjegyű is fizetős lesz. Éppen azért, mert sejtik, hogy rájuk terelődne a pályák forgalmának jelentős része!

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 január 28., szombat 16:44:24

én

a motorral maximálisan igazad van még ha látják is sose kapnak vele el

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Friss tesztek

Fiat 500L Trekking 1.6 Mjet 16V teszt

Azonnal klasszikus? Fiat 500L Trekking teszt

Hiába nem újdonság, kevesek által ismert a Fiat 500L Trekking. Kicsit egyterű, kicsit SUV, kicsit 500-as is. Felénk mégis ritka, mint a fehér holló.


Összehasonlító teszt: Hyundai Elantra 1.6 CRDi és Toyota Corolla 1.6 VVT-i automataváltóval

Az ünnepelt és az ünnepelendő - egy újabb japán-koreai meccs

Egységesen a legmagasabb felszereltséggel és automataváltóval mérkőztettük az idén frissült Hyundai Elantrát és Toyota Corollát.


Ezután semmit sem lehet őszintén élvezni - BMW M2 teszt

Megőrjít! - BMW M2

Egy pillanatig sem fogtam vissza magam, míg nálam járt. Hogy miért? Minden vele töltött perc garantált őrület, főleg egy autómániás számára. Az öncélú benzinégetés legszebb formája.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Hirdetés

FORD tesztek

Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 LE) teszt

Huligánt csinált belőlem - Ford Focus teszt

Leggazdagabb felszereltségével, legerősebb motorjával és sportos kiegészítőkkel teszteltük a megújult Ford Focust. Csoda, hogy bejött?


Ford Tourneo Limited 2.2 TDCI teszt

Fontosabb utakra - Ford Tourneo teszt

A Limited kivitelű nyolcszemélyes Tourneo nem csak utaz(tat)ásra, hanem kifejezetten komfortos közlekedésre való, tele is raktuk utasterét a kollégákkal.


Ford Ranger menetpróba

Magyar utakon és árkon-bokron át nyúztuk: itt az új Ford Ranger

Noha egy ideje már nálunk is kapható, most próbálhattuk ki először az új Rangert, és a Ford kőkeményen is kényelmes pickupja meglepően pozitív csalódást okozott.


Ford Mustang Boss 302 villámteszt

Vágtában teszteltük a legizmosabb Mustangot Videó

A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.


Ford Grand C-Max 1.6 SCTi EcoBoost Titanium teszt

Teszten az itthon nem kínált Ford Grand C-Max Videó

Tavaly második generációjába lépett, és egyben kétfelé ágazott a Ford C-Max palettája. Nálunk a nagyobbik, hét üléssel is rendelhető Grand járt.


Még több FORD teszt

Címlapon


Friss cikkek

Íme, a Volkswagen e-Crafter koncepció

Emissziómentes haszonjármű lesz a Crafterből

9 órája – Haszonjármű

Átalakulni látszik a városi szállítmányozás - a Volkswagen is beszállt a buliba, méghozzá a 200 kilométeres hatótávot ígérő e-Crafterrel.


Eladó az utolsó fellelhető Triumph TR4 rendőrautó

Az Egyesült Királyság első elfogója volt, most eladó

16 órája – Sztori

A vele járőrözők segítségével újították fel az Egyesült Királyság első elkapó-rendőrautóját, egy 1962-es Triumph TR4 Police Cruisert.


Olajfolt okozott káoszt és majdnem végzetes balesetet a Zöld Pokolban

Káosz a Nordschleifén Videó

3 napja – Sztori

A benzinvérűek kedvenc helyéről elég cifra felvételek kerülnek a legnépszerűbb videómegosztóra, a múlt héten például egy olajfolt okozott hatalmas problémát, és majdnem végzetes balesetet.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FORD CONNECT Tourneo200 1.0 EcoBoost SWB Titanium EURO6 A LEGJOBB 5-LET!

FORD CONNECT Tourneo20...

Ár: 5.555.555 Ft

Évjárat: 2016

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

FORD FOCUS 1.8 FFV Trend Plus

FORD FOCUS 1.8 FFV Tre...

Ár: 1.498.000 Ft

Évjárat: 2006 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

FORD FOCUS 1.6 Collection trend plus

FORD FOCUS 1.6 Collect...

Ár: 1.750.000 Ft

Évjárat: 2007 / 9

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!