0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Autópályadíjak: egy kilométerért mi dolgozunk a legtöbbet

Hazai és európai autópályadíjak: mennyit kell értük gürizni?

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak a hazai autósok hőböröghetnek a magyar autópályadíjak miatt, azok még európai összehasonlításban is a legmagasabbak.

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Aki csak alkalmanként hajt autópályára, az itthon kifejezetten sokat fizet annak használatáért. Itthon ugyanis nem kilométer-, hanem időalapú díjat kell fizetni, s a legrövidebb megvásárolható időszakasz − ez évtől − 10 nap kereken 10 euróért, azaz 2970 forintért. Kilométeralapon persze akár jól is járhat az, aki megveszi a hazai havi átlagbér harmadáért az éves matricát, és folyamatosan fel s alá járkál a gyorsforgalmi utakon, ám ez aligha gyógyír az autópályákra csak ritkán tévedőknek.

Ország Autópályadíj (személyautó) Autópályahossz Havi átlagbér
Ausztria 10 napos: 7,9 euró, 2 havi: 23 euró, éves: 76,5 euró 2175 km 3057 euró
Csehország 10 napos: 9,6 euró, havi: 13,33 euró, éves: 43,5 euró 1125 km 981 euró
Franciaroszág Kapus rendszer 9600 km 2914 euró
Lengyelország Kapus rendszer 815 km 786 euró
Németország Ingyenes 12550 km 2724 euró
Magyarország 10 napos: 10 euró, havi: 15,9 euró, éves: 143,2 euró 1100 km 759 (mai árfolyammal 450) euró
Olaszország Kapus rendszer 6440 km 2311 euró
Románia Rovinetta − minden útra fizetendő. 7 napos: 3 euró, 30 napos: 7 euró, 90 napos: 13 euró, éves: 28 euró 345 km 449 euró
Svájc Éves: 32 euró 1640 km 5979 euró
Spanyolország Kapus rendszer 6000 km 2202 euró
Szlovákia Heti: 7 euró, havi: 14 euró, éves: 50 euró 257 km 904 euró
Szlovénia Heti: 15 euró, havi: 30 euró, éves: 95 euró. Karawanken alagút: 6,50 euró 460 km 1495 euró

Forrás: sielok.hu, OECD, UNECE, PolicySolutions. Zömében 2010-es, Magyarország esetén 2011-es, mai árfolyamra is kalkulált adat

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

Bár a hazai díjak európai összevetésben abszolút értékben sem szerények, még drasztikusabb képet kapunk, ha az autópályadíjakat az egyes országok átlagjövedelméhez viszonyítjuk. Míg Svájcban a havi átlagkereset nevetséges 0,5, Ausztriában 2,5 százalékát teszi ki az éves matrica ára, Csehországban már 4,4, Szlovákiában 5,5, Szlovéniában 6,3 százalékról beszélhetünk, Romániában pedig nem csak az ország 345 kilométernyi autópályájára, hanem össze közútjára meg kell vásárolni az átlagbér 6,2 százalékát kitevő Rovinetta fedőnevű jegyet. Jövedelemhez mérten ezen országokban a legdrágább a matrica − Magyarország előtt, ahol a havi átlagbér 31 százalékát kell kiperkálni az éves matricáért. Ezzel még úgy is rosszabbul járnak az autósok, hogy itthon négyszer annyi autópálya-kilométert használhatnak, mint Szlovákiában. Jobb azonban, ha nem megyünk abba bele, hogy Svájcban másfélszer, Ausztriában pedig kétszer ennyin lehet az említett díjakért suhanni, Németországban pedig a bő tízszerese élvezhető ingyen.

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Van persze számos olyan állam (Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország), ahol kapus rendszerrel, a használatnak megfelelően kell fizetni. Noha utóbbiaknál előfordulhat, hogy a folyamatosan autózok akár a hazai díjakhoz hasonló összegeket is kifizetnek, ám a csak ritkán felhajtók minden bizonnyal sokkal jobban járnak, mint itthon. Magyarán a hazainál azok is sokkal igazságosabbnak nevezhetők, hiszen rajtuk mindenki a használattal arányosan fizet, míg itthon mindenki viszonylag sokat.

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Hogy ez, valamint a 4 napos matrica megszüntetése minek jó, azt nem tudjuk. Véleményünk szerint a hétvégi autósok által kedvelt periódus kivonásával jelentős tömeg nem vesz majd jegyet a gyorsforgalmi utakra, nőni fog a főutak és az autópályák mentén található városok forgalma, terheltsége és légszennyezettsége is, miként a balesetveszély is fokozódik majd. Ezzel párhuzamosan az autópályákon ugyan csökkenhet a forgalom, ám mivel annak használatára kevesebben fognak költeni, az elkövetkezendő években akár az eddigieknél jelentősebben is nőhetnek majd a díjak − hacsak nem látják be a döntéshozók: jó lenne az alkalmi használóknak is épkézláb ajánlattal előállni.

Ez is érdekes lehet:
 

Az USA közlekedési hatósága durva kisfilmekkel szoktat le a vezetés közbeni telefonnyomkodásról

Az NHTSA videókampánya hatásos elrettentés, hogy senki ne nyomogassa a telefonját vezetés közben...

Mennyit spórolhatunk a lassabb tempóval? Mennyi időt nyerhetünk a gyorsabbal?

Alapigazság, hogy az idő pénz, mi viszont ki is számoltuk, hogy autózás közben milyen áron nyerhetünk...

Pimasz reklám a Jaguartól

Igaz még csak április van, de eddig talán ez az év legjobb autóreklámja. És egyben a legdurvább...

30 éves a BMW M5

A BMW M részlege stílusosan egy kis gumifüstöléssel ünnepel, mi meg egy képes visszatekintéssel...

A 23 éves angol srácnak összejött, sportkocsis videóival kereste meg R8-asa árát

Paul Wallace kihasználta a videómegosztókban rejlő potenciált, a Londont ellepő szupersporkocsik...

Mától szerdáig fokozott sebesség-ellenőrzés hazánkban is

A TISPOL akció részeként európai szintű fokozott ellenőrzés van hazánk közútjain 2014. április...

Én így vezetek: takarékosan, de azért nem lassan

Alaposan rászálltunk a tempó és az autózási költség összefüggésére, most még egy adag személyes...

Videón az ajtórányitás pszichológiája

Hú rányitottam! Nem baj, ülj vissza, és arrébb megyünk. Betétlap nincs, karcok és horpadás igen...

Nyárigumi-teszt 2014 – az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje

Idén is elkészítettük nyárigumi-tesztünket. Bőven van meglepetés és különbség is az abroncsok...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

A cikk galériája


Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (28 db)

Sün írta: 3 napja

Olaszországban élek, és a cikk adatai egy kicsit sántítanak: az átlagos havi jövedelem messze nem a megadott 2300 Euró, legfeljebb bruttóban, az átlag inkább 1300-1800 euro közötti sávban keres, de sokan ennél is kevesebbet. A kapus rendszerük Európa egyik legdrágábbja, Torino-Milano vonalon (kb. 150km) 14 Euro (Kb. 4200 Ft) egy út, vissza megint ugyanennyi, tehát 300 kilométert 8500 Ft-ért tehetek meg. Az autópálya használat költsége megegyezik az üzemanyagköltséggel, nekem az autóm 5.5 litert fogyaszt száz kilométerenként, ez az itteni árakkal számolva 2650 Ft, ugyanerre a távra az útdíj is kb. 2700 ft. Ez az árszint megduplázza a kilométerköltséget, Magyarországon, egy átlagos balatoni hétvége esetében ez messze nem így van.

A válaszoláshoz belépés szükséges
m20b25 írta: 2012 február 05., vasárnap 00:03:47

Okádhatnékom van ettől az országtól. Rosszabb mint bármelyik mésik európai ország. Sokat járok külföldre (most is kint vagyok) és nem vágyok haza. Sjanos ez van. Ezt akarják elérni.

Szerintem iszonyat pénzeket lehetne kaszálni egy 1 napos matricával mondjuk 800 ft körüli áron. De nem ez a cél. A rendszer megvan hozzá, csak egy programozó kell, meg fél óra. Ennyi.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Csíkes írta: 2012 január 31., kedd 12:14:02
Der Milan írta: 2 éve

Bár lenne olyan minőségű mint az M5 vagy az M7, a 3-as eléggé rossz vagy 300km hosszan ismerem, lehet de nem érdemes rajta hajtani (szerintem) ráadásul Passautól kátyús... a 7-esen meg csomó helyen van útépítés 80-as táblával, útszűkületekkel. Igaz összesen ~500 km-t ismerek a 12000-ből de azt mondhatom, hogy nem kell hanyatt esni tőle! Állítólag Észak-Olaszországban sokkal jobb autópályák vannak. Az m7-et Zamárditól ismerem, összehasonlítva a németországi 3-assal, az olyan mintha szőnyegpadlón vezetnék a Balatonról hazafelé.


Előzmények megtekintése

De azért a német autópálya rendszer karbantartása nem egy egyszerű feladat,az óriási forgalom miatt.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Roland635CSi írta: 2012 január 30., hétfő 22:22:57

Kedves sanlac és nagyr2

Amilyen nagy rebellis volt a magyar, azt most nyomokban se fedezed fel.
Ekkora egy birka hülye népet nem b@szott még európa, de a világ se nagyon.
40 év kommunizmus és besúgórendszerre 20 év vadkapitalizmus úgy elkente a nép pofáját, kiirtott minden vehemenciát és összetartást, hogy ihaj.
Ez egy tudatosan gerjesztett dolog ami most van, tűréshatárt teszelnek, de maguk is meglepődtek meddig el lehet menni következmény nélkül.
A nép ki lesz zsákmányolva szó szoros értelemben. Dörzsölik is tel avivban a kezüket az állampolgárok szorgosan, lassan eljön az ő idejük... ez a szomorú valóság.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanlac írta: 2012 január 30., hétfő 17:24:53
nagyr2 írta: 2 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Kedves "nagyr2"! Ez nem megoldás? Pedig erre játszanak és úgy látszik, hogy igenis ez lesz a megoldás. Ezeket az utakat már többször kifizettették velünk, csak semmi sem elég. Még több kell a "nokiás dobozokba"! A magyar türelmes ember, ám mindig híresen "rebellis" volt. De ha torkig lesz, majd rájönnek...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Horatius írta: 2012 január 30., hétfő 11:59:36
nagyr2 írta: 2 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Remek megfogalmazás a "birkanyúzás"! Elismerésem!

A válaszoláshoz belépés szükséges
MrGrantOrion írta: 2012 január 30., hétfő 11:46:12

Mintha igértek volna km alapú használatot is6 Ft/km azzal miért nem iparkodnak vajon!!!!
A cseheknek meg olyan trágya a pályájuk, hogyha fizetnének érte, akkor se menjetek arra!!!

A válaszoláshoz belépés szükséges
nagyr2 írta: 2012 január 29., vasárnap 08:03:20

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.
Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Marconi írta: 2012 január 28., szombat 17:39:30
kocsmaros írta: 2 éve

Az ebbe a szemétség hogy a legtöbb alkalmi használó hiába kapja 10 napra nem igazán rudja KIhasználni...Hétvégén 1 menet 1 jövet általába 3 nap a többi elveszett vagy megyek lasabban és nem használom a pályát...SZERINTEM ROSSZ DÖNTÉS VOLT VISSZA FOG ESNI A FORGALOM AZ AUTÓPÁLYÁN.. HAMARÁBB TÖNKRE MENNEK A MELLÉKUTAK SOK LESSZ A BALESET, SOK LESSZ A BALASET MIATT A MUNKÁBÓL KIESÉS. A TÁPPÉNZ...


Előzmények megtekintése

Van egy rossz hírem azoknak, akik meg akarják spórolni az autópályadíjat! Olvastam a tevezetet, mely szerint 2013-tól valamennyi főútvonal, tehát minden 2 számjegyű is fizetős lesz. Éppen azért, mert sejtik, hogy rájuk terelődne a pályák forgalmának jelentős része!

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 január 28., szombat 16:44:24

én

a motorral maximálisan igazad van még ha látják is sose kapnak vele el

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Friss tesztek

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD S Tronic teszt

Magyar és menő. Audi A3 Limousine teszt Videó

Majdnem mindenestül nálunk készül, csinos, finom autó az Audi A3 Limousine. És persze drága. Hengerlekapcsolós 1.4 TFSI-ként teszteltük.


Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi teszt

Nagyra nőtt! Ford Grand Tourneo Connect teszt

Csúcsverziójával járt nálunk az új és hosszított Ford Grand Tourneo Connect. Nem csak méretével, tudásával is nagy.


SEAT Leon ST 1.6 TDI CR teszt

Szép nagy bendő spórolósan. SEAT Leon ST teszt

Először van SEAT Leon kombi, s jó, hogy megcsinálták, mert igen remekre sikeredett. És 1.6-os dízelmotorral szinte semmit sem fogyaszt.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

FORD tesztek

Ford Tourneo Limited 2.2 TDCI teszt

Fontosabb utakra - Ford Tourneo teszt

A Limited kivitelű nyolcszemélyes Tourneo nem csak utaz(tat)ásra, hanem kifejezetten komfortos közlekedésre való, tele is raktuk utasterét a kollégákkal.


Ford Ranger menetpróba

Magyar utakon és árkon-bokron át nyúztuk: itt az új Ford Ranger

Noha egy ideje már nálunk is kapható, most próbálhattuk ki először az új Rangert, és a Ford kőkeményen is kényelmes pickupja meglepően pozitív csalódást okozott.


Ford Mustang Boss 302 villámteszt

Vágtában teszteltük a legizmosabb Mustangot Videó

A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.


Ford Grand C-Max 1.6 SCTi EcoBoost Titanium teszt

Teszten az itthon nem kínált Ford Grand C-Max Videó

Tavaly második generációjába lépett, és egyben kétfelé ágazott a Ford C-Max palettája. Nálunk a nagyobbik, hét üléssel is rendelhető Grand járt.


Ford Mondeo 2.0 SCTi Powershift Titanium Luxury teszt

A főnök autója - csúcs Mondeo teszt

Csúcsmodelljével, 2,0 literes, 240 lóerős, turbós, EcoBoost benzinesével járt nálunk a tavaly megújult Ford Mondeo, jó is volt!


Még több FORD teszt

Címlapon


Friss cikkek

Újabb Toyota-visszahívás, és ami mögötte van

Na most akkor jó ez a sok Toyota-visszahívás?

2 órája – Sztori

Újfent egy rakás autót érintő visszahívást jelentett be a Toyota, hát adja magát a kérdés: ez azért van, mert egyre rosszabb a minőségük?


Bemutatták a Windows autókba szánt legújabb változatát

Itt a Microsoft válasza az Apple CarPlay-re Videó

Tegnap – Sztori

Az autós Windows befogadja a legtöbb szoftver alatt futó kütyüt, szemben az Apple szebb, de zárt rendszerével.


Pimasz reklám a Jaguartól

Késs el az F-Type kupéval!

2 napja – Sztori

Igaz még csak április van, de eddig talán ez az év legjobb autóreklámja. És egyben a legdurvább nyelvezetű is, némi burkolt trágársággal.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FORD FIESTA 1.8D Family Friss műszaki(2év)+Átírással

FORD FIESTA 1.8D Famil...

Ár: 399.000 Ft

Évjárat: 2000 / 5

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

FORD MONDEO Turnier 2.2 TDCi Titanium-X

FORD MONDEO Turnier 2....

Ár: 1.470.000 Ft

Évjárat: 2005 / 1

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

FORD C-MAX 1.6 TDCi Titanium DPF

FORD C-MAX 1.6 TDCi Ti...

Ár: 2.390.000 Ft

Évjárat: 2009 / 5

Kivitel: egyterű

Üzemanyag: Dízel

Még több autó