Amikor egy cserepes virág ölni tud az autóban

Hogyan pakoljunk biztonságosan?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

50 km/órás ütközésnél az 1 kilogrammos elszabaduló tárgy letaglózó 30 kilóval csapódik neki annak, ami a repülésben megállítja - rossz esetben ez éppen az utas feje, ami igen súlyos sérülést szenvedhet.

Bármikor előfordulhat, hogy autónkat csomagszállításra kell használni: lakásfelújításnál magunk szerezzük be, illetve fuvarozzuk haza a különböző anyagokat és szerszámokat, vagy éppen a telekre visszük le a megunt, vagy az otthonunkban feleslegessé vált növényeket. További példákat kár is felsorolni, hiszen a szituációk száma jóformán végtelen, azonban minden szállításnak van egy nagyon fontos közös nevezője: a biztonság. A német autóklub, az ADAC az iménti esetek alapján végzett ütközéses kísérleteket, hogy szemléltesse, hétköznapi, teljesen ártalmatlannak tűnő helyzetekben is milyen komoly veszélyek leselkednek az autósokra, pontosabban az utasokra. A teszt egyszerű bevásárlással kezdődött egy barkácsáruházban, ahol csempét, ragasztót, falfestéket, kisebb kézi- és nagyobb kerti szerszámokat, székeket, zacskós virágföldet és cserepeket válogattak össze, majd mindezeket a tárgyakat egy megtermett szobanövénnyel együtt csak úgy ötletszerűen, különösebb rögzítés nélkül bezsúfolták egy Fiat Puntóba.

A vizsgálat a korábban megszokott módon történt, az autót 50 km/órás sebességgel ütköztették, és kamerákkal rögzítették, mi történik az utastérben. Az eredmény megdöbbentő volt. A tárgyak önálló életre keltek, némelyik darabokra tört, a halom tetejére helytelenül pakolt festékes vödör tartalma pedig a szélvédőnek csapódva durrant szét, és mindent beborított a fehér anyag. A virágcserepek, a kisebb szerszámok szintén lövedékként indultak útnak, ami már önmagában is félelmetes, de tudni kell, hogy ilyen relatíve alacsony sebességnél is mintegy 30-szoros a nehézségi gyorsulás, azaz egy kétkilós, elszabaduló cserepes virág 60 kilogrammos ütést mér arra, ami az útjába kerül. Gondoljunk bele, hogy ha valamelyik utas fejének vágódik, akkor milyen életveszélyes kockázatokkal járó sérülés történik. Summa summarum, a Punto belseje csatatérré változott, és a valóságban elképzelhető, hogy a bekövetkezett, talán nem is drasztikus mértékű baleset éppen az autó belsejében pusztító tárgyak miatt válik súlyossá.
Mi a teendő csomagszállításnál?
A legfontosabb, hogy szánjunk elegendő időt a helyes pakolásra, a biztonságunk ennyit mindenképpen megér. A súlyos és/vagy terjedelmes tárgyakat mindig alulra tegyük, például a hátsó lábtérbe (ilyen szállításoknál remekelhet egy Honda Jazz, amely felhajtható hátsó ülőlapokkal rendelkezik), és mindenképpen használjunk rögzítést. Ebben szerepet játszhat a biztonsági öv, és bevethetők a különböző kötözők, gumipókok, zsinegek is, de a legprofibb megoldás a feszesre húzható heveder. A stabil állapot kiemelkedően fontos, próbáljuk logikusan, a formájuknak, terjedelmüknek, súlyuknak megfelelően elrendezni a tárgyakat – ehhez kitűnő példát szolgáltat az ADAC videója. A hátsó ülések lapjának felhajtása a praktikum mellett biztonsági célokat is szolgál, amolyan védőgátat képezve a raktér felől, tehát ha autónkban erre van lehetőség, feltétlen használjuk ki. Az apró holmikat ne ömlesszük a csomagtérbe, vagy még rosszabb megoldásként a hátsó ülésre, mert ütközésnél valóságos golyózáporként zúdulhatnak a nyakunkba, a helyes megoldás a gyűjtődoboz, ami egyrészt rendet is tart, másrészt tervezhetően elpakolható.

Ha betartjuk az iménti alapszabályokat, többszörös lehet a jutalmunk, mert nem szükséges ahhoz baleset, hogy kárunk, netán sérülésünk keletkezzen. A csomagok helytelen szállításakor már abból is könnyedén baj lehet, ha csupán hirtelen vészfékezésre, vagy manőverre kényszerülünk, és az élet mindig bizonyítja, hogy váratlan helyzetek bárhol, bármikor kialakulhatnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 14:29
    Permalink

    Néhány éve,amikor még nem a frontális és oldalsó törésteszt volt a legnagyobb sláger,lehetett olvasni hasonló cikkeket,de ott a csomagtérbe helyezett fakockával helyettesítették a poggyászt,és a hátsó ülések háttámlájának az ellenálló képességét vizsgálták.Mondani sem kell,hogy sok autó megbukott ezen a teszten.

Vélemény, hozzászólás?