0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Autópályadíjak: egy kilométerért mi dolgozunk a legtöbbet

Hazai és európai autópályadíjak: mennyit kell értük gürizni?

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak a hazai autósok hőböröghetnek a magyar autópályadíjak miatt, azok még európai összehasonlításban is a legmagasabbak.

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Aki csak alkalmanként hajt autópályára, az itthon kifejezetten sokat fizet annak használatáért. Itthon ugyanis nem kilométer-, hanem időalapú díjat kell fizetni, s a legrövidebb megvásárolható időszakasz − ez évtől − 10 nap kereken 10 euróért, azaz 2970 forintért. Kilométeralapon persze akár jól is járhat az, aki megveszi a hazai havi átlagbér harmadáért az éves matricát, és folyamatosan fel s alá járkál a gyorsforgalmi utakon, ám ez aligha gyógyír az autópályákra csak ritkán tévedőknek.

Ország Autópályadíj (személyautó) Autópályahossz Havi átlagbér
Ausztria 10 napos: 7,9 euró, 2 havi: 23 euró, éves: 76,5 euró 2175 km 3057 euró
Csehország 10 napos: 9,6 euró, havi: 13,33 euró, éves: 43,5 euró 1125 km 981 euró
Franciaroszág Kapus rendszer 9600 km 2914 euró
Lengyelország Kapus rendszer 815 km 786 euró
Németország Ingyenes 12550 km 2724 euró
Magyarország 10 napos: 10 euró, havi: 15,9 euró, éves: 143,2 euró 1100 km 759 (mai árfolyammal 450) euró
Olaszország Kapus rendszer 6440 km 2311 euró
Románia Rovinetta − minden útra fizetendő. 7 napos: 3 euró, 30 napos: 7 euró, 90 napos: 13 euró, éves: 28 euró 345 km 449 euró
Svájc Éves: 32 euró 1640 km 5979 euró
Spanyolország Kapus rendszer 6000 km 2202 euró
Szlovákia Heti: 7 euró, havi: 14 euró, éves: 50 euró 257 km 904 euró
Szlovénia Heti: 15 euró, havi: 30 euró, éves: 95 euró. Karawanken alagút: 6,50 euró 460 km 1495 euró

Forrás: sielok.hu, OECD, UNECE, PolicySolutions. Zömében 2010-es, Magyarország esetén 2011-es, mai árfolyamra is kalkulált adat

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

Bár a hazai díjak európai összevetésben abszolút értékben sem szerények, még drasztikusabb képet kapunk, ha az autópályadíjakat az egyes országok átlagjövedelméhez viszonyítjuk. Míg Svájcban a havi átlagkereset nevetséges 0,5, Ausztriában 2,5 százalékát teszi ki az éves matrica ára, Csehországban már 4,4, Szlovákiában 5,5, Szlovéniában 6,3 százalékról beszélhetünk, Romániában pedig nem csak az ország 345 kilométernyi autópályájára, hanem össze közútjára meg kell vásárolni az átlagbér 6,2 százalékát kitevő Rovinetta fedőnevű jegyet. Jövedelemhez mérten ezen országokban a legdrágább a matrica − Magyarország előtt, ahol a havi átlagbér 31 százalékát kell kiperkálni az éves matricáért. Ezzel még úgy is rosszabbul járnak az autósok, hogy itthon négyszer annyi autópálya-kilométert használhatnak, mint Szlovákiában. Jobb azonban, ha nem megyünk abba bele, hogy Svájcban másfélszer, Ausztriában pedig kétszer ennyin lehet az említett díjakért suhanni, Németországban pedig a bő tízszerese élvezhető ingyen.

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Van persze számos olyan állam (Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország), ahol kapus rendszerrel, a használatnak megfelelően kell fizetni. Noha utóbbiaknál előfordulhat, hogy a folyamatosan autózok akár a hazai díjakhoz hasonló összegeket is kifizetnek, ám a csak ritkán felhajtók minden bizonnyal sokkal jobban járnak, mint itthon. Magyarán a hazainál azok is sokkal igazságosabbnak nevezhetők, hiszen rajtuk mindenki a használattal arányosan fizet, míg itthon mindenki viszonylag sokat.

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Hogy ez, valamint a 4 napos matrica megszüntetése minek jó, azt nem tudjuk. Véleményünk szerint a hétvégi autósok által kedvelt periódus kivonásával jelentős tömeg nem vesz majd jegyet a gyorsforgalmi utakra, nőni fog a főutak és az autópályák mentén található városok forgalma, terheltsége és légszennyezettsége is, miként a balesetveszély is fokozódik majd. Ezzel párhuzamosan az autópályákon ugyan csökkenhet a forgalom, ám mivel annak használatára kevesebben fognak költeni, az elkövetkezendő években akár az eddigieknél jelentősebben is nőhetnek majd a díjak − hacsak nem látják be a döntéshozók: jó lenne az alkalmi használóknak is épkézláb ajánlattal előállni.

Ez is érdekes lehet:
 

Szerdától olcsóbb a benzin és a gázolaj

A hét közepén pont annyit csökken a benzin ára, mint amennyit a gázolajé is.

Lebukott a Skoda Superb Combi

Még maszkoltan, de már valódi autóként látható a Skoda Superb Combi.

Autók, motorok, nagy show - ilyen az AMTS

Immár teljes gőzzel megy az Autó, Motor és Tuning Show. Bőséggel van miért kimenni: pl. nyereményautó...

Illeték kisokos: mit kell fizetni jármű vásárlása, öröklése után?

Autóvásárláskor a kapcsolódó költségekkel sem árt tisztában lenni, első lépésben az átírási költségek...

Így néz ki egy gyári olajjal 133 ezer km-t futott motor

Durva képek kerültek fel a netre egy Audi TT szétszedett motorjáról, amely több mint 133 ezer...

Bemutató: itthon az új Renault Espace; megnyílt az ország első Renault Store szalonja

Tavaly volt 30 éves a Renault Espace, a sorozat új modellel ünnepel. A legrégebbi hazai kereskedés...

Ilyen, amikor feldobja a talpát egy 959-es Porsche

Gyorshajtás és vizes út kombinációja okozta a végzetét annak a Porsche 959-nek, melyet Genf közelében...

Mélyelemzés: a Suzuki Vitara felszereltsége

Végre megvan az új Suzuki Vitara teljes felszereltséglistája, még annál is versenyképesebbek...

Középmotoros, 660 köbcentis Honda roadster érkezik

A korábbi években bemutatott koncepcióautó mostanra vált szériaéretté. Japánban már idén piacra...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (28 db)

Sün írta: 12 hónapja

Olaszországban élek, és a cikk adatai egy kicsit sántítanak: az átlagos havi jövedelem messze nem a megadott 2300 Euró, legfeljebb bruttóban, az átlag inkább 1300-1800 euro közötti sávban keres, de sokan ennél is kevesebbet. A kapus rendszerük Európa egyik legdrágábbja, Torino-Milano vonalon (kb. 150km) 14 Euro (Kb. 4200 Ft) egy út, vissza megint ugyanennyi, tehát 300 kilométert 8500 Ft-ért tehetek meg. Az autópálya használat költsége megegyezik az üzemanyagköltséggel, nekem az autóm 5.5 litert fogyaszt száz kilométerenként, ez az itteni árakkal számolva 2650 Ft, ugyanerre a távra az útdíj is kb. 2700 ft. Ez az árszint megduplázza a kilométerköltséget, Magyarországon, egy átlagos balatoni hétvége esetében ez messze nem így van.

A válaszoláshoz belépés szükséges
m20b25 írta: 2012 február 05., vasárnap 00:03:47

Okádhatnékom van ettől az országtól. Rosszabb mint bármelyik mésik európai ország. Sokat járok külföldre (most is kint vagyok) és nem vágyok haza. Sjanos ez van. Ezt akarják elérni.

Szerintem iszonyat pénzeket lehetne kaszálni egy 1 napos matricával mondjuk 800 ft körüli áron. De nem ez a cél. A rendszer megvan hozzá, csak egy programozó kell, meg fél óra. Ennyi.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Csíkes írta: 2012 január 31., kedd 12:14:02
Der Milan írta: 3 éve

Bár lenne olyan minőségű mint az M5 vagy az M7, a 3-as eléggé rossz vagy 300km hosszan ismerem, lehet de nem érdemes rajta hajtani (szerintem) ráadásul Passautól kátyús... a 7-esen meg csomó helyen van útépítés 80-as táblával, útszűkületekkel. Igaz összesen ~500 km-t ismerek a 12000-ből de azt mondhatom, hogy nem kell hanyatt esni tőle! Állítólag Észak-Olaszországban sokkal jobb autópályák vannak. Az m7-et Zamárditól ismerem, összehasonlítva a németországi 3-assal, az olyan mintha szőnyegpadlón vezetnék a Balatonról hazafelé.


Előzmények megtekintése

De azért a német autópálya rendszer karbantartása nem egy egyszerű feladat,az óriási forgalom miatt.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Roland635CSi írta: 2012 január 30., hétfő 22:22:57

Kedves sanlac és nagyr2

Amilyen nagy rebellis volt a magyar, azt most nyomokban se fedezed fel.
Ekkora egy birka hülye népet nem b@szott még európa, de a világ se nagyon.
40 év kommunizmus és besúgórendszerre 20 év vadkapitalizmus úgy elkente a nép pofáját, kiirtott minden vehemenciát és összetartást, hogy ihaj.
Ez egy tudatosan gerjesztett dolog ami most van, tűréshatárt teszelnek, de maguk is meglepődtek meddig el lehet menni következmény nélkül.
A nép ki lesz zsákmányolva szó szoros értelemben. Dörzsölik is tel avivban a kezüket az állampolgárok szorgosan, lassan eljön az ő idejük... ez a szomorú valóság.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanlac írta: 2012 január 30., hétfő 17:24:53
nagyr2 írta: 3 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Kedves "nagyr2"! Ez nem megoldás? Pedig erre játszanak és úgy látszik, hogy igenis ez lesz a megoldás. Ezeket az utakat már többször kifizettették velünk, csak semmi sem elég. Még több kell a "nokiás dobozokba"! A magyar türelmes ember, ám mindig híresen "rebellis" volt. De ha torkig lesz, majd rájönnek...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Horatius írta: 2012 január 30., hétfő 11:59:36
nagyr2 írta: 3 éve

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.

Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...


Előzmények megtekintése

Remek megfogalmazás a "birkanyúzás"! Elismerésem!

A válaszoláshoz belépés szükséges
MrGrantOrion írta: 2012 január 30., hétfő 11:46:12

Mintha igértek volna km alapú használatot is6 Ft/km azzal miért nem iparkodnak vajon!!!!
A cseheknek meg olyan trágya a pályájuk, hogyha fizetnének érte, akkor se menjetek arra!!!

A válaszoláshoz belépés szükséges
nagyr2 írta: 2012 január 29., vasárnap 08:03:20

Ahhoz mi szólna a "kedves" kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.
Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Marconi írta: 2012 január 28., szombat 17:39:30
kocsmaros írta: 3 éve

Az ebbe a szemétség hogy a legtöbb alkalmi használó hiába kapja 10 napra nem igazán rudja KIhasználni...Hétvégén 1 menet 1 jövet általába 3 nap a többi elveszett vagy megyek lasabban és nem használom a pályát...SZERINTEM ROSSZ DÖNTÉS VOLT VISSZA FOG ESNI A FORGALOM AZ AUTÓPÁLYÁN.. HAMARÁBB TÖNKRE MENNEK A MELLÉKUTAK SOK LESSZ A BALESET, SOK LESSZ A BALASET MIATT A MUNKÁBÓL KIESÉS. A TÁPPÉNZ...


Előzmények megtekintése

Van egy rossz hírem azoknak, akik meg akarják spórolni az autópályadíjat! Olvastam a tevezetet, mely szerint 2013-tól valamennyi főútvonal, tehát minden 2 számjegyű is fizetős lesz. Éppen azért, mert sejtik, hogy rájuk terelődne a pályák forgalmának jelentős része!

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 január 28., szombat 16:44:24

én

a motorral maximálisan igazad van még ha látják is sose kapnak vele el

A válaszoláshoz belépés szükséges

Kövess minket a Facebookon is!

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Friss tesztek

Opel Vivaro Tour 1.6 BiTurbo CDTI teszt

Nagy arc, kicsi motor - jó kombináció? Opel Vivaro Tour teszt

Ezúttal személyszállító, Tour kivitelével és biturbó csúcsdízelével járt nálunk az új Opel Vivaro. Sok-sok szerepben remekül szolgálhat.


Kia Soul EV teszt

Csomagpolitikában erős - teszten a Kia Soul EV

Semmiben sem nagyon erős, van amiben nem is erős a Kia Soul EV, az emissziómentes és vagány kisautó összességében mégis egy jó ajánlat.


Volkswagen e-Golf teszt

Közepes, fehér, hittérítő - a Volkswagen e-Golf

Az e-Golf jó villanyautónak, de még jobb demonstrációs eszköznek. Ha a villanyautózás ősellenzőit kéne letaglóznom, akkor őt mutogatnám.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Hirdetés

FORD tesztek

Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 LE) teszt

Huligánt csinált belőlem - Ford Focus teszt

Leggazdagabb felszereltségével, legerősebb motorjával és sportos kiegészítőkkel járt nálunk a megújult Ford Focus. Csoda, hogy bejött?


Ford Tourneo Limited 2.2 TDCI teszt

Fontosabb utakra - Ford Tourneo teszt

A Limited kivitelű nyolcszemélyes Tourneo nem csak utaz(tat)ásra, hanem kifejezetten komfortos közlekedésre való, tele is raktuk utasterét a kollégákkal.


Ford Ranger menetpróba

Magyar utakon és árkon-bokron át nyúztuk: itt az új Ford Ranger

Noha egy ideje már nálunk is kapható, most próbálhattuk ki először az új Rangert, és a Ford kőkeményen is kényelmes pickupja meglepően pozitív csalódást okozott.


Ford Mustang Boss 302 villámteszt

Vágtában teszteltük a legizmosabb Mustangot Videó

A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.


Ford Grand C-Max 1.6 SCTi EcoBoost Titanium teszt

Teszten az itthon nem kínált Ford Grand C-Max Videó

Tavaly második generációjába lépett, és egyben kétfelé ágazott a Ford C-Max palettája. Nálunk a nagyobbik, hét üléssel is rendelhető Grand járt.


Még több FORD teszt

Címlapon


Friss cikkek

Nem újította meg a BBC Jeremy Clarkson szerződését

Már biztos: megválik a Top Gear műsorvezetőjétől a BBC

24 órája – Sztori

Legnézettebb műsorától, a Top Geartől válik meg a BBC azzal, hogy nem hosszabbítja Jeremy Clarkson szerződését.


Harmadik üteméhez ért a Hankook magyarországi beruházása és termelése

Ingyen ebéd Rácalmáson - ettől erősödik a Hankook?

Tegnap – Sztori

Újabb fázisához ért a Hankook mind jelentősebb hazai gumigyártása. Benéztünk a gyárba, ahol az abroncsokat "sütik".


Budapest vezetése a dugódíj bevezetése ellen harcol, de nagy területen vezetné be

Dugódíj: állítólag csakis a Hungária körút az értelmes zónahatár

2 napja – Sztori

Bár a főváros vezetése a dugódíj ellen harcol, a főpolgármester szerint az egyetlen életképes zónahatár a Hungária körút.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FORD FIESTA 1.8D Ambiente GARANTLT-80.000-KM.KLIMA.4-LÉG

FORD FIESTA 1.8D Ambie...

Ár: 499.000 Ft

Évjárat: 2001 / 1

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

FORD MONDEO Turnier 2.0 TDCi Ghia

FORD MONDEO Turnier 2....

Ár: 1.390.000 Ft

Évjárat: 2004 / 7

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

FORD FIESTA 1.4 TDCi Trend

FORD FIESTA 1.4 TDCi T...

Ár: 2.180.000 Ft

Évjárat: 2012 / 1

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

Még több autó