Csak egy kicsit húzták meg autóját? Javítsa ki olcsón önmaga!

Hogyan távolíthatók el a karcolások?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tavaszi autómosás után nem ritkán tűnnek elő kisebb, legtöbbször önhibán kívül szerzett karcolások a karosszérián. Ezek zöme saját kezűleg is eltüntethető.

A napközben tavaszias idő és a hosszú hétvége kiváló lehetőség az autómosásra, amelyre - mint korábban írtuk - tél után (főként alulról, illetve a kerékjáratoknál) mindenképp szükség van. Mosás után úgy kapjuk a legragyogóbb karosszériát, ha azt száraz, jó nedvszívó képességű kendővel áttöröljük. Ilyenkor csaknem kivétel nélkül tűnnek fel olyan apróbb vagy akár nem is olyan apró karcolások, amelyek - finoman fogalmazva nem a gyári dizájn részei. Az ilyen apró sérülésekről legtöbbször csak utólag szerzünk tudomást, és rendszerint parkolás közben egy-egy ügyetlen autóstárs által születnek.
Hirdetés


A kisebb-nagyobb horzsolásokat akár otthon is el lehet tüntetni. Érdemes kifejezetten a sérülésekhez ajánlott, durvább szemcsézetű polírpasztát vásárolni hozzájuk, s akár kézzel, szivaccsal vagy pamutronggyal, körkörös mozdulattal dörzsölni azokat – a nem túlzottan mélyek ugyanis akár már ennyitől is eltűnhetnek. A komolyabbakhoz jól jöhet a gépi polírozókorong, mely akár fúrógépbe, flexbe is fogatható lehet. Léteznek továbbá speciális polírozógépek is, utóbbiak előnye, hogy két kézzel, jobban foghatóak.
Míg kézzel leginkább csak a kisebb karcolások, géppel akár a komolyabbak is viszonylag könnyen megszüntethetők, ám fontos tudni, hogy polírozás közben a fényezés nem csak fényéből, vastagságából is veszít, hiszen a polírozás nem más, mint a fényezés enyhe csiszolása. A folt eltűnése után örök mellékhatás a kezelt felület fényezésének mattá válása. Ezen finomabb, az eredeti fényt visszaadó polírozó folyadék vagy még inkább plusz védőréteget adó viasz felhordása segíthet. Utóbbiak is felvihetők, illetve megszáradásuk után fényesíthetők kézzel, de gyorsabban géppel is. Ha valaki a gépi mellett dönt, érdemes figyelnie, nehogy a korong és a lemez közé kerülő porszemekkel nagy-nagy pusztítást végezzen.

Általános igazság, hogy minél sötétebb egy fényezés, az apró karcolások annál inkább látszanak rajta, ahogyan az is, hogy a közelről még látható, de messziről már alig felismerhető karcolásokkal nem feltétlen érdemes küzdeni, lehet, hogy a fényezés elvékonyítása több veszteséget jelent, mint amit a csak speciális helyzetekben előtűnő karcolás jelent.
Saját tapasztalat, hogy nem telik el úgy negyedév, hogy valamely, környezetünkben lévő vagy épp általunk használt autót ne karcolná meg valaki. Ezen, parkolóhelyi sérülések miatt csak az esetben érdemes szervizbe menni, ha a karcok a lemezig hatolnak, s az védőréteg nélkül korróziónak lenne kitéve. Ellenkező esetben ajánlott a házi „gyógyítás”, mely amatőr eszközökkel legtöbbször nem tud tökéletes eredményt hozni, ám arra - sokszor ugyan nem első nekifutásra, hanem több, akár egymás utáni polírozással - alkalmas, hogy a sérüléseket olyan minimálisra apassza, hogy az már csak arról tudva legyen felismerhető. Aki tehát pórul járt, karcolást szerzett és nem akarja, hogy autója ránézésre sérültnek tűnjön, s mindezért nem is nagyon kíván pénzt fizetni, érdemes egy kis időt szánjon a polírozásra, mely az autó teljes viaszos kezelésével valóban újszerű megjelenést adhat akár egy középkorú, 5-10 éves példány számára is.
Míg szakember a polírozást egy-egy elemre is, sérülésre is rendszerint 3-5 ezer közötti áron vállalja el, s a teljes karosszéria polírozását 15-20 ezer forintos áron szokták végezni, a paszták 1-2 ezer forintos áron kaphatók, s több sérülés kijavítására is jók. Szükséges persze még magas fényt adó viaszbevonat, szivacs és kendő is a javításhoz, ha valaki tökéletességre törekszik, a teljes autó kezelésért említett 10-15 ezer forintos áron már komplett, fúróba vagy flexbe fogható polírozókorongot is tartalmazó készletet is talál a piacon, melyet persze rendszerint 4-5 alkalommal is tud használni. A javítást tehát a szakemberhez mérten negyed-, ötödáron meg tudja csinálni az a vállalkozó kedvű autós, aki szívesen bíbelődik négykerekűjével.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 02:17
    Permalink

    erről kb annyit h mosni csak magasnyomással mert egyébként megkarcolják a porszemek a fényezést. azt az elemet már fényezni kéne mert lemezig elért a karc. egyébként gépi polír és mikrofinomságú paszta sokkal tovább tart de szebb lessz sokkal. érdemes az időt rászánni különben sosem lesz jó. ha csak az mell h messziről legyen jó akkor oké a barkács módszer. azonban ha eladjuk az autót akkor már nagyobb erőket kell megmozgatni

  • 2017.10.31. at 02:17
    Permalink

    Részben igazad van. Én csak a Farécla termékeit tudom ajánlani,nem olcsó de nem véletlenül.
    Valahol olvastam hogy egy fényező azt írta hogy bőven jó a Prevent polír paszta. Nem próbáltam ki az igaz,de ahoz a fényezőhöz biztos nem vinném az autómat. Több autót políroztam már le házilag,Faréclával,polírozó géppel.

  • 2017.10.31. at 02:17
    Permalink

    Senkinek nem ajánlom, hogy a cikken felbuzdilva házilag kezdjen neki a polírozásnak! Főleg ne fúrógéppel vagy sarokcsiszolóval! Ekkora marhaságot még életemben nem hallottam! Látszik, hogy a cikk írójának csak halvány fogalmai vannak a polírozásról! 1. Poilírozni csak jó minőségű anyagokkal érdemes. Egy flakon jó minőségű polírpaszta kb. 10 ezer Ft. Ez több autó átpolírozásához elég. 2. Gépi polírozást csak erre a célra kifejlesztett polírozógéppel szabad végezni. Ez első ránézésre valóban hasonlít egy sarokcsiszolóra, viszont a lényeges különbség a kettő között az, hogy a polírozógép fordulatszáma lényegesen alacsonyabb. Egy jó minőségű polírozógép ára 50-100 ezer Ft. 3. A polírozás egy szakma! Házilag csak hosszú gyakorlások után sajátítható el, melynek során több autó fényezését is tönkre tehetjük. 4. Ha már ezen szempontok után ketdünk el számolni, nem fogja megérni házilag polírozni a karcos felületeket, inkább bízzuk szakemberre. Viszont a fényesítő és ápoló viaszréteg felvitelével járó “polírozást” mindenkinek tudom ajánlani évente kétszer a fényezés állagának megóvása érdekében.

  • 2017.10.31. at 02:17
    Permalink

    Én szoktam autókat polírozni,és több, jó minőségű polírozó gépem is van.Senkinek sem javasolnám,hogy “flexbe fogható polírozó korongokkal” próbálkozzon ! Gondolom,hogy a cikk írója valójában sarokcsiszolóra gondolt.A FLEX ugyanis egy márkanév.Tehát visszatérve: a sarokcsiszolóba fogható korongos megoldást csak az használja,aki garantáltan kárt akar tenni a fényezésben.Ezeknek a gépeknek nincs fordulatszám szabályozó elektronikája,így magas fordulaton dolgoznak.Egy durvább pasztánál azonnal beleéget a lakkba.1-2 ezer Ft-ért nem lehet jó minőségű polírpasztát venni,azok csak ilyen himi-humi, szir-szar dolgok,amiket a TESCO-ban,meg ilyen hasonló helyeken kapni.Egy jó anyag flakononként kb. 10000 FT (3M),és nem elég csupán egyet venni,legalább 2 féle kell,de sötét autóknál 3 is.Egy ügyes szaki által végzett,jó minőségű,gondos polírozás mérettől,és színtől függően nagyjából 10-13 órát vesz igénybe,ha valaki azt mondja,hogy 3 óra alatt “megcsinálja”akkor kezdjünk gyanakodni !

Vélemény, hozzászólás?