Mennyibe kerül egy liter csomagtér? – Így alakul a kombik felára

Hova pakolhatunk a legolcsóbban?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megnéztük, mennyivel kerülnek többe a nagy puttonyos autók 4- vagy 5-ajtós testvéreiknél.


Amikor valaki új autót vásárol, igényei és ízlése diktálják, hogy a kiszemelt modellből melyik karosszéria-változatot választja magának. Azt meg a gyártó, hogy mennyivel kér több pénzt a nagyobb csomagteret rejtő, s a formát is meghatározó kombi verziókért. Kicsit körülnéztünk, hogy különféle kategóriákban mennyivel adják drágábban a nagyobb praktikumot és pakolhatóságot adó kombikat, és azt is kiszámoltuk, hogy konkrét esetekben mennyi a valóban rendelkezésre álló plusz literek egységára.
A képet valamennyire megzavarja, hogy a 4-ajtós modelleknél ritkán szokták megadni a lehajtott ülésekkel teletömhető térfogatot, így ott jóval nagyobb differenciák jöttek ki az alapméret és a lehajtott üléses kombi csomagterek térfogata között. Ez aztán a literárat is erősen befolyásolta, így jöhetett ki, hogy Audi A4-esben, 3-as BMW-ben, vagy akár még a Mercedes CLS-ben is jóval alacsonyabb a tér literenkénti ára, mint az ötajtós kompaktok és kisautók esetén, ahol egymásnak tökéletesen megfeleltethető adatok alapján lehetett szembeállítani az eltérő karosszéria-kivitelű modellek közötti különbségeket.
Hirdetés
Típus Vételár [Ft] Csomagtér
alap/ lehajtott üléssel [l]
Kombi vételár
(felár)
Csomagtér
alap/ lehajtott üléssel [l]
Különbség alap/
lehajtott üléssel [l]
Liter felár alap/
lehajtott üléssel [Ft]
Mini One 3 990 000 160/680 4 790 000
(800 000)
260/930 100/250 8000/3200
Skoda Fabia 1.2 12V Cool 2 660 880 315/1180 2 867 890 (207 010) 505/1485 190/305 1090/690
Ford Focus 1.6 Ti-VCT Trend 5 050 000 363/1148 5 250 000 (200 000) 490/1516 127/368 1969/680
Kia cee'd 1.4 CVVT LX Base 4 049 000 380/1318 4 299 000 (250 000) 528/1642 148/324 1689/772
Opel Astra 1.4 Ecotec Selection 4 700 000 370/1235 4 900 000 (200 000) 500/1505 130/270 1538/741
Renault Mégane 1.6 Authentique 3 940 000 372/1162 4 290 000 (350 000) 524/1600 152/438 2303/799
Audi A4 1.8 TFSI 7 868 030 480 8 304 910 (436 880) 490/1430 10/950 43 688/460
BMW 320i 9 137 000 480 9 652 000 (515 000) 495/1500 15/1020 34 333/505
Citroën C5 HDI 115 Collection 7 550 000 439 7 860 000 (310 000) 505/1500 66/1061 4697/292
Mazda6 2.0 6 499 000 489 6 499 000 (0) 522/1648 33/1159 0/0
Mercedes CLS 250 BlueEfficiency 18 092 000 520 18 638 100 (546 100) 590/1550 70/1030 7801/530

A táblázat sorainak áttekintése után világosan látszik, hogy két, egymástól igen távol eső végpontja van a mezőnynek. Egyikük a Mini, ahol a One-nal szembeállított Clubman esetében a lehajtott üléssel mérhető 250 literes differenciáért nem kevesebb, mint 800 000 forintot kell otthagynunk, így 3200 forintra jön ki az egyes literek felára. Itt azonban meg kell jegyeznünk, hogy a Clubman nem tipikus kombiváltozat, kétszárnyú hátsó ajtaja, és a hátsó ülések megközelítésére szánt jobboldali öngyilkos ajtó is rendesen megdobja a gyártási költségeket, ezeket az extrém, de igen divatos megoldásokat pedig keményen megfizettetik az ilyesmire vágyókkal.

És van egy új jövevény a piacon, melynél igen szokatlan, de jó eséllyel a kombi-eladások erős fellendülését eredményező üzletpolitikával állt elő a forgalmazó: az új Mazda6 esetében mindegy, hogy az elegáns szedánt, vagy a nagyobb rakteret, praktikusabb használatot kínáló Sportkombit választjuk, az ár csak motor és felszereltség kérdése, a két karosszéria-változat minden esetben ugyanannyiba kerül. Érdekes lesz majd megfigyelni a forgalomban, hogy milyen arányban terjed a két verzió, bár mi ilyen ajánlat esetén egyértelműen a kombira tennénk voksunkat.
Ugyanakkor a táblázat többi sorából az is kiderül, hogy bár a puttonyosok felára gyártónként eltérő, általában 200 000 és 550 000 forint közé eső összeg, a literenkénti bontást tekintve nincsenek nagy különbségek, átlagosan 700-800 forint körüli összeget kell leperkálni minden egyes plusz literért. Az a furcsaság pedig, hogy a prémium modelleknél kedvezőbbek a literárak, mint a kompakt kategóriában, a bevezetőben is említett adathiánynak köszönhető: az alap és a döntött üléses kombi literek közötti nagyobb különbségek torzítják a képet.
Hogy ez ne zavarja meg az értékelést, az alábbiakban megmutatjuk, hogy alakulnak a számok, ha az ötajtós modelleknél is így, azaz az ülésdöntés nélküli alaptérfogat, valamint a teljes egészében kihasznált kombi űrméret közötti különbségekre vonatkoztatjuk a literek felárát.
Típus Különbség alap- és kombitérfogat között Árdifferencia Literár
Skoda Fabia 1170 207 010 177
Ford Focus 1153 200 000 173
Kia cee'd 1262 250 000 198
Opel Astra 1135 200 000 176
Renault Mégane 1228 350 000 285

Így már jobban kiegyenlítődnek az árak, és az is bebizonyosodik, hogy a prémiumok esetében bizony a csomagtéri literek felára is magasabb, körülbelül 2,5-3-as szorzóval adják drágábban a rakteret, ehhez képest igen kedvező a C5 esetében a 292 forint, és magasnak mondható a Renault Mégane 285 Ft/literes egységára. Azt persze nem gondoljuk, hogy ezek a számok bárkit is elrettentenének, vagy ösztönöznének a kombikról szóló döntésben, de azért nem árt tudni, mennyit kell fizetni azért, hogy nagyobb utazások, vagy pakolások során kényelmesebben tudjuk kihasználni autónk rakterét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Nem tudom divat-e még, de a régi F-astrákhoz pl. volt csomagtérháló, amivel (plafonig rakva) nem ledöntött hátsó ülésekkel is jóval nagyobb volt a raktér mint a négyajtósé. Így nyilván a literár is sokkal jobb.
    Szlovákoknál állítólag az 5 ajtósokhoz is van csomagtérháló (mert így tgk-nak minősül és vissza lehet igényelni az ÁFÁ-t, vagy valami ilyesmi), amivel talán még az 5 ajtósok alap csomagtere is csak minimálisan kisebb, plafonig rakodva mint a sedánoké.

    Az megint csak nem forintosítható, hogy egy kombi/5ajtósba akár egy hűtő is betolható (extrém esetben nyitott 5. ajtóval).

    Megaztán 5 ajtós és 5 ajtós alaphelyzeti cs. mérete között is van különbség, pl. Fabia sedán/5a. között nagy a különbség, ellenben egy Mondeo (vagy Octavia) sedán/5ajtós között minimális. Utóbbi esetben az 5a/kombi esetében is kisebb a különbség, alaphelyzetben, hálóval plafonig rakva van előny a kombinál és lehajtott ülésekkel is.

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Nekem már több kombim volt, jelenleg egyterűm van. Az első kombi véletlenül került hozzám, összetört a kocsink, hirtelen kellett egy másik, és az ismeretségi körben éppen egy kombi volt eladó (akkor még nem volt internet, vidéken az autókereskedések is csak akkoriban indultak). Aztán a következő autóvásárláskor már direkt kombit kerestem. Ahogy egyik ismerősöm mondja a kombinak nincs hátránya, csak előnye. Az egyetlen dolog, ami akadály lehet, hogy ha valakinek nem tetszik. Én használtam lehajtott ülésekkel is, tetőig pakolva is. Igaz ezt nem nagyon szeretem, megszoktam, hogy a középső tükörben kilátok hátrafelé, és zavar, ha nem.
    A 200-300 ezres felárat mindenképpen megéri, a Mazda pedig főleg jó felár nélkül. Úgy emlékszem korábban a Ford Focusnál sem volt feláras a kombi, de most már az (bár nem biztos, hogy jól emlékszem).

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Már megint a leglevésbé releváns adatok alapján készítenek cikket. Kombit az ember tipikusan azért vesz hogy felhajtott üléssel plafonig pakoljon. Pl család nyaralásra.

    A szabványos adatnál ráaádsul benne van a cstartó szint alatti rész is, vagyis az alapűáron szükségpótkereket adó gyártók (szerintem tuisztességtelen) előnyhöz jutnak.

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Azért mert az új octaviából még nincs kombi. Majd Genfben lesz a hivatalos bemutatója, márciusban. Kereskedésben még nem kapható, így ára sincs még. A régebbi octaviából van kombi raktáron, de az leárazott, nem lenne korrekt az összehasonlítás a nem akciósokkal szemben. De ott van a mini is, ahogy írtad.+ így képet kap a potenciális vevő arról is, hogy a különböző kategóriákban lévő tipusok árazása mennyire eltérő. Ettől függetlenül jogos a felvetés, érdemes lenne akkor inkább nem beletenni az összehasonlításba őket.

Vélemény, hozzászólás?