Motorjavítás? Csak alaposan érdemes!

Fizetett hirdetés

Ijesztő, de nem tragédia, ha szükséges a motorgenerál

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Öregszik a hazai járműpark, a motorgenerál pedig sokak számára világvége-hangulatú fogalommá lett. Pedig nem kellene az legyen, ma is létező, profin is végezhető művelet, mellyel nem csak a műhely, az autós is jól járhat.

Húsz-harminc évvel ezelőtt, azaz azokban az időkben, amikor az átlagautókat még a volt KGST-országok gyártmányai jelentették, az üzemszerű használat és a tervszerű karbantartás része volt a motorok nagygenerálja, azaz felújítása. Akár 100 ezer kilométer után is szükséges lehetett, s azon senki sem lepődött meg. Hiszen új autóhoz jutni könnyedén nem lehetett. Ma sem lehet persze, így aztán a motorgenerál mondhatni reneszánszát éli.
Igen ám, de közben eltelt két olyan évtized, amikor az átlagautósok köréből a nagygenerálnak már csak a gondolata is kikopott, s maga a művelet a világvégével, de legalábbis a gazdasági totálkárral szinonim fogalommá vált. A kilencvenes években ugyanis elsőként elszaporodtak a „keletieknél” jóval tartósabb és megbízhatóbb „nyugati” autók, majd a kétezres években, amikor „új autót mindenkinek” szlogennel, javarészt hitelre, évi több mint 200 ezer példánynál is több autó kelt el itthon, jelentősen apadt az autópark átlagos életkora. Zömében egyszerű, benzinmotorral hajtott, feltöltő nélküli példányok adták az eladásokat. Ezekkel - megfelelő karbantartás mellett - komoly gondok ritkán adódtak. Azóta azonban jelentősen átalakult az autópiac, a 2008-as világválság hamar érződött a hazai autópiacon is: kártyavárként esett össze, a magánvásárlókat hamar háttérbe szorították a flottás ügyfelek, akik autóikat magas futásra, zömében dízelmotorral vásárolták, mára tehát nem csak az autók átlagéletkora, valós futásteljesítménye is minden bizonnyal nőtt. Ehhez továbbá hozzájön még a downsizing filozófiája, azaz manapság egyre kisebb, egyre kihegyezettebb motorokból próbálnak komoly teljesítményt kihozni az autógyártók. Szerény emissziót és jelentős hibalehetőséget generálva.
Hirdetés

Az egyre kihegyezettebb motorok esetében a részegységek hibái egyre komolyabb motorkárokhoz vezethetnek, olyanokhoz, amelyek láttán számos hagyományos autójavító hajlamos keresztet vetni az autóra vagy annak motorjára. Nem ajánlott azonban temetni a motorhibás autókat - tudtuk meg Kajári Zoltántól, a motorfelújítással már évtizedek óta foglalkozó Fortuna Bt. egyik tulajdonosától. Cégüknél a 600-18000 (azaz hatszáz-tizennyolcezer) köbcentiméter közötti motorok a jellemzők, s nem titkolják, hogy esetükben a legfőbb megrendeléseket a komolyabb mezőgazdasági gépek, kamionok és buszok motorjainak felújítása adja. Legfőképp azokra vannak berendezkedve, azon járműveket komplett javításra is átveszik, s motorjaikat olyan minőségben újítják fel, hogy azok akár további, millió kilométeres/sok ezer üzemórás futásra, illetve üzemelésre is képesek legyenek. Ennek megfelelően sokkal komolyabb és precízebb gépekkel rendelkeznek, mint bármelyik másik hazai motorfelújító-üzem.

Utóbbi pedig azt jelenti, hogy aki motorjának felújíttatására kényszerül, annak érdemes őket választania. Jellemzően nem közvetlenül, hiszen a személyautók esetében a kocsikat egyben nem, csak motorjaikat fogadják. Azokat, szaknyelven fűzött félmotorokat és hengerfejeiket újítják fel – profi módon, bevizsgálás alapján megtartott és javított, vagy cserélt alkatrészekkel. A cég alapelvei megkövetelik a jó ár/érték arányú szolgáltatást. Csakis szigorúan minőségi munkát hajlandóak elvégezni, kiváló alkatrészeket beépíteni, így azonban hosszú távon működőképes motorokat adnak vissza a vevőknek, s megrendelőik között említhetők a Volán-társaságok, számos márkaszerviz és komolyabb flottakezelők is. Az eredendően motorfelújításra szakosodott cég amúgy 1995 óta hivatalos magyarországi importőre a motoralkatrészek Rolls-Royce-ának számító Kolbenschmidtnek, s ma már 18 egyéb márka hivatalos forgalmazója, sőt, az ismert Moto Parts (www.motopartsnet.com) alkatrészek európai kizárólagos importőre is. Így a Fortuna Bt - komoly raktárral, napi többszöri szállítással - nem csak kis-, hanem egyéb nagykereskedéseket is kiszolgál.

Természetes, hogy az üzem garanciát vállal munkáira – kivéve, ha a megrendelő a cég szakembereinél okosabbnak érzi magát, s csak részleges, egy-egy műveletre korlátozott javítást kér csupán. Azt ugyanis egyetlen esetben sem javasolják. Rutinjuk bőven van, tudják, hogy mi az, ami elromolhat, s a gyakorlat jellemzően őket igazolja.
Ma azonban a megrendelő az úr, ha a megnövekedett olajfogyasztást csak egy dugattyúgyűrű-cserével kívánja orvosoltatni a kedves vevő, ám legyen, meg tudják oldani. Ilyenkor, azaz a motor megbontása esetén azonban sok mai korszerű motornál a hengerfejek síkolása is kötelező lépés, hogy a motor hibátlanul tudjon tovább üzemelni. És ez még csak egyetlen fontos ökölszabály. Ha motorfelújításra kerül sor, érdemes kifaggatni a Fortuna Bt magasan képzett szakembereit!

Mi vezet manapság jellemzően a motorgenerálokhoz? Mint azt megtudtuk, egyre kevésbé az üzemszerű, természetes kopás, helyette sokkal jellemzőbben egy-egy kiegészítő berendezés vagy a kenés hibája. Hibát okozhat az elégtelen hűtés is, ami által a motor besülhet, a dugattyúgyűrűk berágódhatnak, s ugyanehhez vezethet a nem megfelelő olajozás is. Hiába írják elő a gyártók a hűtőfolyadék időszakos cseréjét, minél korosabb egy autó, annál kisebb valószínűséggel végeztetik azt el a tulajdonosok, az idős hűtőfolyadék pedig kikezdheti a vízpumpát, s így máris hűtési probléma jelentkezhet. Netán folyamatos utántöltésre van szükség hűtőfolyadékból, miközben a víz nem is szivárog? Ilyen esetben vélhetően már nagy a baj, a repedt hengerfejen keresztül ugyanis (vagy akár máshonnan is) a hengertérbe szivároghat a víz, majd akár az olaj is kaphat belőle, melynek kenőképessége rögtön drasztikusan csökken.

Még mielőtt a technikai részletekben nagyon elmélyülnénk, gyorsan tegyük fel és persze válaszoljuk is meg a kérdést: mit tehet az autós, hogy elkerülje a motor nagygenerálját? A lelkiismeretes autós semmit, a lelkiismeretes autós ugyanis előírás szerint elvégezteti a gyártó által előírt karbantartásokat, sőt, tudja azt, hogy hiába ad a gyártó 15-20-30 ezer kilométeres olajcsere-periódust, egy kifejezetten rövid távokon, sok hidegindítással vagy épp fordítva, autópályán sok hajtással, netán sok hegymenettel használt autónál illik és hosszútávon megtérülő is lehet a gyakoribb olajcsere. Természetesen csakis az előírt kenőanyagot használja, s abból tart is autójában pótmennyiséget, hogy amikor esetleg utántöltésre van szükség, akkor azonnal és a kellő minőségből meg tudja azt tenni. Benzinkúton olajat vásárolni ugyanis nem csak drága, jellemzően kompromisszumos is, messze nem biztos, hogy egy modern, részecskeszűrős dízel esetében például megtaláljuk az előírtat. Utántöltés, motorolaj? Tehetik fel sokan a kérdést. Igen, hiszen az olajszintet rendszeresen, legalább 2000 kilométerenként illik és ajánlott is ellenőrizni, kenés nélkül ugyanis tényleg nagy lesz a baj a motorban. A lelkiismeretes tulaj továbbá nem hajtja hidegen a motort, nem állítja meg rögtön komoly hajtás után, hanem hagyja visszahűlni, megvárja, amíg megáll a turbó, hogy annak csapágyazása ne menjen tönkre, ne csapódjon a széteső turbó törmeléke akár a motorba. Aki ugyanis ezekre nem figyel, könnyedén pórul járhat. Ahogyan az is, aki nem cseréltet időben vezérműszíjat vagy megnyúlt vezérműláncot – ezért is elemi érdekünk, hogy tudjuk, hogy mennyi kilométer van az autónkban, tudjuk, hogy milyen szervizművelet esedékes. Ha ugyanis szakad a vezérműszíj, a megnyúlt lánc miatt elmegy a vezérlés, szintén nagy, sőt, a lehető legnagyobb lesz a baj!

Jöhet a felújítás vagy a motorcsere, netán az autó eldobása? Utóbbi a legdrágább, hiszen az amúgy jó, ám motorhibás autóért csak töredék összeget lehet kapni, utána pedig lutriként lehet másik használtat, vagy sok pénzért újat venni. A használt, bontott motor vásárlása hasonlóan rizikós, hosszútávon jellemzően nem kifizetődő, a motorfelújítás azonban még mindig a leginkább megtérülő beruházás. Profi felújítással – amilyet a Fortuna Bt ajánl professzionális gépeivel és az általa forgalmazott minőségi alkatrészekkel - ugyanis egy beállt motor is alsó hangon újabb 200 ezer kilométerig motor lehet, ami egy használt autó hajtóművéről vagy egy bontott egységről aligha lenne elmondható. Azaz hiába ijesztő, nem tragédia a motorgenerál, akinek pedig szüksége lesz rá, az legjobban akkor jár, ha profi módon megcsináltatja azt – érdemes részletes ajánlatot kérni a Fortuna Bt-től, s meghallgatni a cég szakembereinek érveit és szakismereteit az adott javításokkal kapcsolatban.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?